If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

RECENZE Forza Motorsport 6

Rozhodla se oslavit své kulatiny ve velkém stylu.

Eurogamer.cz - Doporučeno badge
Další vskutku obří várka silničních závodů, jakožto dosavadní technologický vrchol Forza série, byť s mnoha kompromisy.

Vskutku úctyhodná produktivita zdobí Forzu od prvního dílu z roku 2005. Letošní kulaté jubileum tyto dvorní xboxové závody slaví celkově již osmým titulem. Daleko důležitější ovšem je, že po rozporuplné pětce se střídmým obsahem a mikrotransakcemi je nový díl již naprosto plnotučný a neošizený. Samozřejmě, nečekejte žádnou revoluci v sérii, jako spíše cizelování už tak dobré závodničky, jež je ale svým předchůdcům možná až moc podobná.

Třeba prvními kroky, které už tradičně obstarává představení nového auta na novém okruhu. Letos je hlavním partnerem hry americký Ford, takže právě v novém GT na úvod prosvištíte slunečným Rio de Janeirem. Však se tvůrci znají s následovníkem dynastie Fordů, mladým Henrym III., jenž jako nejmladší z rodiny nově v automobilce působí. Staré harcovníky zase potěší nášup bonusových aut jako odměna za věrnost sérii. Tedy v případě, že hra podle vašeho Xbox Live profilu zjistí, že jste hráli či hrajete starší díly až ke čtvrtému. Takové dárky hned na úvod? Děkuji, to je velmi milé!

Po čuchu jsem záhy zavítal tam, kde to nejvíc voní oktany, tedy do garáže. Zvědav, jak se nová hra změnila od prázdných hal pětky, jsem napočítal velmi solidní autopark zvící 460 vozidel od 81 výrobců. První den prodeje v pátek 18.9. tvůrci nabídnou DLC s dalšími 33 autíčky, což je vcelku oproti 203 autům pátého dílu jasný pokrok. Ale králem garáže minimálně prozatím zůstává Forza 4, jež na disku obsahuje nepřekonaných 500 strojů. Jako všichni ostatní, i v Turn 10 si usnadnili práci, takže jistě poznáte desítky starých známých autíček z minulých dílů, protože velká část garáže není nová. Ke cti se ovšem musí přiznat, že úplně všechny vozy jsou zmodernizované do vyššího rozlišení a tak vypadají ve ForzaVista galerii velmi pěkně. Zde si lze každý kousek pečlivě prohlédnout, nakouknout mu pod plechy a dozvědět se něco údajů. Ani zbrusu nových aut ale není málo, však potěší i takový exot, jako např. Auto Union Typu D, který vlastní Nick Mason z Pink Floyd.

Grafický pokrok na autech je ale v porovnání s pětkou spíše nicotný. Dlouho jsem střídal Forzu 5, 6 a Horizon 2, ale opravdu citelného pokroku jsem si nevšiml. Jemnější textury jsou opravdu jen o pár procent, nicméně okraje jsou nyní více vyhlazené a hodně se zapracovalo na světelných efektech a odlescích karoserie. Ovšem firemní polepy na kapotě jsou při pohledu zpoza motoru, jako jedné z pěti obvyklých kamer, stále zoufale zubaté. Každý vůz má samozřejmě plně animovaný kokpit a volný rozhled dokola, to už by měl být dnes naprostý standard.

Podobně jako solidní destrukční model, kde je ale Forza 6 pohříchu naprostým outsiderem. Vzhledové poškození je pouze kosmetické. Náraz ve dvou stovkách akorát urazí zrcátka, křupnou světla a skla a začmoudí karoserii. Navíc zvuk nárazu odpovídá plácnutí vařečky do těsta na langoše, ostatně bych opravdu rád věděl, kde na takové plesknutí tvůrci vůbec přišli. Naprostou nemohoucnost v této oblasti, kde jsou šestkové Forza a Gran Turismo absolutně na chvostu konkurence, dokazuje podivně naprogramovaná jízda „zle" poškozených vozů. Hra vám zahlásí zničenou převodovku po bočním nárazu (no budiž) a auto tak skoro nejede. Několikrát se mi stalo, že na zpátečku jelo auto dopředu a naopak v jiném případě na dvojku zase couvalo. Což je konstrukcí hřídelů manuální převodovky naprostý nesmysl.

