Rady a tipy pro Skyrim - 1. část

Předáváme vám zkušenosti po 50 hodinách hraní.

Když jsem přesně před týdnem psal recenzi (10/10) po desítkách hodin hraní a rozplýval se v ní nad volností, jíž Skyrim všem dobrodruhům nabízí, nešlo pouze o volnost cestovatelskou - Skyrim nabízí neskonalou svobodu i z hlediska hratelnosti. Existuje nespočet způsobů, jak jím proplouvat a každý si dozajista najde ten svůj, nejvíce vyhovující herní styl. Přesto jsem se pokusil dát dohromady skromnou obecnou příručku tipů a triků, ze které by nakonec měli těžit všichni bez ohledu na zaměření, neb v různém rozsahu adresuje většinu nejpalčivějších témat.

Nejde o návod, ani se nesnaží obsáhnout úplně všechny potenciální fígle a doporučení (na tom bude pracovat komunita ještě mnoho měsíců), ale i vzhledem k absenci jakékoliv jiné české alternativy by měla přijít vhod. Mimochodem, protože jde o sborník rad, jež se někdy týkají i docela specifických oblastí, je možné, že některé informace by mohly teoreticky prozradit věci, na které byste raději přišli sami.

Jak na guildy?

V provincii Skyrim se angažuje několikero gild, ke kterým se můžete de facto kdykoliv v průběhu hraní připojit, přičemž členství v jedné vám nikterak nebrání v přidání se i k dalším. Každá gilda nabízí rozsáhlé dobrodružství, zahrnující několikero větších a nespočet menších questů, přičemž o překvapení a unikátní loot není nouze.

Cechy jsou zde čtyři: Mágové, Zlodějská gilda, Temné bratrstvo a Companions ("Společníci").

Jedete-li aspoň trochu po příběhové lince, první gildou, na níž narazíte, jsou severští rváči z Companions. Sídlí v Jorrvaskru, ikonické zaoblené budově ve městě Whiterun, a evokují cech bojovníku z minula. Abyste se přidali, stačí se zúčastnit naskriptované bitvy s obrem před městem Whiterun, následně vyslovit zájem a také zajít do sklepení jejich základny a promluvit si s Kodlakem.

Chcete-li naopak místo meče svírat kouzla, zamiřte do severozápadního města Winterhold, kde se tyčí nepřehlédnutelná univerzita a gilda mágů. Ještě před vstupem do ní vás slečna Faralda požádá o demonstraci určitého kouzla, které si od ní zřejmě budete muset koupit za pár desítek zlatých (já měl ukazovat uzdravování druhé osoby). Pak už jen jděte rovnou za nosem do hlavní budovy a zajděte na Tolfdirovu uvítací přednášku.

Zlodějská guilda je k nalezení v jihovýchodní metropoli Riften. Zajděte na trh, kde si vás odchytne chlapík jménem Brynjolf a poprosí vás o asistenci při jeho snaze pošpinit jméno konkurenčního obchodníka. Proveďte, jak žádá (jen bacha, aby vás při krádeži pod širým nebem nespatřili stráže) a cesta do tajné skrýše, ve stokách pod městem, je vám otevřená.

1

No a pak zbývá Temné bratrstvo. Nejsnáze ve windhelmském hostinci se od výčepního dozvíte o pošahaném děcku jménem Aventus Aretin, které se skrývá někde ve městě (česky Větrný žleb). Najděte jej podle GPSky, nelekněte se krve všude kolem, vyslechněte si jeho strasti, potají zabijte zlou vychovatelku v riftenském sirotčinci, Aventusovi ohlaste svůj úspěch a pak už jen čekejte na záhadného kurýra.

Jak rychleji levelovat a co trenéři?

Na rozdíl od drtivé většiny jiných RPG, ve Skyrimu se po levelech nešplhá tím, že plníte hromady vedlejších questů. Nejznatelnější skok k další úrovni uděláte tak, že si vylepšíte některý perk - a perky, jak známo, vylepšujete užíváním. Takže pokud celou hru nebudete dělat nic jiného, než sekat obouručním mečem a nosit těžké brnění, váš level na konci hry zdaleka nebude tak vysoký, jako kdybyste užívali i perky jiné. Takže ačkoliv je dobré se soustředit na jeden primární styl, nebojte se občas zabrouzdat i jinam - což znamená, že budete páčit zámky, obchodovat, vařit lektvary, kovat nové vybavení, čarovat či střílet z luku.

