Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Recenze F1 2012

Do třetice v nové fazóně či jen na návštěvě kosmetičky?

Vpravdě jsem od dalšího ročníku formulí moc převratného nečekal. Nový třetí díl s nyní již pravidelnou roční štací zakrátko přifrčí, ale řekl bych, že už se za ním ohlédne méně kolemjdoucích, než tomu bylo minule. Hra se sice na oko tváří, že je fakt zbrusu nová a udělaná od píky, jenže oproti zásadnímu updatu ročníku 2011 je ten letošní už pouze "kosmetická" záležitost.

Ta nová fazóna

Snad největší revoluci mohu vztáhnout jen na zcela nové základní menu hry, které už totálně opouští zákulisí padoku s kamiony a tvoří jej nyní luxusnější a přehlednější klasická nabídka s jedním monopostem ve větrném tunelu na pozadí. Jasné je simulování jednoho roku navrch od minula, takže hra hostí současnou sezonu 2012, což znamená jeden okruh navíc od F1 2011 jako zbrusu nový podnik v americkém Austinu. Pro pořádek ještě doplním, že minulý Nürburgring nahradil Hockenheim a místo Istanbulu se vrátil hrozný Bahrajn. Kromě nového byly jinak všechny okruhy převzaty prakticky beze změn z minulých dvou her.

Vůbec okruhy jsou nyní příjemně představovány nejen schematickou mapkou, ale i videoprůjezdem s komentářem, vše opět v pěkné nové prezentaci, zcela inovované od starších dílů. Hodně se probírá jeden z nových herních režimů, kterým je "Young Driver Test". To ale není nic jiného než obyčejný tutoriál naprostých základů, dle mého ukrutná zbytečnost, která po dvou ročnících letos nedává smysl. Ani totální autoškolák snad nepotřebuje vysvětlit a zkoušet zrychlení a zabrzdění na rovince, či průjezd jednou zatáčkou. Část nudných lekcí navíc tvoří jen nic neříkající videa o tom, jak jsou monoposty nabušené a jak rychle jezdí.

Tato školka by dávala význam snad v prvním titulu, ale že by někdo potřeboval po třech letech ukazovat, jak se drží volant? Navíc se několika "lekcím" nevyhnete, protože hra vás bez jejich absolvování nepustí do kariéry, naštěstí to je záležitost jen na pár minut. Zmíněná kariéra už je ale pouze samojediný déletrvající herní mód, protože tvůrci nepochopitelně vypustili možnost závodní sezony v kůži reálného jezdce v Grand Prix režimu. Nyní si tak zajezdíte už pouze za sebe, ovšem alespoň zůstalo volné pojmenování postavy, takže se můžete přezdívat třeba jako někdo ze skutečných pilotů.

Krátká sezona místo Grand Prix

Grand Prix totiž nahradila druhá nová jízdní kolonka zkrácené sezony, která se takříkajíc s ničím moc nepatlá. Zvolíte si jednoho libovolného rivala, s kterým vás bude hra poměřovat a poté již absolvujete zrychlený a zkrácený ročník 2012 s pevně nastaveným monopostem, jednokolovými kvalifikačními sprinty a s pouhou desítkou kratších závodů. Mne tato výzva moc neoslovila, ale někomu z vás se třeba může líbit větší press při závodech, kdy je třeba pozorně šněrovat každé kolo, protože na velké chyby prostě není čas.

Kariéra pak zůstala prakticky nezměněná, takže vás znovu bombarduje emaily vaše stará známá manažerka Sabine, jezdit lze maximálně pět sezon, ale po druhé hře se znovu měnila startovní nabídka v úplném začátku. Pro první závody si lze tak vybrat pouze zametače z Marussie, HRT a Caterhamu, ovšem mějte na paměti, že pod 25 % reálného počtu kol v závodě se nedostanete. Kupř. v Austrálii to znamená minimální porci 15 kol, nižší vzdálenosti navolit nelze, byť v jiných režimech to jde stejně jako minule již od 3 koleček.

Vy a šest mistrů světa

Pokud přejdu stále skoro stejný Rychlý závod (nyní volba z 8 typů délky závodních víkendů), opětovně shodný Time Attack s různými scénáři jízdy a samozřejmě tradiční časovku, nakonec mi zbývá zmínit poslední nový herní režim, který mě bavil ze všech nejvíce. Vtipně využít služeb šesti jezdících mistrů světa se krásně povedlo v čerstvém režimu šampionů, který vás v 7 unikátních jízdách hodí do probíhajícího klání s tím, že většinou ze zadních pozic a s hejnem pletoucích se monopostů před vámi máte za úkol vždy předjet vybraného mistra světa. Asi nemusím říkat, že dohnat za tři poslední kola takového Kimiho, který je o kilometry před vámi, je obrovský adrenalin, navíc zpestřený tím, že oba jedete na jiných směsích v jiném stádiu opotřebení!

Je nabíledni, že chování pneumatik hra dokáže docela věrně simulovat, možná lépe než dříve. Zřejmě tomu napomáhá přesnější model tlumení a odpružení, dobře citelný např. při přejíždění obrubníků, kdy monopost kopíruje povrch o něco jemněji. Na druhou stranu se mi zdá, že je hra ve všech čtyřech obtížnostech náročnější na zajížděné časy. Už na první stupínek potřebujete jezdit krapet lépe, než minule, asi se tím má garantovat ta přítomnost jezdecké školky.

