If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Cenega končí s Activision

Proč dala vale CoD?

Oficiální tisková zpráva

Dnes bylo oficiálně oznámeno ukončení spolupráce Cenegy Czech s předním zahraničním výrobcem Activision Blizzard. Jeho hry zde Cenega distribuovala od dubna 2008, kdy vystřídala CD Projekt, včetně hitů jako Modern Warfare 2 (nejprodávanější hra podzimu v celé ČR podle auditu GfK) nebo předplacené karty pro World of Warcraft. Jejich rozchod se netýká pouze naší země, ale i dalších teritorií.

"Společnosti se rozhodly změnit model spolupráce a upravit své partnerství podle svých dlouhodobých cílů. Activision Blizzard se chce ve svém dlouhodobém plánu plně zaměřit na rostoucí řadu svých jedinečných titulů, zatímco společnost Cenega hodlá exkluzivně reprezentovat řadu vydavatelů v oblasti východní Evropy," neurčitě uvádí tisková zpráva ve velmi diplomatickém tónu.

Cenega tak skončí s distribuci titulů společnosti Activision Blizzard na území České republiky a Slovenska do konce dubna. Ponechá si jen práva na některé PC hry od LucasArts, konkrétně LEGO Indiana Jones 2 a Star Wars: Force Unleashed (Sith Edition). O případných dalších titulech budou obě společnosti jednat v budoucnu jednotlivě. "Obě strany budou pokračovat ve svém partnerství v oblasti služeb, řada služeb bude společnosti Activision Blizzard poskytována společností Cenega," vysvětluje tiskovka, proč se nerozcházejí úplně.

Neoficiální důvody rozchodu

Když jsme se tuto zásadní zprávu dozvěděli, nemohli jsme věřit vlastním uším. Ukončení spolupráce zrovna teď, když na dveře klepe StarCraft II a koncem roku datadisk pro World of Warcraft, kteří si určitě sáhnou na maximální dosažitelné prodeje v domácích podmínkách? Přestat zastupovat jednoho z nejvýdělečnějších vydavatelů, jehož Modern Warfare 2 se prodaly desítky milionů kusů, to hlava zpočátku moc nebere. Ale právě tento ohromný úspěch souvisí s důvodem.

Ačkoliv to tisková zpráva nikde úmyslně nezmiňuje a snaží se za každou cenu vyznít neutrálně, rozhodnutí o rozchodu vzešlo překvapivě ze strany Cenegy. Většinou to v těchto případech bývá naopak. Důvodem byly podle informací Eurogameru velmi nevýhodné podmínky spolupráce.

Activision v posledních letech narostl hřebínek a stanovují čím dál tvrdší požadavky pro lokální distributory, kteří víceméně fungují jen jako banka a jejich obchodní marže je přitom mizivá. Zatímco na zastupování jiných výrobců se u populárních her dá slušně vydělat, u her Activisionu by domácí vydavatel měl minimální zisk a jen by mu to blokovalo peníze. Nepřebila to ani atraktivita dokončovaných titulů z dílny Blizzardu nebo vyhlídka dalšího Call of Duty. Když je nákupní cena samotného distributora vyšší než u šedého dovozu, je to na pováženou...

Budoucnost

Ačkoliv to ještě není oficiálně oznámeno (tisková zpráva to teprve slibuje), Eurogamer.cz zjistil, že Activision bude v ČR odteď zastupovat společnost ABC Data s.r.o. (a nahradí tak kompletně dosavadní činnosti Cenegy). Na herní scéně úplný nováček, protože se dosud zabývala jen výpočetní technikou. Jedná se o docela velkou firmu s pražským sídlem a miliardovými obraty ročně. Pokud je seznam zaměstnanců aktuální, nevidíme mezi nimi žádné nám známé jméno. Herní trh je však hodně specifický, není snadné do něj proniknout a ABC Data jsou na něm nováčkem. Je někdo takový přesně tím, koho Activision potřebují jako svého partnera?

Nadcházející letní hry od Activision jako Blur, Singularity nebo Transformers proto v České republice oficiálně vyjdou, avšak nedá se u nich očekávat nízká cena. Zachování dosavadní cenové hladiny např. u StarCraftu II, který pod Cenegou měl stát 1099 Kč, podle našich informací nehrozí. S ABC Data pravděpodobně dojde k jejímu navýšení o pár stovek korun. Pokud se tak stane, pro domácí obchody i koncové zákazníky může být výhodnější dovoz ze zahraničí.

Co se týče lokalizací, ty Activision stejnak nikomu (ani Ceneze ani předtím CD Projektu) nepovoloval, takže v tomto směru nebude po změně lokálního distributora žádný rozdíl. Technickou podporu pro starší hry má poskytovat přímo Activision spolu s novým partnerem a některé snad mají i znovu uvést na trh.

A co se tímto krokem změní u Cenegy? Nic významného, asi bude mít o starost méně a naopak více času na jiné velké distributory, kterých ji zůstalo mnoho: Take 2, Bethesda, Warner Bros, Square Enix (Eidos), Capcom a další.

Comments