RECENZE Grand Theft Auto 5 pro X1/PS4

Pojďte všichni sem, hola, Los Santos zase volá! První česká recenze.

O největším vylepšení remasteru Grand Theft Auto 5 (loňská recenze X360 verze 10/10) pro nové konzole už každý ví. Právě volitelný pohled z vlastních očí je velice zajímavý a byť já sám ho při recenzování Xbox One verze moc nepoužíval (asi ze zvyku), poskytoval mi čerstvý a neotřelý náhled na herní svět. Rockstar si s ním dal navíc fakt velkou práci, takže interiéry všech vozidel jsou slušně detailní, každé ze stovek přibližovadel má svoji palubní desku, jež je animovaná a v noci prosvícená. Podobně uzříte nové animace, např. vstupu do letadla a drobnou korekturou prošly také zbraně, protože jsou více na očích.

Přišlo mi, že tvůrci o first-person pohledu hodně přemýšleli, takže si dokonce můžete naprogramovat, v jakých situacích který náhled použijete. Kupř. pro lepší přehled po nastoupení do vozu klasika třetí osobu, ale v pěším zase z vlastních očí. Či obráceně, jak je libo a to ještě není konec. V krytu z první není moc vidět ven, takže i krytí je možné plně uzpůsobit co se kamery týká a nabízí se i několik dalších voleb.

Zkrátka a dobře má ve hře pohled z vlastních očí dokonce celou jednu velkou část menu nastavení, takže si ji dokonale přizpůsobíte, abyste měli zaručený dobrý přehled a při hraní vás nic nerušilo. Každopádně takové přímé pokoukání na zdejší znovu nádherný svět bez zaclánění postavou má hodně co do sebe a pro kochačku je to úplná paráda!

Výborná je podle mě zejména jízda na kolech a motocyklech. V autech, lodích a letadlech už je výhled, vždy se svobodným natáčením kamery, zacloněný rámy kabinek, takže se vysekáte raz dva. A nemusím asi ani dodávat, že z vlastních očí se míří ještě přesněji, než kdy dříve, když volitelné a několikastupňové automatické zaměřování nechybí ani v těchto nových verzích hry. A hra je také při sledování z vlastních očí o něco brutálnější.

Tím druhým, co vás při hraní ihned trkne do hlavy, je samozřejmě vylepšená grafika. Když odhlédnu od vyššího rozlišení v testované Xbox One verzi a tím i podstatně větší ostrosti, tak je zdejší Los Santos a spol. viditelně veselejší a barevnější, kdy staré verze najednou vypadají tak nějak vybledle. Např. noc je nyní opravdu temnější, černější, tmavší a kontrastnější. Překvapivě tak noční nebe u originálu čitelně více svítí, jako by někdo posunul posuvník jasu na nejvyšší hodnotu.

Po stránce detailů už to žádný velký posun není, celkový ráz obrázku není zas tolik odlišný. Rozhodně nečekejte nějaké extra detailní grafické orgie, to vzhledem ke stále omezenému výkonu nových konzolí a šíři zdejšího plně otevřeného a žijícího světa ani nejde. Kupř. na reálný odraz v zrcátkách už výkonu nezbylo. Ovšem světelné efekty při západu a východu slunce? Nádhera! Louže a kapky deště na silnici? Krása! Po stránce grafických efektů tedy je posun vpřed a výš opravdu velmi citelný.

Vzdálenější pohledy a horizonty jsou ale na X1 stále zastřené a mázlé, byť světélka domů a aut již nejsou předem skriptovaná a statická, ale již počítaná v reálném čase. Textury domů a cedulí jsou podobně také stále spíše hrubé a celkově posun v kvalitě zobrazení je sice znát, ale není zas tak majoritní, jak to dříve vypadalo. Rockstar hru posunul do vyššího rozlišení (prý 1080p), ale detaily textur se zvedly jen minimálně. Alespoň na testovaném Xboxu One. Tím, podle mne nejlepším vylepšením technické stránky, je hlavně citelně zlepšená plynulost a chod celé hry, ať už jste na severním venkově, nebo v husté zástavbě města na jihu. 60 FPS hra sice nedá ani náhodou, ale odhaduji, že pod 30 se snímky nikdy nepropadnou, dokonce bych průměrně viděl tak pět snímečků navíc.

Mezi jízdou v originálu a teď je doslova propastný rozdíl. Na X1 okamžitě cítíte a vidíte, že kupř. v autě jedete krásně plynule, čistě, nic nedoskakuje, nic necuká a pouliční lampy se nyní blíží pěkně rychle, nikoli drobnými přískoky jako v původní X360 verzi, které si naplno uvědomíte až teď. Příjemnějšímu ovládání dále pomáhá také snížený lag a odezva ovládacích páček, takže vůz zatočí o několik milisekund dříve, než na původních konzolích. Bez přímého porovnání, jak jsem to zkoušel já, vám to asi tolik nepřijde, ale věřte mi, i těch pár smázlých miliokamžíčků je citelných a vozidla se nyní vodí opravdu příjemněji!

