RECENZE datadisku XCOM: Enemy Within

Genetické úpravy vojáků přinášejí potřebnou variabilitu.

Rok po vzkříšení slavné série XCOM (recenze) nám studio Firaxis po předchozích menších DLC připravilo první větší rozšíření, které tuto hru v mnoha ohledech vylepšuje a přidává do ní i několik nových prvků hratelnosti (viz preview). Vše je pečlivě propojeno s původními herními prvky a upraven byl i technologický strom, takže novinky najdete doslova na každém kroku. Enemy Within je tak pro XCOM něco jako velký datadisk Gods and Kings pro pátou Civilizaci.

Desítky nových misí

Nejdůležitějším vylepšením, byť to na první pohled není až tak znát, jsou nové mapy a mise. Ty rozšiřují základní balík a velkou měrou tak zabraňují dosavadnímu stereotypu. Nově se tak podíváte třeba na farmu, dálnici, na jatka, do observatoře, do výletního hotelu a dost často se nyní s ufem budete setkávat i v městské zástavbě. Na první rozehrání je navíc pravděpodobnost výskytu těchto misí zvýšena, takže si jich budete moci vyzkoušet většinu. Dohromady jich je necelých padesát, a to už je poměrně úctyhodné číslo.

Univerzální substance

Meld je nová vetřelecká surovina, která umožňuje genetickou modifikaci vašich vojáků a vývoj nákladných jednotek MEC. Nachází se teď téměř na všech mapách a její umístění je náhodné, vždy ale platí, že ji najdete v jedné snadné a v jedné hůře dostupné oblasti. Její výskyt tak jde ruku v ruce s novým prvkem hratelnosti - je totiž velmi nestabilní a po několika kolech se sama zničí. Nejednou tedy budete muset zvažovat vaše priority a možná i nebezpečí, které vám od okolních nepřátel hrozí, často je totiž nutné postupovat velmi rychle.

Experimenty s DNA a mechanizovaná budoucnost

Genetické modifikace jsou vedle psioniky další cestou, která se vašim vojákům nabízí. Po výstavbě patřičné laboratoře a po vyzkoumání potřebných technologií můžete s využitím meldu své svěřence postupně zlepšovat. Například Adaptive Bone Marrow zařídí jejich regeneraci, Muscle Fiber Density jim umožní skákat na vyvýšená místa a Neural Feedback obrátí psionický útok zpět proti útočníkovi. Každý voják může mít takovýchto vylepšení až pět, ale vzhledem k omezeným prostředkům si vhodné kandidáty budete muset vždycky pečlivě vybírat.

Druhou možností, jak posílit své vojáky v boji s mimozemskou invazí, je amputovat jim všechny končetiny, nahradit je mechanickými náhražkami a vsadit je do obrovských MECů (Mechanized Exoskeletal Cybersuits). Ty se pak dají vybavit nejrůznějšími bojovými doplňky, ať už jde o užitečné jetpacky, dalekonosné granátomety, účinné plamenomety nebo drtivé ocelové pěsti (schopné připravit nepřítele o neuvěřitelných 12 životů!) a různé další plošné zbraně. Nikde se sice výslovně neřeší otázka humánnosti tohoto přístupu, ale potěšilo mě, že minimálně v některých dokumentech a rozhovorech na to autoři nezapomínají.

Vojáci MEC získají kompletně nové, páté povolání s vlastními dovednosti a rozhodování o tom, koho vzít s sebou na misi, je tak teď daleko těžší. Samotnou mechanizovanou výstroj lze na každé ze tří úrovní vylepšit jedním ze dvou dodatečných doplňků, a věřte mi, že se vždy budete dlouho rozhodovat, dost velkou měrou to totiž ovlivní strategii, kterou budete v následných bojích používat. Stále však musíte spoléhat i na vaše obyčejné vojáky, meldu je totiž věčný nedostatek a dostanou se k němu opravdu jen ti vyvolení z vašich řad, nejde totiž o nic laciného.

Nové hračky i medaile za statečnost

Ostatní musí spoléhat hlavně na váš vylepšený arzenál. Najdete v něm například plynové bomby, tříštivé střely či jehlicové granáty (které nezasáhnou jednotky v krytu, čehož se dá strategicky velmi dobře využít). Existuje tu dokonce i granát, který vás na čas učiní neviditelnými a vysílač, jenž na svou pozici naláká nepřátele. Vlastnosti některých starých předmětů jsou upravené, jiné rovnou získaly nové využití a možnosti bojové taktiky jsou díky tomu mnohem bohatší.

Další možností, jak posílit vaše vojáky, jsou medaile, jež získáváte za splnění určitých úkolů v boji. Můžete jim přiřadit jeden ze dvou nabízených bonusů a tímto vyznamenáním následně někoho ocenit. Je to sice drobnost, ale jako nápad je to velice pěkné, vybraní lidé pak ve vašich řadách působí jako ti praví hrdinové. Tohle všechno vaší celkovou sílu na první pohled zvýší, ale stejně tak posílí i vaši nepřátelé. Můj subjektivní názor je takový, že minimálně začátek je teď díky tomu o dost lehčí, ale později už začne hodně přituhovat. Celá hra byla vybalancovaná znovu a rozhodně je to znát.

