Podrobná reportáž ze třetího BioConu

Jak se líbilo v Roxy ve znamení Mass Effectu a Star Wars?

V sobotu 11. února se v prostorách experimentálního prostoru NoD Roxy nedaleko pražského Palladia konal již třetí ročník BioConu, akce zaměřené výhradně na hry od studia Bioware. I tentokrát vše zaštítila česká pobočkou EA, a proto nebyla nouze o pestrý a kvalitní program ani o zajímavý zážitek s ním spojený.

Několik propojených místností se zaplnilo již záhy po otevření a počet návštěvníků se dle mého odhadu vyhoupl až někam k 150-200 lidem. I přesto byly nové prostory plně dostatečující a oproti dřívějšímu Anno Domini, kde byl většinu času problém s místem, je to jednoznačně krok vpřed. Akcí provázeli již osvědčení moderátoři Alžběta Trojanová a Mikoláš Tuček, kteří svou roli zvládli naprosto znamenitě.

Návštěvníci si mohli v předstihu vyzkoušet tehdy ještě nedostupné demo třetího Mass Effectu, a to jak na PC verzi, tak na Xboxu 360. K dispozici bylo ale i obří plátno a pohodlné sedačky, kde si hráči mohli nového Sheparda vychutnat doslova v nadživotní velikosti. V hlavní místnosti s barem a tématickými plakáty si pak případní zájemci mohli otestovat i nejnovější MMO Star Wars: The Old Republic (recenze). A kdo chtěl, měl možnost nechat se profesionálně vyfotit a přenést svůj obličej do Shepardovy zbroje N7, čehož nakonec spousta lidí využila.

Pro hladové byly o přestávkách připraveny nejrůznější chutné pokrmy, zajímavě pojmenované podle světa Mass Effectu. Vybírat se dalo z lehkých salátů, pikantních sýrů, nakládané zeleniny či uzených salámů a nechyběl ani výborný kuskus. V závěru pak došlo i na výborný guláš s knedlíkama. Každý si tedy mohl vybrat přesně podle své chuti. A ti, kteří toužili po něčem ostřejším, pak samozřejmě zamířili na bar.

Své znalosti si soutěživí hráči otestovali v již třetí verzi velmi těžkého kvízu. Soutěžilo se o mnohé hodnotné ceny a musím říct, že tentokrát to byla opravdu výzva. Zatímco minulé dva ročníky BioConu jsem se ještě poměrně chytal, letošní otázky již byly opravdu pekelně těžké a věřím, že daly pořádně zabrat většině přítomných diváků. Koneckonců, svědčí o tom i fakt, že první místo obsadil fanoušek, který správně odpověděl na 16 z 20 otázek - na všechny totiž nezvládl správně odpovědět nikdo.

Hlavní náplní BioConu ale byly především zajímavé přednášky. Redaktor Score Honza Vrobel nám nejdříve poměrně zajímavě přiblížil historii studia Bioware a věnoval se i přínosu, který mělo pro celý herní průmysl. Pavel Dobrovský se poté naopak pokusil najít styčné body při cestování v reálném a ve virtuálním světě a vše porovnával se svými bohatými zkušenostmi. Panelová diskuze o RPG hrách s Jakubem Červinkou, Slavomírem Benkem a dalšími hosty pak pobavila nejednoho diváka v sále (úspěch slavil především neodolatený řytíř Alistair a Bětčin lesbický vztah s Liarou). I poslední srovnání expandovaného universa Star Wars se světem The Old Republic v podání Pavla Klimeše by jistě bylo zajímavé, kdyby nemuselo být kvůli nedostatku času nakonec zkráceno.

Zástupci Reapers, jedné z největších českých guild Star Wars The Old Republic, pak všem přítomným ukázali nejen základy skupinových bojů a další mechaniky této nejnovější onlinovky, ale i hard-mode průchod flashpointem Directive 7, kde se vyslaní hrdinové museli postavit vzbouřeným droidům a zákeřným bossům. I přes dva nečekané wipy se rozhodně bylo na co dívat. Prostřihy mezi monitory přiblížily jak rozdílnost jednotlivých povolání, tak i nutnost vzájemné spolupráce. Škoda jen technických problémů s nepěkným zeleným filtrem, do něhož se v některých chvílích projektor v hlavním sále přepínal - i kvůli tomu se celá akce téměř o dvě hodiny protáhla.

Hřebem večera a událostí, na kterou jistě všichni čekali, pak bylo více jak hodinové rozehrání třetího Mass Effectu, komentované Faridem Dilmaghanim a Slavomírem Benkem z EA Czech. Byla nám představena nejen úvodní scéna z dema, kdy Reapeři přilétají na Zemi a herní mechaniky třetího dílu (modování zbraní z jedničky je zpět!), ale i dosud nikde nezveřejněná scéna přímo následující, v níž jsme za napjatých podmínek potkali nejenom Liaru, ale i záhadného Illusive Mana, který má nyní dobré důvody, aby šel s Cerberem proti nám (více to popisovaly naše dojmy z rozehrání). Z toho, co jsem měl zatím možnost vidět, mám velmi pozitvní dojmy a věřím, že i u osatních hráčů bude třetí díl slavit velký úspěch. Vše navíc umocňovala i úžasná hudba od Clinta Mansella, která se celou hrou prolíná - výměna skladatele se tak rozhodně vyplatila.

Další oficiální fotky z BioConu od EA si můžete prohlédnout na Facebooku.

Jako z jiného světa ale působilo zařazení dle mého naprosto nadbytečné vložky se sondou Normandy, což ve skutečnosti nebylo nic jiného, než převlečený projekt Fénix, který byl medializován již na sklonku minulého roku. Troufám si říct, že zdlouhavý detailní popis tohoto technického zařízení, který měl s hrami společného jen máloco, unudil téměř většinu diváků v sále a jeho propagace v nejatraktivnějším čase nebyla příliš moudrá volba. Poměrně zajímavý byl tak alespoň nápad vložit do této sondy artwork z Mass Effectu, který pak EA přenechá jednomu fanouškovi v chystané soutěži. Mít doma obrázek své oblíbené hry, který vystoupal až do stratosféry, to je rozhodně lákavá nabídka.

Letošní Biocon byl zakončen vyhlášením soutěží a promítáním několika exkluzivních rozhovorů přímo s vývojáři z Bioware. Již zmíněné technické problémy byly téměř jedinou jeho vadou na kráse a jinak šlo o velmi podařenou akci, která si již na naší herní scéně našla své pravidelné místo. Doufejme tedy, že se v podobném duchu všichni setkáme znovu i za rok, třeba před vydáním nějaké další, dosud neoznámené pecky. Rozhodně se budeme těšit!

Mass Effect 3

PS3, Xbox 360, Nintendo Wii U, PC