Dojmy z rozehrání Risen 2

Kterak jsme na grog s piráty šli.

Rukopis Piranha Bytes je jasně čitelný. Bezejmenný hrdina, detailní svět, vtípky i docela drsná obtížnost. S téměř hotovým Risen 2 jsem strávil hutných šest-sedm hodin a ačkoliv finální verze by měla sežrat klidně desetkrát tolik času, preview-porce byla dostatečně velká na to, aby z ní člověk s určitou jistotou vyžvýkal to nejdůležitější. Tvůrci kombinují osobitou hratelnost prvních Gothiců, ale na rozdíl od prvního Risenu ji navíc obohacují o hromadu nových elementů. Které, zdá se, fungují velice dobře.

Taková normální apokalypsa

I když zrovna ten tuctový úvod, ten si autoři mohli odpustit! Hned na začátku se totiž dozvíte, že svět je sužován neposlušnými titány, na něž jsou i bohové krátcí, a že pokud někdo nezasáhne (kdo asi?), bude šmytec. Jinými slovy: Hej, hrdino, jsi jediný, kdo může zabránit konci světa a vypořádat se s pradávnou věštbou! Uf, už s prvním Gothicem tvůrci dokázali, že umí střídmější příběhy, ale jedním dechem nutno dodat, že po klišovitém fantasy úvodu začne docela přízemní, nevšední a naturalistický RPG zážitek, kde i párek namíchnutých orangutanů vám dokáže počechrat fasádu.

V roli původního hrdiny, nyní s dlouhými vlasy, klapkou přes oko a flaškou rumu pod kabátem, sloužíte v barvách kolonizátorské inkvizice. Její lodě poslední dobou sužuje podlý kraken-titán, kterého lze umlčet pouze titánskou harpunou, jíž disponují piráti. A tak se vydáváte na undercover misi mezi mořské bandity, při níž třeba ale dospějete k závěru, že piráti jsou mnohem fajnovější než inkvizice, jen abyste pak svůj závěr třeba ještě jednou přehodnotili, to protože vás okouzlili ještě drobek fajnovější kožešinové minisukně domorodých šamanů z voodoo klanu.

Jak ostatně víte z předchozí produkce Piranha Bytes, frakce zde budou hrát důležitou roli a, na rozdíl od The Elder Scrolls nebo Kingdoms of Amalur, členství v nich bude exkluzivní. To znamená, že dříve nebo později pravděpodobně docupitáte před důležité rozhodnutí "Ke komu se tedy přidám?", které bude mít dopad nejen na příběh, ale i na vaše schopnosti. Zatímco voodoo klan jako jediný zná taje té nejsilnější magie, inkvizice jako jediná disponuje nejlepšími střeleckými trenéry. O obecných principech frakcí a o jejich celkovému fungování si však pořádně povíme až po dohrání v recenzi.

Bez bot i bez košile

Hned první možný souboj v Risen 2 vám připomene, že nehrajete "klidně-se-u-toho-dloubej-v-nosu RPG", na něž jste si poslední dobou mohli zvyknout (vyjma Dark Souls!). Jinými slovy, hned jsem šel k zemi. Až mne ta celá obtížnost překvapila a dala vzpomenout na první Gothicy. Ani následné experimentování s nastavením obtížnosti nijak nepomohlo, "easy" se hrálo jako "hard". Zřejmě šlo o nějaký nedodělek preview verze, jenž by ale autoři neměli opomenout, sic se na jejich dílo zmlsaná pařánčata po půl hodině vykašlou.

Soubojový systém zprvu působí neskutečně prkenně a neohrabaně. Hrdina umí jeden pomalý neflexibilní útok a jeden způsob blokování. Trvá docela dlouho, než se napřáhne, takže místo úderu nepříteli často úder spíše inkasuje, a na nějaké bleskové úhyby, úskoky, kopy nebo efektivní komba můžete zapomenout. Až postupem času - až po hodinách a hodinách hraní - se možná naučíte pokročilejší útoky a doprovodné špinavé bojové triky, díky kterým bude soubojový systém rázem použitelnější a nakonec i zábavnější.

Stále každopádně platí, že než se něčemu v Risen 2 přiučíte, bude to stát nemalé úsilí. Po celou dobu hraní preview verze jsem byl bez peněz i bez zkušeností a zkušenostních bodů, zde nazývaných Glory. Jde tedy o jakýsi pirátský věhlas a slávu, kterýžto systém zároveň eliminuje zažitý systém úrovní. Po naakumulování předem daného množství věhlasu jsem mohl začít vylepšovat pětici "schopnostních oblastí": čepele, střelné zbraně, magii, odolnost, lstivost - a teprve po dosažení určité jejich úrovně se mohl naučit pokročilejším skillům.

Jenomže ony nové skilly vás, stejně jako v původních Gothicích, naučí pouze trenéři (tedy žádné klikání a levelování v menu). Což stojí nemalé peníze. Ať jsem se proto snažil sebevíc, na pirátském ostrově Tacarigua, který je prvním větším ostrovem ve hře, jsem prostě nebyl schopen splnit všechny questy, protože jsem neměl dost peněz a věhlasu, abych se dokázal naučit páčení zámků, bez něhož se žádný pirát neobejde a zadavatelé úkolů berou tuto schopnost asi jako samozřejmost.

