Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Neverwinter

V bájném městě se schyluje k válce.

Už je tomu sto let, co zemi Faerûn zdevastovala morová rána a vzala s sebou celé říše i obrovská města. Zatímco všude kolem zbyly jen ruiny obydlené monstry a ubohými přeživšími, marně se snažícími znovu nastartovat život, slavné město Neverwinter jako by bylo pod ochranou bohů. Celých sedmdesát pět let si drželo svůj lesk, dokud jej téměř nepohřbila vulkanická erupce z nedaleké sopky. Ale to už je dávno. Práce na obnovení města jsou téměř u konce, dokončují se opravy domů, a lidé, trpaslíci i elfové ukázkově spolupracují. Netuší, že síly zla už znovu osnují plán na zničení světa...

A je to právě město Neverwinter, ve kterém se bude odehrávat většina stejnojmenného kooperativního online RPG podle pravidel čtvrté edice D&D. Právě silné zaměření na události uvnitř města vedly vývojáře z Cryptic Studios k tomu, aby hru nepojmenovali Neverwinter Nights 3, byť fakticky jde právě o další díl této série.

Většinou proto nevytáhnete paty z městských částí a hlavně podzemních dungeonů, kde na vás čekají zapomenuté poklady i hrozivá zjevení. Jestliže se vám na začátku hry bude zdát, že v Neverwinteru jsou vztahy mezi lidmi, trpaslíky a elfy až zázračně harmonické, možná ještě netušíte, jak velká propast mezi nimi ve skutečnosti vzniká: stálí obyvatelé Neverwinteru totiž na všechny ty nově příchozí pracanty a dělníky hledí s nevolí a jen velmi neradi pozorují, jak se jejich domovské město mění k nepoznání.

Vzhledem k předchozímu angažmá vývojářů je třeba ujasnit, že Neverwinter není v žádném případě jen nějaké MMO. Herní svět se po nějakých klíčových událostech sice zásadně změní a bude rozdělený na zóny, a ano, k hraní také budete potřebovat internetové připojení, ale žánrově tu jde pořád víc o akční RPG s důrazem na hráčskou kooperaci. Z onlinovek si autoři vypůjčí i další prvky: ve městě najdete třeba aukční dům a promenádu, kde má docházet k interakci hráčů. Kromě misí z hlavní kampaně ale budete moci jet také na vlastní pěst a prozkoumávat dungeony, jež se budou postupně odemykat.

Opatrně s tím drakem, opatrně.

Ve městě samozřejmě potkáte spoustu NPC, ti tu ale nejsou jen od toho, aby vám zadávali questy. Kdykoliv můžete zavítat do hospody a poslouchat, co je zrovna nového, jak se vyvíjí problematické vztahy mezi místními obyvateli a cizími dělníky či co se nového šušká o postupu sil zla. Nemluvě o tisíci drobných faktů a informací, jež prý udělají radost každému skalnímu fandovi D&D. Ty jistě potěší i to, že v dungeonech pod Neverwinterem bude až nebývale hustá koncentrace těch nej(ne)oblíbenějších monster z celého světa Dungeons & Dragons.

V současné verzi hry máte na výběr z pěti tříd Wizard (kouzelník), Fighter (bojovník), Rogue (pobuda), Ranger (hraničář) a Cleric (duchovní), a pokud se nic nezmění, další třídy přibudou po vydání skrze stažitelné přídavky. Už teď vývojáři mluví třeba o Beastmaster Rangerovi, Paladinovi, Barbarianovi, Monkovi (mnich), Bardovi (hudebník) nebo Artificerovi (řemeslník) a nijak se netají tím, že po vydání chtějí pokud možnost zpřístupnit každou existující třídu.

Samotná hra má klást důraz na spolupráci uvnitř vaší party, a pokud zrovna nenajdete dost vhodné živé spoluhráče, je vždycky možné si najmout NPC ovládané umělou inteligencí. Budete jim moci říkat, kam mají jít, koho bránit nebo na koho zaútočit, a samozřejmě i AI bude dostupná v několika třídách. Momentálně to vypadá, že autoři chtějí hlavně vytvořit dostatečně kompatibilní doprovod, aby klerika vždy doprovázel válečník, válečníka kouzelník atd.

A budou živí hráči vůbec potřeba? Vývojáři jsou přesvědčeni, že většinu questů zvládnete i s AI, ale celou hru asi sólově nedokončíte. Některé úkoly mají přímo vyžadovat živé spoluhráče a jindy se neobejdete bez zdatných živých válečníků, jakkoliv hra jinak přizpůsobuje obtížnost tomu, jak velká je vaše parta a kolik je v ní živých lidí. Samotný systém soubojů bude s Neverwinter Nights a Baldur's Gate sice sdílet taktické pojetí, má tu ale úplně chybět možnost pauznout hru a zadat všem členům party úkoly.

Silnou doménou hry mají být editační nástroje Foundry, s nimiž si budete moci vymýšlet questy i celé kampaně, ale také designovat levely, dungeony, města, hrady nebo lesy. S pomocí tohoto editoru půjde do herního světa vypustit nová NPC, ať už to budou stráže, opilí vesničané nebo královny. Samozřejmostí je i tvorba kitů, umístění stěžejních bodů questu či plánování triggerů pro filmečky atd.

Necháte své hrdiny jít hluboko pod povrch země, aby našli dávný trpasličí poklad, nebo je postavíte do bezvýchodné bitvy se silami zla přímo uvnitř města? To záleží jen na vás, ale výsledek své práce budete moci samozřejmě okamžitě sdílet s ostatními hráči na síti.

Neverwinter - E3 2011 trailer

Foundry bude přístupné přímo ze hry a doklikáte se na něj přes obrazovku, kde si lze na začátku hry vytvořit vlastní postavu. V témže menu se také snadno podíváte na nejnovější a nejpopulárnější výtvory ostatních hráčů. A pokud byste se tvorbou obsahu pro Neverwinter chtěli náhodou živit, pořád je ve hře možnost, že by hráči mohli dle vlastního rozhodnutí obsah zpoplatnit a prodávat ostatním jako na iTunes.

Neverwinter vyjde pro PC nejspíš až příští rok.

Zpravodajství z veletrhu E3 sponzoruje Conquest entertainment - www.mojenintendo.cz.

Read this next