Pěkně naducanou peřinu najdeme taktéž v kolonce závodních okruhů. Poprvé v silniční odnoži má Forza výhradně skutečné permanentní okruhy, případně fantasy tratě vložené do skutečných lokací (kupř. Praha a Alpy). Žádné plně smyšlené silnice typu Ladery z trojky už zde nenajdete, což kvituji. Unikátních lokací je tak 26, když nabízejí 90 variant. Pro osvěžení paměti má znovu nejbohatší čtvrtá Forza tratí/verzí 30/130 a Project CARS 33/84. Jenže novinka podruhé jen recykluje všech 17 okruhů z pátého dílu. Zbrusu čerstvých tratí jsem napočítal 8, včetně Lime Rock Parku, Monzy či Watkins Glenu. Opět je grafika prostředí jen mírně vylepšená a určitě bych jí ve srovnání s Horizonem 2 a Forzou 5 nějak moc nepovyšoval. Stále ovšem platí, že je na dnešní poměry naprosto vyhovující a příjemná. Však parádních 24 aut v jednom závodě už od úplného začátku se samo nespočítá, a když si uvědomíte, že všechno běží nativně v 1080p a plných 60 FPS, nelze než před poslední verzí ForzaTech enginu smeknout!

Jestli je nová grafika spíše evoluční, tak revoluce proběhla v částicových a světelných efektech. Hra nikterak neskrblí s kouřem a prachem od vozidel, jenž vypadá fantasticky, stejně jako hodně propagovaný déšť, velmi často až liják, který si podává ruce s přízemní mlhou. Ovšem, v reálu by se nikdy za těchto podmínek nejezdilo, což platí i o obrovských, nereálných a hlubokých 3D loužích na vozovce (hra prý rozlišuje mezi 148 povrchy), které z pohledu nárazníku taktéž vypadají jako živé. A ty odlesky a zrcadlení! Vjetí do takového malého jezera autu často rozhodí sandál. Jakmile gumy nepoberou to kvantum vody, tak auto pekelně zpomalí, případně se otočí na stranu a připraven je i nepříjemný čertík akvaplaningu. Všimnete si jistě i mnoha nových drobných animací při jízdě, např. v Sebringu často startují a přistávají letadla na přilehlém letišti. Oproti tomu noční jízdy (denní doba a počasí jsou ale vždy statické, v tomto má Project CARS a GT6 veliký náskok) kromě snížené přilnavosti nabídnou skoro totální tmu, kdy je jízda takřka poslepu velmi náročná. Nemilým průvodcem je neustálé a zdlouhavé nahrávání, které jakoby vůbec nebralo v potaz, že na pevném disku trůní skoro 46 GB dat.

Pokud bych chtěl šmahem smáznout fyziku a jízdní model, rychle bych to přešel s tím, že se tu jezdí prakticky stejně jako v pětce. Jízdu očekávejte velmi podobnou (proti čtyřce jsou ale auta dost neklidná), nicméně velmi záleží, jak si nastavíte asistence a režim řízení. Ten bere v potaz ovládání joypadem i volantem. V tom prvním případě sáhněte po normálním řízení, které mírně tlumí fyzické síly. Pokud totiž všechny pomocníky vypnete a zvolíte druhý simulační režim určený pro volanty, nezvládnete skoro udržet vůz v přímém směru a bez protáčení kol. Bez asistencí je šestka určitě obtížnější a náročnější než minule a za tohoto nastavení v jízdě po arkádě nezbývá takřka ani stopy. Naopak s pomocníky se nedá prakticky vůbec nabourat, hra za vás může skoro sama i řídit. Obecně se nedá nová Forza tak jednoduše zaškatulkovat. Může se blížit náročnému simulátoru, nebo naopak pohodové arkádě, protože míra nastavení obtížnosti je zde doslova maniakální a velice podrobná. Navíc ji lze kdykoli před každým závodem měnit.

Drtivou část závodů pojedete proti Drivatarům - AI pilotům postaveným na řidičských profilech skutečných hráčů. A to nejen z nové hry, ale také z Horizonu 2 a pětky. Hra jich má už sama v sobě bez nutnosti online připojení desetitisíce a podle opět podrobného nastavení jedné z osmi obtížností a také agresivity vám na startovní rošt lifruje podobné jezdce. Funguje to nyní takřka skvěle, drivataři často dělají díky živé předloze opravdu úsměvné chyby, stejně jako nic nedarují a agresivně doráží. Reputaci ale kazí jediný vedoucí jezdec, jenž ostatním často ujede a na vyšší obtížnosti jde jen velmi těžko dostihnout, resp. mimo vás vždy vyhraje stylem start-cíl. A pozor, žádné penalizace tu nejsou, místo nich hra drobně boduje čistou jízdu. Nicméně občas se postavíte i proti umělé AI, však zde znovu nechybí známí „roboti" v podobě Marka Webera, Stefana Johanssona či silného umělého ega Rossiho.

