If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

DOJMY z bety World of Warplanes a rozhovor s tvůrci

Bitvy jednohubky a přímočařejší než tanky + další klíče.

Přerušovaně hraji World of Warplanes už více než půl roku. Od spartánských začátků, kdy měla každá strana konfliktu jen jednoho ocelového ptáka v každé z deseti tříd, až doteď, kdy "letadla" jakoby "tankům" z nejmenované dírky vypadly. V době psaní tohoto článku jsem ulítával na verzi 0.4.1. Navíc jsem měl možnost si popovídat s několika zástupci firmy stojícími za tímhle MMO leteckým arkádovým simulátorem.

Wargaming.net se nepouštějí do experimentů a z jejich vyjádření je jasné, že očekávají podobný úspěch jako u staršího bratříčka (viz loňská reportáž o úspěchu World of Tanks). Stále se musíte smířit s Free-2-Play modelem, který nesedne každému, ale tanky ukázaly, že umí přitáhnout desítky milionů hráčů. Jak mi řekl šéf německé pobočky firmy Tom Putzki: "Tanky jsou v Rusku hrozně populární, takže jsme s World of Tanks nemohli šlápnout vedle. V USA zase milují letadla a bitevní lodě jedou v Japonsku". O úspěchu World of Warplanes, zdá se, není pochyb.

Místo tankové garáže je výchozím bodem logicky hangár. Ze začátku byly dostupné stroje tří zemí - USA, Ruska a Německa, nedávno přibylo Japonsko a v řadě čeká Británie. Časově je hra orámována polovinou třicátých let a začátkem šedesátých. Producent Sergei Ilyushin tvrdí: "Modelování každého letadla zabere dva a půl měsíce lidské práce a každé je naprosto věrné své reálné předloze." Nejsem válečný historik, ale subjektivně nemohu než souhlasit, že vypadají jako "živá".

Letka se v tuto chvíli dělí do čtyř skupin: stíhač, těžký stíhač, palubní stíhač a bitevní letoun. Jednomotorové stroje jsou primárně určené k soubojům jeden na jednoho, dvoumotorová svou horší obratnost vyvažují obrovskou palebnou silou dopředu. Největší letadla se hodí k ničení pozemních cílů, jsou opancéřovaná a ve vzduchu se brání i ze zadních kulometů.

Téměř totožné je s tanky vylepšování strojů. V každé bitvě získáte zkušenosti a peníze. V  uzavřené betě za prvních pět vítězství v jednom dni navíc zlaťáky, které se budou nakonec kupovat za reálné peníze. Nejprve pomocí zkušeností musíte vybádat nové součástky, které pak můžete na daný model za peníze namontovat. Pro postup na další úroveň nemusíte vyzkoumat všechny díly, nicméně se to doporučuje. S novým letadlem následně nezačínáte od píky, ale na nový stroj si můžete namontovat hned lepší vybavení. Například na palubním stíhači páté úrovně lze mít rakety level osm.

Pro nováčka je trochu složitější se v získávání zkušeností vyznat. V hangáru v pravém horním rohu vidíte volné zkušenosti, které lze používat na libovolný stroj nebo součástku. Většina bodíků ovšem směřuje ke konkrétnímu letadlu, s nímž jste odehráli předchozí bitvu. Ty lze použít právě jen pro jeho vylepšení nebo vyzkoumání letadla následující úrovně. Z plně ozbrojených strojů, u nichž již vlastníte vyšší model, lze zkušenosti získávat jen převodem na ty volné, což stojí zlaťáky. Právě u letadel vyšších tříd se projevuje neduh Free2Play. Doba, za kterou vyděláte na modernější typ, se exponenciálně zvyšuje. Přejít z páté úrovně na šestou mi zabralo asi deset dní, s hodinou a půl pravidelného hraní.  

Čtěte také naši loňskou reportáž o úspěchu předešlé hry od stejných tvůrců, World of Tanks, nyní expandující i na mobily.

Jednotlivé národy, kromě Japonska, mají minimálně dvě třídy letadel. Například Němci stíhače a těžké stíhače. Každá větev má deset stupňů a nebe ve World of Warplanes už křižuje osmdesát různých strojů. Nechybí unikátní kousky, které se reálného nasazení nedočkali, ale existují k nim detailní plány. Mimo zkušenostní stromy stojí prémiová letadla, která lze koupit pouze za zlaťáky.

Konečně se z hangáru dostáváme na bojiště. Ještě předtím je nutné počkat na dostatečný počet hráčů. Protože je World of Warplanes stále v uzavřené betě, nudíte se občas i více než minutu. Jestliže spustíte hru kolem osmé večerní, je hráčů dostatek, ale hlouběji do noci nebo přes den se na Evropských serverech sejde třeba jen čtyřicet lidí. Tenhle problém asi zmizí, jakmile se otevře nebe všem.

Dle stoje, který jste si vybrali, k vám hra namíchá letadla maximálně o dvě úrovně lepší nebo horší. Na druhu stroje záleží, kde budete bojovat. Zatím jsem se svým maximálně šestým levelem křižoval mapy v poušti, nad přístavem, v tichomoří, v národním parku, v Antarktidě a jednou se vznášel nad něčím, co nejvíce připomínalo francouzskou pevninu. Dle úrovně letadel se zvyšuje i velikost mapy.

Tvůrce mi říkal: „Naším cílem je World of Warplanes akčnější, rychlejší a uživatelsky přívětivější. Cílovou skupinou jsou muži po třicítce, kteří nemají čas sedět u počítače dlouhé hodiny. Bitvy trvají mezi pěti až sedmi minutami, maximální limit je patnáct." To mohu potvrdit. Ačkoliv je fyzikální model poměrně realistický, ovládání je naopak zjednodušeno na kost a podporuje všechny myslitelné periferie - pouze klávesnici, myš a klávesnici, gamepad a joystick. Ani absolutní nováčci nemají problém se ve vzduchu zorientovat, horší je to s hangárem.

