If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

RECENZE MXGP2

Bahno, písek a benzin vám ukážou, zač je toho Loket!

Solidní bahnité závody s obřím obsahem zásadně kazí technické chyby a zastaralý engine. Celkově horší hra než první díl, takže bez medaile.

To, že jsou milánští tvůrci z Milestone patlalové, to víme naposled z technicky příšerného Sébastien Loeb Rally Evo. Kromě MotoGP a SBK se tito všehoschopní Italové nachomýtli také k oficiální licenci mistrovství světa v motokrosu MXGP. První taková hra, „MUD - FIM Motocross World Championship", ještě pojatá krapet pouťově, dopadla neslavně. Nicméně už druhý a mnohem dospělejší díl „MXGP - The Official Motocross Videogame", se zařadil mezi zdaleka to nejlepší, co v Miláně za poslední dobu vzniklo.

Aktuální třetí titul „MXGP2 - The Official Motocross Videogame" sice není úplně novou hrou, jako spíše cizelovanou dvojkou, ale i tak jsem byl hodně zvědav, kam se skvělý předchůdce posune. Předně hra simuluje motokrosovou sezónu 2015, a to nejen v rámci mistrovství světa královské kubatury MXGP (to je bývalá třída MX1), ale také slabší MX2. Podobně jako u dvoustopého bratříčka Loeba nemůžeme na velmi bohatý obsah herních režimů říci křivého slova: oproti minulému dílu tvůrci přidali nejen druhý (vlastně celkově třetí) šampionát Motokrosu národů MXoN (jezdí se to samé, ale v tříčlenných národních týmech, jež jsou společně bodovány), ale také tradičně velmi zábavné výzvy.

V MotoGP sérii jsou tyto rozmanité jízdy, kdy vás hra hodí třeba pár kol před cílem do zapeklité situace, z níž máte dojet na bedně, velmi napínavé. A tady to není jiné. Před vámi je celkem 19 skutečných (a většinou pro vás jako jezdce ošemetných) okamžiků ze sezóny 2015, jež se postupně odemykají. K tomu se z prvního MUDu vrátil režim exhibičních závodů na sportovních stadionech (4 arény) a ve stylu zmíněného Loeba nechybí také premiérová možnost zkušebních jízd na vlastním (byť dost hnusném) testovacím okruhu. Takže si to znovu shrňme: dvě hlavní soutěže MXGP a MX2 s mistráky a rychlým závodem, soupeření národů, stadiony, testování, k tomu klasická kariéra za vlastního jezdce (stejná co minule) a nakonec základní online multiplayer.

Myslím, že MXGP2 naprosto exceluje nabušeným obsahem, jenž se jen tak rychle neojezdí. Hru si ale nemá cenu kupovat kvůli multiplayeru, protože použité řešení od RakNetu není moc robustní, vyžaduje speciální registraci, vůbec mu nefunguje podpora a tak se prakticky moc nejezdí. Celkem to nevadí, protože i v offline závodech jsou tratě slušně obsypané jezdci. Nyní je na startu až 22 motorkářů bez české účasti (dříve 16), když celkový balík jezdců ve hře dělá 63 jmen (minule 56) v obou kubaturách dohromady.

Malým problémem motokrosu je, že všechny tratě jsou si velice podobné. Prostě někde na kopci za městem hlínový plac s myriádami zatáček a skokánků. Snad jedinou výjimkou je pískový Losail v Kataru, kde se, stejně jako v MotoGP, jezdí v noci. Zdejší okruhy, dlouhé zpravidla kolem 1,6 km, tak můžete rozbahnit mezi 3 až 20 koly na jeden závod. Když si uvědomíte, že tady prakticky neustále kvedláte s páčkou a střídáte plyn i brzdu, celý dlouhý závod byste na těch 20 koleček nemuseli zdravotně zvládnout. Už jen ta tři kola, jež zaberou kolem pěti minut, dají prstům pěknou námahu. No jo, holt to nejsou silnice, kde je všechno tak trochu pohodlnější.

Chci říci, že právě díky menší rychlosti a neustálým prudkým zatáčkám, jsou zdejší souboje fakt výživné, napínavé a doslova stupačka na stupačku. Padá se tu skoro neustále, jednou sundá někdo vás, podruhé vy jiné, v tom je hra fifty fifty. Animace pádů jsou sice krkolomné, ale budiž, sranda to je i tak. Navíc se propadnete jen minimálně, takže i na nejvyšší ze čtyř obtížností lze čelo pole stále dojet. Hra totiž není nijak obtížná. Už po pár závodech jsem zajížděl takové časy, že jsem si musel dát ten nejvyšší stupínek, abych neustále nevyhrával o parník.

