Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Dojmy z Resident Evil 6 dema

Čím u vyznavačů série vzbuzuje ty nejhorší obavy?

Bez obalu se přiznám, že po odsunutí Bioshock: Infinite na příští rok se šestý Resident Evil stal mou nejočekávanější hrou podzimu. Považuji se nejen za fanouška-veterána, který dohrál všechny díly, remaky i odbočky, ale také za fanouška přizpůsobivého: například odklon k akci mi v pátém díle zas tak moc nevadil a s otevřenou náručí jsem uvítal kooperativní hru dvou hráčů, která je podle mne dodnes v této hře zvládnutá nejlépe ze všech v rámci žánru, se vším tím sdílením předmětů a vzájemným zachraňováním. Pátý Resident byl jednou z trojice her, která mi během téhle generace konzolí stála za získání "platinové trofeje". Když tedy tvůrci oznámili šestý díl a údajnou skutečnost, že "jde o největší hru v historii série", měli mě na kolenou.

Na zpřístupnění veřejného dema pro majitele Dragon´s Dogma na Xboxu začátkem prázdnin jsem čekal jako na smilování. A nejen proto je moje zklamání o to větší, ačkoliv zdaleka ne všechno je špatně. V následujícím textu se nebudu snažit "(p)opsat demo", to si můžete zahrát na Xboxu nebo pustit ne Eurogameru. Místo toho rovnou rozeberu, co z něj vyplývá.

Výpravný blockbuster

Resident Evil 6 zřejmě opravdu bude "největší hrou v historii série" z hlediska výpravy a obsahu. Nabídka tří radikálně odlišných příběhových kampaní, z nichž každá nabízí dvě hratelné postavy s mírně odlišnou cestou, je sama o sobě něco jako tři hry v jednom. Tím spíš, že první kampaň bude o tradičním hororu, druhá o vojenské akci a třetí bude, díky unikátním schopnostem hrdiny i jeho protivníka, jiná. Samotné demo také prozrazuje, že ve hře budou vychytávky motivující k pečlivému nebo opakovanému hraní, jako je hledání skrytých modrých emblémů, známé z dílu předchozího. A slíbený je i návykový Mercenaries mód.

Kromě obsahu je zde ale také forma, která na první pohled křičí "já jsem velkovýpravná filmová podívaná". Většinu času tomu tak opravdu je. Propracovanost postav hlavních hrdinů a hrdinek, délka a vysoká úroveň filmových sekvencí (přijde mi, že kromě již předtím kvalitní mimiky se nově přidala ještě lepší práce s očima postav), rozlehlost a pestrost prostředí, od zmasakrované školní haly až po hroutící se mrakodrapy v Číně, nebo vylepšený systém dynamického nasvícení, díky kterému se stíny zombií ve světle baterky míhají ještě hrozivěji... to všechno působí velkolepým dojmem a jasně hru řadí do kategorie těžkotonážních AAA trháků.

Jedním dechem ale musím dodat, že nechvalně známý screen-tearing z pátého dílu se vrací, i když dle mého názoru opět v relativně snesitelné míře. Co mě zamrzelo poněkud víc, to je mírné zjednodušení grafiky oproti - v tomto ohledu zcela excelentnímu - pátému dílu. Připadá mi, že autoři vytvořili poněkud otevřenější a rozlehlejší kulisy za cenu ubrání na jejich detailnosti. Výsledkem je mnohem pestřejší prostředí a zvýšení pocitu rozlehlosti, avšak za cenu oné fanaticky vyšperkované atmosféry každičkého koutu, na kterou jsem si v předchozím díle zvyknul.

Plejáda novinek

Můžete chodit/běhat a mířit/střílet zároveň. To hráčům podle všeho v pětce nejvíce chybělo a tak se nyní dočkali, spolu s moderním systémem krytí za překážky. Hra dokonce nabízí různé úpravy ovládacího a zaměřovacího systému, včetně volby mezi laserovým paprskem a modernějším kurzorem. A novinek je mnohem víc. Například můžete střílet, i když zrovna ležíte na zádech, což se hodí nejen pokud "umíráte" a snažíte se odrazit nepřátele, zatímco vás partner přibíhá oživit.

Premiéru má také palba z dvou pistolí zároveň (Leon) nebo termální vize při střelbě z ostřelovačky. Původní otáčení se čelem k parťákovi po stisku tlačítka bylo nahrazeno sofistikovanějším navigačním systémem, který vám zároveň ukáže šipku směrem k dalšímu cíli vašeho postupu prostředím (trošku jako navigace v Dead Space). A Jake, coby Weskerův syn, má k dispozici údajně celý arzenál supermanovských ručních útoků a komb (z nichž ale v demu moc neochutnáme).

