Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Dojmy z bety LittleBigPlanet pro VITA

Jak se neořezalo nic z PS3 brášky a jak prospěly dotyky?

Není žádným tajemstvím, že série LittleBigPlanet patří mé velmi oblíbené (recenze, 9/10). Jakmile jsem tedy obdržel novinářský kód do bety nového dílu pro handheld PlayStation VITA, hýknul jsem nadšením, odložil vše na vedlejší kolej a šel ji vyzkoušet. Půjde o plnohodnotný díl? Nebo o ořezanou handheldovou verzi? Dřívější pochybnosti podporovalo i předání hry jinému vývojářskému studiu. Jak to tedy nakonec dopadlo? Předem sprostě vyspoileruji, že dobře.

Kdo hrál minulý díl, bude tu hned jako doma. Tvůrci se nesnažili znovu objevit Ameriku, a tak je hra v jádru totožná s LittleBigPlanet 2 na PlayStation 3. Došlo k několika celkovým vylepšením a novinkám v editoru. Jejich seznam může na papíře vypadat krátký, ale po zkombinování s již existujícími prvky nabízí mnoho nových možností jak pro tvůrce levelů, tak samotné hráče.

Za asi nejdůležitější vlastnost považuji, že tento handheldový díl v editoru není nijak ořezaný, jako tomu bylo u PSP verze. Naopak obsahuje vše, co šlo převést z dvojky na PS3. Odstraněno bylo tedy jen pár kablíků na Controlinatoru z důvodu, že VITA nemá tolik tlačítek jako DualShock. A zmizelo pár věcí z prvního dílu, které již neměly smysl, protože jejich funkcí lze dosáhnout efektivněji a snadněji pomocí sofistikovanějších nástrojů z pozdějších dílů. Tímto ořezáním tedy nijak netrpí samotné tvůrčí možnosti. Jen se tímto vyplevelením stane nabídka stavebních prvků drobounko přehlednější.

I když byla betaverze zaměřená hlavně na testování funkcí editoru, ukázala i pár levelů z chystané nové kampaně (tzn. nový obsah, nikoli recyklace z LBP2). Nejvíce mě zaujala jednoduchá plošinovka, kde jste museli dovést do cíle jakousi slizkou kouli. Pohybovat se mohla pouze pomocí skoků. Jen jste ťukali na obrazovku a tím udávali směr, kterým má skočit. Celá tato hra měla černobílou atmosféru Limba a naplno využila nových možností ukládat informace (viz níže). Celý level se skládal z několika podúrovní a v každém z nich bylo možno nalézt několik hvězdiček. Odemčené levely a nalezené hvězdičky zůstaly uložené, i když jste se he hře vrátili později. Tedy něco, co doposud nebylo v LBP možné.

Druhý zajímavý level byl již obyčejnou skákačkou se Sackboyem. Ale pomocí přední i zadní dotykové plochy bylo potřeba natahovat pružiny. Případně přesouvat plošinky dopředu a dozadu, podobně jako v Escape Plan. I když nutno uznat, že hratelnost se v tomto levelu od Escape Plan lišila. V Escape Plan bylo přešprtávání plošinek využito k přecházení záludných smrtících pastí. V LBP se jednalo pouze o zpestření a omyl neznamenal okamžitou smrt. I když se musely používat najednou tlačítka i dotykové ovládání, nikdy jsem neměl pocit, že nestíhám.

Co se týče hraní uživatelských úrovní, tvůrci hry jsou si naštěstí vědomi, že se jedná o hru na cesty, kde hráči nemají k dispozici internet. Oproti PS3 verzím tedy přibyla možnost si jednotlivé uživatelské levely stáhnout na kartu a hrát i offline i v místech bez internetového připojení.

Vrátím-li se k editoru, mezi nejzásadnější editační novinky patří přidání senzorů pro snímání dotyků na přední i zadní straně a práce se senzory pohybu. Tato novinka se může jevit jako pouhá drobnost do chvíle, než si člověk začne pohrávat s možnostmi. Nové senzory lze klasicky provázat úplně s čímkoli a hráčům se pomocí pár nových komponent otevírají široké možnosti.

Přibylo samozřejmě i několik dalších funkcí. Například lze do levelu umístit tzv. Memoriser, který slouží jako paměťová karta a lze do něj uložit hodnotu signálu. Tato hodnota poté zůstane uložena i po opětovném rozehrání levelu. Co víc, hodnota se přenáší i mezi různými levely. Lze tak konečně umožnit hráčům ukládat postup v delších úrovních. Nebo přenášet informace v případě, že tvoříte rozsáhlou hru, kde se přeskakuje mezi několika levely.

Většinu dalších novinek editoru bych již označil na prkotiny, i když potěší. Při volbě tloušťky objektů lze již zvolit, zda má přední i zadní strana obsahovat i tenkou mezivrstvu, kterou bylo doposud nutno lepit jako separátní objekt. Nebo se dočkáte vylepšených možností pro práci s texturami a výzdobami.

Obrovským přínosem je také využití dotykového ovládání všeobecně. I když je editor v LBP silným nástrojem, tvorba vlastních objektů přes gamepad byla lehce krkolomná a vyžadovala trpělivost. Díky dotykové obrazovce lze nyní tvary jednoduše nakreslit jedním prstem. Pomocí dvou prstů jej zvětšit a natočit dle libosti. A případně i jednoduše rozřezat. Tvorba se tím značně urychluje. Stejně tak lze díky zabudovaným kamerám snadno vytvořit a použít vlastní textury. Věřím, že se díky tomu dočkáme méně levelů, které někdo z lenosti splácá jen z nudných kvádrů. Dělání přesných kvádrů je nyní stejně náročné, jako tvorba vlastního komplikovaného tvaru.

Hra samozřejmě ještě nebyla zcela bezchybná, ale do popisu záporů a nedostatků bych teď nerad zabředával. Jednalo se pouze o betaverzi, nedostatky byly nahlášeny a mnoho z nich bude nejspíš ve finální verzi odstraněno.

Nejvíce mě mrzelo, že jednotlivá menu šlo ovládat pouze dotyky. Ne pomocí tlačítek, která jsou pro běžné funkce jako "zpět" či "ok" rychlejší. I dotykové ovládání v menu fungovalo pouze na principu mačkání zobrazených ikonek. Z mobilů jsem již zvyklý na některá gesta, která jsem intuitivně očekával a neuspěl. To je asi jediný nedostatek, který není vyloženě chybou a je tedy riziko, že zůstane i v plné verzi. U ostatních technických bugů věřím, že budou odstraněny.

LittleBigPlanet pro VITA zatím nemá přesné datum, vyjít by mělo někdy letos na podzim.

rezervovat na Xzone.

Celkově jsem byl z konverze pro VITA velmi mile překvapen. Jedná se nejen o kvalitní handheldový díl, ale s největší pravděpodobností se stane nejlepším dílem celé série. Změny a novinky nejsou početné, ale o to zásadnější a posunují hru o kus dál. Jak v možnostech pro hráče, tak celkové pohodlnosti ovládání.

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, homepage personalisation, newsletters, and more!

Find out how we conduct our reviews by reading our review policy.

In this article

LittleBigPlanet

PS3, PlayStation Vita, PSP

Related topics
About the Author

Agarwel Idiriz

Contributor

Comments