RECENZE multiplayeru Call of Duty: Ghosts

Je i online přešlapováním na místě či to spasil Extinction?

Touhle dobou je již zřejmé, že desátý díl Call of Duty je opět mnohamilionový trhák, navzdory tradičně rozpačitým recenzím singleplayeru, původní technické nevyladěnosti PC verze a skutečnosti, že nemálo hráčů čekalo s nákupem hry na příchod nových konzolí (rozdílová PS4 recenze). Já jsem každopádně hrál mulťák na Xboxu 360 i Xboxu One (můj postup, postava a vybavení se kupodivu automaticky přenesla s mým Xbox Live profilem!). Po několika týdnech ochutnávání nových map, zbraní a režimů jsem dospěl k nepřekvapivému závěru, že MP nejnovější Call of Duty je v zásadě to samé, na co jsme každoročně zvyklí (viz MP recenze Black Ops 2).

Vyrobte si vojandu

Základem všeho je samozřejmě namíchání výzbroje a schopností podle vašeho herního stylu a preferencí. Režim "Create a soldier" byl letos doplněn o možnost upravovat také vzhled vašeho vojáka, takže máte třebas možnost nosit "hejkala" i bez sniperky nebo na sebe vzít podobu některé z ikonických příběhových postav série. Tou nejpříjemnější vizuální obměnou je ale začlenění ženského pohlaví, takže v rámci rovnoprávnosti nyní budete na bojišti potkávat vojáky i vojandy.

Vzhled každopádně nemá žádný vliv na hratelnost. A když už jsme u toho vzhledu, jednou větou bych také mohl odbýt, že hra celkově vizuálně nevypadá o moc lépe, než jak jsme na ni za poslední roky zvyklí. Pokud jde o odemykání nových věcí, za úspěch během hraní a za plnění různých "výzev" (některé vypadávají ze zabitých nepřátel přímo ve hře - např. "zabij další dva protivníky nožem") získáváte "zlaťáky", pomocí kterých si odemykáte nové zbraně či perky.

Vaše výzbroj je opět rozdělena na několik položek, z nichž můžete ubírat ve prospěch jiné kategorie: pokud si například nevezmete žádný granát, můžete si místo toho nasadit jeden perk navíc. Dokonce je tu i možnost mít místo hlavní nebo záložní zbraně jen nůž. Mezi zbraněmi najdete úplně novou třídu tzv. "Marksman Rifles", tedy útočných pušek skoro tak dalekonosných a ničivých, jako jsou sniperky. Jinak v arzenálu nic nepřekvapí a zbraně jsou tradičně rozumně vyvážené, snad kromě brokovnice Bulldog. Ta střílí tak rychle, jak mačkáte spoušť - v souboji na blízko je snad až příliš smrtící.

Killstreaky jsou opět rozděleny na kategorie útočné nebo podpůrné, takže máte šanci nějaké nasbírat i když se vám nebude dařit přežít/zabíjet. Docela rozumně ubyly ultimátní vzdušné útoky (zůstalo jich méně a žádný není tak nesmyslný, jako bývala atomovka) a přibyla možnost přivolat si psa - ten běhá po mapě s vámi a docela kvalitně vás brání, navíc vrčením upozorňuje na blízkost nepřítele.

Bojiště a pravidla

Aktuální čtrnáctka multiplayerových map nabízí tradičně pestrou směsici s několika unikáty, které v příběhové kampani v žádné podobě nenajdete. Některé mapy se zdají být poněkud větší, než bývá u téhle série zvykem - například středověký hrad "Stonehaven" obklopený loukami je možné probíhat i ve dvanácti hráčích poměrně dlouho, aniž byste na někoho narazili (nemluvě o tom, v jaké výhodě jsou zde snipeři). Na druhou stranu zde nechybí menší mapy, kde do sebe osmnáct hráčů naráží prakticky nonstop - zábavné je už jenom pozorovat to rojení na radaru.

Kromě již tradiční členitosti a vertikality sebou nejedno prostředí nově nese interaktivní prvky: mapa může být zaplavena, část architektury zničena výbuchem, může se přivalit mlha a nebo můžete třebas pomocí exploze shodit do propasti autobus, ve kterém se rádi schovávají nepřátelé. Nejsou to proměny až tak epické jako v konkurenčním Battlefieldu 4, ale i tak potěší. Z nových možností v rámci ovládání příjemně funguje sklouznutí na konci běhu, nicméně vyklánění zpoza rohu/krytu působí poněkud křečovitě a nespolehlivě.

