DoporučenoRECENZE Torment Tides of Numenera

RECENZE Might and Magic: Heroes 7

Asi nikdy nemůžou být úplně špatnou hrou..?

DoporučenoRECENZE Shadowrun: Hong Kong

Kyberpunkové RPG pobaví i potřetí.

DoporučenoRECENZE Order of Battle: Pacific

Povedená válečná tahovka pro náročnější hráče.

lasické válečné tahovky jsou vnímány spíš jako zábava pro hardcore podivíny. A na vině přitom nemusí být ani tak složitost a komplexnost pravidel, ale spíš schematická a někdy až odpudivá grafika. Tohle se snaží zlomit pár let starý kousek Panzer Corps (PC), duchovní nástupce slavné série Panzer General, a teď k němu přibyl další spolubojovník ze stejné vydavatelské stáje - Order of Battle: Pacific. Ten se prezentuje na poměry tahovek velmi pěknou vizualizací, a navrch přidává přeci jen exotičtější prostředí než profláklá evropská či africká bojiště: relativně méně vytěženou tichomořskou řež mezi Japonci a Američany. Hru můžeme zjednodušeně brát jako „Panzer Corps s Amíky a Japonci", ale v hezčím grafickém kabátku a s trochu odlišnými pravidly a zajímavými vychytávkami.

Doporučeno2. ČÁST RECENZE Pillars of Eternity

Svět, hrdinovo sídlo, atmosféra, dialogy a nedostatky.

Minulý týden jsme vykročili do úžasného dobrodružství, tak jej pojďme dorazit. V prvním dílu recenze jsme se mimo jiné podívali herní systém, parťáky a taktické boje. To ale k vykreslení celistvosti a chytlavé atmosféry nestačí, pojďme se podívat ještě dál.

RECENZE Pillars of Eternity

Moderní Baldurs Gate, ale úplně v novém.

Když se na něco fakt hodně těšíte, jste pak z výsledku většinou trochu zklamaní. Ale občas se najdou výjimky. Já jsem se na Pillars of Eternity těšil v podstatě od jejího ohlášení, a s dalšími obrázky a informacemi moje natěšení rostlo a rostlo. A i přes velká očekávání... jsem teď z finální hry nadšený.

RECENZE Lords of Xulima

Pro fandy RPG ze staré školy ideální.

RPG žánru se v posledních měsících daří. A nejen díky AAA titulům, viz třeba Grimrock. Pod kotel přikládají i nezávislá studia a kickstarterové projekty. Třeba takový titul Lorda of Xulima. Sto hodin u něj klidně strávíte, ani nemrknete. Pokud tedy fandíte klasickým RPG s tahovými souboji a střední až vysokou obtížností.

DOJMY z Early Access českého DEX

Jaká je zatím směsice cyberpunku, RPG a arkády?

Cyberpunkových her je vskutku pomálu. O to větším překvapením je RPG vznikající u nás. Se sympatickou ultramoderní hrdinkou se díky předběžnému přístupu na Steamu (už s několika většími updaty) můžete seznámit i vy. Ale abyste nemuseli platit nebo ztrácet čas, podívali jsme se modrovlasé kočičce na zoubek za vás.

MOJE TOP 5 ROKU: Jiří Sládek

Osobní žebříček recenzenta RPG žánru začíná sérii.

MOJE TOP 5 ROKU je série rekapitulujících článků, ve kterých jednotliví kmenoví autoři českého Eurogameru už třetím rokem sestavují ryze osobní žebříček jejich nejoblíbenějších her, které měli možnost v uplynulých dvanácti měsících hrát nebo recenzovat (jiné hry, které nehráli, v osobním TOP 5 nesmí figurovat). Jiří Sládek je bývalým šéfredaktorem GameStaru a nyní pracuje jako online portfolio manažer v TV Nova.

RECENZE Icewind Dale: Enhanced Edition

Znovu na sever. A znovu zábavně.

D&D hry mám fakt rád. Zvlášť klasické poctivé kusy Baldur´s Gate a Icewid Dale, ty se dají hrát pořád dokola. Enhanced Edice už vylepšily oba díly BG, a teď přichází na řadu i dobrodružství z Planin ledového větru. Což je opravdu fajn příležitost, jak se k tomuto letitému kousku mohou dostat i hráči, kteří k dobrému zážitku potřebují aspoň trochu moderní zpracování.

RECENZE Wasteland 2

Tak trochu jiný Fallout? ANO!