Korzet v patách

Jak už jsme psali v našich loňských dojmech z Gamescomu, v Risen 2 si po čase zformujete partu souputníků, kteří budou pobývat na vaší lodi a vy si některé z nich budete moci brát s sebou na výpravy, podobně jako v titulech od BioWare nebo v Rise of the Argonauts. V preview verzi jsem se až k "team managementu" nedostal, ale často mi za zadkem běhala stará známá pirátka Patty a později i její prokletý fotřík, kapitán Steelbeard (Ocelovous).

Na Risen 2 jsme se poprvé podívali vloni na Gamescomu a více o něm bude řeč v nadcházejícím 22. dílu podcastu EG.

Vzhledem ke zmiňované obtížnosti a vzhledem k nesmrtelnosti svých virtuálních kolegů jsem se uchyloval k původní gothicovské strategii, totiž dokud to šlo, tahal jsem aspoň jednoho souputníka vždy s sebou. I přes mé heroické činy v prvním Risenu jsem byl po celou dobu hraní preview verze trapně slabým lemplem, zatímco Patty i Steelbeard si dávali ohnivé ptáky a.k.a. mrchožrouty k svačině. Divné? Tak trochu.

Ale s NPC je sranda, to zase jo. Piranha Bytes opět brnkají na strunky nenásilného humoru, který vám občas dá zapomenout na jinak neveselé vyhlídky celého světa Risen 2. Třeba pirátský šéf palírny se jmenuje Booze (anglicky "chlast") a neustálé pošťuchování mezi ústředním gerojem a zmiňovanou Patty mi taktéž vykouzlovalo úsměv na tváři - jen si zkuste přemluvit hrdou pirátku, aby za vás dělala v kuchyni... Jen je komické, jak trhaně a zrychleně všechny postavy při dialozích gestikulují. Jako kdyby jim někdo do kalhot nasypal chilli papričky - ale třeba šlo jen o neduh preview verze, která byla jinak na technické nedostatky již docela skoupá a v podstatě šlapala naprosto bez problémů.

Karibik!

Po nemastném, neslaném a velice kýčovitém Kingdoms of Amalur mne Risen 2 snad nejvíce potěšil svým zasazením. Kdo ví, kam všude se podíváme v plné verzi, ale už jenom husté džungle, cukrové plantáže a písečná pobřeží v novinářském demu ve mně zanechaly skvělý dojem. Tvůrci se s herním světem očividně velice piplali, na první pohled působí detailně i uvěřitelně a jednoduše byla radost jím prolézat a odhalovat skrytá zákoutí. Tím spíše si to užijete, máte-li slabost pro v článku již stokrát omílanou sérii Gothic - jeskyně s neúměrně silnou bestií, Jack a jeho maják..., fanoušci střihají ušima. Vše navíc podbarvuje příjemná hudba. Zkrátka cestovatelský zážitek.

Jen škoda, že svět Risen 2 je rozdělen na ostrovy, třebaže argumentaci vývojářů ("chceme konzistentně dávkovat příběh a mít vybalancovanou hratelnost") lze chápat. Všechny tři, které jsem v preview verzi procestoval, byly od samého začátku otevřené a nikde jsem nenarazil na žádné questem uzamčené dveře či neviditelné bariéry (vyjma vody, v níž, snad zatím, nešlo plavat), ale jejich celková plocha nebyla kdovíjak veliká. Na druhou stranu, minimálně úvodní ostrovy jsou nadité obsahem všeho druhu. Divá zvěř, jeskyně, skalní mosty a podchody, osady, chlastací minihry, oltáře, farmy, postavy s vlastními zajímavými příběhy, vedlejší questy... Podobně jako ve Skyrimu jsem nevěděl, kam skočit dříve.

Risen 2 v české PC verzi a také v anglické pro PS3/X360 vydá Cenega 27. dubna.

předobjednat z Xzone

Tedy, ne tak docela, velikosti a otevřenosti Skyrimu se Risen 2 zřejmě rovnat nebude (ostatně Gothic 3 ukázal, že přemíra kilometrů čtverečních může i škodit). Zase byste ale v Risen 2 nenarazili na jediný loading, mimo přesunu mezi ostrovy a nahrávání uložené pozice po jedné z mnoha smrtí. Zubaté se zde holt nevyhnete.

Videopreview od Eurogameru

Z výše vyřčeného je tedy snad zřejmé, že přívrženci předchozí tvorby Piranha Bytes by měli být s Risen 2 spokojeni. Možná, že nepůsobí ve výsledku tak profesionálně a uhlazeně, jako jeho konkurence tvořená mnohasethlavými týmy, avšak má svůj nezaměnitelný punc a po hodinách fantasy pirátění tipuji, že se toto nevšední RPG neztratí. Od tipování k jasnému verdiktu se přesuneme koncem dubna, kdy vyjde plná verze, u nás navíc na PC v češtině.

Reklama

Související obsah

Také na webu...

- komentáře (6)

Po 30 dnech od publikování článku se diskuse automaticky zavírají, ale v rozpravě můžete pokračovat v našem fóru!

Schovat komentáře s nízkým hodnocením
Pořadí
Vlákna