Preview The War Z

Laciná vykradačka DayZ nebo horor hodný pozornosti?

Jak se vyhnout srovnání s proslulým modem DayZ, když The War Z se na první pohled může zdát jen jako jeho sprostá vykradačka? Věřte mi, vzhledem k tomu, že jsem v posledních měsících sledoval dění okolo původního modu pro Arma II bedlivým okem, bylo pro mě poměrně náročné přistoupit k The War Z bez předsudků. Jenže pak jsem si o hře zjistil bližší informace.

Hned na začátku je třeba říct, že přestože byla oznámena v červnu tohoto roku, tedy zhruba v době, kdy křivka popularity DayZ začala strmě stoupat, nedá se hra osočit z prostého kopírování. Design a vývoj The War Z totiž začal už před rokem 2010. Dobře, to nic nedokazuje, ale pojďme se dohodnout na jedné věci. Ano, The War Z je mixem všech možných nápadů z jiných her, od Left 4 Dead, přes DayZ po Minecraft. Ano, okatě si "půjčuje", co může. Ale my to teď taktně přejdeme a budeme se soustředit na jeho potenciální kvality, ano?

Tři koncepty v jednom

Do herního světa budete vhozeni téměř bez výbavy. V ruksaku najdete nádobu s vodou, nějaké jídlo, obvazy, antibiotika a baterku. Již zde je jasně vidět, jaké systémy jsou v The War Z uplatněny - autoři sami hru popisují jako ultra-realistický survival titul. Kromě ukazatele zdraví budete muset neustále kontrolovat, nemá-li vaše postava hlad nebo žízeň. V případě, že se zraníte, budete se muset ošetřit a uplatnit léky proti různým nákazám. Cílem je samozřejmě přežít co nejdéle, na rozdíl od DayZ však vaše postava na normální obtížnost nezemře permanentně. Pouze za ni během příštího dne nebudete moci hrát (což neplatí na obtížnost Hardcore, kde je smrt permanentní). Každý hráč si přitom na svém účtě může vytvořit maximálně pět postav.

Sergej Titov, výkonný producent hry z Hammerpoint Interactive, přibližuje herní systém takto: "Většina podobných titulů sází jen na jeden koncept. Buď střílíte zombíky, snažíte se přežít nebo pracujete na přebudování společnosti. My jsme všechno spojili dohromady. Když spustíte naši hru, začnete nejdříve prozkoumávat svět a pokoušet se získat lepší výbavu. Ta je mimochodem velmi vzácná, ke zbraním jako kulomet či ostřelovací puška se jen tak nedostanete. Pak, ve chvíli, kdy si osvojíte herní mechaniky a budete schopni ubránit se před záplavami zombií, přesunete se do druhé fáze. V té se budete soustředit na interakci s ostatními hráči."

Co šlo vydedukovat z předvedené hratelné verze?

Právě první fáze, o níž Titov mluví, byla předvedena v nedávné hratelné ukázce, kterou jste mohli vidět zde. Dvacet minut hraní odhalilo zvláštní paradox. Na první pohled je zřejmé, že hra není ani zdaleka hotová a současná pre-alfa verze je spíchnutá tak, aby alespoň jakž takž fungovala. Textury a objekty při rozhlížení doskakují, animace působí velmi prkenně, slíbené realistické chování zbraní není k vidění. Zvuky buď chybí anebo se nedají poslouchat. Grafika celkově nijak neohromí, je ale pravda, že rozlehlá venkovní prostředí (herní svět má mít 160 km2, což je o něco méně, než má Černarus v DayZ) dokáží příjemně překvapit.

1

Přes všechny nedodělky se však hře daří působit po designové stránce lépe než její konkurent DayZ. Ovládání je intuitivní, interface pěkný a přehledný, vše je na první pohled uživatelsky přítulné. Ve hře fungují věci, které jsou běžně k vidění v moderních akcích - například sloty pro rychlý výběr předmětů mezi kterými můžete přehazovat kolečkem myši. Objekty jsou zvýrazněny modře, aby je šlo lépe spatřit. Modifikace zbraní se odehrává v menu vykradeném z Crysis. Proč o takových věcech vůbec mluvím? Jednoduše proto, že podobně příjemného rozhraní byste se v DayZ nedohledali. Velice brzy je tedy jasné, jak tomu asi bude ve skutečnosti. The War Z bude spíše mainstreamovější variantou DayZ.

Jenže tato vyšší přístupnost se může stát také nevýhodou. Velká část skvělé atmosféry DayZ totiž pramení právě z toho, jak hrubě je hra zpracovaná. A ukázka z The War Z bohužel nepřesvědčila, že by podobnou atmosférou oplývala. Je možné, že to dělala absence zvuků zombií, takže ve chvíli, kdy se na hráče sbíhala celá skupina nemrtvých, nevyšla z nich ani hláska. V ukázce šlo však spíše jen o jednoduché střílení špatně animovaných postaviček než o boj o život, kde tuhne krev v žilách. Jistě, zombie je potřeba strefit do hlavy, jinak je nezastavíte, a ve chvíli, kdy způsobíte příliš hluku, vrhne se na vás havěť z celého okolí. Tolik potřebný survival hororový náboj však chybí. Těžko však soudit nyní, když čtvrtina věcí ve hře ještě není a zbytek není dokončen.

