RECENZE Murdered: Soul Suspect

Trochu života do toho umírání.

V městečku Salem, které možná znáte i z nového stejnojmenného seriálu, trápí policii řada podivných vražd mladých dívek. Mezi vraždami není žádná znatelná spojitost. S výjimkou znaku ve tvaru zvonu, který za sebou tajemný útočník nechává, a proto mu místní přezdívají Bell Killer. Jednoho dne na policejní stanici zvoní telefon s informací, že Bell Killer byl údajně spatřen v jedné bytovce. Na scénu ihned přijíždí hlavní hrdina Ronan O'Connor. I když se telefonát ukazuje být pravdivý, krátká konfrontace se zabijákem je pro Ronana fatální, ale naštěstí ne úplně poslední. Jak Ronan rychle zjišťuje, na řečech o posmrtném životě je přeci jen něco pravdy. A dokud se mu nepodaří vyřešit záhadu své vlastní vraždy, nebude mít v duši klid a nepřejde o místa věčného odpočinku. Takto nějak začíná příběh nové hry od Airtight Games a Square Enix.

Žánrově lze Murdered zařadit do některé existující škatulky velice těžko. Což berte jako klad, protože tu máme po delší době hru, která se nebojí být jiná a zkoušet nové herní mechanismy. A to nebývá u AAA titulů od velkých studií tak časté. Na druhou stranu musí být člověk při nákupu trošku obezřetný. Umím si představit, že Murdered nebude bavit každého. Dá se říci, že celá hra se skládá ze tří různých stylů, které se průběžně střídají. Máme tu vyšetřovací části, průzkum herního světa a pro trochu napětí střety s démony.

Vyšetřování

Jádrem celé hry jsou vyšetřovací pasáže, které nejednomu hráči připomenou řešení případů v L.A. Noire. V průběhu hry jste mnohokrát postaveni na místo činu (ať již hlavní dějové linie, či vedlejšího questu) a je před vás položena jednoduchá otázka typu „Co se tu stalo?", „Kam podezřelá osoba utekla?", apod. Musíte postupně prozkoumat všechny stopy a z nich vyvodit závěry.

Líbilo se mi, že hra vám pasivně neservíruje všechny odpovědi sama, ale nad některými vás nechá trochu podumat. Takže například až prohlédnete všechny stopy, musíte sami určit, která stopa vede k hledané odpovědi. Případně pokud zkoumáte nějaký objekt, musíte z několika možností sami vybrat, k čemu byl daný objekt použit. Nejedná se sice o nic těžkého a máte neomezený počet pokusů, ale podle počtu omylů se potom odvíjí hodnocení celého případu. Člověka každá chyba zamrzí a má dostatečnou motivaci nad případy přemýšlet a přitom nebýt frustrován.

K hledání stop musíte využívat svých nově nabytých schopností. V posmrtném životě se vám odemyká mnoho možností, které běžní poldové nemají k dispozici, což vám značně usnadňuje práci a umožňuje být o nějaký ten krok napřed. Můžete se například vtělit do libovolné NPC postavy a číst její myšlenky. Některým můžete i vnuknout nějakou jinou myšlenku či vyvolat vzpomínku. Hodí se i pohled očima posedlé postavy. A ve světě můžete třeba zapínat a vypínat mnohé elektronické přístroje, což se šikne, když chcete odlákat či upoutat něčí pozornost.

V herním světě lze často nalézt a analyzovat i jakési otisky vzpomínek minulých událostí, což Ronanovi značně usnadňuje rekonstrukce vražd. Tyto vyšetřovací pasáže zabírají značnou část herní doby a jsou hlavním tahounem příběhu.

Průzkum městečka

Cestu od jednoho vyšetřování k druhému strávíte cestováním po městečku Salem. Zde mě hlavně překvapila jeho otevřenost. Murdered není vůbec lineární hrou. Naopak vám dá k dispozici celý kus Salemu, ve kterém se můžete téměř od začátku svobodně pohybovat. Počet vedlejších uliček, zákoutí a křižovat prvotní orientaci vůbec neulehčuje. Tohle považuji za další velký klad, protože i když je příběh lineární, tak hra nepůsobí jako úplný tunel a chvílemi budete i trochu bloudit.

Totéž lze říci i o interiérech. Jako duch máte jednu velikou výhodu a to schopnost procházet zdí. To by moc dobře nefungovalo, pokud by interiéry byly jen rovnou chodbou. Proto je každá budova, do které vás příběh zavede, zpracována detailně a plná vedlejších místností, protože autoři nemohli používat lacinou berličku v podobě zamčených dveří.

V těchto vedlejších místnostech naleznete NPC, kterým lze číst myšlenky či odposlouchávat jejich rozhovory, na každém kroku se válí nějaké zápisky či novinové články odhalující drobnější detaily o herním světě. A velmi brzy zjistíte, že nejste jediným duchem, který má neuzavřené účty, takže máte i s kým mluvit. A tito duchové jsou zdrojem několika vedlejších questů.

Vedlejšího obsahu je ve hře opravdu dost a lidé libující si v průzkumu herních světů a sbírání všech článků tu budou v sedmém nebi. Není problém dostat jednouchý úkol jako „dostaň se do čtvrtého patra" a zjistit, že vám to trvá více než hodinu.

