SPECIÁL o herním světě Grand Theft Auto 5

Jak je opravdu veliká herní mapa a co vás na ní potká?

Pokud se doposud stále rozebírala velikost herního světa GTA 5, tak utneme všechny dohady hned na začátku. Balení hry totiž obsahuje velkou oboustrannou tištěnou mapu státu Los Santos včetně jejího měřítka. Takže vězte, že hrubá rozloha celé mapy je 96 km˛, po započtení vodní plochy okolo celého ostrova už je to přes 100 km˛. Tedy pevnina je v nejširším bodě široká kolem 8 km a ze severu k jihu dokonce 12 km. Ano, na pohled tato čísla nejsou nijak veliká, když např. porovnáme s daleko obří rozlohou naší poslední Army 3 (270 km˛), byť její svět je oproti GTA 5 prakticky mrtvý. Není přece umění udělat milion kilometrů velkou mapu, ale ten svět, který máte, pořádně využít! Takže když teprve vlezete do hry a trochu se více projedete po ostrově, rázem zjistíte, že je zdejší svět i tak opravdu rozlehlý.

Už jen ta suchá řeč čísel značí, že GTA 5 disponuje opravdu jasně největší herní mapou v celé sérii. Jen samotné město Lost Santos na jihu je asi tak stejně velké, jako Liberty City ze čtvrtého dílu (cca 25 km˛) a podobně i mapa celého San Andreas vyplní asi přes polovic až dvě třetiny zdejšího Los Santos. Navíc je celý stát Los Santos neskutečně rozmanitý a dokonale celistvý v tom, jak se mění s cestou ráz celé krajiny. Dole na jihu se rozkládá největší víska Los Santos, v níž také započnete své dobrodružství a z níž se v rámci příběhu dobré hodiny a hodiny hraní nedostanete. To proto, že zde bydlí dva protagonisté Franklin s Michaelem, kteří přijedou na scénu jako první.

hora
Výhled z nejvyššího bodu GTA 5. V dáli v oparu město Los Santos.

Jinak je ale celý svět naprosto svobodný a plně otevřený už od úplného startu. Jít či jet a letět můžete už od první minuty kamkoli. V tom je dobrá novinka od minulých dílů, že kromě stálé stojánky letadla na mezinárodním letišti v Lost Santos, se náhodně objevují další letouny i na nejméně dvou dalších letištích v severní části mapy, takže létat, byť s poldy za směrovkou, je možné také hned od začátku. Dole je to prostě ta pravá letní Kalifornie s atrapou Los Angeles. Tvůrci do Los Santos City totiž přenesli mnoho z pamětihodností z jejich oblíbeného města, včetně toho hollywoodského nápisu „Vinewood" nad filmovými studii, která zde také nechybí.

Však když jimi prosvištíte, velmi často se před vámi rozutečou herci a kompars v různých úchylných kostýmech. A takových drobných detailů je až neskutečně živoucí svět doslova přetékající. Stačí se jen dobře dívat a nejezdit stále na plný knedlík, kdy vám toho může hodně co utéci. Kupř. to naperte do poštovních schránek a automatů na noviny u silnice. Tvůrci šli tak daleko, že se z těchto schrán rozletí desítky psaníček a novin. Provoz ve městech je také dost hustý, v dopravních špičkách (ano, také s tímto pojmem se tu setkáte) stojí před semafory klidně deset a více aut v jednom směru. Ani co se obyvatelstva týká, nebyla upřena pozornost k detailům, když lze např. vysledovat, že řidič vystoupivší z auta jde nejdříve k parkovacím hodinám zaplatit taxu, aby posléze zaplul mezi domy.

more
Městské části možná grafikou zcela neoslní, ale moře je naprosto fantastické.

