Příručka k Dragon Age

Výjimečný krok si žádá výjimečnou recenzi knihy.

Jak asi víte, k originálce Dragon Age: Prameny získáte od EA na naše poměry ojedinělý dárek v podobě oficiální knižní příručky v češtině. Původně pochází od vydavatelství Prima Games, což je jeden ze tří světových nakladatelů oficiálních herních průvodců. Jinými slovy to znamená, že každá kniha je připravovaná v součinnosti s tvůrci každé hry, takže mnohdy příručky zahrnují i takové informace, na které při normálním hraní nepřijdete, ani je nenajdete volně na internetu.

Zejména v USA a Velké Británii jsou takovéto knihy velice oblíbené už jen jako cenný sběratelský materiál, protože jsou vesměs pěkně graficky provedené a obsahují např. exkluzivní artworky, o velkých rozkládacích mapách ani nemluvě.

Dříve vydávalo příručky Stuare a Cpress.

U nás před nějakými osmi lety herní příručky v licenci Prima Games vydávalo nakladatelství Stuare, které s tím již dávno skončilo (naposledy uvedlo ty k Medieval Total War či Heroes IV). V drtivé většině se ale jednalo pouze o slabé odvary originálních výtisků, tedy ve zmenšených rozměrech, pouze černobílé úpravě a snížené kvalitě tisku. A např. s Mafií to svého času zkoušel i Computer Press.

"Nápad na příručku k Dragon Age přišel od kolegů z našeho obchodního oddělení, když uvažovali nad tím, jak více zviditelnit hru přímo v prodejnách," řekl nám Jaroslav Faltus z EA Czech. "Navíc u tak komplexní hry se přímo nabízelo zjednodušit vstupní bariéru pro méně hardcore hráče a lépe předvést hru i lidem, kteří RPG nesledují nebo nejsou fanoušci Bioware. V současné době nikdo takové příručky v ČR a na Slovensku nedělá, takže jsme to viděli i jako příležitost."

Průvodce hlavními questy nabízí množství map.

Originální příručky od Prima Games v angličtině vždy bývají celobarevné a na kvalitním křídovém papíru. Ty největší z nich mají rozsah i několik set stránek, pokrývají každičký detail dané hry a stojí kolem 20 dolarů. Česká příručka k Dragon Age je na domácí poměry kvalitní publikací s úpravou, která se svému předobrazu blíží, i když nikoli na 100%. Křídový papír, byť pohříchu citelně snížené gramáže, je bezesporu kvalitní, ale úpravu kazí horší obálka z velmi tenkého papíru, která je i po kratší manipulaci náchylná na ohýbání. Například zacházení v knihkupectví by asi jen tak nepřežila.

Zpracování se celkově hodně blíží kvalitě papíru časopisu Level, jehož tiskárna měla knihu také tisknout a jehož DTP oddělení ji zalamovalo. EA ale k tomu uvedla, že křídový papír průvodce je 90g silný, časopis prý používá jen 60-70g a horší kvalitu. Příručky se ale výhradně přikládají k zakoupeným hrám (pouze do konce letošního roku), jiným způsobem je nelze získat nebo koupit. Přitom náklady na výrobu české mutace jsou prý podobné, jako na výrobu jednoho čísla herního měsíčníku.

Představení mága jako jedné z postav.

Důležitější je však obsah příručky k Dragon Age. Její česká verze má zhruba o třetinu snížený počet stran, když anglický originál jich má více než 300 a překlad přesně 200, ale díky malému fontu je na ně vměstnáno opravdu hodně informací. Vše přeložil tandem Martin Bach a Pavel Dobrovský známým z časopisu Level (samotnou hru přeložila jiná překladatelská společnost). Překlad, na němž se začalo pracovat až koncem prázdnin, musel dát oběma pěkně zabrat, protože zrovna RPG hra dostala průvodce textově velice bohatého, včetně velkého počtu tabulek. Vůbec RPG příručky jsou vždy velice vydatné, když např. podobná kniha k Oblivionu má dokonce 370 stránek. Hlavní autor přitom bývá většinou jen jeden, přičemž tito spisovatelé pracují na jedné příručce typicky mnoho měsíců a sepisování průvodců je jejich jediná práce.

Nicméně i přes snížený rozsah, přizpůsobený schopnějšímu naturelu domácího hráče, který nemusí být veden za ručičku na každém kroku, pokrývá české vydání všechny důležité aspekty hry. Více než třetinu rozsahu knihy zaujímají počáteční aspekty tvorby postavy a povolání. Zajímavé jsou i nastíněné taktiky a další činnosti v partě dobrodruhů, stejně jako velmi detailní popis všech společníků, které potkáte, tak i vedlejších postav, na něž můžete narazit.

Oficiální průvodce Prima Games mají špičkovou úpravu.

Sekce Vybavení je plná tabulek a nastiňuje schopnosti všech důležitých předmětů ve hře, které se hodí na likvidaci Bestiáře, další to kapitoly příručky, kde nechybí ani příslušná vyobrazení všech potvor. Zhruba třetina knihy je věnována přímo průvodci po všech hlavních questech hry, včetně představení původu pro každou postavu. Zde patrně došlo k největšímu zeštíhlení, když originál pokrývá naprosto všechny úkoly a mise, co jich hra nabízí.

Finální část knihy pak zobrazuje výtah z nejzajímavějších vedlejších úkolů a také kompletní seznam náhodných setkání. I stávající zeštíhlený obsah je vzhledem k šíření zdarma myslím naprosto dostačující, když hráči odkrývá všechny podstatné věci, ale zase mu nechává jistou volnost v příběhu. Však ten, kdo chce vyloženě 100% obsáhlého průvodce, může si např. stáhnout tu rozsáhlejší původní PDF verzi v angličtině. Tu ale zadarmo nedostane.

Na takto složitém díle se samozřejmě najde pár nepřesností. Příručka např. mluví o zloději, jakožto o jednom z povolání, ale manuál zase o lotrovi. I když pak na první řádění tiskařského šotka narazíte hned na zadní obálce, jinak je kniha uvnitř přeložena velmi pečlivě. Myslím, že takovýto dárek příjemným způsobem motivuje k pořízení legální hry a zbývá snad jen dodat, že jen houšť takovýchto skvěle provedených průvodců v naší mateřštině. Na náš dotaz, jestli v EA do budoucna ještě plánují další příručky, jsme dostali ujištění, že to na základě výsledků a ohlasů na tento první pokus zvažují. Co třeba hned u lednového Mass Effect 2?

Dragon Age: Origins