Ke Skyrimu na Eurogameru doporučujeme: 10 zatím nejlepších modifikací, nejsrandovnější chyby, rozdílová PC recenze, 12. podcast po dohrání a 11. podcast z rozehrání.

Na každé úrovni si také můžete až pětkrát zajít za některým z učitelů toho kterého perku a vylepšit jej. Drtivá většina mých útrat šla právě sem, neboť nikde jinde peníze takhle efektivně nezužitkujete (viz obchodní tipy níže) a doporučuji začít s tím co nejdříve. Navíc, máte-li nenechavé hbité prsty, peníze můžete jednoduše získat zpět. Zajděte za trenérem v noci, ideálně do jeho sídla k jeho posteli, a požádejte o trénink. Následně jej nechte ulehnout a pomocí kapsářství ho oberte o vše, co uznáte za vhodné. Ale pak si vyhubujte.

Perky se vylepšují jen skutečným užíváním

Možná jste také v Oblivionu strávili hodiny jenom tím, že jste někde na louce donekonečna kouzlili kouzla a ona se vám vylepšovala. Inu, ne tak ve Skyrimu (díky bohu). Takže abyste posílili, řekněme, bojování s jednoročními zbraněmi, musíte těmi jednoročními zbraněmi někoho skutečně bušit, ne jen máchat vzduchem (výjimkou je kouzlo Muffle / Utlumení ze školy Illusion, tak toho využívejte).

Narazil jsem však už na několik míst, kde toto omezení šlo obejít, zde uvedu příklady s enormně užitečnou Restoration magii. Buď skákejte na kovářské výhni a do toho se neustále uzdravujte, nebo, chcete-li něco rychlejšího, vylezte na nádvoří za chrámem Greybeards / Šedouvousů (nachází se na nejvyšší hoře Skyrimu, dřív nebo později vás tam zavede hlavní dějová linie). I vstupte do neprůstupného blizardu, blokujícího cestu ještě výše. Vítr vám bude neustále ubírat zdraví, ale pokud budete kouzlit oběma rukama sebe uzdravující Healing, tak tak budete únik hitpointů kompenzovat.

Možná je to nefér, ale když je ta možnost... je nesporné, že komunita postupem času najde podobných fíglů nespočet.

Co prodat, co si ponechat a co nakupovat?

Jakýchkoliv obyčejných zbraní, brnění či štítů se okamžitě zbavujte; zároveň však platí, že inventář je příliš omezený na to, abyste vůbec nějaké takové předměty měli ve větším množství (z lidských mrtvol tedy berte jenom zlato, šípy, lektvary, šperky a případně další šikovné, leč lehké věci).

Naopak všechny magické předměty si ponechávejte, i kdybyste pro ně neměli využití (nenechte se zlákat cenovkou) a zajděte k magickému stolečku na očarovávání věcí (enchanting table), kde může daný předmět "odčarovat" - tím o něj přijdete, ale naučíte se jeho tajům, které posléze můžete aplikovat na jiný, užitečnější předmět. Nemluvě o tom, že si touto aktivitou pomůžete při snaze levelovat.

Také si nechávejte všechny ingredience. Váží skoro nic, ale nikdy nevíte, kdy se budou hodit do lektvarů, popř. do questů. To samí platí pro kožešiny. Radši, než je prodat za pár šupů, si je schovejte doma v truhle a vězte, že dříve nebo později na ně přijde.

A co nakupovat? Inu, vlastně skoro nic. Jen zcela výjimečně se stane, že byste u obchodníka nalezli lepší zbraň, štít či boty, než ty, které zrovna nosíte. A pokud se tak opravdu stane, relativně brzy stejně skrze questování přijdete k něčemu ještě lepšímu. Takže investovat má cenu pouze do domů, knih s novými kouzly, občas do nějakých ingrediencí a pak bezesporu do tréninku perků. Koneckonců, i ten kůň mi přišel zbytečný.