Se všemi se potkáte v hlavním režimu celé hry, nově postavené kariéře Stories of Motorsport. Dle nejlepší tradice vám na pokoření stovek podniků a závodů nebude stačit 70 hodin, byť se kariéra oproti Project CARS rozjíždí velmi pozvolna a v duchu Forza série nenabízí takovou volnost. Výběr z pětice slabších aut zdarma na uvítanou a tři povinné kvalifikační závody (rovnou s plným roštem 24 vozů) záhy vystřídá obří náruč pěti úrovní závodění, jež se postupně zpřístupňují. Zde hra rozlišuje známé disciplíny od obyčejných cesťáků, přes supersporty, veterány, speciály typu V8 Supercars, monoposty (premiéra Formule E!), sportovní vozy FIA GT, CanAm monstra, až k vrcholným LMS prototypům. Prostě stará dobrá klasika jako všude jinde, byť vaše první auta už nejsou žádná prdítka, ale kupř. čtyřkové BMW.

Pryč je klasický kalendář závodů a rozdělení na měsíce či sezóny. Každá z pěti úrovní obsahuje obří nášup různých podniků, jež mnohem více střídají všechny okruhy. Průvodci na vaší cestě jsou nejen moderátoři Top Gearu, ale také známí jezdci, jako je Tanner Foust a Benoit Tréluyer. Volnost ve volbě vozidla je podstatně širší, než kdy dříve, protože vám hra již striktně nerozkazuje jeden jediný segment, ale je na vás, jestli pro ten samý závod zvolíte např. ostré hatche, nebo raději staré klasiky. Hra se vám v tom vždy přizpůsobí, ale již před závody neukazuje indexy aut protivníků, což je velká škoda. Cestička vaší kariéry je ovšem zcela v duchu Forza série: za vaše umístění a výkony sbíráte kredity na nákup nových vozů, řidičské zkušenosti pro nové závody a také bodíky za věrnost jedné značce.

Bodový příděl citelně navyšuje vypnutí asistencí, nicméně kvůli méně zkušeným hráčům je bonus za vyšší obtížnost AI pilotů minimální. Skladba závodů je podobná jako ve starších forzách, Gran Turismu a dalších s tím, že zde hrají naprostý prim silnice a uzavřené okruhy. Podobně jako v Gran Turismu s jeho „Přestávkou na kávu" má taktéž Forza 6 boží kolonku závodů k povyražení, jež čítá 87 podniků v deseti kategoriích. Oproti mnohdy až moc svázané hlavní lince, která vás nutí nesmyslně dojíždět na bedně (nedáte a musíte opakovat) v minimu závodů na výběr (Project CARS je v tomto mnohem svobodnější) a v níž si auta kromě darovaných musíte kupovat, ve vedlejších závodech dostanete auto zapůjčené, což hraní už od začátku příjemně osvěžuje. Není tak problémem po pár jízdách s klidnou Alfou Giulietou přesednout do ultra rychlých monopostů IndyCars a z dosavadní maximálky kolem stopadesátky se dostat rázem ke čtyřem stům. A to je obrovský fičák i na oválu v Indianapolis, protože Forza 6 umí opravdu sugestivně dodat vpravdě skvělý pocit z rychlosti, a to i u slabších aut! Parádní „odpočinkovou" disciplínou jsou mimo jiných třeba závody proti Stigovi z Top Gearu. Vedlejší závody jsou tak bohužel zábavnější, než celý hlavní režim.

Dvě velké novinky kariéry okruhových forz mají také spíše za cíl závody trochu odlehčit a tak zřejmě nepotěší ortodoxní vyznavače reálného závodění. Občas jako dárek dostanete a jinak si můžete zakoupit takzvané Mody. Ty fungují podobně jako perky ve střílečkách a jsou to vlastně takové žolíky, kartičky, jež vám dočasně třeba na jeden závod nebo trvale dodají drobný bonus. Jednou tak obdržíte o 5% zlepšenou přilnavost (kartičky specialisty na pneumatiky), k mání je např. peněžitá odměna za jízdu pouze s určitou kamerou, nebo úplatek jako posun na startovním roštu vpřed (zpočátku startujete v polovině pole, později se posouváte vpřed), protože institut volitelných kvalifikací, jako má poslední GRID, Forza tradičně nepoužívá. Něco podobného nabídl už Horizon 2, ale v Motorsportu je to poprvé.

