RECENZE Zaklínač 3: Srdce z Kamene PC CZ

Nabízí toho více, než bylo slibováno.

VERDIKT: Takhle by měly vypadat všechny datadisky. Stejně kvalitní jako původní hra, nová oblast i vedlejší úkoly.

Uběhlo pět měsíců od vydání úspěšného RPG Zaklínač 3 (recenze) a po sérii 16 bezplatných DLC a posledním megapatchi 1.10, nyní vychází i první plnohodnotný první datadisk, jenž má ambice udělat z výborné hry ještě lepší. Co všechno tedy skrývá Srdce z kamene?

Celé to začíná jednou, poměrně nevinnou, zaklínačskou zakázkou ve stokách pod akademickým městem Oxenfurt, kde se usídlila obří ropucha, kterou se Geralt vydá zneškodnit. To, že se během tohoto úkolu zaplete do záležitostí, o nichž původně neměl ani tušení a že vlivem těchto událostí získá tajemný cejch, jenž ho později donutí dělat i věci, co ani sám nechtěl, je už skoro příznačné jeho osudu, který si s ním tak rád zahrává.

Ve městě a jeho okolí se konec konců odehrává i velká část ostatních úkolů, čímž autoři konečně zaplnili poměrně hluché místo původní hry. Nezůstalo však jen u toho a rozšířeny byly i oblasti kolem severního okraje mapy, včetně jednoho nového ostrova. Hlavně severovýchod však nyní vyplňuje spousta statků, úrodných vinic a řek a rybníků. Tato oblast nacházející se zdánlivě stranou války nejvíc připomíná asi čtvrtou kapitolu prvního Zaklínače a je až s podivem, jak odlišným a poklidným dojmem působí.

Hlavními aktéry zbrusu nového příběhu jsou krom Geralta především odpadlík Olgierd von Everec se svou bandou zbojníků a záhadný Gaunter O'Dimm, náš známý z úvodu třetího dílu, kde Geraltovi pomáhal hledat Yennefer. Vše se tentokrát točí kolem tří úkolů, jež pro ně musí zaklínač splnit, ale už teď si můžete být jistí, že nic nebude tak snadné, jak se na první pohled zdá a že morálních rozhodnutí tu budete muset řešit spoustu.

Velmi silný příběh sice linku Krvavého barona z původní hry nepřekoná, ale svým dopadem se řadí hned za ní. A není se čemu divit, na obou těchto příbězích se totiž podílel i stejný interní tým autorů. A troufnu si říct, že je tato linka v některých scénách dokonce i temnější. Mnohdy z ní doslova mrazí, zvlášť tehdy, kdy vás nutí přemýšlet o povaze lidského bytí. Některé její části navíc evokují Goetheho Fausta a jiné zas zdařile nastavují zrcadlo moderní společnosti.

Celým dějem se však prolíná hned několik různých žánrů, a tohle filozofování je vám naštěstí servírováno ve velmi stravitelné formě - ať už jako jedna velká Oxenfurtská loupež podobná Dannyho parťákům či letmá odbočka na svatbu, kde si užijete spoustu vtipných situací. Závěr je pak téměř hororový, plný hádanek a zčásti se odehrává v jedné velmi zvláštní realitě.

Velkou radost všem fanouškům prvního dílu jistě udělá i návrat sličné medičky Shani, která se tak řadí mezi další z ženských postav, s nimiž může mít Geralt romanci. V tomto konkrétním případě však nehledě na jeho dřívější preference a bez dalších důsledků, což jedině vítám. Její dialogy jsou napsány opravdu skvěle, a dle mého si jí musí oblíbit i ti, jež předchozí díly nehráli. Nevyhledává totiž boj, má i své vlastní starosti, a Geraltovi nabídne cenný pohled na život z druhé strany, na prostou a obyčejnou stránku lidského života, což pak ústí v celkem zajímavý kontrast oproti ostatním čarodějkám. Rozhodně bych se nezlobil, kdybychom se s ní v budoucnu ještě setkali.

Datadisk navíc do nových oblastí přidává i nemálo vedlejších úkolů a zaklínačských zakázek, a některé z nich jsou opravdu vydařené. Odpadlí rytíři Řádu plamenné růže pašující fisstech či tajemný strašidelný hrad s pohnutou historií jsou jen dva takové příklady. DLC dokonce občas reflektuje i vaše volby plynoucí z předchozího hlavní děje, a nebál bych se ho proto označit jako pokračování. Můžete se do něj samozřejmě pustit i dříve, ale osobně to moc nedoporučuju, neboť minimálně úroveň 32-35 je tu nutností (tedy pokud nechcete pořád umírat). Všechny nové úkoly jsou navíc označeny odlišnou modrou barvou, takže je lze rychle odlišit od původního obsahu. Jednoduché, ale velmi praktické řešení.

