Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

VLASTNÍ E3 DOJMY z Total War: Warhammer

Jak si tahle dvojice výborně rozumí.

Doufáme, že finální hra bude tak dobrá, jak slibovala nedávná předváděčka.

Tyhle dvě věci se k sobě měly vždycky dokonale hodit, že ano? Naprosto bezkonkurenční rozsah Total War a výjimečné rasy z Warhammer Fantasy. O téhle hře sníme snad už víc než deset let. A ta novinářká prezentace vypadala neuvěřitelně: horda zelenokožců se brutálně noří do organizovaných řad Říše v Black Fire Pass. Sedět tam a dívat se, jak se boj vyvine, bylo nesmírně úchvatné. Zde ovšem musíme zmínit jeden podstatný rozdíl: my jsme tu bitvu sledovali, ale nehráli.

Ukázka byla zcela naskriptovaná (tím jsme si jisti, protože jsme ji viděli dvakrát) a vývojář během ní slídil s kamerou po bojišti a ukazoval nám všechny ty zajímavosti, které by nám neměly uniknout. Do děje jsme vůbec nezasahovali, tedy až na jednu báječnou výjimku: Doom Diver Catapult. Jde o obléhací jednotku zelenokožců, která na nepřítele vrhá sebevražedné gobliny s překvapivou přesností, protože sami goblini si mohou trajektorii letu upravit. V obou ukázkách vývojář ručně ovládal jednoho z těchto goblinů během smrtícího letu, a pokaždé s jiným výsledkem. Hrát si s touhle jednotkou bude určitě hodně velká zábava, ovšem důležité je, že se to celé odehrávalo v enginu.

Jedno bychom asi měli zmínit na samý úvod: celá předváděčka nám připomněla tu dech beroucí ukázku hry za Kartágo v Total War: Rome 2 - a jak se později bohužel ukázalo, tato předváděčka byla poněkud klamavá.

Nuže dobrá! Když jsme tyto dojmy teď okořenili patřičnou dávkou skepse, ponoříme se do samotné bitvy. Ti z vás, kteří znají víc sérii Total War než Warhammer, si možná představují událost, kterou už hráli: armáda barbarů se zuřivě vrhá na disciplinované římské vojsko. I nás tato vzpomínka samozřejmě napadla, když se zelenokožci vydali kupředu a Říše se rozhodla držet linii, ovšem jakmile se armády střetly, bylo okamžitě jasné, že máme co do činění s jiným druhem Total War.

Zaprvé se tu potýkáme s mnohem rozmanitějšími jednotkami, než jaké jsme dosud mohli v Total War vidět. Osvědčený přístup kámen-nůžky-papír (pěchota-střelci-jízda) nejspíš bude nutné trochu upravit. Stačí jeden pohled na pěchotu se zelenou kůží a spatříte novou řadu jednotek. Vytáhnout s jízdou proti bandě goblinů funguje, jasně, ale co takhle trollové? Ti jsou obrovští, tuzí jako řízek v závodní jídelně a zvrací kyselinu všude kolem sebe, kdykoliv je něco jen trochu rozruší. Total War nás rozhodně nenaučil, jak se vypořádat s kyselinovými zvratky. A nenaučil nás ani to, jak bojovat s obrovskými pavouky Arachnaroky - anebo, když už jsme u toho, ani se skutečnými obry. Úžasně se na to kouká, ale z komandování tolika různých a rozdílných jednotek v reálném čase máme trochu obavy.

A magie! Magie je naprosto monstrózní! V rané fázi bitvy jsme viděli gobliního šamana, jak zmasakroval celou jednotku říšských pistolníků (lehká jízda vyzbrojená dvěma dlouhými pistolemi) a zbytek vyhnal z bojiště. Později jeho orkský protějšek seslal kouzlo „Foot of Gork", kterým zničil velmi těžce opancéřovaný parní tank jediným zašlápnutím. V Total War už jsme viděli vojevůdce s aktivními schopnostmi, ale ještě nikdy jsme neviděli něco takového.