Zajímavým prvkem je pak losování na kole štěstí, jež nahradilo dosavadní pevné ceny za dosažení nové řidičské úrovně. Nyní jako ve videostopu zastavíte losovačku v tabulce 3 x 3 políčka, z nichž každé nabízí viditelný bonus v různé výši. Nevím, jestli jsem měl jenom štěstí, nebo to bude mít každý, ale na první dvě kola jsem trefil super drahý Veyron a pak milion kreditů, tedy dárky, jež jsem ve starých forzách mohl dovolit až později. Kromě kariéry má hra v rukávu skrze pěkné a přehledné dlaždicové menu taktéž nutné další režimy typu Volného závodu a Testovací jízdy, případně Tréninku před závody. Velkým zklamáním je ale splitscreen, protože už dlouhá léta umí jen dva živé jezdce a žádný AI doprovod, takže kroužení ve dvou nemá moc co nabídnout. Navíc si hra ani nepamatuje filtrování vozů, tudíž po každé jízdě je třeba znovu zdlouhavě naklikávat vybrané auto.

I když Forza 6 nevyžaduje neustálé online připojení, s internetem máte přístup nejen k mnoha žebříčkům, ale také k závodům Rivalů proti časům ostatních živých hráčů, kde už jen můžete strávit celé mládí. Hra ještě ani oficiálně nevyšla a už tato kolonka obsahuje přes tisíc různých časovek, které se budou pravidelně obměňovat úplně stejně jako zbrusu nový multiplayerový režim hráčských lig. V něm už se na rozdíl od Rivalů bez Gold účtu neobejdete, protože se v něm jezdí nikoli proti sobě na dálku, ale přímo v závodech. Jde o soutěžní celosvětový podnik, v němž se hráči podle zkušeností a dovedností rozdělují do závodních divizí různých obtížnosti a zaměření, a v nich mezi sebou soupeří. Jedná se vlastně o světové online mistrovství, kde spolu budou soupeřit fandové různých disciplín motorsportu, od malých abartků, až po špičkové monoposty a prototypy, každé s vlastní značkovou sérií.

Forza Motorsport 6 jen pro Xbox One vyjde v angličtině v pátek 18. září za cenu od 1699 Kč.

koupit na Alza.cz.

Maximální počet připojených hráčů v jednom závodě je stejný jako u offline závodů a dělá špičkových 24 závodníků, čímž Forza 6 překonává konzolový Project CARS se 16 soupeři. Online část hry se ovšem promítá taktéž do technické kolonky Forzy 6, v níž se vyřádí všichni virtuální automechanici. Dle své nejlepší tradice opět nechybí intuitivní editor laků a polepů, komplexní nastavení a ladění vozidel s telemetrií (index výkonnosti a třídy vozů na scénu!), stejně jako rozsáhlý tuning skrze nové a výkonnější díly. Vše s možností ukládání, sdílení a stahování. I když hra nemá žádnou českou značku ani okruh, přece jen se na ní šikovné české ručičky podílely. Velkou část příjemné ambientní hudby totiž nahrál náš Capellen orchestra. Solidní zvuk motorů ovšem často přehlušují strojovny soupeřů, takže nelze řadit podle sluchu a na vyvážení hlasitosti přitom tvůrci úplně zapomněli. I to ukazuje, že nová forza je v jízdě sice náročnější, ale v prezentaci více pouťová a realitu nahrazuje větší svázaností, než kdy dříve v sérii. I proto považuji stále za nejlepší čtvrtý díl.

Forza 6 je po mnoha stránkách nejvyspělejším dílem série a opět špičkou silničního závodění na konzolích. Šestka svoji řadu zase o kousek vylepšila, a byť se bohužel nejedná o obsahově největší díl, tak o nejhezčí určitě. Je šestá Forza lepší než čtyřka? Nikoli. Je šestá Forza lepší než pětka? Rozhodně. Je lepší než Horizon 2 a Project CARS? Tam už bych to tak jednoznačně neviděl, protože ani šestka není bez viditelných chyb a navíc každá hra k závodění přistupuje úplně odlišně. Kde CARS nabízí naprostou svobodu a vozy zdarma, tam Forza svazuje jednou linkou vývoje a vozy za peníze. CARS mě díky větší svobodě baví krapet víc, Horizon je zase parádně otevřený a tak šestku řadím těsně za ně. Ale kdybych se měl rozhodnout jen pro jednu jedinou hru z těchto tří, asi bych to nedokázal.

Cover image for YouTube video

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, homepage personalisation, newsletters, and more!

Find out how we conduct our reviews by reading our review policy.

In this article

Forza Motorsport 6

Xbox One

Related topics
About the Author

Michal Jonáš

Contributor

Comments