Recenze Trials: Evolution

Motorky, držkopády, výbuchy i vámi vytvořené jiné žánry.

Už první Trials HD pro X360 před třemi lety zaznamenal obrovský úspěch skrze více než dva miliony stažení a ceny pro nejlepší arkádu roku. A tak se dalo čekat, že jeho nástupce nekvalitním dílem rozhodně nebude. Mezitím šikovné tvůrce ze studia RedLynx raději koupil Ubisoft, to aby se přiživil na očekávaném výdělku, příp. zafinancoval lepší vývoj, takže nyní už tvůrci nevystupují jako nezávislé studio. Což nám ale nemusí vůbec vadit, protože tu máme - a proč to nevypálit hned na plno - asi úplně nejlepší XBLA hru všech dob!

Pokud si vybavíte všechny ty trialové hry, co jich RedLynx vytvořil (mrkněte do sloupečku vlevo), tak základní motiv zůstal i do nové zcela nezměněn: v sedle pěti různě výkonných motocyklů máte za úkol co nejrychleji projet postupně těžší a těžší trialové a krosové tratě tak, abyste pokud možno co nejméně padali. Což znamená po vzoru Elastomanie dovedně balancovat v sedle a číst chování motocyklu na překážkách, a to díky znamenité a trošku přikrášlené fyzice. Takže v tomto vlastně to samé, jako minule.

Trial a balóny

Vybíráte si tedy postupně až z pětice motocyklů třech kubatur, mezi nimiž kromě neznačkových motokrosových endur najdete také pravý trialový speciál a jako bonus pro majitele Trials HD také minimotorku s balónovými pneumatikami. Ostatně držitelé předchozí hříčky dále za odměnu dostanou i něco oblečků pro jezdce, jakkoli se v jednoduchém editoru můžete posléze dokonale vyřádit, co se vzhledu a barev jezdce i odemčených motocyklů týká. Rozdíly mezi kubaturami (125-450 ccm) ale jsou jen velmi malé, nicméně silnější motocykl vám dokáže lépe nahnat desetinky při honbě za nejlepším časem na trati, ovšem zase se hůře naklápí.

To daleko větší změny se udály na tom nejlepším ve hře, tedy sbírce znovu lehkých, těžkých, extrémně těžkých, až šíleně frustrujících tratí, které se vaším postupem přitvrzují, od těch pohodových, až k naprostým akrobatickým úchylárnám, kde by se místo dvou kol lépe hodilo lano, skoby a cepín. Nově se ale tratě přesunuly z tovární haly ven na čerstvý vzduch a užijete si tak i jejich daleko větší rozmanitost. Jednou jedete ve dne, podruhé v noci, potřetí v červeném žhnoucím kotouči měsíce a ve spršce jisker, jindy drandíte vysoko v mracích, potom zase po klasické motokrosové trati, takže se zdejší porce skoro 60 unikátních lokací jen tak nepřejí. Což je ostatně ještě asi o deset více, než má předchozí titul.

Bacha na letící vagon!

Viditelnost díky venkovním prostorám narostla až na půl kilometru a úrovně zpestřují také různé animace, jako letící letouny, vrtulníky, automobilový provoz opodál a samozřejmě opět maniakální destrukce a výbuchy okolí, včetně důmyslných likvidací jezdce po projetí cílem. Ostatně jsem nevěřícně koukal už jen v prvním tutoriálu, kdy mému jezdci po dojetí spadla na hlavu nejprve velká kláda, pak piáno naplněné dynamitem, aby to nakonec zazdil nákladní vagón... A to není novinek kolem tratí stále dost! Takže jsme se nově dočkali také zatáček při jízdě, což poukazuje na pseudo 3D prostředí okolo jízdní linky, nicméně opět samo sebou směrově neřídíte, motorka jede po vytýčené cestě sama.

I když je detaily grafika zhruba na úrovni staršího dílu, tak je stále velmi pohledná a i přes velkou dohlednost a více pohybujících se objektů na scéně běží naprosto plynule v 60 FPS! A to i při premiérovém a plnohodnotném multiplayeru až pro 4 jezdce, kteří si to mohou rozdávat jak přes internet, tak i na jedné obrazovce v offline závodech. Multiplayer jsem minule velmi postrádal, ale nyní si v něm naprosto lebedím! Multiplayer dostal 15 speciálně upravených tratí, kde opět z bočního náhledu vidíte na čtyři jízdní stopy za sebou. Do každé se vejde jeden motocyklista, takže se startuje hromadně jako v motokrosových závodech.

Samozřejmě v offline multiplayeru nejde roztahovat obrazovku donekonečna, když se mezi jezdci vytvoří větší mezery. Tyto situace řeší hra šalamounky a velmi logicky. Když hodíte tlamu, nebo hodně ztratíte, tak dostanete trestný bod a hra vás přesune o pár metrů dopředu na checkpoint, od nějž se vracíte na trať v okamžiku průjezdu ostatních. To je jediné schůdné řešení a navíc díky němu mohou schopní motocyklisté nerušeně pokračovat v krasojízdě, zatímco jiní padají a znovu nasazují do úprku. Trestné body se pak odečítají od skóre za dojetí cílem a vítězí vždy hráč s nejvyšším počtem bodů.