Novinky zasáhly nejen vaše postavy, ale také nepřátele. Kromě tradičních a "nádherně odporných" zombií v Leonově kapitole se dočkáme také nových mutantů s přezdívkou "J´avo", kteří jsou schopní používat střelné zbraně (v demu se rojí napříč vojenskou Chrisovou kapitolou). Kdyby to byla jejich jediná unikátní schopnost, docela bych se zlobil, že znehodnotili onen hororový aspekt série ve prospěch tupé vojenské střílečky. Naštěstí tyhle Javy mají ještě jednu, mnohem zajímavější schopnost: pokud je střelíte někam jinam než do hlavy, z dané části těla jim vyroste nějaká ta nebezpečná mutace, například smrtící pařát nebo křídla.

Nedodělky nebo opomenutí?

Demo hry bohužel obsahuje kromě ukázky všech tří kampaní a plno novinek také řadu věcí, které jsou buď nedodělané, nebo - což by bylo mnohem horší - opomenuté. Jelikož jde údajně o stejné demo, jakým byla hra před několika měsíci představena novinářům, chci věřit, že tyto problémy souvisí s "narychlo" splácanou ranou verzí hry. Každopádně v demu ale jsou a místo si až člověk říká, jestli takhle mělo cenu demo pro veřejnost vypustit.

Začíná to uzamčením většiny ovládání během úvodní Leonovy sekvence, aniž by vás na to hra nějak upozornila. Vy se tak snažíte mačkat všechna možná tlačítka na ovladači, ale nic nefunguje. Můžete prostě jen chodit. Podobně hloupý začátek má Jakeova kapitola v demu, která pro změnu odstartuje (po filmečku) smrtící QTE sekvencí, u níž pravděpodobně na prvních pár pokusů nestihnete postřehnout, co jste vlastně měli mačkat. Aby nebylo frustrace a zbytečných chyb málo, hra vás po smrti hodí zpět do hlavního menu (žádné continue) a vy se tak musíte znovu proklikat tím, co chcete hrát, za koho apod.

Vážnější obavy

Zatímco výše popsané věci mohou být snadno odstraněny a vycházet z termínu/povahy dema, následující už mě děsí - tím nesprávným způsobem - mnohem víc. Tak předně tu máme snahu o vysoce adrenalinovou vojenskou sekvenci ve stylu Call of Duty v Chrisově kapitole. Jenže uprostřed divoké střelby vojenského komanda a téměř nekonečných zástupů nepřátel jsem se nejvíc pral s neposlušnou kamerou a prakticky nepřetržitými výzvami "stiskni tlačítko A pro přeskočení překážky/vylezení na překážku/vylezení na žebřík". Práce kamery a interakce s prostředím je v této sekvenci opravdu mimo.

O to smutnější je, že to díky téhle křečovitosti kazí onu "COD jízdu" a mění ji na omezenou "kulisu s minihrami". Chybí tomu ona intuitivní a plynulá "čistota" ovládání, jakou na jedničku zmákli tvůrci Gears of War. Mimochodem, v demu chybí možnost lokálního (split-screen) multiplayeru.

Demo také narušuje několik momentů, kterými se autoři jakoby vracejí do béčkové produkce devadesátých let a dle mého zbytečně zesměšňují a ponižují, co by jinak mohlo být důstojným techno-thriller-hororem pro 21. století. Patří sem vyloženě příběhové věci, jako je trapné klišé s opíjejícím se Chrisem v baru, naříkajícím nad svou ztracenou jednotkou (k rozumu ho přivede rozhovor tak trapný, že se to vymyká popisu).

Ale patří sem i design hratelnosti, konkrétně to, co mělo být zřejmě velkolepým wow boss-fightem na konci dema. Zatímco samotný kyborg Ustanak je opravdu děsivý a fascinující, taktika "uhni před rozběhnutým protivníkem na poslední chvíli a prostřel výbušný barel, u kterého jsi stál" již byla mnohokrát, mnohokrát překonána. Stačí namátkou vzpomenout hry jako MGS nebo Arkham City. Zlatá spalovna z první kapitoly Resident Evil 5.

Video ze střílečkové mise v demu

Naděje neumírá

Resident Evil 6 vyjde pro PS3 a X360 začátkem října, PC verze později.

rezervovat na Xzone

Proč se zdá, že negativní pocity z dema převládají nad těmi pozitivními? Možná už série dosáhla takové kvality, že máme přehnaná očekávání. Možná je to laťka nastavená všemi těmi excelentními hrami okolo, nejen CoD a Gears hrami, ale třebas i těmi "na cestě", jako jsou The Last of Us nebo Dead Space 3. Možná jsme se prostě jen příliš těšili a přehnaná očekávání nejdou nikdy naplnit.

Přesto jsem od dema šestého Residenta neodcházel zdrcen nebo znechucen. Naopak, víceméně jsem našel, co jsem hledal. A v některých ohledech dokonce i víc než to: Leonova kampaň probíhá dobrých deset minut bez jediného výstřelu, jelikož se v ní tvůrci vrátili ke starému dobrému konceptu napětí a strašení, jaké jsme tu od prvního/druhého dílu neměli. V tenhle návrat ke starému dobrému survival hororu jsem už ani nedoufal. Čekání na říjen je ale díky kontroverznímu demu určitě ještě napínavější.

10 minut z poklidné mise z dema

Read this next