„Tato velká kouzla nebudete moct sesílat každou chvíli," ujistil nás Ian Roxburgh, vedoucí projektu. „Když zahájíte bitvu, budete mít omezené množství kouzel, které budete moct seslat, a to se bude pokaždé lišit. Je v tom takový polonáhodný prvek, ale také je to spjato s hraním kampaně. Čím víc jdete na sever a blížíte se k Chaos Wastes, tím víc magie budete mít k dispozici, ale zase nechceme, abyste každou bitvu začínali se seznamem kouzel, o kterých víte, že je můžete použít."

Co se týče mágů, vaši ostatní hrdinové budou v bitvě hrát velmi odlišnou roli. Váš generál si už nemůže dovolit schovávat se někde bokem ve stanu a pozvedávat morálku hezky z bezpečí. Total War: Warhammer si žádá, aby se vaši hrdinové účastnili boje. Přímo uprostřed bitvy o Black Fire Pass stály postavy jako Grimgor Ironhide, který s každým máchnutím své sekery srážel k zemi několik nepřátel najednou, zatímco Karl Franz z Říše ovládal vzdušný prostor ze hřbetu svého gryfa. Působili všelijak, jen ne křehce, což byla velká úleva. Když už naše vojsko vede samotný Císař, rozhodně ho chceme použít!

A když už je řeč o panu Franzovi, bitva, na kterou jsme se dívali, byla vyvrcholením něčeho dalšího, co bude v sérii Total War novinkou: úkolového řetězce. „Tímhle způsobem chceme vnést děj do hry, která je vlastně sandboxová," vysvětluje scénárista Andy Hall. „Značka Warhammer obsahuje velmi bohaté příběhy a to my chceme ve hře zachovat. Takže když hrajete za Karla Franze, budete mít řetězec questů, na jehož konci na vás bude čekat odměna v podobě válečného kladiva Ghal Maraz. Jde tu o to, že po vítězné bitvě o Black Fire Pass se bude cítit být tohoto kladiva hoden, takže se jej chopí v naději, že svůj národ povede kupředu."

Watch on YouTube

„Tyto questové bitvy můžete ignorovat, pokud chcete," pokračuje Roxburgh, „ale můžete si díky nim zpřístupnit nové magické předměty nebo mounty. Je to hezký způsob, jak do hry převést příběhy těchto postav, aniž bychom porušili sandboxovou dynamiku Total War."

Bude zajímavé sledovat, jak to vlastně bude fungovat na mapě tažení, protože si nedovedeme představit, že bychom si nechali ujít možnost pozvednout toto legendární válečné kladivo, ale stejně tak se nám příliš nezamlouvá myšlenka, že by naše velká kampaň byla jaksi předurčena. O této stránce hry Total War: Warhammer teprve uslyšíme, ale i tak nás potěšilo, když nám řekli, že v rané fázi hry nebudeme velet obrovským armádám, které jsme viděli v ukázce. Ve skutečnosti se zdá, že každá rasa začne poněkud rozdělená a počáteční fáze se bude soustředit především na sjednocování lidu, než se na mapě podíváte někam dál.

Total War: Warhammer vyjde jen pro PC zřejmě začátkem příštího roku od distributora Cenega a s českými titulky opět z dílny Comgadu.

rezervovat na Alza.cz.

„Budete začínat s málem," říká Roxburgh. „Ačkoliv například zelenokožci jsou samostatnou rasou, je zde řada frakcí či kmenů, které budete muset sesekat na hromadu nebo je začlenit do té své. Rozhodně si nemyslíme, že byste měli začínat novou hru Total War s tím, že se musíte starat o příliš mnoho věcí. Chceme, abyste si svou říši vybudovali a věděli, odkud vše pochází."

Podle toho, co jsme dosud viděli, by Total War: Warhammer mohl být naprosto vynikající. Když hrajete deskovou verzi, přesně takhle si to představujete a zachytit právě tento pocit je opravdu úžasné. Total War a Warhammer spolu fungovat dokážou, o tom nás ukázka jasně přesvědčila. Jen doufáme, že se jedná o poctivou reprezentaci finální hry.

Read this next