Tom Clancy's H.A.W.X. 2

Letecký den na vlastní kůži podruhé.

Druhým dílem arkádových letadélek skládají rumunští tvůrci z Ubisoftu reparát za méně povedenou premiéru starou jen půldruhého roku. A také uvádějí nový příběh jednotky Ghost, která se v plné parádě objeví ve své vlastní hře Ghost Recon: Future Soldier. I když to na vojáky budoucnosti moc nevypadá, protože duchové v HAWX2 co druhou misi neustále kvičí, že jim jde o kejhák a vy je tak musíte z výšky zachraňovat skoro od rána do večera.

Tentokrát dvojka zcela opouští pozadí svého předchůdce se vzpourou soukromých vojenských firem, aby nechala rozehrát možná trochu více obávaného protivníka; teroristy z Ruska, mající v šachu – díky ukradeným jaderným hlavicím – celý svobodný svět. A ten se tedy spojí, takže si zahrajete za elitní výběr amerického, britského a ruského letectva, což značí rovnou tři nové hrdiny. Fandové hlavní postavy z jedničky, pilota Davida Crenshawa, mohou být v klidu, i ten se tu mihne, byť si v jeho kůži již tolik nezalétáte.

Terorismus je, jak známo, potvora rozlézavá a šíří se přímo panicky, což jinými slovy znamená, že se podíváte z ptačí perspektivy znovu na pěkný flák světa, a to rovnou ve 13 lokacích vymodelovaných podle skutečné krajiny dle satelitních snímků z družic GeoEye. Mně se nejvíce líbil hornatý a divoký Kavkaz, ale oblohu pročísnete i na Středním východě, v mlhavém Skotsku, rozpálené Africe, proletíte se nad Indickým oceánem a Norským mořem, Tokiem, a těsně před finále i přímo nad věžemi moskevského Kremlu.

Lokace jsou tak solidně rozmanité, byť jejich grafické provedení již trochu pokulhává, a to hlavně v nižší výšce, kdy již rozeznáte notně jednoduché a rozplizlé textury na povrchu. On i celý druhý díl není na dnešní dobu žádný obrazový skvost, protože i provedení letounů je spíše jednodušší, bez precizních detailů a nějaký progres od prvního dílu jsem v tomto vskutku nepostřehl. Oficiální obrázky tak trochu lžou, alespoň testovaná xboxovka tak pěkně nevypadá, byť grafika i tak je jistě slušná. Několik let starý etalon Ace Combat 6 zůstává i přes své stáří stále nepřekonán.

Vůbec poslední Ace Combat Rumuni docela pěkně vykrádají, až je to někdy hodně okaté. Tak v případě nových startů a přistání na letišti či letadlové lodi, nebo tankování za letu, to samozřejmě kvituji, protože tyto osvěžující prvky prvnímu HAWX chyběly, ale např. poslední dvacátá mise singl kampaně tu samou úroveň z Ace Combatu skoro přesně kopíruje v celé své náplni, vrcholící velice obtížným průletem skrze úzký tunel ve skále a la hlaveň obřího děla v AC6.

Jedno se ale druhému HAWX upřít nedá, a to oproti jedničce o řád zajímavější úrovně, které sice opět postrádají epičnost japonské konkurence, ale s každou novou zažijete zase zcela něco nového. Pro každou misi v kůži jednoho z těch tří pánů s ocelovými ptáky dostanete zpravidla nový stroj, byť bez možnosti výběru, počínaje F-16 a konče F-22, které je ve hře spolu se „sůčkem" S-47 Berkut papírově nejsilnějším letounem. Všech 32 soudobých proudových letadel je skutečných a licencovaných (je to ale méně, než v jedničce), ale některé inzerované kousky jsou zatím uzamčené, což platí např. o veteránech F-86 Sabre, nebo Mig-15. Dalších 17 typů, včetně strategických bombardérů, pak na obloze potkáte jako neřiditelné stroje.

I HAWX2 je ale arkáda jak řemen, takže zbraní letadla unesou nepočítaně, utáhlý výkrut vystřihnete i při nadzvukové rychlosti (simulace rázového třesku je ale povedená) a nějaké větší rozdíly v letové obálce, nebo v ovládání zdejších letadel abyste pohledali. Kampaň proti teroristům vás ale zavede nejen do animovaných kokpitů, ale také do útrob AC-130 Spectre, kdy budete ostřelovat pozemní cíle velice podobně jako ve stejné misi z Modern Warfare. A osvěžující jsou také úrovně, kdy dálkově ovládáte průzkumné UAV a značkujete, nebo přímo postřelujete taktéž cíle na zemi. I díky těmto dvěma odbočkám je kampaň spolu s těmi vzlety a tankováním určitě příjemně rozmanitá a rozhodně nikoli nudná.