Máte rádi Fallout? Postapokalyptický žánr? Kvalitní RPG? Pokud je odpověď na jakoukoliv otázku výše uvedenou kladná, pak si nový Wasteland 2 fakt užijete. Jde logicky o pokračování stařičkého RPG Wasteland, které ač více textové než obrazové, dokázalo pohltit spousty RPG pozitivních hráčů. A aktuální pokračování zrozené v hlavě veterána Briana Farga a financované pomocí Kickstarteru přidává i všechny moderní postupy, které od dnešních her očekáváme.

RECENZE Sacred 3

Akce v trojce nechybí, ale RPG prvky ano.

Série Sacred mě vždycky bavila. Třeba i proto, že vždycky dokázala do žánru, jemuž jasně dominovalo Diablo, přinést pár novinek. Třeba hodně otevřený svět nebo jízdu na koních, ochočených tygrech a dalších potvorách. Aktuální trojka je bohužel v inovacích výrazně skoupější a navíc ignoruje i mnohé osvědčené prvky. Možná i proto, že na aktuálním díle pracovalo jiné studio než na těch předchozích.

TÉMA: The Elder Scrolls Online pro časově vytížené a sólisty

Užijí si toto MMORPG, ač nemají čas či přátele?

Onlinovky jsou pro zaměstnané a časově vytížené hráče mor. Na jednu stranu je fajn, že vám k vyplnění veškerého volného času stačí jen jedna hra a „máte vystaráno", na druhou stranu si po hodinových či dvouhodinových večerních seancích nemusíte takové MMORPG vychutnat úplně naplno. Jak si můžete i s nedostatkem času užít aktuální TESO? Ač mě tahle hra už před vydáním dost zajímala, na recenzi jsem fakt neaspiroval (tu napsal kolega Martin Frey zde) kvůli k časové tísni, samozřejmě. Zároveň ale dokážu snad celkem autenticky posoudit, co dá tahle hra lidem, kteří nemají čas hrát ji každý den pět hodin v jednom zátahu.

NÁVOD pro začátečníky v The Elder Scrolls Online

Pomoc s úvodními krůčky v online Tamrielu.

I když se The Elder Scrolls Online (recenze, ?dojmy) v některých ohledech od klasických MMORPG liší, většina principů je podobná ostatním onlinovkám. Jelikož jde ale o hodně propagovaný a očekávaný titul, přiláká určitě i hráče, kteří doposud s MMO moc zkušeností nemají, zejména ti rekrutovaní ze Skyrimu a předešlých singleplayerových dílů série (viz glosa). Právě těmto lidem se pokusíme ulehčit první kroky v Tamrielu. A jedna rada ještě před hraním: pokud vám dá hra na výběr serveru, vyberte si evropský.

GLOSA: Elder Scrolls Online versus Skyrim

Je TESO mulťákem Skyrimu nebo o něj nestojíme?

Před vydáním hry jsem mezi známými a přáteli nejen z herní branže mnoho nadšení z TESO nezaznamenal. Ani ostrá verze mnohé z nich nepřesvědčila. TESO má přitom nepochybně vysokou kvalitu, ale problém je, že od titulu mnozí čekali něco trochu jiného, než hra nakonec přináší. Část hráčů - fandů TES série - doufala, že se dočká vymodleného „multiplayerového Skyrimu" a z bety a různých ukázek byla zklamaná. Jiní zas chtěli pořádné klasické MMORG se vším všudy a prvky Skyrimu jim jsou naopak na obtíž. A jaký z toho mám pocit já?

RECENZE Realms of Arkania: Blade of Destiny REVISED

Hardcore RPG, nic pro běžné hráče. Jaký je reparát?

Dnes už skoro archaická trilogie Realms of Arkania patří ke klenotům svého žánru. Ani ve své době (natož dneska) neohromila zpracováním, ale spíš obrovským světem s velkou volností pro hráčovo putování, neskutečně propracovaným herním systémem a spoustou detailů, které by dnes už dostaly nálepku „hardcore". A jelikož jsou v posledních letech hodně v módě remaky přiznané i nepřiznané, doufal jsem, že dojde i vzkříšení téhle trilogie. Ale když se tak loni v létě stalo, byl to takový průšvih, že jsem si přál, aby autoři remaku mohli naloadovat pozici datovanou k začátku jejich práce a začali kompletně znovu...

RECENZE PO DOHRÁNÍ Might and Magic X: Legacy

Nostalgická vzpomínka a dobrá zábava v jednom.

