Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Shift 2: Unleashed

Dokáže pocuchat zadní nárazník Gran Turisma 5?

Lepší, obsáhlejší a realističtější. Tak lze ve stručnosti charakterizovat nadcházející Shift 2: Unleashed. Tvůrci dokonce věří, že jejich hra dokáže pocuchat zadní nárazník samotného Gran Turisma 5, kulantně opsáno. V nadšeném duchu se nesla také páteční předváděčka v kancelářích EA Czech. Všechno to dobré a povedené z jedničky samozřejmě zůstává, respektive bylo ještě rozvinuto a vylepšeno. A těch pár pitomostí (jako třeba profil řidiče drsňáka, který své soupeře skrze bodované bouračky vyprovází z trati) potom definitivně odstraněno a zapomenuto.

Pro úvodní svezení a mé premiérové kilometry za volantem Shiftu 2 jsem si vybral Brno. Je to vůbec poprvé, co se Masarykův okruh dostal do série NFS. Tuhle trať (stejně jako mnohé další) měli na starosti grafici a modeláři pocházející z České republiky, kterých ve studiích Slightly Mad pracuje hned několik. Rozplývat se nad tím, jak věrně brněnská trať působí, je asi zbytečné, ostatně zlaté české ručičky a možnosti enginu ji málem automaticky povyšují nad veškerou konkurenci. Kvituji i umírněnější prezentaci a méně teatrální pojetí ostatních tratí ve hře - zdejší asfalt je sice dál poměrně pomalovaný, nicméně pouťových atrakcí a cirkusových stanů za svodidly viditelně ubylo.

Neméně pozitivně na mě zapůsobil také zcela přepracovaný jízdní model. Auta se chovají zas o něco uvěřitelněji, ačkoliv na fundované posouzení jejich jízdy, odlišností v závislosti na pohonu, či vlivu upgradů a nastavení vozu jistě pouhých pár desítek minut nestačí. Dobré každopádně je, že EA se už nebojí propracovanějších a uvěřitelnějších závodů. Naopak, jedním z cílů a vytýčených met je záměr oslovit komunitu sim racerů, Shift 2 by jednoduše rád zaujal i hráče skutečných simulátorů (rFactor, iRacing, Live for Speed atd.). Slightly Mad jako by od EA dostali zelenou a volnou ruku, během vývoje patrně mohli přitlačit mnohem víc na pilu a snad se i přiblížit svým někdejším hitům, v podobě GTR a GT Legends. Konečně několik legendárních okruhových „veteránů", parkujících v garážích Shift 2, je velice výmluvných.

Díky obsáhlým možnostem nastavení ale zůstává hra znovu přístupná takřka všem. Zajezdit jsem si mohl bez problémů jak s volantem, tak i gamepadem. Prý to půjde dokonce i s klávesnicí. Téměř desítka volitelných pomocníků dala opět na výběr mezi (tupou až bohapustou) arkádou a (málem opravdovým) simulátorem. Experti si užijí dat z telemetrie a rochnění v nich, mechanici zase široké nabídky nastavení auta a jeho vylepšení. Obavy z přílišné složitosti však vážně nejsou na místě, ponořit se do tajů okruhového závodění můžete jen tak hluboko, jak si sami určíte.

Jednou z novinek druhého dílu je opěvovaný dynamický pohled přímo z přilby jezdce. Shift 2 proto navazuje na někdejší záběr kamery umístěné na helmě řidiče a přidává pohled ještě akčnější, vlastně přímo ze závodníkových očí. Dřívější otřesy, rozostřené vidění a rozevlátý pohyb hlavy jsou tím ještě více umocněny, chybí snad už jen mrkání a simulace potu pálícího v očích. Měl jsem docela obavy, jak moc pohodlné bude použití téhle „eye cam", jelikož hra vlastně předvídá vaše pohyby a určuje nejen kam se díváte, ale i na co zrak ostříte (palubka se s vyšší rychlostí více rozostřuje). Jen málokdo z nás měl možnost zažít skutečnou závodní vřavu, potažmo adrenalin plynoucí z vypjatých situací při posezu v kokpitu okruhového speciálu.

Několik odjetých kol však můj strach vcelku rozptýlilo a myslím si, že ve Slightly Mad tuto funkci zpracovali rozumně a relativně použitelně. Nahlížení do zatáčky, řekněme "look to apex", působí opravdu nenásilně, hlava i oči jakoby se skutečně dívaly tam, kam jsem chtěl. Jestli mám v aktuálním Test Drive Unlimited 2 v převážné většině aut problém s rozkývaným záběrem z kokpitu, u Shiftu 2 tomu bylo právě naopak, tvůrci to evidentně ušili a vyladili mnohem citlivěji. Uvidíme, jakým přínosem bude tahle vymoženost například při driftování. Zvládneme jezdce sledujícího dění bočním okénkem a jeho vůz přesně vodit zatáčkou?

Počítat je každopádně nutno s tím, že výhled z hledí je oproti původní kameře ještě o něco více omezen a limitován. K „oblíbenému" rozostření pohledu, jakémusi tunelovému vidění a obecné koncentraci čistě na střed obrazu, si tedy připočtěte ještě po stranách vykukující a rádoby periferně čouhající okraje přilby, výstelku, štítek..., k řidiči tanku není daleko. Zážitek je to bezpochyby efektní, při troše cviku se tahle kamera jeví i použitelná, ovšem že byste s její pomocí jeli lépe a byli snad rychlejší, než se záběrem z nárazníku, či kapoty? Já se třeba lehce ztrácel již kvůli tradičnímu bluru a depth of field, s rozostřeným/nečitelným otáčkoměrem na palubní desce, a řádně utlumeným zvukem (kvůli předváděčce), bylo těžké ideálně řadit.

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, homepage personalisation, newsletters, and more!

Find out how we conduct our reviews by reading our review policy.

In this article
Awaiting cover image

Shift 2: Unleashed

PS3, Xbox 360, PC

Related topics
About the Author

Marek Beniač

Contributor

Comments