RECENZE aktualizací Grand Theft Auto Online

Čtvrt roku po spuštění se zabýváme rozšířeními hry.

Hodnotit online aspekty her okolo doby spuštění není až tak jednoduché. Jednak se některé hry potýkají s porodními bolestmi, druhak bývá online často rozšiřován a upravován pomocí updatů a přídavků. Na jednu stranu je tedy nutné čtenáře informovat o aktuálním stavu. Na druhou stranu popsaný stav nemusí být za týden či měsíc úplně aktuální. Tohle platí i pro GTA Online, které si na Eurogameru již jednu recenzi v říjnu vysloužilo. Ale od vydání již uplynulo více než čtvrt roku a hra rozhodně nezůstala bez změn. A protože se jednalo o jednu z největších herních událostí loňského roku, určitě neuškodí se k GTA Online vrátit a mrknout se, co se změnilo a co je nového.

Předně musím pochválit celkovou stabilitu hry. Za ni sice nevděčíme jen Rockstaru, ale nepochybně i tomu, že zájem hráčů se od spuštění srovnal a poklesl na rozumnou úroveň. Výsledkem je dnes bezproblémové hraní, které netrpí výpadky, lagováním ani ztrátami uložených pozic jako při startu. A dokonce již ani nepozoruji otravné vykopávání z freeroam módu, na které jsem si nejvíce stěžoval v době spuštění. Hře by stále neuškodilo vylepšení či překopání matchmakingu, ale i v současné podobě se jedná o plynulý bezproblémový zážitek.

Beach Bum Pack

Rockstar dostál svých slibů a hru podporuje častým vypouštěním různých rozšíření zdarma. První přídavek zvaný Beach Bum Pack skoro ani nestojí za zmínku. Přinesl spíše drobnosti v podobě pár nových vozů (video), zbraní a další mapy pro již existující herní módy, jako závody, skoky padákem či deathmatche. Tedy nic, co by hru výrazně měnilo a nový obsah v tomto přídavku lze označit za nošení dříví do lesa. A pokud si o novém obsahu nepřečtete a nebudete jej aktivně vyhledávat, dost možná si jej ani nevšimnete.

Tento přídavek sloužil spíše jako maskovaný větší patch, opravil mnoho hlavních chyb a odladil různé drobnosti jako například vyváženost finančních odměn získaných za plnění úkolů.

Editor herního obsahu

Druhý větší update již hru obohatil mnohem zajímavěji: přibyl editor úkolů. I když lze zatím vytvářet pouze vlastní závody a deathmatche a funkce je označována za betu, tak funguje naprosto bez problémů. Velmi rychlým a intuitivním způsobem můžete vytvořit vlastní misi. Stačí jen vybrat typ závodu (auta, motorky, lodě, letadla), umístit startovní čáru a rozmístit checkpointy. Na nové trati poté musíte zajet jedno kolo, aby se hra ujistila, že nezveřejňujete nehratelný zmetek a můžete pozvat své kamarády.

U deathmatchů zase stačí vybrat pozice, na kterých se postavy reswapnují (zvlášť pro klasický a zvlášť pro týmový zápas) a poté mapu obohatit o zbraně, vozidla a překážky. Podobně jako u závodů musíte trať jednou projet, tak zde se spustí zápas proti botům, musíte v časovém limitu získat deset bodů a prokázat tak, že je mapa hratelná.

Na uživatelských misích je příjemná variabilita obohacující původní hru. V Rockstaru možná dost dobře věděli, proč editor nezpřístupnili od samotného začátku, ale přidali až s drobným zpožděním. Některé mise jsou opravdu šílené a například v závodech není problém narazit na obří skoky, které skončí hromadným výbuchem. Pokud by takto vypadaly závody od samotného začátku, lidé by mohli zpochybňovat férovost a vyváženost hry. Ale teď, když jsou již všichni nabaženi běžných vyladěných závodů, jsou šíleně divoké a zapeklité tratě příjemným zpestřením.

V GTA Online se tedy již nemusíte bát, že byste dohráli všechny mise a museli začít některé opakovat. Počet uživatelských misí se již blíží milionu. Na stránkách Social Clubu není problém uživatelský problém procházet a přidávat do playlistu. Takže můžete snadno zkontrolovat, zda váš kamarád náhodou nevytvořil nový závod.

Rockstar dává nejlepším počinům nálepku "Rockstar Verified", tyto výtvory se potom nabízejí v hlasovací lobby na stejné úrovni jako originální mapy. Takže se k uživatelskému obsahu dostanete i bez šmejdění po webu (výběr nejlepších). Možnosti editorů se mají časem dále rozšiřovat a umožnit tvořit i jiné typy aktivit. A pokud zůstane zachována jednoduchost ovládání, máme se určitě na co těšit (viz i remake slavné mapy z Call of Duty).

Capture mód

Poslední update hry byl zaměřen na akčněji laděné hráče, kteří si mohli stěžovat, že jim GTA Online nabízí jen obyčejný deathmatch v různých týmových variacích a nabídku aktivit rozšířil o nových mód Capture vycházející z osvědčeného Capture the Flag receptu. Aby nabídka nebyla malá, Rockstar přinesl hned čtyři variace, které jsou si v zásadě podobné (přines něco na základnu), ale maličko se odlišují.

Můžete tedy hrát klasickou verzi, kde každý tým má svou základnu a v ní cestovní tašky plné cenného obsahu. A body získáte ukradením tašky jinému týmu a přinesením na vlastní základu. Lze ale hrát i variaci, kde se na mapě nachází několik respawnujících se vozidel, která musíte krást a vozit na svou základnu. Případně, pokud se vám zdá akce příliš roztříštěná, můžete si zahrát variaci s pouze jednou cenností o kterou se přetahují obě strany.

Osobně mi tento nový mód přišel fajn, i když spíš preferuji závodění apod., takže jsem jej příliš nevyhledával. Pro akčněji založené hráče půjde určitě o příjemné rozšíření. Zvláště v kombinaci s dopravními prostředky a telefonními kontakty, které třeba poskytnou krytí z helikoptéry, si na nudu nelze moc stěžovat.

Se současným stavem GTA Online jsem tedy spokojen a to ještě pořád čekáme na zásadní update s loupežemi (heists). Obsahu hra nabízela hromadu již na začátku, nyní jej nabízí mnohonásobně více. Líbí se mi, že Rockstar opravdu všechny updaty nabízí zadarmo a hra je vyvážena tak, že vůbec nemotivuje k mikrotransakcím. Kdyby takto vypadal multiplayer v každé velké hře, byl bych naprosto spokojen.

Grand Theft Auto V