RECENZE Wonderbook: Diggs Nightcrawler CZ

Stylová detektivka s jiným využitím knihy než u kouzel.

Po loňském představení PS3 periférie Wonderbook a startovní hry Knihy kouzel (recenze, videodojmy), která byla namířena hlavně na malé fandy Harryho Pottera, přichází na řadu další dětský titul. Tentokrát to ale není nic, co by připomínalo učebnici, protože se jedná o skutečný příběh, respektive o stylovou detektivku ve verzi stravitelné pro školou povinná dítka, případně i předškoláky, kterým trochu pomohou rodiče.

Název hry Diggs Nightcrawler je zároveň i jméno hlavního hrdiny soukromého očka (v češtině Diggs Žouželák). Zajímavé je to, že vaše úloha zde nespočívá v tom, abyste se ujali hlavní role detektiva Diggse, ale stáváte se jeho parťákem při vyšetřování vraždy vajíčka Valdy Cvaldy a rozpletení pořádné záhady města Knihopolis. Slova „vraždy" se ve spojení s hrou a vašimi dětmi skutečně nebojte. Jedná se o ryze dětský příběh a vše je podáno takovým způsobem, že to na nikom nezanechá žádné následky a všechno dobře dopadne.

Jelikož je zde příběh nosným prvkem, nejde ze zápletky zmínit více. Děj se ale jinak odvíjí velice podobně, jako když čtete skutečnou knížku nebo koukáte na film. Rozdíl je ovšem v tom, že vyprávění je plně interaktivní, neboť různými způsoby neustále pracujete s knihou.

Vlastně jsme všichni (naše rodina s dětmi 8 a 6 let) byli překvapeni, že jsme ke hře vůbec nepotřebovali bambulkový Move ovladač (jeho čas nakonec přeci jen přišel, ale o tom až později), protože styl hraní se oproti Knize kouzel výrazně odlišuje. Zatímco v první hře slouží Wonderbook především pro zobrazování doprovodných textů a hlavní činnost spočívá v mávání kouzelnickou hůlkou (Move ovladač), v Diggsovi otevřete knihu Wonderbook a na TV obrazovce vám přímo z listů stránek vyrostou plastické 3D modely herních scén. Začíná se v Diggsově detektivní kanceláři a pokračuje se na místo činu a další interiéry či exteriéry. Mezi scénami se pak už klasicky posouváte obracením listů knihy Wonderbook.

Horizontálním otáčením knihy Wonderbook kolem dokola dosáhnete toho, že se model scény v TV také otáčí a umožňuje tak prozkoumávat herní prostředí ze všech možných pohledů, což je nezbytné například při hledání stop. Pak jsou zde momenty, kdy je potřeba celou knihu, nebo jen její části, různě naklápět do stran, případně rukou plácat do knížky. Tato činnost je často spojena s akčněji pojatými minihrami, které spojují pasivněji laděné části. V minihrách tak třeba navigujete Diggse při pronásledování zločince v chodbách domu, pomáháte při automobilové honičce a vůbec svého parťáka často taháte z nějaké bryndy, do které neustále padá.

Diggs je ovšem na červíka pěkný tvrďák, takže společně vždycky všechno zvládnete a on vás nikdy nezapomene pochválit. To je také pěkná interakce. Diggs totiž o vás mluví s ostatními postavami a všichni dělají, že tam na druhé straně obrazovky skutečně jste a tvoříte platnou součást příběhu. Hrajete tak skutečně sami za sebe, což mi přijde pro malé děti mnohem ideálnější než obvyklé ovládání nějaké postavy.

Navíc se kniha Wonderbook v roli hlavního herního ovladače velmi dobře osvědčila. Obě naše děti to zvládly vcelku bez problémů a to díky nápovědě v pravém horním rohu obrazovky, kde neustále probíhala jednoduchá animace ukazující, jestli se má knihou otáčet či naklánět. Nápověda je doprovázena i směrovými šipkami a nápisy, které lépe vypovídají o tom, co má hráč přesně dělat.

Školní děti, které už umějí číst, to mají v tomto ohledu nepatrně jednodušší na pochopení, ale i předškoláci se chytnou v pohodě. Problém byl vlastně jen přimět děti, aby si té nápovědy vůbec všímaly, protože svojí pozornost logicky věnovaly hlavnímu dění uprostřed obrazovky. Dospělý člověk to vezme tak nějak automaticky, ale děti zkrátka myslí jinak než my velcí. I v případě určité bezradnosti opravdu stačí jen drobná asistence rodičů (ukázat prstem nebo jednoslovně říct, jaký pohyb mají provést) a není co řešit.