Loňský rok ukázal, že retro stylu se daří, a v žánru RPG to platí zvlášť. A teď je tu další důkaz. Zastánce hi-endové grafiky a technologické špičky tedy asi Might and Magic neosloví, ale mě a určitě i spoustu dalších tohle vzkříšení slavné série po deseti letech zajímá měrou vrchovatou. V rozporu s budováním napětí a prozrazením výsledku až na konci už teď klidně propálím, že ty hlavní atributy - tedy zábavnost a hratelnost - jsou v tomhle lehce retro dungeonu na solidní úrovni.

MÝCH TOP 5 ROKU: Jiří Sládek

Brnkání hlavně na strunu nostalgie a stolních RPG.

MÝCH TOP 5 ROKU je nová série článků, ve které se vybraní kmenoví recenzenti Eurogameru ohlížejí za uplynulým rokem 2013, subjektivně vybírají své nejoblíbenější hry či trendy a zdůvodňují, čím je přesně zaujaly. Navazuje na obdobné osobní žebříčky za 2012.

GLOSA: Hurá, retro RPG! Ale... žádné velké nové?

Jíra Sládek se ohlíží za suchým rokem.

Nedávno jsme si s Honzou Vrobelem v hospodě docela notovali, jak letos PC RPGčkáři mají retro žně. Tedy - jak je zas bezva Enhanced verze Baldur´s Gate 2, jak se nezávislým moderům skvěle povedl Resurrection mod k Falloutu, a jak nás potěšil staromilský Shadowrun Returns, ze kterého na mě dýchá nostalgická atmosféra dlouhých večerů strávených s partou kamarádů u „papírového" RPG Shadowrun... A mě vlastně docela baví třeba i rozdělaná „desítka" série Might and Magic s klasickým old-school pohybem po čtvercích.

RECENZE Baldurs Gate 2: Enhanced Edition

Další old-skool RPG v novém kabátku.

S retro hrami a různými remaky se letos docela roztrhl pytel, a hlavně příznivci old-skool RPG si přicházejí na své. Vzkříšení série Might and Magic, dotažení výtečné předělávky Falloutu... To je prostě paráda (dobře, zoufalství v podobě remaku jinak skvělé Realms of Arkania nebudu zmiňovat, abych se sám nerozčílil). A teď tu máme druhý díl „enhanced" verze fantasy ságy Baldur´s Gate (recenze jedničky pro iPad z ledna).

RECENZE modifikace Fallout: Resurrection

Fallout s úplně novým příběhem. Česky. A zadarmo.

Jsou hry, na které se nezapomíná. Hry, které třeba i dodnes definují svůj žánr. Pro někoho je to Doom, pro někoho Need for Speed, pro mě jednoznačně Fallout a Baldur´s Gate. Zatímco BG fanoušci se dočkali solidní reinkarnace s podtitulem Enhanced Edition, cestovatelé radioaktivní pustinou zatím měli smůlu. Novější kousky od Bethesdy (trojka a New Vegas) určitě nejsou špatné, ale atmosféru původních izometrických klasik aspoň mě osobně nenahradí.

DOJMY z Might and Magic X: Legacy

Svět plný dungeonů, úkolů, pokladů: jak za starých časů?

Počítačový svět Might and Magic vznikl ještě v době, kdy jsem na osmibitovém Atari proháněl Zorra a hrál na svou dobu skvělou Karateku. Patří k historii počítačové zábavy stejně jako Doom nebo Civilizace. A zatímco strategičtí Heroes vycházejí v novém provedení celkem pravidelně, RPG série se vrací po více než desetileté přestávce. A na Steamu si už teď už můžete za třicet Euro koupit v poslední době populární „Early Access" (předčasný přístup) a nahlédnout do hry. Ale než utratíte peníze, za něž pak dostanete i plnou hru, přečtěte si, jestli to vůbec bude stát za to.

RECENZE iPad konverze XCOM: Enemy Unknown

Řežba s emzáky i na mobilech. V čem se liší od originálu?

Strategie XCOM: Enemy Unknown od tvůrců Civilizace posbírala hned několik ocenění za loňský rok (naše tehdejší recenze, 9/10). A oprávněně. Jde o perfektního nástupce legendární, dnes již skoro archaické tahovky UFO: Enemy Unknown, který velmi funkčně a hladce kombinuje osvědčené principy s moderním zpracováním. Při zachování chytlavé atmosféry a strhující hratelnosti. Autoři z Firaxis si po úspěchu dobře uvědomili, že tahové strategie jsou jak stvořené pro zpracování na tabletech a smartphonech, a předělali XCOM na zařízení s nakousnutým jablkem. A snad vám nebude připadat další čtení zbytečné, když už teď prozradím, že se jim port na iPady a iPhony povedl fakt náramně!

