Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Preview Total War: Rome 2

Grandiózní návrat do starověku s detaily po Gamescomu.

"Fanoušci to tak chtějí, my to tak chceme." To jsou důvody, které uvedl hlavní designér James Russell na začátku prezentace Total War: Rome 2 na nedávném Gamesconu. Návrat do starověku byl zkrátka snem každého, kdo si zamiloval první díl a nadšené ohlasy po odhalení toto jen potvrzují. GC demo, které vyvolení mohli vidět již na začátku prázdnin, opět ukázalo dechberoucí výjevy dobývání starověkého Kartága. Ty jen potvrdily to, co vlastně bylo jasné již předem - tento díl Total War je megalomanštější než cokoliv, s čím jsme kdy v sérii setkali.

Před branami Kartága

Chcetě znát ten správný způsob, jak srovnat punskou metropoli se zemí? Myšleno způsob Římanů: Flotila birém kotví těsně za městskými hradbami. Netrvá dlouho a z jejich útrob se začnou hrnout tisíce vojáků, kteří se okamžitě řadí a povzbuzováni rozkazy svých velitelů, ženou se pískem k městské bráně. Nad hlavami jim sviští šípy a rozsévají smrt v zadních řadách, projektily katapultů vyrývají krvavé linie do jejich formací. Je to téměř jako scéna z filmu Zachraňte vojína Ryana, jen umístěná do antického Středomoří.

Kartágo v novém Rome konečně vypadá jako opravdové město. Bronzový klenot vyhřívající se na slunci, s rozlehlým přístavem, překrásnými náměstími vedoucími do úzkých uliček obytných čtvrtí a s chrámy, které se pyšně tyčí nad celou tou nádherou. Právě odsud je možné obhlédnout grandiózní scenérii, jež se odehrává hluboko dole, tam, kde zuří lítá bitva. Brány jsou proraženy, zdi překonány a zatímco se obránci zoufale pokoušejí zastavit postupující Římany, městské budovy se hroutí jako domečky z karet. Oheň se šíří. Krev teče ulicemi. Zkrátka další běžný den římské expanze...

Větší. Mnohem větší

Zatímco zničení Kartága generálem Scipio Aemilianem bylo slavným vyvrcholením třetí punské války, v historické kontextu se jedná jen o pár odstavců v knize. V Total War: Rome 2 pak půjde jen o jednu z mnoha bitev, které budou zuřit na třech světových kontinentech, jež hra obsahuje. Creative si zakládají na tom, aby hráči okusili ten ohromující pocit nesmírné rozlohy herního světa a všech jeho možností. Pokračování se v mnohém nechalo inspirovat svým starším bratříčkem Shogun 2. Funguje na stejných pravidlech, zachovává tradiční TW hratelnost, tvůrci však prohlašují, že Japonsko bylo jen testovacím hřišťátkem. Rome 2 prý bude větší. Mnohem větší.

"V Shogunovi 2 sice byly rozdíly mezi japonskými frakcemi, s odlišnostmi mezi jednotlivými kulturami v Rome 2 se to však vůbec nedá srovnávat," říká Bickham. "Chceme pokrýt co největší geografickou oblast a ukázat veškeré tehdejší kultury. " Cílem je vytvořit hru, kde budete moci skrz své tažení sjednotit všechny tři nabízené kontinenty pod jednou vládou a filozofií, stejně jako to kdysi učinil Alexandr Veliký. Je pouze škoda, že zatím nebyl odhalen přesný počet a konkrétní příklady dostupných frakcí. Autoři nicméně prozradili, že tentokrát se budou mnohem víc soustředit na historickou věrnost (nejspíš tedy dáme sbohem zápalným prasatům) a odpověděli i na otázku, sahá-li mapa dál než od Skotska po Libyi. Ano, hádáte správně, zněla: "Je mnohem větší."

Total War s lidskou tváří

Tvůrce se posléze rozpovídal o tzv. "lidské tváři Total War". Tentokrát totiž můžeme očekávat mnohem osobnější přístup k hlavní kampani, přístup, který se bude více zaměřovat na velké postavy dějin. Senátoři, panovníci a generálové budou mít skutečnou moc a budou schopni změnit běh historie. Římané, jak si je dnes pamatujeme, byli nejambicióznějšími, nejtragičtějšími, nejromantičtějšími, dokonce i nejperverznější charaktery všech dob a Russell chce, aby Rome 2 přesně toto reflektoval. "Chceme, aby se dramata jednotlivých lidských protagonistů stala pevnou součástí vašeho tažení."

V praxi to bude znamenat, že skrz tyto osobnosti vám budou neustále předkládány nové a nové volby, které budete muset rozhodnout dle svého nejlepšího vědomí a svědomí. Ať už budou utvářet vaše impérium k horšímu nebo k lepšímu, budou ovlivňovat celý herní svět stejně nenávratně jako vyhrané bitvy či dobytá města. "Podle toho, jak rozhodnete dané dilema, budou následovat další volby, jež vám hra předloží. Chceme pak tato rozhodnutí začlenit do příběhových událostí a vedlejších dějových linek, tak, aby se stala součástí hratelnosti." Mnohem větší důležitosti se dočkají i politické pletichy a zákulisní hry v senátu. Ty budete ovládat pomocí politiků a agentů. "Hrozba rozhodně nepřichází jen zvenčí vaší říše, ale i zevnitř..."