Motorky jsou jen část zábavy

Ani bez připojení ovšem o mnoho nepřijdete, protože vás stále očekává obří várka 60 tratí rozdělených do 13 podniků. Nechybí obtížné turnaje, v nichž se sečítá výsledný čas ze všech tratí a také znovu geniálně úchylný balíček dovednostních her. Je libo krosování s extrémně žravým motocyklem, kdy je potřeba šetřit s plynem, využívat setrvačnosti a dojet aspoň k čerpačce? Parádní zábava! Nebo si můžete nazout lyže a místo motorky sjíždět s prkenným panáčkem hliněnou sjezdovku s extra bodovanými přemety, honit kuličku po úzké římse co nejdále, aby vám nespadla, výbuchy jako ve Splosion Manovi posouvat panáčka překážkami, či v trialové černobílé variaci na motorkářského Limba dojet strašidelnou trať.

Ano, každý takový nápad je úžasné povyražení, navíc se mi zdá, že tvůrci nechávají na většině tratí větší skokánky, takže je zde mnohem více plachtění a létání. Drobnou novinkou jsou i licenční testy, tedy po pravdě spíše tutoriálové jízdy s vysvětlivkami nových prvků, které se budete muset v dalším balíku tratí naučit. Úrovně jsou totiž rozděleny do 5 obtížnostních stupínků, takže ty úvodní dokončíte jako nic za 20 sekund, další schod už párkrát restartujete, ale stále celkem s prstem v nose dojedete do cíle za 1-2 minuty na trati. Jenže pokud budete mít kuráž, narazíte nakonec i na gigantické obry, tzv. Gigatracky, které pojedete klidně 20 minut!

Ano, pozdější úrovně jsou už opravdu drsnou výzvou vaší zručnosti, nicméně opět musím v tomto pochválit naprosto bleskový restart v průběhu vaší jízdy a stejně rychlé načtení posledně projetého checkpointu, které jsou na trati co pár metrů, takže pomocná ruka je tu napřažená stále. Motivací pro opakované jízdy jsou pak tradičně opět tři medaile vztažené k různým časům a samozřejmě můžete překonávat sami sebe či ostatní jezdce skrze jejich stínové časy, jež vidíte při jízdě.

Dokážete vytvořit vlastní hru?

Nakonec jsem si nechal poslední velkou novinku, díky níž bych neváhal v přídomku hry vyměnit to slůvko evoluční za revoluční. Nyní je totiž editor tratí rozdělen na dva typy. V tom jednodušším se nechá, podobně jako minule, rychle a jednoduše vytvořit vlastní trať. V tom vše při starém. Ale v jeho složitější části už je dovoleno téměř vše. Já bych ho nazval plnohodnotným vývojářským prostředím pro amatérské tvůrce, protože stále velmi intuitivně a bez jakékoli znalosti programování můžete v tomto geniálním editoru navrhnout jak extrémně složité tratě, tak i zcela jinou hru a hříčku, která nemusí mít s motorkami lautr nic společného!

Zatím, pravda, v databázi výtvorů, která je konečně volně přístupná komukoli, ne jen přátelům jako v Trials HD, moc kvalitních výtvorů není, ale viděl jsem už hororovou FPS ve stylu Dooma, arkádová letadélka v horním náhledu z automatů, nebo závody autíček ve stylu Micro Machines. Myslím, že za několik týdnů se objeví mnoho špičkových her či zajímavých úrovní z tohoto editoru, a jelikož máte ke všemu volný přístup, hře to rázem dodává prakticky nekonečnou životnost! Ostatně všechny originální tratě a úrovně, včetně té kuličky a sjezdu na lyžích, tvůrci vytvořili úplně v tom samém editoru, jaký dali k dispozici i ve hře.

Trials : Evolution vyšel pouze na X360 jako stahovatelná arkáda ve středu 18.4. Hra zabírá 1,3 GB a stojí 1200 MS bodů.

Je tak velmi těžké najít na novém trialu nějaký uvolněný šroubeček. Skřeky opět nahráli herci z JackAssu, ale soundtrack z pera Mike Reagana (autor hudby God of War) je na můj vkus plytký a krátký, takže se skladby při jízdě často opakují. A pokud bych si měl už hodně rýpnout, tak nadhodím, že se ty tratě v multiplayeru dosti brzo ojezdí. I tyto úrovně lze ale vytvořit v editoru, takže později to bude určitě lepší.

VERDIKT: Trials: Evolution je nesmírně zábavnou arkádou, zároveň skvěle vypadající, dlouho živou a přitom příjemně utahující náročnost a postupně zdravě obtížnou. Prakticky všechny výtky předchůdce jsou opraveny a navrch dostanete další porci úchylného ježdění a padání na motorkách, že se budou sousedé divit, kdo se to za zdí neustále tak hurónsky chechtá. Macatý balík jízd a turnajů vám několik propocených večerů jistě vydrží, nu a díky revolučnímu editoru máte o špičkovou zábavu postaráno i nadále.

10 / 10

Trials Evolution

Xbox 360