RECENZE NBA 2K16

Nejlepší sportovní hra se vrací.

VERDIKT: Zajímavý kariérní mód připomíná takové sportovní GTA a zase o trochu povyšuje už tak vynikající basketbalovou hru.

O NBA 2K16 by se dalo napsat totéž, co jsem napsal před rokem, když jsem dostal k recenzi NBA 2K15. Jenom je všechno zase o chlup lepší. Nic se prostě nemění na tom, že tahle série od 2K je rozhodně nejlepší sportovní hra, ať máte rádi hokej, fotbal nebo zápasy v bahně.

Asi bychom měli začít přepracovaným módem MyCareer, protože má v tomhle ročníku největší reklamu. Není se co divit, moc často se nestává, aby na nějakém módu ve sportovní hře pracoval slovutný režisér jako Spike Lee. V MyCareer si vytvoříte svou postavu a začínáte hrát jednoduše ve filmu slavného režiséra, kdy se z chudých ulic Harlemu vypracujete až na velkou hvězdu NBA. Mezitím ale řešíte své kamarády, rodinu, nečekaná úmrtí a sledujete klidně i pětiminutové příběhové filmečky mezi zápasy. Ano, skutečně. Ve sportovní hře!

O příběhu se mi nechce příliš psát, abych neprozradil příliš spoilerů, což je také něco, co jsem si nikdy nepředstavoval, že u sportovního titulu napíšu. Začínáte jako velká hvězda středoškolského basketbalu, pak se rozhodnete pro nějakou vysokou školu a podle toho, jak se vám bude dařit, vás nakonec draftuje NBA tým. Tam ale začnou problémy, o kterých už raději psát nebudeme, abychom vám nezkazili zážitek. Celý koncept je o tom, že hrajete pár signifikantních zápasů v sezóně, sem tam máte nějaké rozhodnutí a sledujete příběh jednoho hodně talentovaného kluka z chudinské černošské čtvrti (když si vytvoříte bělocha, interakce mezi vaší černošskou sestrou, která má být navíc dvojče, jsou poněkud legrační, ale nelpěme příliš na detailech).

Někdo by mohl namítat, že v předchozích dílech byla kariéra o tom, jaký příběh si vytvoříte vy sami. Zde vám svůj příběh nalajnoval Spike Lee, ale i tihle kritici mohou být snadno umlčeni. Poté, co se dostanete do NBA, stane se pár věcí a po prvním ročníku ve velké lize začíná už klasická verze MyCareer, kdy trénujete, abyste vylepšili své schopnosti, podepisujete smlouvy s velkými značkami, abyste měli hodně peněz a chodíte třeba do hospody se svými spoluhráči, abyste s nimi měli lepší chemii. Všechny ty pětiminutové příběhové animace zmizí a začíná stará dobrá kariéra, kterou v 2K vždycky uměli. Navíc už nemusíte trávit tolik času v tělocvičně pro vylepšení svých schopností a vlastností. Virtuální měnu dostáváte i za podepisování reklamních smluv a právě za tuto měnu si můžete vylepšovat třeba střelbu.

Cover image for YouTube videoNBA 2K16 | MY CAREER | #1 | PS4

NBA 2K16 samozřejmě obsahuje všechny módy z předchozích ročníků, většinou alespoň lehce vylepšené. MyGM, kdy jste generálním manažerem týmu a staráte se o všechno důležité, včetně ceny párků prodávaných na stadionu, je v podstatě výsměch podobnému módu v NHL 16, protože jde o úplně jiný level prezentace a detailnosti. MyTeam je klasická kartičková hra, která se z vás snaží vymámit reálné peníze, ale když jste trpěliví, pouhým hraním si vyděláte dost na pár zlatých balíčků s pořádnými hráči. MyLeague vám zase umožní zcela podle svých představ si nastavit svou ligu, vytvořit budoucí mladé hráče pro draftování, změnit sídla týmů do jiných měst a nebo pozvat do téhle své kreace až 29 dalších skutečných přátel, kteří budou hrát proti vám.

