MotoGP 09/10

Noví vývojáři a prý restart série.

Nová sezóna Mistrovství světa silničních motocyklů klepe pomalu na dveře, je tedy nejvyšší čas vypustit na trať také její virtuální videoherní dvojnici. Oficiální licenci Dorna Sports drží už druhým rokem vydavatelská společnost Capcom a zatímco vloni pověřila výrobou MotoGP 08 zkušený italský tým Milestone, letos dostali premiérově přednost vývojáři z Monumental Games.

Rozhodnutí je to vcelku překvapivé, protože tihle Britové se specializují převážně na MMO tituly a ve svém portfoliu nemají snad jedinou závodní hru. Však byl také v prvních tiskových zprávách slibován málem restart celé série, spolu s větší přístupností a řadou novinek – zkrátka pravý opak obvyklých „datadisků“, inovovaných převážně jen aktualizovanými soupiskami. Že kámen nezůstal na kameni a že Monumental Games pojali tyhle závody motorek skutečně po svém, dává hra najevo prakticky od prvních vteřin...

Americká Laguna Seca. Na tuhle trať si troufnou jen stroje třídy MotoGP.

Žádná velká návaznost se opravdu nekoná, zrovna povědomě se netváří ani herní módy, menu působí výrazně konzolově a arkádově. První dojmy věru nejsou úplně pozitivní, ne snad kvůli ještě většímu příklonu k akčnímu a arkádovému závodění (konečně předchozí díly série MotoGP mívaly do simulátoru také daleko), ale hlavně díky možnostem a dostupným nabídkám.

Číslovka v názvu prozrazuje, že tentokrát to Capcom vzal skutečně z gruntu, když zahrnul hned dvě mistrovské sezóny. Prozatím ovšem hra disponuje pouze ročníkem 2009 s tím, že letošní aktuální data budou teprve dodána. Dává to smysl, jelikož MS silničních motocyklů zažívá právě menší zemětřesení – vyjma nových týmů a jezdců, přibudou do seriálu dvě nové tratě a především, zaniknuvší třídu do 250 ccm nahradí jiná, zvaná Moto2. Už teď jsou proto slíbeny stažitelné DLC přídavky (prý bezplatné), přičemž ten první oživí a na rok 2010 aktualizuje třídu MotoGP, druhý potom nabídne stopětadvacítky a zmíněnou Moto2.

Je zataženo, chvíli po dešti, ale motorka skoro fosforeskuje. Inu omalovánky.

MotoGP 09/10 nicméně uzemní všechny závodníky při prvotním průzkumu jednotlivých menu, většina voleb je totiž ve stylu arkád zpočátku uzamčená, což se týká jak jezdců, tak i kubatur a některých herních módů. Pointa je jasná, tvůrci odmítají dát hráči do rukou silnější motocykly a velí začít s malorážkami. Na strojích 125 ccm se dle nich postupně naučíte všechny finesy, seznámíte se se zákonitostmi jízdy v jedné stopě a teprve potom vám milostivě zpřístupní větší objemy. Dobrá, ale na druhé straně by možná měli vzít v potaz, že ke hře zasednou i motorkáři, kteří již mají leccos odježděno. A patrně tu budou také hráči, co od titulu s názvem MotoGP čekají především mašiny královské třídy.

Nic na plat, pár dvěstěpadesátek a MotoGP strojů je dostupných snad jen v módu Time Trial, kompletní nabídka hry bude k dispozici až po odjetí celé sezóny ve třídě 125 a posléze 250 ccm. Podobně vyřešené to mají také jezdci a týmy. Na úvod je zamčena většina hvězd, teprve za nějaká ta vítězství a další dílčí úspěchy, bude možno obléknout kombinézu a osedlat stroj borce z čela tabulky. Malou útěchou budiž skutečnost, že sezóna 2009 je tu vskutku akurátní (dostavily se všechny stáje i jezdci), našince potěší i přítomnost tria Šembera, Abraham a Pešek.

Valentino Rossi to zase dokázal. Ten kluk je k neporažení. ;)

Ale zpět k nakousnutým omezeným možnostem a nabídkám, zamčený obsah není totiž zdaleka tím jediným, co by mohlo nemile překvapit. Já byl trochu rozčarován už z brouzdání v „options“, při snaze hru nakonfigurovat. Ještě před vyjetím na trať jsem musel dumat, jak nastavit obtížnost, potažmo navolit tradiční pomocníky usnadňující ovládání. Nic jako sílu soupeřů či úroveň jízdního modelu tvůrci zjevně neuznávají, na výběr je zde pouze stupnice s volbami Gentle, Moderate, Severe a Insane. Klasika v podobě Easy až Hard už je asi nudná a okoukaná, tohle však jen mate.

Podobně nicneříkající je i typ kamery (jak se asi liší styl A a B?), závan normálu přináší až volba manuální/automatické převodovky, ukazatele mil/kilometrů a zobrazení barevné ideální stopy na trati. Pohříchu tohle je pomalu vše, co má hráč v MotoGP 09/10 šanci si vybrat – naprosto tu chybí nějaká pravidla, přísnost traťových komisařů, počet kol, nebo možnost povolit catch-up, poškození motorky, případně zranění jezdce. Jak se věci mají a jakým způsobem vnímají pánové z Monumental Games závody motocyklů, se vlastně dozvíte teprve až na okruhu.

Rebufo bude patrně španělský výraz pro slipstream. Aneb tahle arkáda přiděluje vteřinky navíc téměř za všechno.

Realita MotoGP 09/10 je taková, že pravidla prakticky neexistují a v závodě je dovoleno vše. Klidně můžete sestřelit soupeře, nebo si zkrátit trať říznutím šikany, jedinou penalizací jsou trestné vteřinky připočtené k výslednému času, udělované za jízdu mimo asfalt. Co dodat, velmi svérázné pojetí, vždyť postih přijde i v případě nedobrždění, při kterém si vlastně nijak nepomůžete a výletem do kačírku uškodíte. Po tomhle už nepřekvapí ani fakt, že všechny závody jsou vypsány pouze na tři kola. Přes to zkrátka vlak nejede, nikoho nezajímá, že je to málo, pro někoho možná zase naopak až moc, nebo že támhle Valentino by snesl klidně i plnou délku. Tři kola a hotovo, tak pravili Monumental Games.