Recenze PlayStation VITA po 48 hodinách

Praktické zkušenosti s neherním užíváním nové konzole.

Poslední dobou jsem nedělal nic jiného, než se snažil vymačkat maximum z omezeného času, který Sony každé redakci dalo, abych vyzkoušel novou přenosnou konzoli PlayStation VITA. Nejvíce jsem se věnoval vlajkové hře Uncharted: Golden Abyss (9/10), ale snažil jsem se otestovat i další možnosti, které VITA nabízela krátce před evropským startem 22. února.

Ergonomie

Začnu tím subjektivně nejlepším, čím mě VITA okouzlila. Asi se budete divit, ale jsou to její vnější tvary a ergonomie obecně. I když jsem hrál nepřetržitě dvanáct hodin v kuse, nebylo mi držení konzole vůbec nepříjemné. A proč jsem z toho tak vyplesklý? Zkuste dojet třeba Resident Evil: Revelations na Nintendo 3DS za dva dny a uvidíte, o čem mluvím. Kvůli vnějším tvarům Nintendo 3DS kroutíte prsty v nepřirozených polohách a ruce bolí po pár hodinách.

I celkové rozložení ovládacích prvků je vyřešeno bezchybně. Tlačítka jsou i na tak malý přístroj dostatečně velká a neukroutíte si prsty, když se na ně snažíte dosáhnout. Po zkušenostech z E3 jsem měl strach z joysticků, ale buď jejich velikost Sony změnila nebo se mi zmenšily prsty, protože obě páčky jsou při manipulaci velmi příjemné. Jediné, co mi trochu vadilo, byla jejich malá rozlišovací schopnost, ale to mohlo být i záměrem vývojářů ve hrách, které jsem zkoušel.

Nelíbí se mi dvě drobnosti. Jednak zadní dotykový panel, který se mi zdál málo citlivý. A zadruhé, zapomeňte, že budete VITA držet s palci na joysticích a zároveň ze stejného úchopu dosáhnete na dotykový displej. Takový komfort zažijí pouze jedinci s medvědími tlapami. Ostatní musí přehmatávat, což někdy může zdržovat nebo ve hrách přivodit smrt, když jde o rychlost reakce.

Displej

Velmi příjemný je u VITA displej, který nejenže zobrazuje velmi živé barvy, ale zdál se mi k očím citlivější než telka nebo 3DS. Svou roli v tom hraje i to, že VITA nemá 3D displej a nemusíte ji držet ve stále stejném úchopu a na jednom místě před očima. Paráda, což se ostatně od OLED technologie dalo čekat. Nicméně pozorovací úhly jsou podle subjektivního pocitu horší než u Retina displeje na iPhone 4/4S, jinými slovy z boku toho zde příliš neuvidíte.

Rozlišení displeje VITA je velmi jemné, jak už jsem napsal, nevypálí vám oči a dotyková vrstva je plně srovnatelná s moderními mobilními telefony, co se týče rychlosti reakcí. Podobná je ovšem jeho schopnost vypořádat se se slunečním světlem nebo jen denním světlem procházejícím oknem v tmavší místnosti. Sice je situace lepší než u Nintendo 3DS, ale na pláži si prostě nezahrajete.

Trochu mě zklamal zvuk. Když jsem si zapojil výstup do domácího kina, byl bezchybný, ale malé repráčky u joysticků mi přišli příliš plechové a divně rezonující. Je otázkou, jestli to nebylo nějakou chybičkou přímo testovaného kusu. Subjektivně mi přijde, že tohle je snad jediná disciplína, ve které má Nintendo 3DS navrch. Na druhou stranu, jsem se tím příliš nezabýval a nevyzkoušel jsem třeba přehrávání hudby s přímým porovnáním obou konzolí.

Operační systém a rozhraní

Po zkušenostech majitelů VITA v Japonsku, jsem měl strach o rychlost systému. Po většinu času nenastal zásadnější problém. Reakce na příkazy plní VITA dostatečně rychle. Otázkou je, co se stane, když budete mít nainstalováno více her, aplikací, budete přihlášeni v PSN, tedy v situaci, kdy budete konzoli využívat naplno. Což u mě zatím rozhodně neplatilo. Multitasking tu funguje na bázi uspání aplikace, ale například není možné zároveň hrát a zároveň brouzdat po webu, za takové situace vás VITA vyzve, zda chcete hraní ukončit.

