Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Blur

Z bláznivého závodění v betě dnes otevřené všem.

Specialista na přístupné závodní hry, britské studio Bizarre Creations, dokončuje svoje další, vlastně již sedmá autíčka. Po úspěšném kvartetu dospělejších závodů Project Gotham Racing tentokrát zabrousilo do zcela jiných vod s veselým a zběsilým poježděním v Blur. Multiplayerová beta mě tudíž okamžitě ponořila do neonově snového světa nevážných závodů v městském prostředí, kde hlavní roli nehraje umění volantu, ale spíše chytré využívání roztodivných zbraní a powerupů.

Neonový styl hry mi okamžitě připomněl starší Need for Speed nebo závody Juiced. I v Bluru jezdíte v silně arkádovém duchu v chumlu až dvou desítek jezdců (offline i online) na zjednodušených tratích inspirovaných částmi světových měst. Lokací má být v plné hře celkem čtrnáct, přičemž díky různému větvení, odbočkám, zkratkám a nadjezdům, si v nich užijete až čtyři desítky jednotlivých tratí a cest.

Takto na televizi vypadá trať v Badlands.

Beta mi z tohoto košíku ukázala střídmou část půltuctu tratí. Ryze městská Barcelona a Tokyo nabízely veskrze velice rychlé dálnice a široké vozovky, kde prakticky nemusíte sundat nohu z plynu. Zajímavější byly již náročnější doky v Los Angeles, kde v té velké rychlosti, kterou je Blur ostatně typický, velice snadno nabouráte do kontejnerů, rozdělujících vozovku ve dvě. Já jsem si asi nejvíce oblíbil venkovské Badlands, pěkně okořeněné malým letištěm a industriální oblastí, kteréžto obsahují asi nejvíce zkratek a dalších cest.

Bohužel mi hra nedovolila svobodně si zvolit trať, ale s přihlédnutím k počtu hráčů a vybranému režimu jízdy jsem mohl pouze hlasovat pro jeden ze dvou kousků. Do plné hry snad tvůrci zapracují i plně uživatelské závody, jež jsou v betě zapovězeny. Pokud vám online hra nenajde ani jednu volnou seanci, což se mi občas stalo, náhodně namíchá lokaci a povolenou skupinu vozidel, přičemž vás vhodí do lobby, kde vyčkáte příchodu dalších hráčů.

Až 20 hráčů v online závodě, to už je pěkné maso.

První dny hraní jsem měl na Xboxu 360 docela problém vůbec se někam připojit, nicméně po čase už byla situace o mnoho lepší, když zvláště večer betu hrály stovky lidí, takže automatické nalezení volné seance již nebylo problémem. Taktéž vyhazování z rozjetého závodu, což se mi několikrát stalo, jsem později už nezaregistroval. Dnes se beta otevřela všem hráčům na Xbox Live, takže už nemusíte mít přístupový kód jako dříve.

Beta má odemčenu čtveřici jízdních režimů, vždy zpravidla na dvě až tři kola, jež se ale od sebe moc neliší. Základ tvoří Skirmish Racing, tedy závody 2-10 jezdců, samozřejmě s možností uzmout nějaký ten powerup, nacházející se střídmě na trati v podobě jasně barevných ikonek. To masitější je následný Power-up Racing, vlastně totožný mód, pouze s tím rozdílem, že powerupů je na trati mnohem více, resp. se hojněji vyskytují a jezdit může dvojnásobný počet hráčů. Motor Mash se pak jasně inspiruje Destruction Derby, když boduje hlavně bourání do vozidel protivníků v uzavřených arénách, a konečně poslední možností je ultra rychlý závod Hi Speed, zasvěcený pouze nejrychlejší A třídě vozidel.

Lobby online režimu v betě.

V garáži naleznete kupř. vytuněný Renault Megane Sport, přičemž další tři slabší třídy v betě reprezentuje celkem čtrnáct vozidel, včetně Fordu Mustang, Focus RS a GT40, BMW M3, Lotusu Exige, Land Roverů, VW Scirocca, Audi TTS a třeba i klasické muscle káry Chevrolet Camaro. Z toho je vidět, že tvůrci kombinují jak klasické vozy, tak i ty sportovní, popř. offroady, což má v plné hře znamenat padesátku licencovaných automobilů.

Jenže prakticky všechny vozy se skoro navlas stejně řídí. Nějaký rozmanitější jízdní model jsem nezaznamenal, tedy pokud odhlédnu od toho, že každá třída dosahuje jiných hodnot maximálky, zrychlení a tendence ke smyku. Na druhou stranu tvůrci jakožto mistři pohodlného řízení nastavili po vzoru PGR opět velmi vstřícné a příjemné ovládání, jež vám okamžitě sedne do ruky a netrpí žádnou záludností. Již za okamžik si budete řízení v pohodě užívat.

Tomuto překvapení od soupeřů je lépe se vyhnout.

Jasné zjednodušení indikují už jen pouhé dva náhledy, zpoza vozu a před nárazníkem v první osobě, stejně tak i absence manuálního řazení, které by stejně bylo jen na obtíž, protože při závodě máte plné ruce práce s používáním nasbíraných powerupů. Ty jsou jakýmsi středobodem celé hry a hlavně na nich záleží, na jaké pozici dovalíte do cíle. Blur tak rozhodně není pro jezdce s oblibou pilující nejrychlejší stopu a vztekající se vždy, když se o jejich vypiplané vozítko někdo jen drobně otře. Blur je totiž na zcela druhé straně barikády...