Subjektivně při porovnání s minulým dílem pozoruji taktéž snadnější tendenci ke smyku za silného deště či mimo vozovku (formule ale mimo mezní situace drží stopu velmi dobře), však občas si lze všimnout, že na různých částech tratě panuje dynamicky odlišné a stále proměnné počasí, takže část tratě může být pod vodou, ale jiná strana okruhu už pomalu osychá. Ano, možná i proto jsem se bez asistentů i s volantem poněkud více točil, než dříve. Což je možná důsledek nových jednoduchých difuzorů a k tomu i nižší životnosti gum, nicméně těžko říct, jestli je to opravdu tím, nebo byl jen prostě drobně ztížen jízdní model. Ten samozřejmě stále inklinuje spíše k arkádě, nic jiného se ani nedalo čekat.

Oficiální trailer s průjezdem GP USA v Red Bullu Marka Webera

V dešti jsem si ještě všiml možná až přehnaných efektů kapek na kameru v kokpitu, protože nyní jsem toho opravdu moc neviděl, jakoby tvůrci přidali na hustotě deště při jeho nejvyšší intenzitě. K televiznímu pohledu za hlavou pilota v ose vozu pak nově přibyla ještě druhá "televiznější" varianta, kdy je kamera více vyosena na jednu stranu a neleží přesně za středem hlavy jezdce. V boxech je ale vše při starém a zkostnatělém, protože formuli znovu v pitlane neřídíte, zastávky nelze nijak interaktivně zrychlit (to umí i staré formule pro PS2/PS3) a opět se kamera přepne na pevno pouze do kokpitu.

Nyní si ale před závodem sami navolíte přesnou strategii včetně pneumatik a rozvržení zastávek v boxech. Co už ale moc neovlivníte, jsou opět ne zcela zvládnuté penalizace, protože se vrací pokárání i za vyjetí vně trati, kdy toho opravdu moc nezískáte. Přitom jsem přemýšlel, že tvůrci se asi museli přizpůsobit současnému nešťastnému rozhodování kolizí při závodech, protože si jinak neumím vysvětlit opravdu extrémně přísný metr, už jen, pokud se toliko dotknete soupeře před vámi a jeho to drobně rozhodí. Odměna v podobě průjezdu boxy či časové penalizace není ničím mimořádným.

Je potřeba si nyní dávat opravdu velký pozor na kontakty, protože vlastně stejně jako ve skutečnosti se na nějaké drobné závodní doteky a incidenty nehraje a za všechno se okamžitě vyšetřuje! Ano, i to je pro mne jeden z důvodů, jak jsou dnešní reálné F1 oproti jiným podnikům sterilní a nezáživné, což ale neplatí ani pro novou hru, protože ohledně AI nemůžu nic hanit. Podle obtížnosti jedni vyklízejí pozice, druzí vytrvale betonují svoji stopu a ti třetí vás agresivně předjíždějí. Už minule soupeření s AI jezdci bylo napínavé, nyní jakbysmet.

Představení herního režimu Champions Mode proti mistrům světa

Karbon versus guma

Drobné modernizace se dočkalo také poškození. Byť stále vzdáleno světelné roky za božími havárkami z GRIDu, tak letos pozoruji ochotnější destrukci předního přítlačného křídla, které se krásně drolí na karbonové kousíčky (se zadkem je to horší), a pneumatiku jsem zcela oderval už při normální jízdě, při které jsem nemusel třístovkou nabrat betonový mantinel. Znovu ale gumy létají, což už několik let v reálné formuli není díky bezpečnostním lankům možné. Kvituji ale konečně častější výjezd safety caru, který to nemusí zabalit hned po jednom kole, byť i tak jej hra pošle stále spíše až v hodně krajních případech. Moc se mi ale nelíbí stále spíše sterilní a samplované zvuky, protože motory hlučí dost obyčejně a hra mi několikrát předhodila velký ryk davů, a to i když jsem jel tréninky a na tribunách seděla tak moje rodina a pár kamarádů... Podobně si musíte stále nechat zajít chuť na telemetrii, warm-upy i vítězná kolečka, přitom všechno v některých starých formulích najdete.

F1 2012 v angličtině vydá Conquest pro PC/PS3/X360 21. září za 699,- u PC verze, resp. 1299,- u konzolí.

rezervovat na Xzone

Podobně ani po grafické stránce nějaký velký progres není vidět. Někde sice přibylo pár detailů, ale jinak je obrázek stále ve 30 FPS prakticky k nerozeznání od minula - tedy stále výborný. Identický je i multiplayer znovu pro 16 hráčů + 8 AI v jednom závodě. Naštěstí ani podruhé nechybí rozdělená obrazovka a kooperativní šampionát. Vězte ale, že pro online funkce musíte napřed aktivovat online pass, takže v případě bazarovek si za podporu internetu další kupující musí připlatit. V tomto bych také ocenil, aby se hra při offline jízdě stále znovu a znovu neptala, jestli nechci nahrát své výsledky do žebříčků. Takovéto nabídky po každé jízdě mi přišly dost otravné. A nakonec důležitá poznámka, pročež PC verze nepodporuje Windows XP!

VERDIKT: Když už sami tvůrci uvádějí mezi novinkami možnost závodit vedle jezdců formátu Vettela a Buttona, tak je jasné, že formulím po třech ročnících dochází dech. Jasně, nic lepšího dnes stejně neexistuje a ve své trojici je nový ročník minimálně rovnocenný dobrému předchůdci, ale pokud už starší díly jezdíte, tak pro vás nová hra skoro nemá cenu. O nic převratného tu nezavadíte, něco bylo vypuštěno a pár drobností přibylo. Celkově jsem čekal mnohem více invence, byť i do třetice je F1 2012 stále velmi solidní jízda.

7 / 10

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, homepage personalisation, newsletters, and more!

Find out how we conduct our reviews by reading our review policy.

In this article

F1 2012

PS3, Xbox 360, PC

Related topics
About the Author

Michal Jonáš

Contributor

Comments