Nových potvor je sice jen pár (jde především o několik bossů), ale narazíte i na různé silnější alternativy těch stávajících. Hlavními protivníky jsou vám totiž tentokrát hlavně lidé. Citelně šla nahoru ale i obtížnost a minimálně na ty dvě nejtěžší budete mít nejednou docela problém (alespoň zpočátku). Historek o útěku před stádem rozzuřených divočáků či o vražedném přečíslení v bojích proti zaštítěným odpadlým rytířům bych mohl vyprávět opravdu spoustu. Mistrovská zaklínačská sada mi však vydržela až do konce, což jen odráží fakt, že vyrobené vybavení je stále to nejlepší.

Velkou novinkou tohoto DLC je však tzv. slovotepec, což je nový druh řemeslníka, jenž dokáže kombinovat nashromážděné glyfy a runy a vytvářet z nich mnohem silnější runová slova. Umí také přidávat sloty i do již existujících předmětů, což osobně považuju za velmi užitečnou věc. Nečekejte však, že vám své služby nabídne zadarmo. Právě naopak - k třetí úrovni těch nejužitečnějších vylepšení se dostanete až po zaplacení závratných 30000 korun, což je opravdu pálka, a vyplatí se to až ve chvíli, kdy opravdu nevíte, co s penězi. Sám jsem totiž tato očarování moc nevyužil, a podle mého názoru se jejich plná síla se projeví až v chystaném druhém datadisku. To ovšem neznamená, že by již teď nebyly k užitku. Některé z nich mění velmi zajímavě fungování skillů, a jiné zas například zvyšují léčivou schopnost jídla či pasivní regeneraci. Celkově je to tedy užitečné rozšíření stávajícího systému a způsob jak si maximální měrou přizpůsobit Geraltovo vybavení svému vlastnímu stylu hraní.

Datadisk Zaklínač 3: Srdce z Kamene vyžaduje původní hru a vyšel s českými titulky pro PC, PS4 a X1 tento týden krabicově i digitálně za cenu od 269 Kč.

koupit na Muve.cz nebo Alza.cz.

Hratelnost také těsně před vydáním upravil i důležitý patch, který krom jiného zásadním způsobem optimalizoval i většinu herních lokací, takže se teď vše hýbe opravdu plynule. Tento update bohužel přinesl i poměrně nepříjemný problém se zvukem úderů v boji, ale věřím, že se to brzy vyřeší. Přibyly také dva dodatečné sloty pro vaše lektvary (velmi užitečná změna!), byl upraven inventář a konečně jsme se dočkali i několika nových scén, jež řeší reakci Yennefer, Triss a Ciri na zvolenou hráčovu romanci v pozdější fázi hry. Právě tyto dialogy původní hře tolik chyběly, a je to jen další důkaz toho, že CD Projekt fanouškům naslouchá, a že jejich připomínky bere vážně.

Potěšila mě i délka tohoto DLC. Inzerovaných 10 hodin jsem nakonec překonal téměř dvojnásobně, a to mi ještě několik vedlejších questů a plno otazníků na mapě zbývá. Oficiálně udávaný čas proto berte spíš jako minimální dobu zábavy, kterou vám hlavní příběh nabídne. Narazíte ale i na nové knihy, záznamy v rejstříku, zbraně a zbroje až z dalekého Ofieru (v zaklínačském světě alternativa Blízkého východu), další zaklínačskou sadou (tentokrát školy Zmije), získáte přístup ke čtyřem novým schopnostem (přičemž zvlášť ta zvyšující vaši nosnost se hodně vyplatí), objevíte deset nových gwintových karet (včetně 4 karet vůdců), a to ještě ani zdaleka nejsem s úplným výčtem u konce.

Za necelé tři stovky (u digitální verze) tak Hearts of Stone nabízí víc, než mnohá jiná rozšíření. Fyzická verze je navíc bohatší o skvostné karty. CD Projekt tak hernímu světu opět ukazuje, jak má správné DLC vypadat. Všem, kteří si pořídili původní hru, ho mohu rozhodně doporučit a těm, co až doteď váhali, jen poradím, že teď ta nejvhodnější doba, kdy do světa Zaklínače vstoupit.

The Witcher 3: Wild Hunt

PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S, PC