Herní režimy nabízí klasické menu: najdete zde samozřejmě Týmový deathmatch, individuální Free For All, Domination s vlajkami, Search & Destroy inspirovaný Counter Strike nebo oblíbený Kill Confirmed. Mezi novinkami je Cranked, kde se vám zabitím protivníka spustí třicetivteřinový odpočet - pokud do té doby nezabijete dalšího, vybuchnete. Aby to bylo ještě rychlejší a zábavnější, po těch třicet vteřin se vám násobí bonusy a hlavně: jste rychlejší. Pokud vám COD nepřipadala dost frenetická, tenhle režim je pro vás.

Blitz je víceméně Domination, jen místo vlajek jsou na každé straně branky, kterými je potřeba proběhnout (Ender by měl radost). Search & Rescue přináší do klasického CS modelu zajímavou možnost oživit již zabité spoluhráče sebráním jejich psí známky. Hunted, který podle všeho hraje nejméně lidí, vám dá jen nůž a pistoli - lepší zbraně je třeba sbírat na bojišti. A konečně Infected vybere na začátku hry náhodně jednoho člověka, který je "zombie s nožem": kohokoliv zabije, promění na to samé. Tohle je obzvláště zábavné v osmnácti lidech na menší mapě. Bohužel, drtivá řada režimů není k dispozici v Hardcore módu, kde najdete jen klasickou čtveřici.

Čety a emzáci

Vedle pestré palety multiplayerových režimů ve hře najdete také dvě úplně nové odnože pro více hráčů. Tou první z nich je "Squads". Zde si můžete nastavit skupinu vojáků podle sebe a pak s nimi společně trénovat hraní proti botům a své vojáky mezi zápasy vylepšovat. Umělá inteligence vašeho týmu i botů je na rozumné úrovni: občas je vidíte dělat věci, které byste čekali od živého hráče (obcházení rohu v přikrčení například) zatímco jindy se zachovají klasicky stupidně, jak to umí jen AI (rozběhnou se proti vám).

Každopádně tenhle nový režim představuje zajímavou možnost, pokud si například chcete zahrát offline. Online máte navíc možnost hrát proti četám ostatních hráčů a dokonce přizvat své přátele, aby se ujali ovládání vojáků ve vaší četě. Nechybí zde ani možnost jakéhosi režimu hordy (Safeguard) s vaší četou, kdy se snažíte o přežití stále silnějších vln nepřátel.

MP trailer

Nejkurióznější novinkou je samozřejmě režim Extinction. Podle příběhu raketové útoky z orbitální stanice Odin probudily hluboko pod zemí v jednom americkém městečku cosi cizího a vražedného, s nejedním zubem a chapadlem. Ano, jde samozřejmě o onen hojně diskutovaný mód s vetřelci. Až čtyři hráči se zde pokusí na jedné rozlehlé (údajně trvá tři hodiny) mapě zničit pomocí speciálního přenosného vrtáku hnízda vetřelců, zatímco na ně podnikají nájezdy stále silnější a větší monstra. V jednom se tady daleko nedostanete.

Call of Duty: Ghosts vyšlo pro PC, PS3, X360, PS4, Xbox One v listopadu.

Zajímavé je, že Extinction má svoje vlastní vylepšování výzbroje a schopností, nezávislé na zbytku multiplayerových módů. Dává to ale smysl, jelikož schopnosti jsou zde rozdělené do kategorií typu "tank-technik-zdravotník-specialista". Jelikož si tahle napodobenina Nazi Zombies nezadá v obtížnosti s originálem, jediná šance na úspěch je vytrénovaná skupina hráčů, využívajících celou paletu povolání.

VERDIKT PRO MULTIPLAYER: Ghosts měla být velká událost: desátý díl série se oprostil od postav a zasazení předchozích her, díky čemuž měl být plný novinek a originality. Bohužel, ironicky jde o jednu z nejméně inovativních her v rámci série. Obzvláště patrné je to v multiplayeru, kde sice nechybí pokusy a nápady, ale žádný z nich nepřetéká originalitou ani zábavností. Ve výsledku tak dostanete prostě tradiční porci online mlaty, jak jsou na ni fanoušci zvyklí. Záleží tedy jen na tom, jak velký fanoušek kdo je: ti zapálenější s Ghosts zřejmě bez problémů následující rok stráví, zatímco ti občasnější si klidně mohou vystačit s loňským ročníkem.

Videorecenze singleplayeru Call of Duty: Ghosts PC
7 / 10

Call of Duty: Ghosts