Trochu mne zklamala hustota dopravy, jež měla být hojnější, ale toho jsem si moc nevšiml. Pokud jsem dojel na obou verzích hry (X360 a X1) na stejnou velkou křižovatku v downtownu, nárůst vozidel i ve špičce byl minimální a napočítal jsem jen asi deset aut za minutu navíc. Možná zámysl, aby se lépe ve městě jezdilo, nicméně co nepřibylo na silnících, to zůstalo na parkovištích. Nově už nehrozí, že např. obří parking na mořském pobřeží u lunaparku v Los Santos zůstane poloprázdný. Plocha bývá nově velmi solidně zaplněná až na několik desítek vozidel. Což je parádní, protože jako bonus mají obě současné verze pěknou řádku nových vehiklů, které v originálech nenajdete.

Z jedné části jsou to úplně nově vymodelované motocykly, vozy a náklaďáky, třeba jako úžasná varianta na krásný Citroen SM, nebo Hondu Vultus. Z té druhé pak reskinované starší kousky (včetně remodelovaných vozů ze starších 3D GTA titulů), což je patrné hlavně na sportovních letadlech. Ona už i ta vzducholoď Blimb má jiný lak a je rovnou dostupná již od začátku přes mobilní telefon, ani k tomu nepotřebujete kartičku s DLC kódem jako minule. Však již od prvních chvil v Los Santos se záhy otevírá hustší nabídka vedlejších aktivit, když se nabízí také několik nových. Minule jste si museli na první legální let počkat docela dlouho, nyní máte jeden sportovní vrtulák a k němu rovnou čerstvou kupičku leteckých misí přístupný už od úplného startu.

V kampani se ale nezměnilo vůbec nic. Žádné nové příběhové mise zde nenajdete, proto je počet úrovní příběhu naprosto totožný s originálem. Čeká vás tedy znovu stejná várka 69 hlavních úkolů a k tomu dalších 92 vedlejších povyražení. Počet rozhlasových stanic je podobně shodný, zde ovšem narostla muzika o dalších více než sto nových skladeb. Přibylo také mnoho drobností, jichž si normálně ani nevšimnete, jako jsou další zvířata a jejich hustší výskyt, byť taková procházka obřího dvanácteráka dva metry vedle turisty s batohem vypadá fakt podivně. Zbraňový arzenál také jemně narostl a ještě jsem si všiml pokročilejších bouraček (auta se nyní více bortí) a lepších efektů kouře a mlhy, s nimiž se tu už tak nešetří.

Potěší i možnost importu postavy a progresu ze starší online části hry, však dovádět lze nyní dokonce až ve třech desítkách připojených hráčů do jedné seance. Cross Play se starými konzolemi ale z tohoto důvodu není možný. Drobné dárečky si tvůrci připravili pro všechny majitele původního GTAV z PS3 a X360, aby je motivovali si koupit stejnou hru ještě jednou. Ti si mohou pořídit neovladatelný hornoplošník Dodo z GTA3 (nyní ale už docela řiditelný) či pancéřovaný muscle car Imponte Duke O'Death + několik dalších exkluzivních vozidel. Podobně Michael a Franklin dostali každý jednu novou vedlejší aktivitu. Michael vyšetřuje starou vraždu, za což obdržíte dvojici grafických filtrů obrazu a s Franklinem zase najdete a nafotíte nová unikátní zvířata. Odměna za to je druhá ponorka do hry zvaná Kraken.

Grand Theft Auto 5 pro PS4 a X1 v angličtině vyšlo 18. listopadu za cenu 1849 Kč. PC verze vyjde 27. ledna.

Další vábničkou je nová elektrická puška Rail Gun, ale hlavně úplně čerstvý typ do kolonky závodů, kdy se na prašné tratě v severní části vydáte s klasickými "Stock Cars", tedy historickými závoďáky série Nascar. Nezajímavá pak asi pro vás budou nová tetování a sady oblečení. Takže suma sumárum pro stávající majitele asi nic, co by opravdu stálo za to. Předpokládám navíc, že velká část z tohoto bonusového obsahu pro současné majitele GTAV se určitě později objeví jako DLC i pro ostatní. Co je ovšem podstatné, tak veškerá výše zmíněná vylepšení a bonusový obsah dostane později i PC varianta a naopak se nic z toho ani dodatečně neobjeví v původních verzích pro PS3 a X360, které jsou pro jakékoli rozšíření (vyjma online části) již asi nadobro uzavřené.

Testovali jsme Xbox One verze hry po dobu čtyř dnů, ale všechny postřehy vyřčené v recenzi nutně nemusí platit pro PS4 verzi GTA 5, která prý vypadá i běží trochu jinak.

Oficiální trailer z PS4 verze

Vše o Grand Theft Auto 5 na Eurogameru

VERDIKT: Grand Theft Auto 5 pro nové konzole je velmi důstojným a vcelku příjemně vylepšeným nástupcem původní, jen lehce přes rok staré hry. Možná škoda, že jsme nedostali žádné rozšíření příběhu, ale i to kvantum novinek v čele s pohledem první osoby a inovovanou grafikou rozhodně není k zahození. Pokud bych si ale jako majitel původní X360 verze měl koupit ještě novou, klidně dále zůstanu u té staré, jež je také stále vynikající.

10 / 10