OZNÁMENÍ: Eurogamer ruší číselná hodnocení her

Zavádíme nový systém medailí pro recenze.

Herní průmysl se rapidně mění a staví tak recenzování her před úplně nové výzvy. Souvisí to zejména se závislostí her na internetu, s častým patchováním či novými obchodními modely. Způsob posuzování v recenzích, který vyhovoval před patnácti lety, nyní kulhá na obě nohy, jak všem ukázal především minulý podzim.

Co se vlastně člověk dozvěděl z dřívější známky 7/10 třeba pro Assassins Creed? Pomohla mu nějak při zvažování pořízení hry oproti situaci, kdy by dostala o bodík více 8/10? Jak měl recenzent "správně" číselně ocejchovat v zásadě výbornou hru, kterou v dané době sužovaly technické potíže? A co dát třeba novému ročníku sportu bez hratelnostního pokroku či polopokračování dlouhodobé série, které je jen mírně lepší než minule, ale je to jen nastavovaná kaše?

Síť Eurogamer se vzhledem ke všem souvislostem rozhodla, že počínaje dneškem ruší stará číselná hodnocení her 1-10/10. Namísto nich zavádíme nový systém hodnocení v recenzích, který podle našeho názoru dokáže lépe reflektovat kvalitu současných her a vedle toho je jednodušší i pochopitelnější pro čtenáře.

Všechny recenze budou nadále obsahovat slovní verdikt, který je tím hlavním. Navrch ještě mohou některé výjimečné hry v recenzích od Eurogameru získat jednu ze tří nových medailí, což je grafická ikona zobrazená vpravo nahoře u recenze. Tyto medaile však obdrží jen některé hry, které si to dle našeho názoru zaslouží, ať už v tom pozitivním či negativním smyslu, nikoli všechny. Pokud medaili neudělíme z důvodů uvedených níže, najdete v recenzi pouze slovní verdikt (už bez medaile či číselného hodnocení).:

• POVINNOST - výjimečná hra, kterých se urodí jen pár za rok, ekvivalent dřívějších 10/10 či někdy i 9/10, naprostá nutnost pro každého hráče (např. GTA 5).

• DOPORUČUJEME - výborné hry, které patří ke špičce žánru, převyšují většinu ostatních her svou zábavností, kreativitou, trvanlivostí či jinými důležitými vlastnostmi, obdoba dosavadních 8/10 a okolo, za jejich kvalitu vám ručíme.

• RUCE PRYČ - pokažené hry, které trpí mnoha evidentními chybami, jsou špatně vymyšlené nebo vůbec nefungují po technické stránce, převažují v nich zápory nad klady, tato medaile bude spíš ojedinělá (např. SimCity, Rambo).

• JEN SLOVNÍ VERDIKT, BEZ UDĚLENÍ MEDAILE - hry, které jsou naprosto obyčejné či průměrné (souvisí i s přetlakem software a mnoha klony na trhu), ale ničím nás extra nezaujaly nebo uspokojí maximálně fanoušky žánru, nedají se úplně každému doporučit, ale zase ani od nich varovat, bude v praxi používáno často, i kupříkladu pro recenze nehotových Early Access her či situace, kdy je velká, jinak dobrá hra v době vydání rozbitá a nemůžeme ji bez obav všem doporučit ke koupi. Pokud u některé zásadní a očekávané hry chybí medaile, měli byste zbystřit.

Tyto nové medaile nadále zůstávají jen doplňkem slovního verdiktu, který je stále tím nejdůležitějším a nyní se bude zobrazovat nahoře nad recenzí, nikoli až pod ní.

Věříme, že tento nový systém hodnocení her Eurogameru bude všem lépe sloužit než přežitá, dnes už nicneříkající čísílka. O nich se mnozí čtenáři tak rádi do krve dohadují, což někdy pro magazín může být i pozitivem. Zrušení staré stupnice 1 až 10 je spojeno i s pro nás negativním odstraněním všech poboček Eurogameru z Metacritic, protože není žádoucí, aby docházelo k převádění nového systému na stará čísla. Přesto jsme se k této radikální změně po několikaměsíčním zvažovním přiklonili, protože chceme, aby textové recenze Eurogameru zůstaly pro čtenáře relevantním rádcem a mohli se jimi řídit i v budoucnu.

