The Sims 3

Otevřené městečko opravdu pulsuje životem.

Od vydání prvního dílu The Sims uplynulo již téměř deset let. Za tu dlouhou dobu se toho dost změnilo. Will Wright přestal denně pracovat na pokračováních, studio Maxis přesídlilo do centrály EA v Redwood City a de facto zmorfovalo v plnohodnotnou The Sims divizi v rámci gigantu Electronic Arts. První dva díly si dohromady vysloužily rovných 15 datadisků (bez dodatků jen s předměty), celou řadu odboček a především se neskutečně výborně prodávaly a stále prodávají. Dokonce celá série pokořila hranici 100 miliónů prodaných kopií. Není tedy vůbec s podivem, že v těchto dnech na trh přichází regulérní pokračování s prozaickým názvem The Sims 3. Jakými „zbraněmi“ na nás tentokrát virtuální postavičky světa The Sims zaútočí? Co očekávat od proklamovaného otevřeného světa, systému charakterových vlastností a v neposlední řadě inovovaného editoru postaviček?

Třetí díl se nese především ve znamení otevřeného světa. No, a když se řekne A, zákonitě se objeví i B. Takže, když otevřený svět – tak bez načítání během samotného hraní. Ostatně, pokud bych měl někomu v rychlosti a výstižně popsat mezigenerační obměnu mezi posledními díly The Sims, pak bych nejspíše hned zkraje tento podstatný fakt musel zmínit. Koneckonců je to výraznější obměna konceptu, než tomu bylo před lety při příchodu dílu druhého. Představte si to jako přechod od koridorových first-person stříleček k těm svobodnějším s možností volného pohybu. Tak jako jste před léty zažívali mravenčení rukou na počítačové kryse, tak stejný pocit zažijí nyní (nejen) vaše přítelkyně u svých oblíbených Simů.

Ještě pořádně sladit outfit, ať můžeme bez rozpaků mezi lidi.

Inu, to máte tak. Byl jednou jeden Simík, říkej me mu třeba Franta, který žil stále v bezprostředním okolí svého milovaného domku. Mohl sice vyrazit do města, ale moc často to nedělal a byl při svých cestách brzděn otravným načítáním. Nyní si vyrazí skutečně kamkoliv, protože se vše odehrává v živoucím městečku, kde se kdykoliv podíváte kam jen se vám zachce a klidně tam pošlete své svěřence. Skutečně, když vás napadne vyběhnout do nedalekého lesa – vyběhnete. Když vás napadne navštívit sousedy – můžete.

Nebo je libo vyrazit do centra za kulturou, jídlem nebo prací? Zádný problém! Tak už chápete? Opravdu je to velká změna a značné oživení celého konceptu. Městečko opravdu žije svým životem. Potkáváte sousedy, navštěvujete známé z práce nebo jen někoho oslovíte na ulici. S tím se pojí fakt, že si ve městě zvolíte pouze jednu rodinku, nikoliv více jako tomu bývalo v Sims 2. Čili neukládají se uložené pozice pro jednotlivé parcely, ale kompletní situace celého města.

Poklidné městečko Sunset Valley rozléhající se kolem zálivu.

V malebném městečku Sunset Valley najdete vedle obytných domů celou řadu obecních pozemků. Od míst jako bistro, divadlo, městská radnice, škola, lázně, posilovna, vědecký ústav, knihkupectví, pláž... až po parky a přírodu. Některá místa nejsou ničím speciální a slouží víceméně jen k poznávání nových přátel a odpočinku – třeba velký centrální park. Jiná naopak nabízejí buď pracovní příležitosti nebo všelijaké zajímavé interakce.

Tak třeba v lázních můžete zkusit získat brigádu jako „lázeňský specialista“ nechat si udělat „rychlou masáž Shiatsu!“ nebo se „vykoupat v lávovém jílu“. V nočních hodinách vyrazit prozkoumat strašidelný hřbitov, nacházející se poblíž sídla legendární a bizarní rodinky Gothových, známé z předchozích dílů. Jejich ohromnou vilku, mimochodem jak jinak než v gotickém stylu, opět pravidelně navštěvují duchové – předkové rodiny. Ostatně v městečku na vás čeká mnoho připravených rodin s vlastním „příběhovým“ zasazením.

Co by to bylo za večírek bez pořádných příprav a organizace?

Čas od času se také konají různé jednorázové akce, například se mi během hraní naskytla možnost zúčastnit se v místním stadionu malých olympijských her. Ovšem moji nevysportovaní Simové bohužel neatakovali žádný z cenných kovů. Některé akce jsou také vyvolány činností postaviček v práci. Třeba během politické kariéry jeden můj Simík dostal za úkol dohlédnout na volební místnosti v místní škole. Je toho poměrně mnoho na prozkoumávání a (nejen) karierní postup otevírá nové možnosti, což hře jen a jen prospívá. Na druhé straně je poměrně škoda, že nemůžete pozorovat své postavičky i v těchto budovách. Simové je pouze navštíví a vy už jen sledujete čas ubíhající do konce dané činnosti. Chápu, že by bylo obtížné po celou dobu animovat pracovní aktivity, ale je to trochu škoda.

The Sims 3

iOS, PS3, Xbox 360, Nintendo Wii, PC, Nintendo 3DS, Nintendo DS