Dojmy z The Elder Scrolls Online

Mají se příznivci Skyrimu nač těšit či propadat skepsi?

V Zenimaxu si ukousli zatraceně velké sousto. Ohlášení The Elder Scrolls Online po odhalení zvedlo mezi věrnými hráči ságy The Elder Scrolls vlnu nevole a jsou-li v Zenimax Online aspoň trochu soudní, museli negativní ohlasy očekávat. O milovanou značku, která každým dílem čeří vody singleplayerových RPG a na níž dvě dekády pracuje Bethesda Game Studios, najednou začíná spolu-pečovat docela jiný tým, který ji navíc přesouvá do online žánru MMORPG. Měsíce po oficiálním květnovém ohlášení tak měli tvůrci ideální příležitost ospravedlnit existenci The Elder Scrolls Online a pochybovače nadchnout. Uspěli? Ve sloup se obracející oči řady herních pisálků po různých prezentacích mluvily samy za sebe, třebaže na papíře zní věci vlastně dobře. Tahle hra to nebude mít lehké...

Elder Scrolls Online je vývoji již kolem pěti let a také prý poběží na pět let starých počítačích. Fanoušci a znalci tradičních TES titulů samozřejmě těžce nesou, že toto MMORPG se odklání od tradičního vzezření minulých dílů, které přeci jen působily na pohled realističtěji (dá-li se něco takového o fantasy říci), a vydávají se tak trochu omalovánkovou cestou World of Warcraft. Nebo ještě spíše Kingdoms of Amalur: Reckoning. Nevědět předem, že sedím na předváděčce Elder Scrolls Online, nejednou bych se domníval, že koukám na Project Copernicus či fantasy inscenaci Star Wars: The Old Republic. Což samo o sobě není výtkou, TESO vypadá na poměry MMO překrásně, jenom má člověk tendenci neustále srovnávat s offline předlohou.

O milénium zpět

Přitom z projevu prezentujících tvůrců bylo zřejmé, že univerzum moc dobře znají, a že k němu přistupují s úctou. Vývoj prý neustále konzultují s Bethesdou, která vyhodnocuje každý případný zásah do jimi budovaného kánonu. Příběhově bude Elder Scrolls Online zasazeno tisíc let před Skyrim, ještě před Tibera Septima, do lehce chaotické druhé éry, ale zase bez draků. Cyrodiil je v rukou bláznivého vládce, který uzavřel pakt s daedrickým princem Molag Balem a ten se svou nemrtvou armádou střed Tamrielu rychle přebral - a jen tak mimoděk i ukradl vaší duši.

Zbývající území je rozděleno mezi tři velké frakce, přičemž každá chce na rázem neobsazený císařský trůn dosadit svého zástupce. Typicky TES-ovský výběr rasy na úvod hry je spjat s bezpodmínečným členstvím v jedné ze tří frakcí. Dunmer, Nords a Argorians tvoří severovýchodní Ebonheart Pact, Altmer, Bosmer a Khajit dávají dohromady jižní Aldmeri Dominion a Bretons, Redguards a Orkové tvoří severozápadní Daggerfall Covenant. Že si jdou vzájemně po krku, je z loga hry evidentní.

Z výše popsaného je nasnadě, že vůbec poprvé se budete moci volně prohánět po celém megalomanském Tamrielu, ne jen po jedné z jeho provincií (no dobře, TES: Arena to tak trochu měla také).

Je to Elder Scrolls, není to Elder Scrolls?

Narážek na staré známé univerzum je tu habaděj. Od samotného zasazení, přes frakce a citovanou historii zachycenou v hromadách interaktivních knih, až po hudbu v úvodním menu, některé zbraně a monstra. Včetně krabů.

Typicky pomalejší pohyb a first-person akci nahrazuje trochu komicky vypadající rubanice a zrychlené cupitání po, na první pohled plochém a nevábném, světě. Samozřejmě z pohledu třetí osoby. Animace při soubojích jsou trhané a rychlé, zbraně za sebou nechávají barevnou stopu a silné útoky se dlouze nabíjejí. Na druhou stranu, vaše postava bude umět uskakovat, aktivně blokovat (bez cooldownu) nebo se plížit, takže příliš staticky a nedostatečně ovladatelně by souboje, na rozdíl od mnohé MMO konkurence, být neměly. Za dobře zvládnuté a efektní šarvátky prý navíc bude zkušenostní nebo jiný bonus.

Zajímavé také je, že obrazovka prezentujícího nebyla zahlcena desítkami ikon pro aktivaci speciálních schopností, a že trojice tradičně TES-ovských ukazatelů (zdraví, stamina, magicka) mizela mimo boje z výhledu jako ve Skyrimu. Uživatelské rozhraní je minimální (více místa zabírá jen minimapa v horním rohu) a v tomto ohledu působilo Elder Scrolls Online jaksi čistěji a vzdušněji, než je člověk z MMO titulů zvyknutý. Otázkou je, jak efektivní a komplexní pak mohou souboje být.