RECENZE Civilization 5: Brave New World

Druhý datadisk umí hru osladit nevojenskými aktivitami.

Přiznávám, že mě v Civilizaci (a vlastně nejen tam) vždycky bavilo víc budování a piplání říše, než vojenské výpady proti nepřejícím sousedům. Civilizace naštěstí podporuje i celkem mírumilovné hraní, i když úplně se bitvám vyhnete jen málokdy. A samozřejmě vás může naštvat, když se vaše vymazlené území v rozkvětu začne bortit pod tíhou zdlouhavé a vyčerpávající války. Brave New World, druhý přídavek ke skvělé páté Civilizaci, asi udělá radost mě podobným hráčům. Ne že by snad omezoval vojenské aktivity - přináší dokonce i pár nových jednotek - ale štědře povoluje stavidla nebojových, zejména kulturních a diplomatických aktivit.

RECENZE Neverwinter, Free-2-Play dle Dungeons and Dragons

Onlinovka víceméně zadarmo a s uživatelským obsahem.

Ještě před spuštěním pro mě bylo jednoznačně největším lákadlem zasazení hry do reálií Dungeons and Dragons, konkrétně do věta Forgotten Realms. Většina titulů postavených na prostředí D&D patří mezi kvalitní kousky, zajímavé je i zatím jediné opravdu MMO pojetí tohoto světa - Dungeons and Dragons Online. A zároveň jsem se trochu bál toho, že autoři z Crypticu nový Neverwinter postavili na čtvrté edici D&D, která je pro skalní hráče tak trochu kontroverzní, hlavně proto, že se celou tuhle RPG legendu snaží posunout směrem k širokým masám.

RECENZE Kings Bounty: Warriors of the North

Další desítky hodin RPG a tahových bojů jako v Heroes.

Napodobitelů, následovníků i prachsprostých vykradačů slavné série Heroes of Might and Magic je samozřejmě spousta. Jednou z těch věru povedenějších a hlavně originálnějších je sága King´s Bounty. Vydává jej 1C, ruský vydavatel zaměřený hlavně na budgetové, ovšem leckdy myšlenkou dost propracované tituly. A mimochodem malá odbočka: přísně technicky je série King´s Bounty vlastně předchůdcem Heroesů! Tahle značka se totiž objevila už v roce 1990, tedy pět let před vydáním prvního dílu HOMAM. Ovšem v novém hávu, tak, jak King´s Bounty asi znáte, se tahle řada vrátila až v roce 2008.

Recenze Baldurs Gate: Enhanced Edition

Stará láska nerezaví...

Na remake Baldur´s Gate jsem se těšil až neuvěřitelně. Možná proto, že mi klasická izometrická RPG v dnešní nabídce prostě chybějí, a nebo proto, že čas do času s kamarády pořád mydlíme "stolní" D&D (tedy spíš Pathfindera, ale pro nezasvěcené je to prašť jako uhoď). Čekal jsem tedy totální herní slast. I přesto jsem po spuštění trpělivě dlouho a dlouho "nahazoval" virtuálního avatara, dokud jsem nebyl se svým elfím zlodějem/mágem spokojen. Krátký jednoduchý ručně kreslený filmeček a... je tu stará dobrá Baldur´s Gate.

Finální recenze Guild Wars 2

Po dlouhém hraní a textu stačí krátký verdikt: 10/10!

S hodně očekávanou onlinovkou Guild Wars 2 jsme strávili pár týdnů v ostrém provozu, takže po videorecenzi, předrecenzi, dojmech z bety, videodojmech či dojmech po úvodních dnech ji nyní můžeme finálně zhodnotit i textově. Zažili jsme s Guild Wars 2 vše, co dnes od skvělé MMORPG čekáme. Silný osobní příběh, spoustu volitelných questů, pobití zástupů tuhých příšer v podzemí i na povrchu, puštění se do křížku s ostatními hráči v taktických soubojích i masivních bitvách, učení se novým dovednostem a vyrábění či nacházení mocnějšího a mocnějšího vybavení... Snad jen vlastní dům by mohl oproti některým jiným onlinovkám některým hráčům chybět.

první předešlá