Těžkopádné mi přišlo ovládací menu, kde bych si dokázal představit při hraní nebo přechodech mezi aplikacemi o pár kroků/potvrzovacích obrazovek méně. Spuštění většiny aplikací vyžaduje ještě potvrzení na ikonu "start", že tak skutečně chcete udělat (výběr mezi novým prázdným oknem a výběrem něčeho z nedávné historie/bookmarků). Také uspávání a znovuspouštění konzole je oproti Nintendo 3DS malinko složitější. Tam, kde u Nintenda stačí zaklapnout a otevřít kryt, musíte u VITA zmáčknout čudlík na zadní straně pro uspání, zmáčknout ho znovu pro probuzení (které zabere trochu času), odemknout VITA přejetím po displeji a někdy ještě poklepat na ikonku pro pokračování v hraní. Nebýt zvyklí na jiný komfort, asi bych to neřešil.

Nepřehlédněte také: Velké srovnání VITA s 3DS, dojmy z Escape Plan, dojmy z tria her na Gamescomu.

Pokud máte dotykový mobil s operačním systémem, přijde vám pohyb v menu konzole velmi intuitivní a spousta z návyků při ovládání mobilu najde uplatnění i zde. Třeba schované nabídky, které zobrazíte odskrolováním vlevo nebo vpravo.

Webový prohlížeč a internetové aplikace

Pomalejší disciplínou je na VITA internetový prohlížeč. Ať už na 3G nebo wifi, stránky se načítají oproti modernímu mobilnímu telefonu mnohem pomaleji. Zejména v momentě, kdy sjedete na jakékoliv stránce níže, dá si VITA chvilku na čas, než grafiku překreslí. I moje žena poznamenala, že na její Xperii Mini Pro je čtení webu rychlejší. Navíc kvůli chybějící nebo pokažené podpoře HTML 5 a Flash si teď neužijete videa ani na YouTube (dostanete jen hlášku, že vám chybí Flash a že prohlížeč nepodporuje HTML5, což by ale dle slibů výrobce z minulého týdne měl). Některé weby teď VITA detekují jako mobil a ukáží rovnou mobilní verzi, většina jiných "velký design" pro PC. Nastavení webového prohlížeče jsou teď opravdu spartánská (asi jen čtyři).

This article contained embedded media which can no longer be displayed.

K podobným prodlevám jako při scrollování v prohlížeči dochází v aplikaci Google Maps, kde každé posunutí nebo oddálení mapy znamená (i na kabelovém internetu) čekání několika vteřin na dokreslení zbytku obrazovky, což je oproti bleskové rychlosti dva roky starého iPadu 1 (na témže připojení) značný handicap a ti, kdo jsou zvyklí na rychlost chytrých mobilů nebo tabletů, toto krátké čekání po každé činnosti možná nepřekousnou. Může se to jevit jako drobná prkotina, ale kdo dnes chce čekat při prohlížení webu, než se mu po popojetí dolů načte další část stránky? Ale teoreticky to může vyřešit update firmware v budoucnu.

Problém měla VITA s firmware 1.6 například i s odesláním mailu z Gmailu (žádná aplikace pro emailový klient v základní výbavě není). Asi bych ho nakonec poslal, ale po pár pokusech jsem to vzdal. Takže s javascripty VITA také není zrovna kamarád. Nicméně když už se nějaká stránka načte v pořádku, tak je její prohlížení na velkém displeji s jemným rozlišením lahoda a díky větší ploše se čte lépe než např. na iPhone. Jen by nemělo jít o přílš složitou stránku s mnoha tabulkami/styly, které asi způsobují to zpomalování scrollování (oproti tomu na jednodušších stránkách typu Oficiální PlayStation Blog se scrolluje bez prodlev).

Protože jsem měl k testování půjčený model s 3G, jal jsem se mobilní internet hned vyzkoušet. Prostě jsem vyndal svojí SIM kartu z mobilu, vsunul ji do VITA, zadal PIN a violá, byl jsem okamžitě připojen. A dokonce mi VITA zobrazovala doručené SMS. Ideální se nezdálo automatické ukládání loginu a hesla pro můj účet na PSN, které z konzole nebylo jak smazat (i při zadání jiného hesla se tam vždy znovu předvyplnily původní údaje, které teď asi užívá jiná redakce :), což jen potvrzuje oficiální stanovisko Sony, že VITA je zkrátka od základů navržená jen pro jednoho uživatele a nikoli pro půjčování kamarádům s jejich vlastním nastavením (ani pro jejich separátní profily s individuálním postupem ve hrách).

MP3 přehrávač funguje normálně, jak byste čekali, písničky lze přenést z PC i PS3 (nezkoušeli jsme zatím, prý neohrabané). Stahování něčeho z internetu se samo šikovně minimalizuje na pozadí a jste notifikováni o dokončení. Horší to je s přehráváním filmů, kde aktuálně není podporována většina běžných formátů ani titulky. Na zkušenosti s ostatními službami (sociální sítě, funkce NEAR, nakupování z PSN, funkce CrossPlay s PS3 atd.) a předinstalovaným softwarem si počkejte na další články, které připravujeme.