Sociální interakce v rukou hráčů

Vše se ale může velice rychle změnit s odhalením druhé fáze The War Z, ve které půjde o interakci s ostatními hráči. Ta byla zásadní pro úspěch DayZ a autoři z Hammerpoint zde hodlají lehce pozměnit pravidla. Neplánují herní questy vynechat, ale ani nepřinesou NPC, která by je zadávala. Vytvářet úkoly a kontrakty budou totiž sami hráči. Okradl vás někdo a chcete získat své věci zpět? Stačí na pachatele vypsat odměnu a počkat, kdo se chytí. Chcete vyplundrovat nedaleké městečko, ale bojíte se, že to nezvládnete sami? Nabídněte partě dobrodruhů část z kořisti a rázem se k vám někdo přidá. Za splněné úkoly pak budete získávat peníze, za něž si lze koupit novou výbavu či zásoby.

Autoři zatím bohužel neukázali, jak vše funguje v praxi, systém však slibuje vnést čerstvý vítr do stojatých MMO vod. Interakce mezi zúčastněnými dosáhne zcela nové úrovně, třeba vzniknout celé guildy, které budou zadávat zakázky, třeba vznikne černý trh na věci získané nelegální cestou. Možností je nespočet a záleží jen na tom, jak autoři systém vyladí. A pozor, tím to nekončí. Hra bude přímo podporovat tvorbu tzv. Strongholds, tedy základen vytvořených samotnými uživateli (něco jako chystá plná verze DayZ).

Fantazii se meze nekladou... téměř

Titov potvrdil, že již v pre-alfě si testeři zbudovali několik takových center. Vybrali si opuštěnou výškovou budovu, vyčistili ji od zombií, opevnili a začali zde shromažďovat nalezené zásoby. Postupně zřídili klan a začali do něj přijímat nové lidi - ovšem až po tom, co tito v aréně naplněné nemrtvými prokázali, že jsou toho hodni. Aréně, kterou si samozřejmě hráči postavili sami z dřevěných konstrukcí a zátaras. Takto organickým způsobem má prý probíhat většina hráčských podniků. Nejprve se dostatečně vybavíte, vyčistíte oblast od verbeže, a pak už je to jen na vás.

Kromě hráčů ochotných spolupracovat však samozřejmě natrefíte i na pitomce, kteří pravidla kolegiality ctít nebudou. Ti vás rádi střelí do zad a oberou o veškerý majetek - a nebudete-li v žádné partě, nikdo vám nepomůže. Autoři toto chování nehodlají nijak postihovat, každý si bude v The War Z světě moci dělat, co ho napadne. Nechali se však slyšet, že nebudou v žádné formě tolerovat hackery ani cheaty. "Očekáváme, že hráči budou cheatovat krátce po vydání. Jsme na to připraveni a chceme, aby to bylo jako u našeho předchozího titulu War Inc. Druhý týden byl kritický, ale po měsíci se nám podařilo zneškodnit 90% těch, kteří podváděli." O podpoře modařské komunity však Titov zatím mlčí.

Koncem října se ukáže

Další věcí, kterou zatím tvůrci neodhalili, je zkušenostní systém. Sergej Titov vyvrátil, že by se zde nacházelo něco jako levely či schopnosti přidávající +10 k síle. Hráč bude pouze postupně získávat zkušenostní body, které bude cpát do několika z nabídnutých vývojových větví. Třeba vývojový strom zaměřený na kondiční trénink vám umožní déle sprintovat, nosit více věcí či zasazovat silnější údery zbraněmi na blízko. Vše se však zuby nehty drží realismu, takže rozhodně nelze očekávat klasické RPG systémy.

Z hlediska ovládání a vizuálu je The War Z rozhodně o mnoho dál než DayZ, to ovšem plyne z faktu, že design již od začátku počítal se survival konceptem. Akční část hry zatím nijak nezaujme, vzhledem k nedodělkům působí prkenně a nemá pořádnou atmosféru. To, co vypadá skutečně zajímavě - hráčská interakce - zatím čeká na odhalení a zůstane to tak pravděpodobně až do chvíle, než koncem října (pokud zaplatíte za předobjednávku řádově desítky dolarů, tak o něco dříve) vyjde první testovací verze. Pakliže vás ovšem sliby autorů zaujaly jako mě, můžete se do ní již nyní registrovat na homepage hry. Sto tisíc dalších hráčů tak již nyní učinilo, mohlo by se tedy stát, že se z téhle záležitosti stane další zombie fenomén.

Vypuštěním alfa verze to však prý pro autory teprve začne. Očekávají dlouhý vývoj založený na reakcích, které obdrží od hráčů. Titov se nechal slyšet, že budou testovat a upravovat tak dlouho, dokud nebudou všichni spokojeni. Teprve pak produkt vypustí do světa ve finální podobě, i v ten moment však za hru nezaplatíte víc než 30 dolarů. Žádné free-to-play, žádné poplatky. A to zní fér.

Reklama

Související obsah

Také na webu...

Konami se vyjádřili ke spekulacím o Silent Hill

Údajně zamýšleli dvě hry + další náznaky.

Finální obal The Last of Us 2?

Sólo artbook s 200 stranami v půlce června za 34 eur či Deluxe 64 eur.

- komentáře (13)

Po 30 dnech od publikování článku se diskuse automaticky zavírají, ale v rozpravě můžete pokračovat v našem fóru!

Schovat komentáře s nízkým hodnocením
Pořadí
Vlákna