Neviditelná chobotnice a obrněné monstrum

Prvního z nových nepřátel potkáte poměrně záhy, již během úvodní fáze hry. Je jím chapadlovitý, létající Seeker, který se dokáže zneviditelnit, a to je v některých členitějších mapách opravdu nepříjemná vlastnost. Navíc se na vaše vojáky umí přisát a začít je dusit, což může vést až k jejich rychlé smrti. Plošné zbraně a overwatch proti němu naštěstí fungují, ale počáteční setkání s ním je vždycky nepříjemné. Druhým, a ještě nebezpečnějším protivníkem (a s 20 životy vůbec nejsilnějším vetřelcem ve hře), je Mechtoid, což je vlastně kovem obalený Sectoid, jehož jen tak něco nesloží a který naopak celkem hravě složí vás. Navíc může díky blízkému pěšákovi disponovat i poměrně silným psionickým štítem a věřte mi, že něco takového rozhodně nechcete ve větším množství potkat.

EXALT a tajné mise

Zhruba v polovině hry se začnou objevovat teroristické útoky ze strany třetí, do té doby neznámé strany. Každá taková aktivní buňka EXALTu může nejen sabotovat váš výzkum, ale i znehodnotit našetřené prostředky či rozpoutat chaos v jednom z šestnácti států. To je v případě XCOMu velmi nepříjemné, protože to může zásadním způsobem ovlivnit jeho financování, zvlášť pokud některá země jeho protivetřelecký program opustí. Čas od času je tak potřeba EXALT na mapě světa vyhledávat, a poté se i aktivně se podílet na jeho eliminaci. Efektivně tak najednou musíte vést boj hned na dvou frontách.

Mise s EXALTem probíhají na nově navržených mapách a účastní se jich standardní výsadek vašich vojáků a jeden váš téměř neozbrojený agent, kterého jste předtím poslali na výzvědy a je ho potřeba chránit. Úkol přitom může být v podstatě dvojí - buď půjde o extrakci dat, kdy je potřeba po určitý počet kol chránit danou oblast anebo o klasickou záchranu VIP, kdy naopak musíte dostat vašeho člověka z dané oblasti bezpečně pryč. Hackováním vysílačů přitom narušujete komunikaci nepřátelských agentů a tím oslabujete jejich schopnosti.

Během těchto akcí si strategického rozhodování užijete asi nejvíce - agenti EXALTu jsou totiž mnohem chytřejší, využívají nejrůznějších genetických úprav, nebezpečné vybavení a svými schopnostmi se v týmu vzájemně doplňují. V případě, že jsou zranění, se léčí, stahují či volají posily a AI v tomhle ohledu doznala poměrně pozitivních změn. Každá takto splněná mise vám pak poskytne vodítko k lokalizaci jejich hlavní základny, kde dojde k finálnímu střetnutí.

Drobná vylepšení

Zajímavé jsou i některé drobnosti, které vám zabíjení nepřátel zpříjemní. Můžete například nechat své vojáky mluvit řečí země, z níž pochází, i když dostupné jsou samozřejmě jen jazyky, které jsou už nadabovány. Potěší i velký počet nových helem a možnost jedním kliknutím odvybavit veškerou výstroj všech vojáků tak, abyste ji hned mohli použít u někoho jiného. Prostá změna, ale opravdu velmi užitečná. A přišla-li vám původní hra až moc lehká, tak vězte, že obtížnosti Classic a Impossible jsou nyní ještě těžší a k dispozici jsou i další možnosti nastavení režimu Second Wave, který se vám opět odemkne po dohrání hry.

Vylepšení se dočkal i multiplayer. Přibylo osm nových map, dva noví vetřelci, od základu byla přepracována cena jednotlivých jednotek a zahrát si teď můžete i za agenty EXALTu. Pár problémů původního titulu bohužel stále přetrvává, ať už jde o občasné pády a záseky hry během nepřátelského kola či navigaci vojáků v uzavřených prostorách a ve vícepatrových budovách. To samé se týká i akční kamery, která si na můj vkus až moc často vybírá úhly, kdy na protivníka prostě nevidíte. Alespoň, že granáty už nově ukazují, co všechno zasáhnou a manipulace s nimi je tak o dost jednodušší.

Za málo peněz hodně muziky

Datadisk XCOM: Enemy Within vyjde tento pátek 15. listopadu v angličtině pro PC, PS3, X360 a vyžaduje původní hru.

koupit na Xzone a dostat neoficiální češtinu.

Co říci závěrem? Samostatně by datadisk určitě neobstál, na to je až příliš závislý na původní hře, kterou zas až tak tolik nemění, jen do ní přidává spoustu nových částí. V závislosti na obtížnosti ale původní XCOM zhruba o třetinu natáhne a zároveň přináší i nové taktiky a strategie. Pro pak mluví i poměrně nízká startovní cena, která se momentálně pohybuje pod hranicí pěti stovek. V kombinaci s předchozím Enemy Unknown tak jde stále o výbornou záležitost, a pokud jste nový XCOM ještě nehráli, mohu vám ho teď jen doporučit. I tentokrát si navíc budete moci zahrát také česky, což je další dobrá zpráva. A příště se už možná konečně dočkáme onoho podmořského pokrčování, jak tak trochu naznačuje jedna tajná vládní mise...

VERDIKT: Enemy Within rozšiřuje XCOM v mnoha ohledech, ať už jde o nové mapy, nepřátele, vládní mise, genetické úpravy vojáků, MECy, medaile či předměty a díky tomu kompletně mění zažité strategie a osvědčené postupy. Hra tím získává onu potřebnou variabilitu, která původnímu Enemy Unknown tolik chyběla a je zas teď o kus lepší. Můžeme se sice ptát, proč těch vylepšení není mnohem víc a proč ještě nebyly opraveny některé nepříjemné problémy, ale za pět stovek je to rozhodně jasná volba.

8 / 10

XCOM: Enemy Within

Android, iOS, PS3, Xbox 360, PC