Oficiální video

Diggs Nightcrawler celou naši rodinu svým zpracováním, stylizací a přístupností skutečně nadchnul, ale jeho zásadním problémem je, že než se pořádně nadechnete, tak máte dohráno. Krátkost celé hry je sice jedinou, ale zato pořádnou slabinou. Pouhé tři kapitoly zvládli za cca tři hodiny. Znovuhratelnost se na první pohled zdá v podstatě nulová, protože prvním dohráním se dozvíte vše z příběhu a minihry už také nemají čím překvapit.

Na druhou stranu se ale opět potvrdilo, že ač by do toho dospělý hráč asi znova nešel, děti mají sklon se chovat odlišně. V našem případě tak první dohrání proběhlo stylem, že jsme se při ovládání Wonderbooku střídali. Na podruhé už si to děti chtějí zahrát každý sám od začátku do konce. Již známá pointa příběhu jim kupodivu nevadí a hlavním motivem je znovu se vyblbnout v minihrách. Pro mě to bylo zajímavé zjištění, ale jak to tak vypadá, vývojáři s tím zřejmě počítali.

Až po prvním dohrání celé hry se totiž zpřístupňuje Move ovladač, se kterým jde posléze ve hře fotit a natáčet krátká videa skrze lupu zvětšující vybranou část obrazovky. Vše se posléze dá ze hry vyexportovat do XMB konzole a naložit s tím jak budete chtít. Celkový herní čas se v našem případě minimálně ztrojnásobí a uvidíme, jestli bude chuť se k tomu ještě vracet i v budoucnu.

Audiovizuální část jsem si nechal na konec. Je každopádně výborně zvládnutá. Už úvodní menu hry, které na vás dýchne stylem, jako kdybyste si právě spustili L. A. Noire je parádní a navozuje skvělou atmosféru. Vše je navíc prokládáno skvělou dobovou hudbou. 3D grafika, zobrazující plastické scenérie, je roztomilá a originální zároveň. Člověk zjistí, že ho fascinuje už jen samotné prohlížení 3D modelů natáčením knížky. Předměty reagují i na naklonění knihy, což je ostatně využíváno při plnění zadaných úkolů.

Deníček tvůrců hry

Veledůležitou částí hry je rovněž český dabing. Pro dětské hráče tahle záležitost stojí a padá právě s českými hlasy postav, a pokud by zde lokalizace nebyla, nebo by byla vyřešena jen formou titulků, je jasné, že by u našich dětí zcela propadla a ztratila své kouzlo. České pobočce Sony proto patří velké díky, že si u her ze série Wonderbook dává na kompletní české lokalizaci velmi záležet. Postavy jsou namluvené profesionálně českými dabéry, jako je Jan Maxián, Zdeněk Hess nebo Jana Mařasová a výsledný efekt se nám všem velmi líbil.

Wonderbook: Diggs Nightcrawler pro PS3 kompletně v češtině vyšlo v květnu za 499 Kč (vyžaduje příslušenství Wonderbook) nebo za 1499 Kč s ovladačem Move.

Ač mě krátkost hry pořád dost mrzí, přesto koupi doporučuji. Je to alespoň vykompenzováno slušnou cenou (na stále ještě čerstvý PS3 titul). Doporučená cena krabicovky činí 499 Kč, ale běžně tuto hru koupíte i pod čtyři stovky, stačí jen trochu hledat. Nutnou podmínkou ovšem je, že už vlastníte Move ovladač, PS3 eye kamerku a máte i nezbytný Wonderbook. V opačném případě musíte sáhnout po kompletním balení (hra, Move starter pack a Wonderbook) za 14 - 15 stovek.

VERDIKT: Mě osobně se Diggs Nightcrawler zamlouvá ještě více než startovní hra Kniha kouzel (Book of Spells). Dle mého totiž více těží z původní myšlenky, která dala vzniknout Wonderbooku, tedy interaktivního prohlížení knihy, kde nechybí skutečný příběh, zápletka a řada miniher. Rozhodně to ale chtělo více přitlačit na délku hry. Pouhé tři kapitoly jsou žalostně málo, ale pokud s hrou nechcete skončit po jednom večeru, musíte se spolehnout na to, že vašim dětem nebude vadit projíždět hru párkrát dokolečka.

7 / 10