Příklad nového záhlaví recenze s medailí a verdiktem nad textem

Kdy se nový systém hodnocení poprvé použije?

Ve čtvrtek 12. února ve 13:00 u recenze Total War: Attila a krátce poté u Evolve i The Order: 1886. Staré recenze zpětně přehodnocovat nebudeme (zůstanou s čísly, jak jsou), medaile namísto čísel najdete pouze u těch nově vydaných, které také budete moci snadno třídit podle obdržených medailí.

Bude se hodnocení her u recenzí po čase nějak aktualizovat nebo měnit nahoru dolu, když se hra později vylepší či zhorší?

Ne, nepovažujeme to za správné ani nevěříme, že by změna už jednou vyřčeného verdiktu pomáhala čtenáři v orientaci. Recenze a hodnocení vždy platí v době testování či publikování a za ním si plně stojíme. Pokud se některá hra později dramaticky změní, preferujeme raději výjimečně napsat nový článek (jako např. u DriveClub) než přepisování či doplňování té staré, to nepůsobí moc důvěryhodným dojmem.

Proč nepoužíváte více medailí než jen tyto tři uvedené?

Snažíme se, aby to bylo pokud možno co nejjednodušší a nejuniverzálnější. Chápeme, že někteří čtenáři by raději viděli 10 různých medailí pro každou konkrétní situaci, která může někdy nastat, ale to už by byl celý systém přehnaně komplikovaný (nežádoucí) ani by se tolik nelišil oproti přežitým číslům 1-10/10. Medaile si takto odnesou jen výjimečné hry (na obou stranách spektra) a spousta her někde mezi zůstane bez nich, protože ničím nevybočují (nejsou v zásadě špatné, ale zase si ani nezaslouží doporučení jménem Eurogameru). Takových her bez medaile bude spousta a u nich je vždy nejdůležitějším vodítkem pro čtenáře slovní verdikt a text samotné recenze, na něž bychom také rádi kladli větší důraz.

Mění se jinak tímto něco na politice Eurogameru ohledně recenzí?

Ano i ne. Naše hlavní zásady zůstávají jako dříve: například že nepíšeme recenze z preview-verzí, nepíšeme je z novinářských akcí či v kanceláři výrobce, ani nehodnotíme ryzí onlinovky v laboratorních podmínkách před vydáním. Naším cílem je, aby recenze odrážela přesně to samé, co zažije běžný hráč, který si hru koupí v obchodě. V minulosti jsme v tomto směru učinili některé chyby (např. v říjnu u DriveClub), ze kterých se chceme poučit a proto nyní některé recenze o pár dnů pozdržíme, aby se hry daly vyzkoušet v běžných podmínkách či s už aplikovaným day 1 patchem (do budoucna bychom už neradi, aby se v recenzích vyskytovalo "výrobce v notičkách pro recenzenty uvedl, že patch v den vydání má tohle a tamto opravit, ale nevíme, jestli se to opravdu stane").

Na moment uvolnění embarga někdy přineseme jen dojmy (nejsme příznivci tzv. provizorních recenzí s hodnocením) a recenzi hned poté, jakmile to bude možné s patchem či v reálném provozu (aktuálně typicky Evolve). Chceme, aby všechny hry měly pro hodnocení rovné podmínky a nedocházelo k zvýhodňování jedné nad druhou např. výjimečným čekáním několik týdnů na slibovaný patch, zatímco u jiných by se to nestalo. Nadevše se řídíme pravidlem, že recenzi píšeme hned, jakmile požadovanou hru dostaneme či seženeme a dá se otestovat v reálných podminkách, jaké zažijí i běžní hráči.