Splinter Cell: Conviction
Znepřátelit si Sama Fishera se rozhodně nevyplácí.
Znepřátelit si Sama Fishera se rozhodně nevyplácí. Minimálně tenhle pocit si odnesete z dnes vydaného pokračování pionání stealth akce jménem Splinter Cell: Conviction, která má zodpovědět spoustu otázek z minulosti. A nutno říct, e vývojáři z Ubisoft Montreal na to jdou pěkně zostra
Příběh se odehrává několik let po událostech Splinter Cell: Double Agent. Sam se ukrývá na Maltě a smyslem jeho ivota se stalo nalezení vraha jeho dcery. Brzy po startu je vak odhalen partou najatých zabijáků a kola osudu se začnou naplno otáčet. Sam se znovu zaplete s organizací Third Echelon, pro kterou původně pracoval. Tentokrát se vak ocitne na opačné straně barikády a prakticky bez podpory je vydán na pospas cvičeným zabijákům. Musí experimentovat, hledat provizorní řeení a ne se dopracuje k nějaké lepí výbavě, bude skoro na konci hry.

Scénář je propracovaný do velkých detailů a brzy začnete odhalovat mnohem sloitějí pozadí událostí. Tvůrci slibovali, e i hráči bez znalosti této série pochopí příběh velmi rychle, ale já toto přesvědčení nesdílím. Několik krátkých vstupů do minulosti vám sice leccos napoví, ale ucelený obraz se podaří získat jen obtíně. Domnívám se také, e Splinter Cell: Conviction je ukázkovým příkladem hry, u ní se původní sliby a příli rozchází se skutečným stavem věcí. Ale postupně
První dojmy z hraní byly pro mě, jakoto příznivce klasické stealth akce, poněkud rozporuplné. Nový Splinter Cell je mnohem přímočařejí a akčnějí, co mi dvakrát nesedlo. Tvůrci se vydali směrem, který moc neovládají a pokouejí se najednou konkurovat hrám typu Gears of War, Uncharted nebo Ghost Recon. A přiznejme rovnou, e tohle je prostě jiná liga, kde mají konkurenti mnohem ostřejí lokty.

Stealth prvky jsou ve hře stále zachovány, ale jejich vyuití je hodně potlačeno. Z opatrného plíení a vyčkávání se stalo rychlé přebíhání od jednoho krytu ke druhému. Namísto efektní likvidace jednotlivých stráí budete mnohdy čelit houfům nepřátel. Na plhání po trubkách a populární roznoky mezi zdmi také zapomeňte, ačkoliv nějakého toho plhání se dočkáte. A kdy si k tomu připočtete jednu hodně akční, čistě vojenskou epizodu, pak původně plíivá hra dostává úplně jiné obrysy. Tvůrci odstranili i monost páčit zámky, odemykat trezory nebo ukrývat těla znekodněných nepřátel, co hodně ublíilo taktické stránce. Slibovaná monost vyuívat okolní svět a dav v ulicích k nějakému maskování, to u je čirá utopie, kterou jsem nikde nezaregistroval.
Ze hry čií velká snaha zpřístupnit ji i příleitostným hráčům, ale je otázkou, zda je to správné rozhodnutí? Na vech místech je vidět příklon ke značnému zjednoduení. Jako příklad mohu uvést minimální potřebu vyuívat nejrůznějí gadgety speciální výbavu, kterou cestou získáte. Přenosnou kameru jsem v podstatě nikdy nepotřeboval a pod dveře záhy přestal nakukovat, protoe v 99% případů za nimi stejně nikdo nestojí.
Pokud si třeba vezmete zbraň bez tlumiče, hra vás okamitě upozorní velkým textem přes půl obrazovky, e vás mohou slyet nepřátelé jetě e mi to vývojáři řekli, protoe bez nich bych to určitě nevěděl. Dalí nápad, vypisovat zadání úkolů přímo v herním světě, ať u na jednotlivé objekty nebo přímo na zem, mě také neoslovil. Připadalo mi to docela otravné a mnohdy a absurdní. Zaplácat interface takovým mnostvím zbytečností, to se hned tak nevidí.

Samotná kampaň je zpočátku poměrně nezáivná, ale její skutečné kvality brzy vyplavou na povrch. Pokud se smíříte s tím, e v podobě nového dílu Splinter Cell: Conviction dostáváte hodně odlinou hru, pak si ji uijete. Já jsem se nejrůznějími pocity prokousával asi tři hodiny, zhruba do necelé poloviny hry, ne mě začala naplno bavit.
Levely jsou poměrně variabilní, létáte z místa na místo a několikrát dostanete monost zkusit úplně odliný přístup k hraní. Výborná je třeba honička ve Washingtonu DC. Otrávit vás naopak můe level s kamerami a stráemi, kde vývojáři uplatnili nepopulární postup pokus-omyl. Závěr hry je pak moná a přehnaně hektický, zvlátě jedna arkádově pojatá vloka. Opět bych ji vak hodnotil jako docela příjemné odreagování.

Mimo zásadní změnu celého herního konceptu si povimnete i drobnějích odliností. Jednou z nich je například ukazatel ukrytí ve stínu, kdy místo obvyklého HUD displeje mění barevnost celá obrazovka. Zjednodueně řečeno, jakmile nejste pro nepřítele viditelní, obrazovka dostane černobílý nádech. Zpočátku mě příli časté přebarvování docela vytáčelo, ale nakonec jsem si na něj zvyknul a povauji ho za příjemné vylepení. Stejně opatrná slova chvály bych pouil i u nového cover systému, u něj musíte dret levý trigger, pokud chcete být nalepeni k objektu. Po desítkách hodin u konkurenčních řeení jsem si musel chvíli zvykat, ale nakonec to celkem lo. Asi bych nechtěl, aby měla kadá hra tento systém, ale patná volba to rozhodně není.
Reklama
- komentáře (35)
Po 30 dnech od publikování článku se diskuse automaticky zavírají, ale v rozpravě můžete pokračovat v našem fóru!