Jestli sledujete přední herní weby ve světě, jako třeba GameSpot, Kotaku nebo GamesRadar, asi jste si všimli, že poslední dny se tam nemluví o ničem jiném než o zvláštní podpultové dostupnosti Battlefieldu 3 pro recenze. "Pro všechny, kdo se ptají: Naše informování o Battlefieldu 3 začne, jakmile dostaneme přístup ke kterékoli verzi hry," utrousil dnes odpoledne trochu naštvaně šéfredaktor Kotaku Brian Crescente na Twitteru. To RockPaperShotgun to zase vzali s humorem.

"Okolnosti mimo náš vliv způsobily, že jsme hru obdrželi pozdě, kvůli čemuž nestihneme recenzi na úterní zahájení prodeje. Sice jsme ji mohli napsat z krátkého testování na nějakých akcích s novináři apod., ale tak důležitou hru nechceme uspěchat. Budeme těžit z toho, že multiplayer BF3 půjde otestovat v reálných podmínkách finálních serverů s reálnými hráči," vysvětloval dnes editor GamesRadaru. Ve stejném duchu varoval před zpožděním recenze už minulý týden GameSpot.

Proč to tak rozebírají? U všech ostatních her jsou totiž zvyklí na běžnou praxi, že pár týdnů před vydáním všichni za standardních podmínek dostanou review-verzi a mají spoustu času na napsání recenze na stanovené embargo. Avšak ne tak u Battlefieldu 3, s nímž EA dělali velké drahoty, což samozřejmě má nějaký důvod, jako ostatně vše v marketingu.

Spekulovalo se proto o údajné selekci nakloněných autorů, kteří by hru pochválili (viz dnešní první várka vysokých hodnocení), ale tím to podle zdrojů Eurogameru vůbec není. Ani tím, že by se snad někdo obával názoru od některých přísných magazínů ve světě, které jsou ze situace pochopitelně nespokojeny (a je dost dobře možné, že tuhle negativní auru kolem recenzí odskáče odpovědný člověk z EA).

Vysvětlení má být mnohem prostší: vývojáři DICE prý jednoduše nestíhali a podřizují své postupy tomu, ať se pokud možno všude recenzuje až opatchovaný Battlefield 3 s méně chybami - nikoli základní prodávaná verze (to, co dostanete přímo na disku), ze které by nemuseli vyjít tak dobře. Kvůli tomu údajně bylo rozesílání her médiím ve světě uměle pozdrženo až na páteční večer, aby hru neměla na víkendové hraní a "musela" použít zásadní tzv. Day 1 patch nachystaný na den vydání (a recenze ho tím pádem zohlednily a vyšly až později).

Další věc je, že EA se potřebovali pojistit, ať se nejprve hodnotí PC verze Battlefieldu 3, když má lepší grafiku i šlo netradičně o hlavní vývojovou platformu. Ale PC verzi z bezpečnostních důvodů (riziko úniku) i kvůli složitému procesu s aplikováním ještě neveřejných patchů nebo omrknutí multiplayeru v bitvách proti vývojářům mohli svěřit v předstihu jen pár lidem (což se navíc stalo se zpožděním, proto ten odklad recenzí z pátku na pondělí), kterým ještě optimálně výrobce hardwaru zapůjčil nadupanou sestavu. Opět s cílem, aby z toho hra vyšla co nejlépe, což je však logická snaha výrobce a nikdo mu to nemůže mít za zlé.

Pro běžné hráče se PC verze BF3 odemkne na Originu až od pátku 28. října a i oni budou hrát už opatchovanou hru, ne tu, co dostanou na DVD. Jak k tomu přijde většina ostatních her, které se běžně recenzují z nedodělané review-verze nebo promo verze bez startovního patche, je už věc jiná, kterou však mohou svým jednáním ovlivnit jejich výrobci, stejně jako to v případě BF3 učinili EA, kteří na to mají plné právo.

Reklama