Abych nevzbudil mylný dojem naprosté svobody, jen upřesním, že ne každá stěna je průchozí a nemáte naprosto svobodu, která by vám umožňovala křižovat celé město bez jediné překážky. Příběhově je to vysvětleno tak, že duchové nemohou procházet vnější zdí domů. A hlavně se ve světě duchů prolíná skutečný svět se světem mrtvých (stará verze města). A přes tyto objekty, které živí nevidí, procházet nemůžete, takže i v interiérech někdy musíte trošku hledat cestu k cíli.

Trocha akce nechybí

Aby ze hry nebyla čistá vyšetřovací adventura a zpestřila se hratelnost, hlavní hrdina není celou dobu v bezpečí. Po světě se potulují i démoni. Tedy staré duše, kterým se nepodařilo své problémy vyřešit a již jen bloumají na pomezí mezi světy a krmí se dušemi čerstvých duchů.

Na tyto démony si nikdy nemůžete troufnout na férovku a vždy musíte použít plížení. Démony lze zlikvidovat pouze po přiblížení zezadu. A pokud vás nějaký spatří, musíte se rychle schovat. Ve výsledku hra neobsahuje žádnou divokou akci a i tyto pasáže často připomínají jednoduchý puzzle, kdy je třeba vysledovat jejich trasy a naplánovat pořadí likvidace, aby nedošlo k prozrazení.

Nutno zdůraznit, že střety s démony jsou ve hře spíše ojedinělé, démoni se nerespawnují a v celé hře existuje jediný typ protivníka. Takže Murdered: Soul Suspect není ani trochu akční hrou. Převládá v ní takové pomalejší tempo. Žádná divočina jako třeba Uncharted. Sami si přeberte, co to pro vás znamená. Já byl z netradiční struktury hry nadšen, ale je mi jasné, že pro mnohé to bude automaticky znamenat jednoznačné odmítnutí a nudu.

Pětiminutové představení hry

Pár nedostatků

Jak už tomu bývá, ani Murdered se nevyhnulo záporům. Žádné sice nejsou závažné, ale já jsem chronický rejpal a na všem si něco najdu. Recenzoval jsem z PS4 verze a nutno říct, že od hry na tomto HW jsem některé technické drobnosti nečekal. Například mě zarazilo množství loadingů. Vzhledem k rozsahu lokací a rychlosti pohybu hlavní postavy nevěřím, že to nešlo udělat bez nich. A v exteriérech jsem si všimnul i znatelného doskakování drobnějších objektů. Nic závažného, ale zamrzí to.

Z herního hlediska mě zarazilo (nebo jsem něco nepochopil) rozmístění některých deníků a článků. Ty působí, jak když by je někdo roztrousil po herním světě zcela náhodně. Takže k hráči se důležité informace dostanou, ale nesmíte přemýšlet „Proč sakra deník této osoby leží v této lokaci?" a „Proč každou stránku nechala ležet někde jinde a neměla jeden deník pohromadě?"

A párkrát mi život znepříjemnila vzdálenost, na kterou lze odposlouchávat dialogy jednotlivých NPC. Dialog se spustí, ať když se přiblížíte tak na metrovou vzdálenost. Což je ale zároveň vzdálenost, na kterou se zobrazí ikonky pro interakci s NPC. Nejednou se mi stalo, že jsem automatický monolog přeskočil, protože se spustil přesně ve chvíli, kdy jsem mačkal tlačítko k zahájení rozhovoru. Podobně nepříjemné mi přišlo, na jakou vzdálenost hlasy slyšíte. Stačí se maličko vzdálit a neslyšíte nic. Sice to nebylo nějak nerealistické, ale z hlediska hratelnosti bych ocenil větší doslech a možnost poslouchat NPC a při tom zkoumat prostředí. Ale tohle by teoreticky mohl opravit úplně malý patch.

Délka a příběh

Za poslední zápor lze označit délku hry. Disk k recenzování jsem dostal v sobotu odpoledne a večer jsem již měl dohráno. I když jsem hru neprobíhal a snažil se zkoumat opravdu každé zákoutí, za nějakých 8 až 9 hodin byl konec. Sice jsem dle statistik některá zákoutí přehlédl a neposbíral všechny články či deníčky. Delší herní dobu již získáte jen otrockým dohledáváním všech dokumentů, které lze posbírat, což do běžné herní doby nepočítám.

Murdered: Soul Suspect pro PC, PS4, PS3, X360 a X1 v angličtině vydává dnes Cenega za cenu od 899 Kč.

Na druhou stranu je nutno uznat, že se příběh díky délce nijak netáhl a neobsahoval žádné trapné úkoly typu „najdi pět částí medailonu" sloužící jen k protažení herní doby za každou cenu. Děj pořád hrne dál a ostatně i to, že jsem jej dohrál na jeden zátah, svědčí o tom, že hra dokáže zaujmout, chytit a nepustit. U hry stojící jen a pouze na příběhu je asi lepší tato varianta, než chválit herní dobu a nadávat na roztahaný příběh o ničem.

Hřbitovní trailer

VERDIKT: Příjemné překvapení. Adventurní hra s pár stealth vsuvkami, která staví hlavně na dobře zpracovaném příběhu a několika netradičních herních mechanismech. Člověka zamrzí délka, díky které ale příběh nezačne nudit. Někoho by mohlo odradit pomalejší tempo díky naprosté absenci akce či trošku stereotypní hratelnost, protože každé vyšetřování probíhá dle stejné šablony. Ale i přes všechny výtky mohu říci, že to pro mě byla zatím nejlepší hra, co jsem na mé PS4 hrál.

8 / 10

Murdered: Soul Suspect

PS4, Xbox One, PS3, Xbox 360, PC