RECENZE LittleBigPlanet 3

Tři nové postavy či herní mód. Bude to stačit i na PS4?

Brzy tomu budou čtyři roky od chvíle, kdy vyšel poslední velký díl série LittleBigPlanet. Sice tu od té doby byla ještě vylepšená verze pro VITA, ale ta si bohužel příliš zákazníků nenašla. Čekání fanoušků je ovšem u konce. Na PS3 i PS4 nyní vychází plnohodnotné pokračování plné novinek a vylepšení.

Kampaň

Jako první vám hra opět nabízí příběhovou kampaň. I když důraz na příběh je, jako dříve, velmi sporadický. Kampaň byla očividně navržena jako ukázka všech nových vlastností nového dílu a využívá jich, co to jde. Bohužel někdy na úkor starších herních mechanismů. Přestože například v editoru a uživatelských levelech máte stále k dispozici všechny powerupy z předchozích dílů, tak v nové kampani pro ně tvůrci nenašli prostor a nepoužili je ani jednou. Sice to příliš nevadí, protože novinek je i tak dostatek, aby hratelnost byla dostatečně různorodá. Ale zařazení i starších hraček by potěšilo.

Do očí vás tedy prvně praští nová struktura kampaně. Jednotlivé levely již nespouštíte pouze z mapy, která je ovšem stále k dispozici. Místo toho se hra skládá z několika centrálních levelů, ve kterých získáváte questy, (které se zaznamenávají do nového quest logu, a tyto questy chodíte plnit do připojených levelů. Po dokončení úkolu se ale nevracíte na hlavní mapu, jako tomu bylo dříve, ale jste opět vráceni do centrálního levelu. Hraní tak působí ucelenějším dojmem.

Největší novinkou je zařazení tří nových hlavních hrdinů. Již nehrajete pouze za Sackoye, ale k dispozici je i Oddsock, který umí rychleji běhat a odrážet se od zdí. Druhým nováčkem je Toggle, který umí měnit svoji velikosti a s tím spojenou hmotnost. To lze využít třeba pro stlačení pružiny v těžké verzi a poté se vystřelit sebesmrsknutím. Nebo se s ním dostanete do skulinek, kam se ostatní Hadráci nevejdou. Posledním přírůstkem je Swoop, což je Hardák v podobě ptáčka. Z čehož jste si asi dokázali odvodit, že s ním můžeme po levelu libovolně poletovat.

Starý Sackboy je samozřejmě stále k dispozici a kampani hraje stále hlavní housle. Ani on s novým dílem nepřišel zkrátka. Jednak se naučil šplhat po vybraných materiálech. Druhak dostal k dispozici několik nových hraček. K dispozici tak má třeba nástroj na foukání či sání vzduchu, tryskové boty, baterku do tmy, apod. Za zmínku stojí, že ostatní postavičky tyto vymoženosti v kampani používat nemohou. Takže hra za starého dobrého Sackboye je stále nejvariabilnější.

Celá příběhová kampaň je relativně krátká a lze ji dohrát během šesti hodin. I když nutno uznat, že to je čas pro první proběhnutí všech úrovní a poražení finálního bosse. Ale při prvním průchodu nebude mít k dispozici všechny nástroje pro nahlédnutí do mnoha tajných lokací. Takže motivace pro minimálně jednu další návštěvu všech úrovní tu je.

Popit Puzzles

Kvůli krátké době příběhové kampaně ovšem hned panikařit nemusíte. LBP3 to kompenzuje přidáním úplně nového herního módu s názvem Popit Puzzles. Jedná se o druhou oddělenou kampaň, která spojuje klasicky zpracované úrovně s ořezanými možnostmi editoru. V praxi to tedy znamená, že v rámci klasické plošinovkové úrovně dostanete možnost level přímo částečně editovat. Vaším cílem tedy není pouze doskákat do cíle, ale zároveň vymyslet, co v levelu změnit, aby dohrání bylo vůbec možné. Jedná se většinou o drobné úpravy a nějaké The Incredible Machines od tohoto módu nečekejte

Tento mód převážně slouží i jako nová forma tutoriálu k editoru úrovní. Mnoho potřebných znalostí se v něm naučíte zábavnou a praktickou formou. Počínaje jednoduchými krůčky s pouhým přemisťováním objektů v prvním levelu, přes úpravu a umisťování pístů a pružin, až po editaci vlastností materiálů či práci s emitery a Sackboty.

Tento mód bude mít největší přínos pro nové hráče. Pokrývá převážně základy, které hráči minulých dílů již nejspíše dobře znají, a proto se při hraní nemusí tolik bavit. Naopak jim může nová forma tutoriálů přijít zbytečně zdlouhavá. Ale pro nováčka jsou Popit Puzzles určitě príma cestou, jak si základy tvorby levelů osahat snadno pochopitelnou cestou. Po dohrání této vedlejší kampaně budete po spuštění editoru jako doma.

Editor

Nedílnou součástí každého dílu LittleBigPlanet je editor levelů, ze kterého těží jak hračičkové, kteří v něm mohou popustit uzdu své fantazii a tvořivosti, tak i běžní hráči, kteří mohou strávit stovky hodin hraním komunitních levelů. Což platí ve třetím díle dvojnásob díky plné zpětné kompatibilitě. Takže ještě než se vynoří první kvalitní výtvory ze trojky, máte k dispozici obrovskou škálu levelů z prvního a druhého dílu. Kdo starší díly nějakou chvíli nehrál, má hned od samého začátku k dispozici spoustu nového obsahu.