Tady je prostě všechno v okolí krásně živé. Ano, obyvatel na chodnících mohlo být mnohem více (např. na největším letišti je i přes den poměrně vymeteno), ale výkon konzolí, který GTA 5 ukazuje v plné kráse, byl jasně vložen hlavně do provozu a života kolem. Ostatně všude létá nějaké smetí, velmi často je k vidění zvířena, která je častější směrem na sever, a není výjimkou ani zajímavá situace, kdy se támhle hádá mladý pár, nebo o ulici vedle probíhá honička a přestřelka s policií. Samozřejmě jste do tohoto jakoby vedlejšího světa zváni skrze skoro šedesátku vedlejších a náhodných misí, kdy můžete jinak cizím kolemjdoucím s něčím pomoci. GTA 5 je ale kriminální simulátor, takže i dobré skutky zde mají dvě strany mince.

Hodní a zlí

Když dopadnete zloděje peněženky, tak ji můžete buď vrátit majitelce (dá vám typicky odměnu ve stovkách dolarů), nebo si ji raději necháte? Ve šrajtoflích bývá totiž znatelně větší bakšiš v tisících dolarů, což vám hra ihned pěkně vykecá. To je dobrá volba, když zde máte velmi dlouho opravdu hluboko do kapes a mnohá lákadla máte dávno otevřená, nicméně koupit si je zatím stejně nemůžete. Tvůrci zde stanovili ceny odpovídající reálnému světu, takže za drobnou službičku jste vůbec rádi za pár desítek až stovek peněz, přičemž takový nákup nemovitosti od realitky vyjde minimálně na stovku tisíc dolarů. No, a pak nekraďte, nevražděte a neloupejte, když prostě není ani na rohlíky?

sjezd
Jen obyčejný sjezd v divočině na kole je dobrý sport.

Pokud bych něco pokárat, tak na provedení herního světa by se nějaké ty kazy určitě našly. Při tom rozsahu občas něco doskakuje, něco se později vykreslí a někdy to ucukne. V tomto ohledu je to spodní město Lost Santos asi nejméně obrazově impresivní, abych tak řekl. Ano, udivuje jeho detail, na každém rohu se něco válí, všude se něco děje, ale nelze přehlédnout pozdě se dočítající textury s horším rozlišením - stačí se podívat na billboardy třeba. Nicméně v tom rámci obrovské rozlohy, pravidelného střídání dne a noci s impresivními východy a západy slunce, ranními mlhami, reálnými a pochodujícími stíny za sluníčkem, proměnlivým počasím a animovaným nebem jsou to opravdu prkotiny a nic co by mi vadilo. Porovnejte s citelně hnusnějším konzolovým GTA 4 a jste doma.

Ovšem čelist mi spadla až později, když jsem své občasné soukromé výlety v kůži Michaela a Franklina vyměnil za Trevorův počůraný, vychlastaný a totálně smrdutý karavan na americkém venkově, kde chcípl pes, řádí gangy, a do pořádného koloniálu je to míle daleko. Ostatně si na mapce najděte čtverec D7 a v něm pravý konec prašné ulice Zancudo Avenue naproti benzínce Sandy Gas. Už na začátku hry hned budete vědět, jaký asi Trevor je, když bydlí v takovém... Vůbec severní venkov mi kupodivu přijde graficky jasně nejlepší a asi i nejzajímavější. Přece jen ukazuje americkou nahotu v celé své kráse lépe než vyumělkovaná města bohatých a našinec když už zámoří navštíví, tak se do takových končin moc nepodívá.

trevor
Tak támhle vzadu bydlí všivák Trevor, aneb z luxusu velkoměsta do špíny pouště.

Dávejte si ovšem velký pozor na vojenskou základnu Fort Zancudo na východě ostrova. Jakýkoli pokus o přelet bude po zásluze odměněn okamžitým sestřelem protileteckou raketou. Jistou naději na úspěch má opravdu přízemní let, čímž se vyhnete radarům základně. To už doporučím atraktivnější polní letiště Grand Senora v poušti na čtverci D5. To jakoby vypadlo z dobrodružných filmů z Mexika a navíc zde i v prvních hodinách hraní ve dne občas přistávají malá letadla s pašovaným kontrabandem, která se dají samozřejmě hned ukrást. Proti únosu byznys jetu z Los Santos je malý vrtulák příjemná změna, to vám povím. Možná to nebylo náhodou, když jsem se čtyřmi hvězdami a poldy v patách zabrzdil na pokraji života na konci jeho ranveje a zrovna přistál jeden letoun?