Hraný oznamovací filmeček

"Rome 2 se soustředí především na to, aby udělal herní mechaniky zajímavější, ne složitější. Nechceme, aby hráči uvízli v pasti nezáživného micromanagementu," říká Russell. A právě zde se dotýká tématu, které možná znepokojí množství fanoušků původní hry. Hlavní designer totiž soudí, že spravování každé dobyté oblasti a upravování každé jednotlivé armády není kdovíjaká zábava. Jako římského vůdce vás prý nebude zajímat, kde postavit dalších 40 střelců a jak upravit daně v nějakém zapomenutém koutu pouště. Bude vás zajímat, zdali X. legie dorazí včas na pomoc XVIII. legii, či podaří-li se prolomit obležení dřív než dojdou zásoby. V zjednodušení celé administrativy vám prý bude nápomocen intuitivní Province systém, který zajistí pohodlnou správu několika území najednou a jejich sdružování do regionů. Co si o tom myslíte?

Boje na moři i na pevnině

I na bitevním poli dojde ke změnám. Předvedená prezentace odhalila spolupráci pozemních a námořních jednotek na jedné mapě, něco pro sérii naprosto nevídaného - a již na první pohled velmi funkčního. Na rozdíl od Shogunu 2 se tak ovšem nebude dít za pomoci pár lodiček, každá jednotka bude místo toho obsahovat hned několik plavidel. "To velmi mění pravidla, neboť námořní bitvy se nyní více podobají těm pozemním," vysvětluje Russell.

"Neustále experimentujeme se zákonitostmi, jimiž se tato část bude řídit, stejně jako s její celkovou rychlostí. Nájezdy veslic budou samozřejmě pomalejší než útoky kavalérie, musíme v nich však rovněž zachovat potřebný adrenalin. To vše navíc musí fungovat bok po boku s pozemními bitvami a dobýváním měst." Flotily nabudou na důležitosti i na strategické mapě, neboť teď budou moci zabírat přístavy a s nimi i části území, stejně jako útočit na dálku na armády nacházející se u pobřeží.

Filmovější zážitek

Od základu překopaný engine je bezpochyby dechberoucí, o čemž se můžete přesvědčit z vypuštěných screenshotů. Patrná je velká míra stylizace, především co se barev jednotlivých frakcí týče. Vojáků je nejenom více, ale spolu s okolním prostředím jsou i mnohem detailněji zpracováni - nyní věrně reagují na zásah a k tomu přidávají přesvědčivou mimiku tváře. To přináší široké možnosti na poli cut-scén, s nimiž se Creative snaží vnést do série filmové prvky. Ukázané demo nejednou přerušila skriptovaná in-game animace, ve které generál Scipio vedl své vojáky do útoku skrz sérii bitevních capture pointů (velké bitvy nyní obsahují množství podúkolů). Díky tomu se boj stával o mnoho adrenalinovějším a autentičtějším zážitkem.

Total War: Rome 2 jen pro PC vyjde v roce 2013 a u nás by ho snad měl distribuovat Comgad.

rezervovat na Xzone s českými titulky za 1099 Kč.

Přítomny jsou také nové bitevní kamery. První představená byla umístěna nad hlavy vybrané skupiny Římanů, které sledovala při plenění města. Plánován je však i pohled z očí vojáků. Ten sice nebude moc platný při strategických manévrech, zato však prý poskytne nesmírně efektní podívanou. Pro pohodlnou správu všech vašich bojujících jednotek tu ovšem bude ještě jeden pohled. Bitevní mapa se totiž vůbec poprvé dočká taktické úrovně, do níž vstoupíte prostým odzoomováním a kde budete moci sledovat pohyby svých i nepřátelských legií. Konečně tedy něco praktičtějšího než klasická TW minimapa.

"Rome 2 je zhruba o 40% větším projektem než cokoliv, na čem jsme doposud dělali," říká James Russell. "Co se rozpočtu, rozmanitosti herního obsahu a rozsáhlosti světa týče, je to obrovský krok vpřed pro nás pro všechny." Co dodat? Vypadá to velkolepě. Doufejme jen, že se nedočkáme kroku zpátky na poli komplexnosti. Náznaky týkající se zjednodušení tahové části hry nemusí znamenat nic než planý poplach, zároveň se však mohou zvrhnout v nežádoucí snahu o přilákání mas. A to by se k sérii Total War rozhodně nehodilo...

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, homepage personalisation, newsletters, and more!

In this article

Total War: Rome II

Video Game

Related topics
PC
About the Author

Martin Klekner

Contributor

Comments