V tom bahně, písku a šotolině totiž nerozhoduje rychlost, ale mnohem více zkracování zatáček a rovnání jezdce ve vzduchu, kde není nutné trůnit moc dlouho. A právě v ovládání jezdce ve vzduchu se skrývá první z mnoha zádrhelů. Když pominu, že kromě tlačítek tu úplně chybí jakékoli podrobnější nastavení ovladače (!), tak jezdec prostě nedokáže stroj pořádně sklopit vpřed, což vás při dopadu zbytečně brzdí. Přitom minule s tím nebyl žádný problém a jezdec se jak perfektně předkláněl, tak i zakláněl. Tady si prostě na řidítka moc lehnout nechce a tak jsou dopady na zadní kolo nepříjemné.

Tvůrci sice v tiskových zprávách mleli něco o dynamickém povrchu, v reálném čase rozrývaném koly motorek, ale to je samozřejmě čirá utopie. Sice se povrch animuje a mění o dost více než minule (a také už tolik nedoskakuje), ale je to prostě jen předpočítaná deformace, která nemá na průjezd větší vliv a občas se změní dokonce metr před motorkou. Vypadá sice docela realisticky, i když v tomto je nový DiRT Rally o světelné roky dále, ale první kolo projedete stejně rychle jako to druhé, kdy byste se měli bořit mnohem více. Absolutní rozčarování mne ale čekalo, když jsem si dal tu práci a vytípal si úplně stejný moment v identickém závodě. Nová hra totiž vypadá o generaci hůř než minulé MXGP!

Dobře, přiznávám, že voda je nyní reálnější a plastičtější a okruhy dostaly mnohem více diváků. Jenže povrch, okolí, ale i jezdec a jeho stroj jsou totálně rozplizlé, mázlé a nevýrazné. Ostatně v minulé hře lze reklamní polepku na zadním blatníku krásně přečíst, tady je to jen barevná šmouha. Navíc celá hra jede celkově špatně a je fakt zle optimalizována. MXGP má krásně ostrý, barevný a detailní obrázek s plynulým chodem, ale tady se grafika na PC často cuká, snímkování se propadá až k 15 FPS (přes 30 nejede vlak) a nedostalo se ani na některé dřívější animace, např. plápolání dresu. Na xboxu hra s horší grafikou ale jede podstatně lépe. Připomenout musím také užší FOV, opět bez možnosti změny.

Oficiální trailer

Z celkových 20 tratí, což je o 6 více než minule, je pohledný snad jen český Loket (v MXGP ho mají jen konzolovky jako bonus), ostatní jsou blátivé rozmazané omalovánky, na PC ještě relativně koukatelné, ovšem na Xboxu One, který jsem také vyzkoušel, už doopravdy hnusné. Smutnou tradicí je nefunkční myš a zmatečné popisky tlačítek v menu, nastavení grafiky pouze ve spouštěči a i na PC echtovně dlouhé loadingy. Zvuk je nadále příšerný a trojice předvoleb „realistické" fyziky znamená tak akorát více či méně chaotické klácení panáka na motorce, jež nejde moc dobře ukočírovat. Stačit musí pouhé dvě kamery z 1. a 3. osoby, byť obě dobře přehledné a na dřeň ohlodané ladění motorek pouze skrze dvě skupiny: převodovku a tlumení.

Opět se ukázalo, co Milestone umí a co nikoli. Nové MXGP2 znovu doslova přetéká lákavým a bohatým obsahem a závody ve velkém chumlu nepostrádají živelnost a napětí. Jenže úplně stejně jako u nešťastného Sébatiena Loeba i motokros trpí totální neodladěností, zastaralým enginem a závažnými technickými chybami.

MXGP - The Official Motocross Videogame je v anglické verzi v prodeji pro PC, PS4 a X1 od 31. března 2016 - koupit na Alza.cz.

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, homepage personalisation, newsletters, and more!

Find out how we conduct our reviews by reading our review policy.

In this article
Awaiting cover image

MXGP2

PS4, Xbox One, PC

Related topics
About the Author

Michal Jonáš

Contributor

Comments