Tentokrát si dovolím se novými možnostmi nezabývat příliš detailně. Základní principy zůstaly podobné a myslím, že již nemá velký přínos popisovat je počtvrté. Na druhou stranu mají hráči k dispozici desítky a desítky úplně nových prvků či detailnějších nastavení těch starých. Raději se přehledně zmíním největší změny, a čeho se nové prvky týkají celkově, než abych z recenze vytvořil kompletní manuál, který kvůli délce a strohosti nikdo číst nebude.

Největší (a přitom v zásadě relativně drobnou) změnou je prohloubení levelů. I když stále nelze tvořit plnohodnotné 3D úrovně, tak nově přibylo dalších 13 vrstev, kterých je tedy nyní krásných 16. K dispozici nově dostanete i prostředky, pomocí nichž lze s objekty mezi vrstvami šoupat plynuleji.

Dále se novinky zaměřují na tvorbu příběhových levelů tím, že dávají k dispozici plnohodnotných propracovaný quest log. Včetně možnosti zobrazovat dnes populární šipku k cíli. Případně přibyla speciální ingame měna, kterou lze utrácet ve vytvořených obchůdcích, aniž by se pro nákup využívaly provizorně klasické body. Tvorba nějakého RPG nebo plošinovky s větveným nelineárním příběhem plným vedlejších questů je nyní mnohem snazší.

Dále se dočkáte například teleportů všeho druhu včetně nefalšovaných portalů, které zachovají rychlost pohybu. A hlavně rozsáhlé řady novinek, které slouží čistě k optimalizaci levelů. Tyto prvky vám jednak usnadní práci. Příkladem může být nový mikročip, který se pomyslně automaticky kopíruje na všechny vybrané objekty. Pro hráče mnohem přehlednější na editaci. Pro hru mnohem šetrnější pro výkon. Nebo již lze snadno pracovat s dynamickým načítáním levelů, kdy se do paměti načítá jen to, co je vidět nebo důležité. Čímž výrazně eliminujete omezení pro maximální počet objektů načtených najednou. Všechny tyto novinky znamenají, že i pouze pomocí starých objektů půjde nyní vytvořit levely, které starší díly neumožnily.

Vzhledem k množství novinek, které jsou zaměřeny pouze pro pokročilé hráče (např. zmíněné možnosti optimalizace) se mi líbila nová možnost přepnout mezi základní a pokročilou verzí editoru. Úplní nováčci tedy nebudou zahlceni hromadou prvků, které jim stejně bez zkušeností se základy k ničemu nebudou. Editor tedy výrazně rozšířil své možnosti, ale stále si zachovává stoji snadnou přístupnost pro kohokoliv.

Technická stránka hry

Menším zklamáním je technická stránka hry, která se příliš nepohnula směrem vpřed. I když jsem hrál PS4 verzi, na první pohled byla k nerozeznání od druhého dílu na PS3. Je znát, že se při vývoji jednalo spíš o PS3 hru, kterou asi na závěr jen rychle naportovali i na PS4. Což je veliká škoda, protože potenciál vyššího výkonu nové generace zůstal nevyužit. Paradoxně i na nové generaci trpí hra relativně dlouhými loadingy. A během Popit Puzzles, když přepínáte mezi herním a editačním módem, tak vždy tak na vteřinu nepříjemně zamrzne. Setkal jsem se i s pár bugy. Ale většinou se jedná o drobnosti, které budou jistě brzy vyřešeny. Pravděpodobně ještě patchem před dnem vydání.

LittleBigPlanet 3 pro PS4 a PS3 v angličtině vyjde 26. listopadu za 1599 Kč.

Bohužel v době psaní této recenze nejsem schopen zhodnotit kvalitu online služeb. Servery již běží a to bez problémů. Což není nic překvapujícího, když k nim přistupuje jen pár recenzentů. Ale jak nás již několik her poučilo, tak po vypuštění hry mezi lačné hráče může celý systém sdílení levelů, na kterém LBP staví, zkolabovat. „Naštěstí" v Evropě vychází LBP3 s týdenním zpožděním koncem listopadu, takže v den vydání by již mělo být jasno, jak se situace má a zda je hra hratelná, nebo se vyplatí s nákupem počkat.

Cover image for YouTube videoLittleBigPlanet 3 - Gamescom - Create and Share Trailer | PS4

VERDIKT: Pořádný recenzentský oříšek z hlediska udělení spravedlivého bodového hodnocení. Je lepší než předchozí díly? Jednoznačně ano a to po všech stránkách. Zaslouží přesto lepší hodnocení? Myslím, že ne. Počtvrté již prostě neudělala stejný dojem. Přes všechny novinky by člověk čekal, že PS4 verze posune hru o větší kus dál, přesto ji mohu doporučit všem. Fanoušci dostanou nejlepší díl ze všech, který opět umožní vytvořit bohatší levely než minule. A nováčci získají unikátní titul, který je více hračkou než hrou. S nepřeberným množstvím levelů a miniher, kterými se mohou prokousávat dlouhé měsíce. Nejsilnější stránkou hry je to, že stále nemá pořádnou konkurenci a komunita ji stále krmí novým různorodým obsahem. Na přísun nových levelů jsme po letech zvykli a fakt, že z toho neskáču v recenzi nadšením jako poprvé, vůbec neznamená, že by třetí díl byl chudší či méně zábavný..

8 / 10

LittleBigPlanet 3

PS4, PS3