Bitvy ve Warplanes jsou takové jednohubky. Trochu mě mrzí, že nestartujete z letiště, všichni prostě visí ve vzduchu, počkají na odpočítání a hurá rozstřílet protivníky. To je daň za přístupnost. S ovládáním jsem na myši a klávesnici neměl žádné problémy. Skvělé je, že jak se nejprve rozkoukáváte, jen létáte a střílíte. Později si začnete všímat dalších možností - tu je potřeba přidat tah a tady pro rychlou otočku vysunout klapky. Zvolna se z vás stává takový malý Red Baron a jen s úsměvem vzpomínáte na začátky, kdy jste po pár vteřinách zapíchli čumák do země.

Hratelnost je přímočařejší než u tanků, s letadlem se prostě nedá schovat za keř nebo budovu. Přesto lze taktizovat - například nízkými průlety údolím nebo přiblížením se k protivníkovi ze slunce. Nezapomínejte, že před sedmdesáti lety vám žádné sofistikované zbraňové systémy nepomáhali. Musíte se spolehnout jen na kulomety, případně rakety bez jakéhokoliv navádění. Jednou se mi dokonce povedlo sundat letadlo i bombou, naneštěstí bylo spojenecké.

Nicméně po pár desítkách hodin mi začaly chybět jiné módy, než trochu rozšířený team deathmatch. Bitva končí v momentě, kdy zlikvidujete všechny nepřátele nebo získáte převahu ničením pozemních cílů. Problém je, že hráči nejsou nuceni moc spolupracovat. Každý se stará, aby naškudlil zkušenosti, tým je až na druhém místě. Stává se, že si vás vyhlídnou tři nepřátelská letadla a nikdo vám nepřijde na pomoc. Takové přesile dá těžko ubránit.

Nepomohou ani letky maximálně tří kamarádů. Když narazíte na výrazně silnější soupeře, málokdy uspějete. Z toho vyplývá, že nejvíce zábavy zažijete v momentě, kdy vaše letadlo čtvrté úrovně spadne do bitvy s trojkami a dvojkami. Ono to není tak černé a podobným situacím lze částečně předcházet. Například se vyplatí vždy sledovat roj letadel směřující jedním směrem a pokud možno se nevydávat na osamocená dobrodružství. Až bude připojeno více hráčů, snad tento problém vymizí s tím, jak budou proti sobě stát hlavně letadla stejné úrovně..

Vývojářský deník

K akčnějšímu rázu přispívají i drobnosti, například enemy cam - kamera sledující letadlo, jež na vás útočí. Skvělý je systém poškození. Každá kulka provrtá do trupu či křídel malou dírku a kromě estetiky má poškození vliv na ovladatelnost, rychlost nebo schopnost použít krátkodobé zrychlení. Právě na realisticky rozstřílených letadlech je vidět maniakální cit pro detail.

Engine pohánějící World of Warplanes je od základů překopaný. Hlavním rozdílem je velikost mapy, jak poznamenal Sergei: "Rozloha narostla z 1 km2 na průměrných 250 km2." Osobně mi imponovala grafika, která je oproti tankům barevnější a realisticky vyvedená voda jí dává šťávu, parádní je práce se světlem. Většinu času mi Warplanes běží v šedesáti snímcích za vteřinu, ale jsou mapy, třeba přístav, kde skokově padá plynulost smrtelně nízko k nule. Zkrátka autoři musí ještě optimalizovat.

Zeptal jsem se, jestli se v budoucnu dočkáme spojení World of Warplanes a Tanks do jedné hry. Tom mi důrazně vysvětlil, že ne. Důvod je jednoduchý - letadla by měla tak obrovskou přesilu, že by nikoho nebavilo sedět v tancích. Přesto Wargaming.net jistou integraci připravuje. Za prvé bude možné sdílet zkušenosti a peníze mezi oběma hrami. A za druhé se budou oba tituly ovlivňovat díky nadstavbě Clan Wars.

World of Warplanes pro PC jsou momentálně v uzavřeném betatestu a k ostrému startu by mělo dojít začátkem léta.

Klany už v rámci World of Tanks (postupně se přidají i letadla a lodě) bojují o části mapy. Abyste měli přehled o jejich velikosti, například Česká republika je rozdělena na Čechy a Moravu, na mapě je třeba i Bavorsko. Aby v budoucnu klan získal nadvládu nad územím, bude ho nejdříve muset dobýt ve vzduchu, pak bude-li to možné po moři a nakonec s tanky. Zajímavé je, že když klan už kraluje nebi, měli by jeho členové v tankových bitvách mít možnost přivolat letecký nálet. Tohle je ovšem spíše nástin, jak by Clan Wars nakonec mohlo vypadat, nikoliv přesný popis reality.

World of Warplanes sice stále běží v uzavřené betě, ale dle oznámení na stránkách hry se otevření všem zájemcům blíží mílovými kroky. Do té doby můžete zkusit štěstí a získat přístupový kód od nás - zde jsme pro vás sehnali dodatečných 50 klíčů do nynějšího betatestu (instrukce jsou v březnovém rozdávání 300 dřívějších klíčů).

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, homepage personalisation, newsletters, and more!

Find out how we conduct our reviews by reading our review policy.

In this article

World of Warplanes

PC

Related topics
PC
About the Author
Pavel Oreški avatar

Pavel Oreški

Redaktor

Čas s hrami už počítám na dekády, neodmítám žádný žánr, zajímá mě hratelnost a originalita.

Comments