If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

KOMENTÁŘ: Proč se netěším na next-gen?

Kanonáda argumentů skepticky naladěného redaktora.

I když žádná konzole příští generace zatím není oficiálně oznámena (PS4 se asi dočkáme příští čtvrtek), mnoho hráčů očekává, že již letos minimálně jedna vyjde. Nasvědčuje tomu mnoho indicií. Nejvíce asi lineup ohlášených her, který záhadně končí závěrem letošního léta. Poté se očekává jen pár odložených titulů, ale jinak se studia chovají, jako by chtěla s vydáváním her přestat. Což docela okatě smrdí tím, že hry se sice připravují, ale na jejich ohlášení je embargo do chvíle, než bude oficiálně ohlášen i hardware.

Mnozí jásají radostí a nedočkavostí. Se slovy, že již bylo na čase, že k upgradům mělo dojít již dávno, a že současná situace hrám neprospívá. Jako by jedi{á šance na existenci kvalitní hry byl nový hardware. Osobně jdu v těchto názorech proti proudu, na novou generaci se nijak závratně netěším a naopak by mě potěšilo, pokud by tu současná generace ještě pár let pobyla v současné podobě. Než mi v diskusi dáte pomyslnou pěstí, pojďme se podívat proč.

Prvně si myslím, že silnější HW do hraní nic moc nepřinese. Rád bych se mýlil, ale upgradů a generací HW již máme za sebou několik. A nepamatuji si, že by někdy nový silnější HW znamenal nějaký skok v hratelnosti. Vždy se jedná jen o skok v grafice. Ale když porovnám, jak se hrály FPS, strategie, RPG, akční hry apod. v roce 1995 a jak se hrají dnes, několikanásobně vyšší síla hardwaru není na hratelnosti znát. Diablo 3 se hraje stále úplně stejně jako Diablo 1. Nový Starcraft je uvařen podle stejného receptu jako ten minulý. Ve střílečkách se střílí stále stejně jako HL1. Komplexnost RPG systémů či dialogů ve hrách se s nových HW nerozšiřuje.

Mnoho hráčů naopak zastává názor, že starší hry byly v mnoha ohledech lepší, než ty současné na lepším HW. Bohužel nevidím žádný náznak toho, že by tomu mělo být nyní jinak. Přechod z PS2 na PS3 neznamenal zásadní upgrade žánrů a hratelnosti většiny titulů. A osobně nevěřím, že přechod z PS3 na PS4 najednou přinese větší změnu. Samozřejmě uznávám, že silnější HW má své výhody jako hezčí grafika, ale nic není černobílé a v nové generaci vidím i několik záporů, které pro mě zatím tento klad přebíjejí. Z čeho mám tedy zatím největší obavy?

Na první místě je to kvalita her, které budou vycházet první rok až dva. Hry doprovázející starty konzolí nikdy nehýří oslnivou kvalitou a hratelností. Nepochybně uvidíme další Ridge Racer, FIFU, možná konverzi nějakého Mortal Kombatu a honem spíchnutou FPS. Jedna skupina vývojářů se bude na HW nových konzolí teprve učit. Druhá skupina bude sypat pochybné rychlokvašky, jen aby využili momentu, kdy na trhnu není konkurence a hráči jsou schopni sáhnout po čemkoliv, co má na krabičce uvedeno, že to konečně pojede FullHD a 60hz. Od her typu Bioshock, TES, GTA, Uncharted, Beyond či XCOM si určitě dáme vynucenou přestávku. Stojí to za to? Já bych raději hrál dál takovéto hry, než zase koukat, jak studia topí peníze do vývoje naleštěnějších enginů a financují to vydáváním sterilních tech-dem.

Na druhém místě mám strach ze zvyšujících se nákladů na vývoj her, které nový HW budou pořádně využívat. Tvorba čím dál jemnějších detailů prostředí něco stojí. Ale hry se budou nepochybně prodávat za stejné (vysoké) ceny, takže se musí šetřit jinde. Co to odnese? Opět délka kampaně? Nebo se začne šetřit i jinde? Pamatuji dobu, kdy se žertovalo o tom, že "jestli to takhle půjde dál, budou mít v budoucnu FPS šestihodinovou kampaň". Teď už se tomu nikdo nesměje. Co nás čeká dál?

No a zároveň mám docela strach z agresivnějšího zaměření na příležitostné hráče. Zatímco dnes jsou hříčky jako Kinect či Move pouhou dobrovolnou periferií, na jejíž přítomnost v obývacím pokoji se vývojáři nemohou spoléhat, s novou generací mám strach, že bude zahrnut již v základu. A počet (h)různých fitness her se namnoží. A raději ani nepomýšlím na možnost, že by přímo Xbox live či PSN funkcionalita umožňovala vývojářům snadné zahrnutí mikrotransakcí, bez nutnosti řešit platby přes vlastní servery. Vzhledem k tomu, jak se free-2-p(l)ay hry začínají rozšiřovat, ani by něco podobného nepřekvapilo.

A oproti těmto rizikům bohužel zatím nevidím dostatek výhod a kladů, kvůli kterým se na novou generaci těšit. Napadá mě pouze lepší technická stránka. Ale u kolika her? Už v dnešní době většina her nevyužívá hardware na maximum (Far Cry 3 budiž výjimkou), protože to studiu nestojí za vynaložené náklady. A na kvalitu her to příliš negativní dopad nemá. Stačí se podívat na vyhlašování loňských her roku. Kolikrát vyhrála, nebo byla alespoň nominována nějaká menší hříčka, která vůbec nežhavila ani sedm let staré konzole? Nejvíce je tento trend vidět na PC, které je již před konzolemi o nějakou tu generaci vpřed. Přesto to na PC exkluzivních hrách není znát. Osobně z této situace pociťuji, že HW výkon již není tím hlavním, co by brzdilo technickou stránku her.

Tím samozřejmě netvrdím, že grafika není pro zážitek vůbec důležitá. A vždy si raději zahraji graficky hezčí hru. Když ovšem uvážím o kolik se posunula grafická stránka her za posledních patnáct let. A že veškeré další aspekty zůstávají stejné, nebo se mnohdy i zhoršují (například degradace umělé inteligence po zavedení krycího systému na pouhé vykukování), tak grafiku považuji za to poslední, u čeho si v tuto chvíli přeji rozvoj. Raději bych byl, pokud by tu současná generace ještě nějakou dobu pobyla a studia už nemohla machrovat grafikou. Takže jediné, čím by mohla vyčnít nad konkurencí, by byla zajímavá hratelnost a nové nápady. Ještě pár takových let by se mi líbilo.

Ale třeba jsem zbytečný pesimista a Sony s Microsoftem něčím příjemně překvapí. Určitě jsou věci, kterými by mě dokázali potěšit. Například zrušením redeem kódů, jejichž zadávání je někdy hrozná bolest (zdravím hry od Bioware, zejména sběratelské edice). Nahrazení kódů čárovým kódem bych považoval za jednu z nejužitečnější funkcí Kinectu či Eyetoy. Případně nahrazení optických disků jiným médiem, se snadno rozšiřitelnou kapacitou (ala USB), čímž by se defakto eliminovaly kapacitní limity pro vývojáře. Ale to jsou spíše prkotiny.

Tím bych asi své teoretické hořekování zakončil. V diskusi dole je místa dosti, tak se do mě pusťte.

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, homepage personalisation, newsletters, and more!

Related topics
About the Author

Agarwel Idiriz

Contributor

Comments