Pořiďte si střechu nad hlavou

Jen co na něj budete mít (zřejmě ve Whiterunu, za 5.000), pořiďte si vlastní dům. V každém Jarlově paláci v každém městě jej ke koupi nabízí správce (steward). U dotyčného realitního makléře si můžete dokoupit i noblesnější interiér, ale o ten ani nejde - hlavní je, že každý barák skýtá truhlu, do níž můžete odlehčovat svému věčně přetíženému inventáři. A to s vědomím, že odtud vám nikdo nic neukradne.

Věci lze odkládat také do jakýchkoliv truhel nebo sudů, stejně tak do kapes vašeho případného společníka. Oba tyto způsoby bych však bral spíše jako provizorní a navíc ne zcela jisté. Z truhel může loot zmizet (buď tu někdo krade, nebo tu někdo nechal bug) a i ostatní postavy Skyrimu mají, kdo by to byl čekal, omezený inventář.

Kterak na bojového mága?

Mlátit lidi kladivem můžu i ve skutečnosti, takže v RPG zpravidla jedu za nadpřirozené čaroděje, ale zároveň s nimi rád páchám bordel. Je-li vám idea bojového mága taktéž blízká, při postupu na novou úroveň investujte do magicky a zdraví, ale ve výrazném nepoměru, třeba 5:1. Mana je pro vás mnohem důležitější; zato stamina de facto vůbec. Když už jsem své oponenty znal, bral jsem útočné kouzlo do každé ruky, ale jinak jsem jednou rukou bojoval, druhou se simultánně uzdravoval, a skoro vždy mi bylo hej.

Konkrétně z kouzel se mi osvědčil klasický fireball, který po dopadu zasáhne hned celý rádius a je tak efektivní zejména proti skupinkám nepřátel, ideálně ve stísněných prostorách. A pokud do toho všeho přihodíte i Cojuration magii, zejména vyvolávání spektrálních souputníků, neměli byste mít s drtivou většinou potyček potíže. Jedním dechem však musím dodat, že jde o můj individuální styl (hrál jsem za vysokého elfa s extra porcí magicky) a je klidně možné, že jiným mágům se osvědčila taktika docela jiná - ale v tom případě se o ní koukejte podělit v diskuzi pod článkem!

Na čem se však shodneme asi všichni: aspirující mágové by měli co nejdříve nastoupit do univerzity mágů ve městě Winterhold a pustit se do tamní linie questů. Na jejím konci totiž získají parádní róbu a zlovolně vypadající masku (nezapomínejte, že spolu s róbou nelze nosit helmu).

Několik rad pro tichošlápka

Druhá část tipů: Vampyrismus a lykantropie, souboje s draky a aktivace Thu'um, co s dračími kostmi a šupinami?, jak se oženit?, mamuti, horolezectví, rychlé cestování, obtížnost...

Pravidlo č. 1 pro všechny zloděje a rádoby-neviditelné zabijáky - nenoste těžké brnění. Dělá kravál. Kravál ale také dělají obouruční zbraně, jednoruční zbraně se štíty, kouzla, pasti a o zeď se odrážející šípy. Zato vůbec není od věci vyrazit do města Markarth, snažit se vyšetřit tamní vraždu na tržišti a nakonec dobrovolně skončit ve vězení, kde pomůžete s revoltou a na konci obdržíte parádní set oblečení pro každého tichošlápka.

Obecně, co se zbraní týče, využívejte luku a samozřejmě dýky, s níž jsou, po brzkém odemčení klíčového perku, útoky ze zálohy šestinásobně silné. K tomu je však třeba trochu té nenápadnosti. Musíte se plížit (pomaloučku polehoučku), zůstávat ve stínech a neustále sledovat oční indikátor uprostřed obrazovky, který se v případě potenciálního odhalení začne rozevírat.

A jaká rasa je pro zloděje nejlepší? Kočičí, v noci vidící Khajiit, a plazovití Argonianci.

Reklama

Související obsah

Také na webu...

- komentáře (46)

Po 30 dnech od publikování článku se diskuse automaticky zavírají, ale v rozpravě můžete pokračovat v našem fóru!

Schovat komentáře s nízkým hodnocením
Pořadí
Vlákna