Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Dojmy z Mists of Pandaria pro World of Warcraft

Medvídek panda na kontinentu exotické fauny a flóry.

Modrá jasná obloha, tu a tam mráček plující po obloze v doprovodu s lampióny "čóčin" a papírových čínských draků. V dálce šumění bambusového lesa, exotické fauny a flóry. Tuto idylku zdánlivě naruší mystický nebeský drak "tchien-lung", který protrhne mraky a elegantním stylem letu ukáže, kdo je dočasným pánem oblohy ve světě Pandarie.

Tak nějak vypadají první krůčky mladého pandarenského monka po novém kontinentu Pandaria v nedávno vydaném rozšíření populární MMORPG World of Warcraft od společnosti Blizzard. Zásadní a kontroverzní změnou/přídavkem je nová rasa Pandaren (medvídek panda). Pro někoho to je Kung-fu Panda (pro nezasvěcené: jeden z celovečerních animáků), pro jiné normální rasa, co měla do hry přijít už v době The Burning Crusade. Nemá smysl řešit, proč, je třeba se s tím smířit a podívat se na vše trošku objektivně (osobně jsem ve WoW začínal už v evropské betě a hrál aktivně skoro šest let - dnes se k ní vracím vždy s novým datadiskem, tak na měsíc dva, a hru jako takovou miluji i nenávidím).

Pandu ve hře nepotkáte v roli Paladina, Warlocka a Death Knighta. Zato ale na 80%+ potkáte pandu v roli Monka, což je nová hratelná třída dostupná pro všechny rasy mimo Goblinů a Worgenů. Monk jako takový je mistr v bojovém umění a může se vydat cestou damage dealera, tanka či healera. Vše ve stylu dávných čínských bojových umění, využívající energii Chi, pomocí které udržuje světlé a temné síly v harmonii.

K World of Warcraft jsem se díky Pandarii vrátil po delší době (naposledy to bylo s příchodem Cataclysm), takže některé poznatky nebudou možná 100% aktuální. Jako první věc musím pochválit design datadisku, jelikož je vidět, že se v Blizzardu poučili a nový kontinent na mne působil podobnou atmosférou jako kdysi dávno první kroky po zasněženém Northrendu v datadisku Wrath of the Lich King, který osobně považuji za jeden z nejlepších. Atmosféra staré Číny na mne útočila na každém kroku. Od rozsáhlých horských rýžových polí, přes členité farmy až po tibetské hory. Celý nový kontinent je i na hru neobvykle živý a doplněn o mnoho neagresivních živočichů, kteří si žijí svým životem.

Za vše uvedu příklad s mývaly, respektive s rodinkou složenou z matky a dvou/tří dětí, které svoji matku následují, občas se zatoulají a vzápětí svojí mámu dohánějí. Jsou to drobnosti, ale příjemně oživují svět v momentě, kdy se člověk na chvilku zastaví. Jen škoda, že většina modelů staronových potvor dostala redesign (jak v počtu polygonů, tak detailnosti textury) pouze na novém kontinentu, včetně zvýšení pohybu fauny i v místech, kde dříve člověk nacházel hluchá místa hry.

Vše toto dává novému kontinetu neskutečnou atmosféru a člověk tak zapomene na pro někoho nepříjemné pandy ve hře a velmi rychle si celý tento svět zamiluje. Aspoň v mém případě to tak fungovalo. Nic tedy nebrání v plnému věnování se příběhu a questům. Forma questů je na klasické úrovní hry a nepřináší v zásadě nic nového, ale také nic nekazí. Upřímně řečeno, do WoW by ve výsledku nějaká nová forma questu ani moc neseděla.

Pro nové hráče bude příjemnou změnou i všudypřítomná nápověda v herním rozhraní. V praxi to znamená, že při prvním otevření jakéhokoli herního okna se objeví intuitivní nápověda s podrobným popisem všech elementů daného rozhraní. Tuto nápovědu lze kdykoliv zpětně vyvolat.

Co mne ale zpočátku velmi rozladilo, je změna talentů a celkového systému kouzel. Talenty jako takové již ve hře nejsou - vše se skládá z určení specializace (dříve talentový strom), dle které se automaticky postava učí nová kouzla a jednou za 15 levelů je možné vybrat jeden z talentů z nabízených tří pro daný talentový tier. Ve výsledku se herní build sestaví z šesti talentů z celkového počtu osmnácti pro danou specializaci.

Dle mého názoru to již není ono a cesta k jednoduchosti zabíjí jeden z základních prvků hry. Sice dříve vždy existoval jeden/dva ultimátní talentové buildy pro danou specializaci, ale pokud hráč chtěl a řídil se jen vlastním úsudkem, mohl tak zkoumat možnosti a plánovat. I víceméně drobnost dojít k trenérovi a naučit se nová kouzla byla na místě, než získat nové kouzla automaticky s postupem o level. To nemluvím o rozhodování, které kouzlo upřednostnit při nedostatků financí (což sice poslední dobou ve hře už není tak časté, ale...).

Nový datadisk Mists of Pandaria není jen o designu světa či novém bojovém systému, přibyly i další herní prvky, které rozhodně nejsou špatné a celý WoW příjemně oživuji. Mezi první věci patří černá aukce, neboli Black Market Auction House. Jedná se o oživení ekonomické situace ve hře, která, jak známo, byla poslední roky ve hře hodně zničená prodejci goldů a pokusy ze strany autorů zamezení nutnosti kupování goldů. Tato černá aukce, kde věci na prodej nabízí pouze NPC, je opravdu pro hardcore hráče a je tam k nalezení exkluzivní obsah. Jako například věci z TGC (Trading Card Game), unikátní mounti, peti, recepty apod.

Datadisk Mists of Pandaria pro World of Warcraft vyšel koncem září za 799 Kč a k hraní vyžaduje původní hru i minulé datadisky.

koupit na Xzone.

Další novinkou je "battle pet system". Pod tímto krycím názvem lze nalézt Pokémony podávané ve stylu Blizzardu. Jedná se o takový bojový systém, kde mezi sebou soupeří vaši peti, kteří doteď sloužili jen jako okrasný doplněk. Každý pet se může naučit specifické dovednosti a ty využívat v boji. Pro sběratelé těchto zvířátek se otevírají další možnosti pro zábavu a dovolím si tvrdit, že nejen pro ně. S touto novinkou bylo třeba upravit i celkový systém a manipulaci s vaší kolekcí petů a mountů, který hře jen prospěl.

Intro z datadisku

Každý hráč WoW určitě ví, jak fungují cross-realm dungeony či battlegroundy. Odteď jsou propojovány i běžné lokace, které si hra v reálném čase určí jako málo aktivní a propojí tak lokace z několika serverů. To vše bez loadingu či nějakého rušivého elementu.

Ve hře je ještě mnoho dalších nových či upravených herních systému, které stojí za prozkoumání a podrobnější rozbor, ale to už by přesahovalo rámec tohoto článku. Celkově na mne první krůčky v novém datadisku působily příjemně a i přes nechuť k novému hernímu systému talentů a kouzel jsem se bavil. Znovu musím vyzdvihnout povedený design nového kontinentu. Jen mám obavy, že po nabažení se nových věci hru zase odložím a budu čekat na další datadisk či nové Blizzardí MMO (Titan).

Read this next