Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Uncharted: Golden Abyss

Pro nový PlayStation Vita jasná hitovka.

Místnosti Sony Europe pro novináře byly, na rozdíl od některých jiných vydavatelů, na klidném prvním patře, stranou od uřvaných a blikajících stánků. Cítil jsem se tady skoro jako doma v obýváku. Tedy až na to, že útulný pokoj byl plný obřích televizí s PS3 nebo novým PlayStationem Vitou, pevně přivázaným ke stále hlídaným stolečkům. Člověk by tu mohl strávit celý den a nasbírat materiály na desítky článků. Kvůli časové tísni jsem nakonec pořádně vyzkoušel jen Uncharted pro PSVita.

Ještě než se dostanu ke hře samotné, chci se podělit o pár poznatků o hardware PSVita. Jak vypadá, její rozměry a další parametry už asi dávno znáte, pokusím se popsat vám dojem, jaký jsem z PSVita měl. Na rozdíl od krabicoidního Nintendo 3DS podstatně lépe padne do ruky díky svým oblým tvarům. Všechna tlačítka jsou velmi dobře dostupná a nemusíte si lámat prsty. Horší je to s analogovými joysticky, které jsou sice dva a máte tím pádem lepší ovládací možnosti. Jenže jejich tvar je zmenšenou kopií kloboučků z PS3, což působí trochu varchlatě. Mají větší odpor a rozhodně se mi s nimi nepohybuje tak dobře, jako s tím na Nintendu 3DS, kde má joystick uprostřed prohlubeň, prst vám po něm nesklouzne a při delším hraní si do palce nevymáčknete důlek.

Dotykový displej se mi zdál trochu méně citlivý, ale když si uvědomím, že ho už přede mnou mělo v ruce desítky lidí, asi nebyl úplně čistý a tedy nesnímal tak citlivě a přesně. Musel jsem aplikovat poměrně velký tlak, abych rozjel akce, které jsem měl v úmyslu provést. Naproti tomu zadní dotyková plocha působila přirozeně a její zakomponování do hratelnosti Uncharted fungovalo naprosto skvěle. Stejně tak gyroskopiské senzory, které reagují absolutně přesně. Jenže doba se od dob WiiMote změnila a srovnatelně dobře fungují pohybové senzory u WiiU, Nintendo 3DS, či v jakémkoliv novějším mobilním telefonu nebo tabletu.

Když jsem se konečně dostal ke konzoli, kde běžel Uncharted, chlapík ze Sony Europe mi dal na výběr ze dvou úrovní. Jedné, která byla zaměřena na prozkoumávání, a druhé mnohem akčnější. Zvolil jsem akci, i proto, že jsem si myslel, že stejně bude obsahovat prvky prozkoumávání. Drake prolézal jakýsi jihoamerický chrám, který byl hlídán spoustou nepřátel. Prvního jsem potkal záhy a okamžitě přišla možnost vyzkoušet dotykový displej. Ke strážnému jsem se potichounku přikradl a vedle něj se objevila ikonka pěsti. Stačilo se chlápka dotknout prstem a Drake ho tiše zneškodnil. Druhého protivníka jsem oddělal pomocí klasických playstationových tlačítek, třetího zase přes dotykový displej.

Je to tak, žádné rozplizlé textury.

Stejný systém svobodné volby ovládání funguje i pro lezení po stěnách. Opět se lze přemísťovat joystickem nebo pomocí dotykového displeje. Při přeskakování z výklenku na výklenek máte ještě na výběr, zda se dotýkat jednotlivých výstupků nebo přejet prstem přes několik z nich v řadě, kdy pak Drake automaticky přeleze na dané místo. V blogu po konferenci Sony jsem zmínil, že různé druhy ovládání jsou sice hezká věc, ale že to asi nebude moc fungovat a nakonec zůstanete jen u jednoho.

Sypu si popel na hlavu, protože jsem se mýlil. Celých cca dvacet minut jsem plynule přecházel mezi dotykovým, gyroskopickým a klasickým způsobem ovládání. Nedělalo mi to žádný problém a ve výsledku jsem ani příliš nepřemýšlel nad tím, jak se poperu s následující výzvou. Nakonec jsem si uvědomil, že dotykový displej jsem používal spíše v klidnějších částech mise, kdežto joysticky ve chvíli, kdy jsem pospíchal nebo byl pod palbou. Jako výkladní skříň různých možností ovládání PSVita funguje Uncharted opravdu perfektně.

Nicméně některé akce, i když je jich minimum, lze ovládat jen jedním způsobem a nefunguje to tak dobře, jak se může zdát. Zářivým příkladem je manipulace s odstřelovačkou. Přibližování hledí je namapováno pouze na displej a míření zase na gyroskop. A to je problém, protože když se snažíte přiblížit obraz, rozhodíte si mířidla, pak se musíte zase oddálit a znovu zamířit. Mít možnost zaměřovat joysticky by bylo lepší. Také mě napadlo, jestli je možné střílet z pistole pouze dotykem na nepřítele, což mi přišlo ve světle různorodosti ovládání ostatních akcí přirozené. Ale chyba lávky. Člověk ze Sony podotknul, že podobně se snažilo postupovat už spousta lidí a možná tuhle možnost do hry nakonec zakomponují.

Uncharted Golden Abyss - E3 předváděčka

Z pohledu ovládání bych vypíchl ještě tři věci. První z nich je házení granátů, které se provádí prostým potažením prstu z ikonky na místo, kam jej chcete hodit. Geniálně jednoduché a neskutečně účinné. A perfektně na mě zapůsobilo i lezení po laně, které probíhá hlazením zadní dotykové plochy. Je to skvělý nápad, protože pohyby prstů po ní hodně připomínají skutečné lezení na laně. Naopak skoro vůbec nefungovalo rozhoupání Drakea na laně pomocí gyroskopů a radši jsem vždycky použil joystick.

Hratelnost jako taková se v podstatě neliší od dospělé verze pro konzole, tedy pokud ji porovnám s prvním dílem, který jsem hrál. Samozřejmě je spousta herních mechanismů uzpůsobena novým ovládacím možnostem, ale pořád je to ten starý dobrý Drake. Úroveň, kterou Sony na E3 předváděla, byla přímo připravena, aby ukázala co nejvíce právě v tomto směru. Grafická stránka, jak už asi víte z videí, je skvělá.

Když jsem PSVita vzal do rukou, měl jsem pocit, že je na displeji přehráván obraz z PS3. Jasně, rozlišení displeje je menší než na televizi, ale ať jsem se snažil sebevíc a studoval obraz z blízka, nikde jsem neviděl žádné rozplizlé textury nebo hranaté modely postav. Uncharted: Golden Abyss na první pohled vypadá jako jasná hitovka.

Zpravodajství z veletrhu E3 sponzorouje Conquest Entertainment - www.mojenintendo.cz.

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, homepage personalisation, newsletters, and more!

Find out how we conduct our reviews by reading our review policy.

In this article

Uncharted: Golden Abyss

PlayStation Vita

Related topics
About the Author
Pavel Oreški avatar

Pavel Oreški

Redaktor

Čas s hrami už počítám na dekády, neodmítám žádný žánr, zajímá mě hratelnost a originalita.
Comments