RECENZE datadisku SimCity: Cities of Tomorrow

Když nešly zvětšit mapy, města aspoň vyrostla do výšky.

Po několika placených i volně stažitelných mini-přídavcích dorazilo do SimCity (recenze, tipy, komentář) také poněkud objemnější rozšíření. Tím jsou Města budoucnosti, jejichž cílem bylo vnést do původní hry celou řádku novinek a hlavně posunout notně dál samotnou hratelnost.

Osobně jsem hodně doufal, že konečně padnou omezení daná titěrnými herními mapami a vývojáři budou mít pádný důvod města pořádně zvětšit. Ono to tak skutečně dopadlo - tedy skoro :) Města budoucnosti sice dokáží pojmout mnohem více obyvatel než ta v základním SimCity, ale bohužel ne díky větším herním mapám (těch se z technických důvodů nikdy nedočkáme). Hranice měst totiž zůstaly úplně stejně velké. Zásadní novinkou ovšem je, že nyní můžete díky stavbě sci-fi megavěží plánovat stavbu nejen horizontálně, ale i vertikálně.

Megavěže mají základy velké jak fotbalový stadión a hráč sám rozhoduje o jednotlivých patrech, která vlastnoručně postaví. Na výběr jsou obytná, kancelářská nebo nákupní podlaží. Jde v podstatě o klasické zónování zelenou, žlutou a modrou barvou, jen s tím rozdílem, že už neoznačujete volné pozemky, ale stavíte patra mrakodrapů. Vtip je ovšem v tom, že všechno to patří vám, takže ať už v megavěžích Simíci bydlí, mají kanceláře nebo obchody, bez přestávky vám kromě daní solí nájemné.

No a pokud by se Simíkům do megavěží moc nechtělo, tak jednoduše bagrem zboříte pár okolních činžáků a ono jim moc dalších možností nezbude. Tyhle mrakodrapy jsou tedy doslova továrny na peníze. Megavěže mohou mít ještě patra zaměřená na uspokojování veřejných služeb, takže bez problémů jde natlačit mezi byty a kanceláře třeba jadernou elektrárnu nebo čističku odpadních vod, případně hasičárnu, policii nebo školu a parky.

Na druhou stranu ale musím říct, že namíchat jednotlivá patra je trochu alchymie. Jsou zde totiž opět určitá omezení (jako by jich už v základní hře nebylo až až). Počet megavěží na jedné mapě je omezen na osm a každá může mít opět pouze osm pater respektive úrovní + střešní nástavbu. Označení "patro" v tomto případě není vlastně přesné, protože finální budova trčí nad regionem až do oblak, jak je vysoká. Vězte tedy, že vždy budete mít na výběr mnohem více typů pater, než jich doopravdy budete moci pak postavit. Pokud navíc budete chtít ulevit silničnímu provozu, můžete své megavěže pospojovat speciální vysutou dopravní dálnicí. Pro její napojení, ale zase musíte obětovat jedno z osmi pater.

Implementace datadisku do hry je příkladná, je totiž jedno, jestli ke hře přistupujete úplně od začátku (od zelené louky) nebo si nahrajete své již plně vybudované město. Nové herní prvky a možnosti se vám objeví v obou případech. Vaše sci-fi město není tudíž potřeba celé znovu vymýšlet, stačí v něj proměnit to stávající. Moderní stavby jsou k dispozici prakticky ve všech oblastech a to včetně veřejného sektoru, což znamená futuristické elektrárny, vodárny, čističky a také lze zmodernizovat dopravu. Budoucnost jinak zcela patří létajícím dronům, které nepotřebující silnice.

Většina sci-fi budov ale naneštěstí disponuje takovou vychytávkou, která může neznalým hráčům trochu zamotat hlavy. Nové struktury totiž nefungují bez pokrokové veličiny zvané Controlnet. Tuto energii je proto zapotřebí díky speciální akademii generovat a distribuovat po celém městě, podobně jako vodu nebo elektřinu. Rozdíl je jen v tom, že je vysílána vzduchem ve vlnách a hráč má možnost stavět různé zesilovače a signálem Controlnetu zásobovat klidně i okolní města (za provizi pochopitelně).

Další zajímavostí je, že se v podstatě neobejdete bez docela agresivní mega-korporace OmegaCo (ta taky patří vám). Ta si ve Městech budoucnosti postupně buduje dominantní postavení v oblasti průmyslu. Díky kombinaci rudy a ropy vytváří poněkud tajemnou surovinu Omega, přičemž tato korporace je jako jediná schopná vyrábět tolik žádané drony pro veřejný sektor i obyčejné Simíky. Ze Simíků se postupně stávají placení odběratelé, kteří kromě daní a nájmu v megavěžích musí platit i za služby společnosti OmegaCo. No prostě nádhera, a aby toho nebylo málo, OmegaCo postupně polyká ostatní nezávislé podniky a dělá z nich svoje vlastní filiálky.

Futuristické pojetí datadisku logicky dokresluje i nová grafika, která totálně mění tvář každého města, které podlehne vlně modernizace. Tady už je to hodně o vkusu každého z vás, ostatně podívejte se sami na okolní obrázky. Já osobně se počítám spíše ke konzervativnějším hráčům a tak ze sci-fi prostředí nejsem zas tak odvázaný. Budoucnost v podání Maxisu se jeví sice zajímavě, ale mě osobně se mnohem více libí klasická zástavba současnosti než všemi barvami světélkující sídliště připomínající z dálky spíše obří horskou dráhu v asijském zábavním parku.

Datadisk SimCity: Cities of Tomorrow pro PC v angličtině vyšel v půlce listopadu a vyžaduje původní hru.

Pro mě je dalším negativním faktorem i cena tohoto rozšíření. Doporučená cena krabicové verze je totiž 699 Kč, což se mi zdá hodně (tolik stále stojí celá základní hra). Přímo na Originu za něj chtějí dokonce 30 EUR (840 Kč). Bavíme se tedy o poměrně drahém rozšíření pro hru, která i tolik měsíců po svém vydání stále budí rozpaky a technické problémy jí ještě úplně nepustily. Off-line mód pořád v nedohlednu, nemožnost libovolného ukládání pozic + během recenzování datadisku jsem i teď byl 2x obšťastněn hláškou, že mé město nepracuje správně a musel jsem ho nechat "opravit", čímž jsem přišel o určitý již odehraný čas.

VERDIKT: Celkově vzato je fér o Městech budoucnosti mluvit jako o skutečném a poctivém datadisku, protože těch novinek a změn v hratelnosti je opravdu hodně, což částečně ospravedlňuje kritizovanou vyšší cenu. Pokud se vám popsaná vize budoucnosti v SimCity libí, vězte, že s datadiskem svůj herní zážitek rozhodně obohatíte a litovat nebudete. Mě osobně ale hodně štve, že v EA i přes kritiku koncepce původní hry stále od ničeho neustoupili a dál tlačí na pilu. Oni v podstatě místo toho, aby ty zpropadené mapy zvětšili, prostě jen ohnuli herní systém, abyste tam mohli narvat ještě více Simáků.

7 / 10

SimCity: Cities of Tomorrow

PC, Mac