Malý turistický průvodce

Ono je vůbec dobré nelenit a klidně se hned po prvních misích vydat v rychlém autě kolem celého ostrova, protože pevnina je sice celá otevřená, ale v herní mapě se její kousky zobrazí až s okamžikem, kdy projedete v jejich okolí. A pro dobrý přehled je vždy výhodné se mít o co opřít, protože se s průjezdem objevují nejen nové služby a obchody, ale hlavně tam pak funguje navigace. Celý ostrov se dá skvěle a rychle objet po dálnici Senora Freeway č. 4/15, která ústí z východní části města Los Santos (čtverec G5). Rozhodně si zajeďte na výlet lanovkou k nejvyšší hoře státu jménem Mount Chiliad. V dolní stanici lze s sebou vzít do lanovky klidně i kolo a motorku, protože sjezdy dolů z hory jsou opravdu velmi romantické, zvláště když trefíte západ slunce.

tunel
S dobrým terénním autem a motorkou je jízda horskými průsmyky a tunely doslova romantická.

A podívejte se pořádně do mapy na tunel v Blane County na souřadnicích C4. Tato cesta na terénní motorce z osady Grapeseed patří k nejkrásnějším v tomto kraji, zvláště pokud pak dorazíte pod lanovku na Lumber Yardu. Kde je tajemné opevněné hradiště jedné sekty, se kterou později budete mít co do činění... A mohl bych jako turistický průvodce pokračovat do aleluja a stále bych nacházel nějaké krásné a nové placy, kde by mohlo oko unaveného hráče spočinuti!

Zdejší svět tak považuji asi za to nejbáječnější videoherní místo vůbec a virtuální prostředí, které nasadilo laťku tak vysoko, že se s ním každá pozdější sandbox hra bude jistě srovnávat. Vše tu má své místo, svůj řád a svůj život. Rozloha je obrovská, přičemž nechává v různých koutech mapy vyniknout zase zcela jiné a unikátní krajinotypy, architekturu a náturu. Málokde se budete neustále zastavovat a jen se tiše obdivovat malebně jedoucímu vlaku na mostě, dalekému výhledu s turisty na vrcholu hor, či tomu mumraji dole, když letíte letadlem či vrtulníkem. Ano, plno z toho už tu dávno bylo, ale troufám si říci, že takovou rozmanitou a členitou krajinu, která navíc relativně žije, a kde se něco děje, žádná jiná hra nenabídla.

TIP: Podělte se do diskuze o svá zajímavá místa, na která jste narazili, s uvedením souřadnic čtverce mapy.

Reklama

Související obsah

Dva nezvyklé multiplayerové režimy do The Dark Pictures: Man of Medan

+ videa z hraní a HW nároky tohoto interaktivního filmu.

Do března vypustí UbiSoft tři neoznámené AAA hry

Velmi se mu dařilo + odklad Skull and Bones.

EA: Starý způsob vydávání her už dnes nefunguje

Poučení z Anthem a inspirace mobily.

EA: Anthem nenaplnilo prodejní očekávání

Přesto ho budou dále podporovat.

Také na webu...

15 minut z hraní GTFO ve stylu Vetřelce

Survival hororový co-op pro čtyři.

Je snad toto redesignovaný Sonic?

Uniklé obrázky s upraveným ježkem.

Xboxové krabicovky už vynášejí Capcomu méně než ty pro Switch

Jeho finanční výsledky i s podílem digitálu.

- komentáře (20)

Po 30 dnech od publikování článku se diskuse automaticky zavírají, ale v rozpravě můžete pokračovat v našem fóru!

Schovat komentáře s nízkým hodnocením
Pořadí
Vlákna