Paměťové karty

Zmaten jsem byl z dodané paměťové karty. Protože jsem si ji chtěl nejprve prohlédnout, vyndal jsem jí ze slotu a pak ji vrátil zpět. Když jsem za pár minut chtěl spustit Uncharted, vyskočilo na mě upozornění, že není vložena paměťovka a tudíž se hra nespustila. Z toho plyne jediné - paměťová karta prostě JE nezbytností a při pořizování VITA počítejte s vyššími náklady.

Ale zpět k problému s kartou. Nejdříve jsem si myslel, že musím kartu zformátovat, ale protože jsem nic takové v návodu ani na internetu nenašel, zkusil jsem ji znovu vyndat a zjistil jsem, že jsem ji do slotu dal obráceně. Zdá se mi trochu podivné, že karta se dá do slotu vložit i špatně, většinou je v dnešní době elektronika tvarově blbuvzdorná. Takže pozor! (opačně se dá do konzole vložit i nabíjecí kabel, což je potřeba vždy kontrolovat, jestli ikonka baterie začala jiskřit a zda se skutečně VITA nabíjí).

Trochu zvláštní mi přišla nabíječka. V konzoli ji budete muset mít kvůli výdrži baterie docela často a proto nepotěší poměrně rozměrná koncovka, která je asi tak třikrát větší než standardní telefonní microUSB konektor. Není moc praktické, že má nabíječka tři části. Pochopil bych dvě - tedy nabíječku samotnou + oddělitelný USB kabel, jako mám u telefonu. Ale proč musí mít části tři? USB kabel, trafo a přívodní šňůru do zástrčky - mimochodem stejnou jako u starých kazeťáků tzv. dvojčat. Už vidím, jak pojedu na dovolenou a jeden z dílů doma zapomenu.

Baterie

Přehled cen, příslušenství a startovních her pro VITA, které budu dostupné v ČR od 22. února, najdete na obchodě Xzone, který k 3G modelu dává internet od O2 na tři měsíce zdarma.

Poslední oblastí, kterou jsem proklepl, je výdrž baterie. VITA jsem vypnul a přes noc ji nechal v zásuvce. Ráno jsem začal hrát Uncharted: Golden Abyss, měl jsem audio naplno, nechal jsem zapnutý WiFi modul, protože pro jeho vypnutí musíte do menu, deaktivoval jsem 3G vyjmutím SIM karty, a jal se testovat. Baterka vydržela přibližně čtyři hodiny hraní s dvěma asi patnáctiminutovými přestávkami, kdy jsem VITA uspal uprostřed hraní. Trochu šťávy bych asi ušetřil snížením jasu, hlasitosti a vypnutím wifi. Každopádně přes pět hodin se nedostaneme. Škoda, na to, že je VITA přenosné zařízení, to je málo! Ale moderní hráč v této oblasti nemá na výběr. Dobíjení baterie je ale rychlé, asi jako na iPhonu.

Pavel Oreški rozbaluje VITA - video z minulého pátku

Závěr

Možná se vám zdá, že jsem VITA kritizoval až moc, ale špatná mašinka to podle úvodních 48 hodin rozhodně není. Většinu času jsem hrál a to jsem si VITA užíval plnými doušky, viz. má recenze Uncharted: Golden Abyss. Hraní je primární účel této konzole a to, hlavně díky skvělému displeji a různorodému ovládání, zvládá na jedničku.

Pokud vznikne dostatek kvalitních "velkých" her typu Uncharted, o budoucnost VITA se nebojíme. Se současným firmwarem se asi nedá čekat, že by ji někdo používal pro internet namísto svého chytrého telefonu nebo víceúčelového tabletu. Nad ním ale VITA vítězí díky šikovně navrženým ovládacím tlačítkům, která jsou pro komplexní akční hry mnohem vhodnější a díky nim je hraní např. Uncharted na VITA opravdu plnohodnotným zážitkem i mimo domov (v posteli, na dovolené, v letadle, na chatě... aniž byste sebou museli tahat PS3), což je hlavní pointa celé nové konzole od VITA - ostatně točí se kolem toho i včerejší TV reklama:

TV reklama na VITA s nápadem

Tento článek vyšel v rámci speciálu Eurogameru věnovanému PlayStation VITA a některými postřehy se na něm podílel Jan Doskočil. V pátek navážeme desetiminutovým videem o ovládání Uncharted: Golden Abyss a poté podcastem se zkušenostmi několika členů redakce.