Recenze Smart As...

Jak moc jste chytří?

Smart As... vypadá dle trailerů a ukázek na zajímavý titul. Minimálně pro příznivce logických rychlíků a hádanek. Videa lákají na moc hezky vypadající hru, která nabídne různorodé minihry a umožní poměřit své schopnosti v mnoha online žebříčcích. Bohužel tu ale platí: "není všechno zlato, co třpytí" a krátce po spuštění hráč zjistí, že pod líbivou grafickou prezentací, vlastně ani žádná hra není.

O co se tedy ve Smart As... jedná? Jedná se skutečně o sbírku dvaceti miniher, které testují vaši pozornost ve čtyřech kategoriích: matematika, logika, pozornost a jazyk (anglický). V každé kategorii naleznete pět hříček. Každá nabízející čtyři stupně obtížnosti. A hned první a největší kámen úrazu je právě v obsahu oněch miniher. Nejen, že jsou si mnohé rámcově podobné. Ale hlavně jsou primitivní, bez nápadu a osobně si nemyslím, že testují vaši inteligenci. Ale pouze hbitost reflexů při reagování na, v zásadě, jednoduchá zadání.

Například mezi matematickými úkoly naleznete minihry na rychlé základní početní operace (úroveň první třídy) na čas. Srovnávání větší, menší, rovná se u dvou hodnot, či třeba postupné počítání několika, po sobě jdoucích, početních operací. U jazykových schopností můžete být požádání o doplnění scházejícího písmena ve slově, seřazení několika písmen abecedně, poskládání slova z přeházených písmen či správné napsání slova, které hra hlasem nadiktuje.

Trošku světlejší výjimku tvoří kategorie testující logiku, kde úkoly nejsou alespoň tolik učebnicové. Přesto ale hratelností dosahují sotva na zábavnost miniher pro odemykání zámků či hackování z jiných her. Na samostatnou hru či delší zábavu stěží vystačí. Hra například zobrazí dvě čtveřice bodů a musíte je pospojovat tak, aby se čáry neprotnuly.

Osobně jsem byl nabídkou her velice zklamán. Čekal jsem od hry něco zajímavějšího. Úkoly, které skutečně potrápí mozkové závity nebo třeba nějaké chytáky. U konkurence skvěle funguje série Pofessor Layton či několik logických hříček typu Picross 3D. Ale pokud očekáváte něco podobného od Smart As... budete zklamáni. Smart As... s těmito hrami nic společného nemá. Bohužel. Nedokáži si představit, na koho je hra vůbec cílena a koho má vlastně bavit?

Co je horší, hra jakoby si nebyla vědoma nedostatkem obsahu a ještě vám jej důkladně dávkuje. Abyste si náhodou nedovolili hrát moc dlouho. Každý den vám hra nabídne jeden hodnocený test, který se skládá ze čtyř miniher. Jakmile jej během pár minut dokončíte, tak další snažení se již nezapisuje do online žebříčků a slouží pouze jako trénink. Jednotlivé minihry pro trénink také nejsou přístupné hned od začátku. Při prvním spuštění máte k dispozici pouze čtyři. Poté se každý den odemkne jedna další. Tu vyzkoušíte (pokud jí již nemáte plné zubu z hodnocených denních testů) a pak již nemáte do dalšího dne co dělat. Hru jsem kvůli recenzi hrál pravidelně každý den, abych vyzkoušel maximum funkcí. Po dvou týdnech hraní mi hra píše, že mám celkem nahráno méně než dvě hodiny.

Celé minimalistické pojetí úkolů může hráče překvapit. Protože po technické stránce se jedná o vymazlený titul, který na obrázcích a videoukázkách může vypadat lákavě. Hra běží na Unreal Enginu, vše je hezky 3D a často animoavné, obrazovky se přehazují efektními průlety kamerou. Člověk by na první pohled řekl, že se bude jednat o propracovanou hru. Navíc i veškeré vaše snažení či nezdary doprovází mluvený komentář. Ten se evidentně snaží napodobit vtip a šarm vypravěče ze série LittleBigPlanet. A i když se mu to příliš nedaří, tak hře určitě neškodí.

Ale i po technické stránce se hra nevyhnula pár chybám. A to často úplně zbytečně. Autoři se snažili co nejvíce využít všech funkcí Vity. Ale často samoúčelně bez jakéhokoliv přínosu. A hře občas spíše uškodili. Například u matematických a jazykových odpovědí musíte svou odpověď napsat. Ale systém pro rozpoznávání textu není zcela neomylný a stoprocentní. Jednou mi vzalo pět pokusů, než hra pochopila, že píši jedničku a ne sedmičku. U hry zaměřené na rychlost, kde se za každý omyl penalizovalo 5ti vteřinami, je to vcelku problém. A narazíte i na hříčky, které vyžadují Augmented Reality kartičky. Ale hře to vůbec nic nepřináší. Pouze kamera reaguje na pohyb handheldu. Což při třídění písmen dle abecedy nemá žádný přínos. Pouze zbytečně zdržuje při spouštění hry a případně komplikuje hraní na cestách.

Za asi nejlepší prvek, který bych se nebál označit za inovativní, považuji zpracování online žebříčků. V jiných hrách se vždy porovnáváte s celým světem. Takže jste někde na milionté pozici ze čtyř milionů hráčů a to člověka příliš nemotivuje. Smart As... vás poměřuje s mnoha různými skupinami. Hra si o vás vytvoří poměrně detailní profil. Takže se poté neměříte jen se všemi hráči. Ale můžete se porovnat pouze s Českou Republikou. Či třeba pouze s lidmi ve vašem městě. Což je nejen více motivující, ale třeba může pomoci k nalezení nových hráčů v okolí. A samozřejmě si lze projít i statistiky zda jsou ve hře úspěšnější muži či ženy? Nebo lidé různých zájmů.

Smart As... pro VITA vyšlo koncem října 2012 krabicově i digitální distribucí.

I když systém online žebříků chválím, tak sám o sobě hru zábavnou neudělá. Ale přál bych si, aby se z něj stal standard do ostatních her. Protože je určitě zajímavější než běžně používaný systém.

Ale musím uznat, že jeden opravdu obtížný logický úkol hra přináší. A to pochopit cenovou politiku vydavatele. Hra původně stála "krásných" 1200 Kč, nyní už je zlevněna na 699 Kč. Vzhledem k množství obsahu a zábavy, které trumfnou i PSN arkády za pár desítek korun, si netroufám hru doporučit snad nikomu. Tato hra mohla velmi dobře fungovat zdarma například místo Welcome Parku, ale ne jako plnohodnotný titul.

Oficiální trailer

VERDIKT: Hodnocení, které dávám, mě trochu mrzí. Smart As... je po technické stránce velmi kvalitně zpracovaný produkt. Ale záměrně píši produkt a ne hra. Někdo při návrhu zapomněl myslet na zábavu či jakoukoliv jinou zajímavost. Osobně si nejsem vůbec jist, komu má být produkt určen. Pokud chodíte do druhé třídy, umíte dobře anglicky, mrzí vás, že dostáváte málo domácích úkolů ve cvičebnici matematiky a po kapsách vám přebývají peníze, potom vůbec neváhejte a mazejte do obchodu. Pokud to této početné skupiny nepatříte, potom není důvod nákup vůbec zvažovat.

3 / 10

Smart As

PlayStation Vita