Pokud vám tedy půjdou 2K servery, se kterými má tahle série historicky problémy a nejinak je tomu v i tomto díle. Sem tam se pořád stane, že se někam nemůžete připojit, matchmaking trvá neúměrně dlouho a když už vás hra s někým spojí, lagování způsobí, že se zápas prakticky nedá vůbec hrát. Musím ale říct, že se to stávalo skutečně zřídka a zdaleka ne tolik, jako v předchozích dvou ročnících. Ale když všechno funguje, krásně z toho těží nový mód 2K Pro-Am, ve kterém se můžete připojit do zápasů pět na pět, kdy každý živý hráč hraje jednoho basketbalistu. Už nemusíte jako dříve čekat v řadě, než se spáruje deset hráčů, ale klidně skočíte plynule do rozehraného zápasu. Nechybí ani jeden na jednoho, kde konečně můžete předvést, co všechno za finty jste se naučili (autor tohoto článku v těchto módech naopak zjišťuje, jak málo se naučil a jak neustále dostávat na zadek).

Ať jsou ale jednotlivé módy jakkoli propracované, hra by stejně nefungovala, pokud by samotné zápasy nestály za nic a tady se hráči skutečně nemusí bát. Vývojáři ve Visual Concept si trochu víc pohráli s umělou inteligencí, která se dokonce lehce přizpůsobuje vašemu hernímu stylu, takže pokud příliš dlouho používáte jednu a tu samou strategii, protivník udělá všechno proto, aby vám ji rozhodil. Ovládání je pořád zatraceně složité a to i pro veterány série, protože vývojáři zase obměnili pár věcí. Moc tomu nepomáhá ani fakt, že zde není žádný tutoriál, takže se spíše musíte učit za pochodu metodou pokus/omyl, což může být značně frustrující. Hody obloukem a přihrávky z odrazu už mají alespoň dedikovaná tlačítka, což maličko ovládání usnadňuje, ale obrňte se nervy. Než zvládnete skutečně vyhrávat i na nejnižší obtížnost, bude od vás NBA 2K16 vyžadovat hodně píle a odhodlání. Vlastně asi jako když se snažíte být ve sportu dobří ve skutečnosti... Jen z gauče. A bez spálených kalorií. Sakra.

NBA 2K16 pro PC/PS4/PS3/X360/X1 v angličtině vyšlo koncem října krabicově i digitálně za cenu od 999 Kč

koupit na Alza.cz.

Vizuálně se NBA 2K16 od minulého ročníku příliš nezměnilo a dokonce se dá říct, že začíná vypadat v konkurenci dalších her maličko zastarale, ale hráči se pořád pohybují plynule a dokonce každý jinak. Pokud znáte třeba, co rád dělává LeBron James, když se mu v zápase daří, můžete očekávat, že totéž bude dělat i ve hře. Je neuvěřitelné, kolik hráčů ihned poznáte. Nechybí ani předzápasové televizní vstupy povídající o nadcházejícím utkání, kde sedí i Shaquille O'Neill a spolu s dalšími moderátory nezávazně vtipkují. Hrál jsem mnoho zápasů, ale ještě se mi nestalo, že by se vtípky opakovaly, což považuji za malý zázrak. I komentář během zápasů je něco neuvěřitelného, kdy se komentátoři klidně na pár minut rozpovídají o konkrétním hráči a o tom, co všechno už dokázal v sezóně. V té, kterou hrajete vy a tedy jeho výkon ovlivňujete.

Cover image for YouTube video

NBA 2K16 není zdaleka dokonalá hra. Pořád mám problémy s virtuální měnou, která je navíc společná pro všechny módy a v MyGM tedy můžete vydělávat mince pro vylepšování postavy v MyCareer, ale všechno je vázané na servery 2K. To, jak Visual Concept zdánlivě kašlou na nováčky a nehodlají vysvětlovat, jak se vlastně ti hráči ovládají, jak bránit a jaké strategie pro útok volit, je také dost škoda. Ale pořád jde bezkonkurenčně o nejpropracovanější sportovní sérii. A tenhle rok se navíc můžete i dojmout při hraní kariéry. Ano, dojmout! Ve sportovní hře!

NBA 2K16

PS4, Xbox One, PS3, Xbox 360, PC