Sólo, v armádě nebo někde mezi

Elder Scrolls Online stojí na základech dlouholeté singleplayerové ságy, takže chtě nechtě musí obsahovat dostatečné možnosti vyžití i pro sólisty. "Celý svět budete moci zachránit jako vlci samotáři," sliboval během prezentace jeden z designérů. Na druhou stranu zdůrazňoval, že chtějí stvořit "nejvíce sociálně propojené RPG v historii", cílem tvůrců je předložit "plnohodnotný společenský zážitek" (jako bych to už někde slyšel, jen v jiném žánru).

Co si pod tím představit? Třeba zasahování do potyček ostatních hráčů. V jiných MMO by se to mohlo považovat za neslušnost, ve zdejších veřejných dungeonech však budou takovéto spontánní kooperace proti tamrielským monstrům podporovány, nepenalizovány a naopak spravedlivě odměňovány. Žádné tahanice o loot a zkušenosti prý nehrozí.

Pod spoluprací si nepředstavujte pouze vzájemné uzdravování nebo odlákávání nepřátel, ale také tzv. cross-class komba, známá např. z Dragon Age: Origins. Představte si, že hrajete za mága, který vyvolá ohnivou bouři, do níž následně přispěchá jeho kolega válečník, provede vývrtku se svou obří sekyrou a z bouře začnou létat firebally do všech světových stran. Anebo jinak - jeden hráč vylije na zem olej, čímž všechny zasažené oponenty zpomalí, zatímco druhý hráč mastné pole zapálí. Když se budete cítit dostatečně silní v kramflecích, můžete vyrazit na regulérní skupinové instance, které však prý nebudou jenom o eliminaci nějakého bosse, ale i řešení různých hádanek - interaktivní kamenné desky, vystřelující bodáky, kresby souhvězdí… Však to znáte.

Elder Scrolls Online se mají chlubit i náhodnými událostmi, minimálně v podobě Daedric Anchors ("daedrické kotvy"), které vypadají trochu jako žhnoucí oblivionské brány a také z nich lezou potvory. To si takhle pošlapete (nebo pojedete) Tamrielem a sem tam na nějakou "kotvu" narazíte, přičemž pokud jí zavřete, obdržíte odměnu. Podobnými nepředpřipravenými událostmi boduje i Guild Wars 2, třebaže tam jsou významnějšího rázu.

Doslova mohutné PvP

Ze všech přednesených slibů - ano, slibů, protože samotné ukazované hraní spíš uspávalo a obohacující byl doprovodný komentář, ne samotné dění na plátně - nejvíce zaujal ten o PvP seancích. V prvé řadě mají být ohromné. Máte mít možnost zapojit se do bitev stovek lidí najednou. Zdejší engine prý zvládne vykreslit dvě stě postav najednou, o čemž se Creation enginu, pohánějící Skyrim, mohlo nechat jenom zdát. (I když...)

PvP se se budou točit kolem zabírání cyrodiilských teritorií i známých bašt, a kolem jejich následné opravy a správy. Proti sobě se postaví zástupci zmiňované trojice frakcí a kraťoučká ukázka z jednoho PvP klání přislíbila spoustu taktizování, zejména pro podpůrné jednotky - mágové stáli nad údolím, v němž se tělo na tělo řezali bojovníci, sesílali plošná útočná kouzla, léčili a mátli oponenty. Plus sem tam někdo použil obléhacích zbraní.

The Elder Scrolls Online pro PC a MAC vyjde někdy v letošním roce.

rezervovat na Xzone.

Nezaznělo toho málo, přesto nad Elder Scrolls Online nadále visí nejeden otazník. Tvůrci ještě pořádně nerozvedli jednotlivé profese a jak vlastně bude fungovat vývoj postav. Prý by měl být relativně flexibilní, jak jsme ze singleplayerových Elder Scrolls zvyklí, tzn. i lupič s lehkým brněním a malými zbraněmi by měl být schopen máchat obouručním mečem a zlepšovat se s ním. Také toho moc nezaznělo na adresu PvE (vyjma obyčejných eventů) nebo craftingu, tj. tvorby vlastních předmětů.

Veřejná beta i plná verze se zjeví příští rok a The Elder Scrolls Online má před sebou stále ještě dlouhou cestu. Stále nepřesvědčilo přívržence tradičních singleplayerových Elder Scrolls a stále nevyvrátilo pochybnosti, zda náhodou nejde jen o další űberdrahé MMORPG hřešící na slovutné jméno. Jen vzpomeňte na Star Wars: The Old Republic, které sice nebylo vůbec špatné, ale relativně brzy omrzelo a i přes bezprecedentní rozpočet a ambice nedovedlo scénou pořádně zacloumat, až se raději neslavně přetransformovalo na free-to-play titul. Ne nadarmo tak Zenimax Online tvrdí, že TESO se po dosažení 50. úrovně teprve pořádně rozjede.

Na soudy je nicméně brzo, ono prodat online RPG během půlhodinové předváděčky je nad lidské možnosti - kvality takovýchto titulů bývají rozpoznatelné až po dnech, týdnech a měsících hraní.

Reklama

Související obsah

Také na webu...

- komentáře (9)

Po 30 dnech od publikování článku se diskuse automaticky zavírají, ale v rozpravě můžete pokračovat v našem fóru!

Schovat komentáře s nízkým hodnocením
Pořadí
Vlákna