Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Co přesně bude znamenat více teraflopů výkonu PS5 a Xbox Series X pro hry?

Vysvětlení přínosů a změn pro laiky od veteránů.

Dvanáct teraflopů Xbox Series X je oficiálně potvrzeno od Microsoftu. Ale co to přesně bude znamenat pro nextgen hry a hráče, i u PS5 titulů?

O srozumitelné vysvětlení pro laiky se pokusili IGN, kteří si k tomu přizvali několik veteránů branže, jakými jsou Elijah Freeman, viceprezident herní divize studia Virtuous (ex-EA), či Bruce Straley, bývalého kreativního šéfa Naughty Dog.

Podle nich nové konzole dovolí mnohonásobně rozlehlejší světy, než jak jsme ve hrách dosud zvyklí, i vylepšení volumetrických efektů, jakými jsou kouř, mlha nebo mraky. Ty ve hrách už občas byly, ale se smíšenými výsledky, tentokrát však mají mít větší dopad na hratelnost.

Hráči se také budou moci pohybovat mnohem rychleji, ať už se jedná o jízdu sportovního vozu po silnici či létání, vše pravděpodobně bez nahrávacích obrazovek.

Hezčí budou také postavy, nejen jejich tváře, ale také vlasy či vousy, které navíc budou více reagovat na vnější podněty, jako je voda či vítr. Zvládly to sice částečně i staré konzole, ale pokud to bylo příliš komplexní a musely se tyto výpočty řešit paralelně s něčím jiným, už to často dost snižovalo plynulost hry.

Vývojáři nás prý budou moci okouzlit více dechberoucími věcmi v ten samý moment, s méně kompromisy. Za potenciálně velkou věc považují také raytracing, který může přiblížit grafiku animovaným filmům od Pixaru. Pokud dosud chtěli udělat něco jako ve filmu Úžasňákovi, muselo světlo procházet i ušními lalůčky postav, což prý dosud Naughty Dog falšovali či simulovali, ale nebylo to "skutečné". S novými konzolemi prý už takový shader vytvoří relativně snadno.

Všechny zmíněné vlastnosti navíc zvládnou vyrobit menší týmy než doposud. Jednoduše díky tomu, že spoustu práce nově zastanou samotné konzole, zatímco dříve se to muselo nějak simulovat a vyžadovalo to práci více lidí. I malá studia díky většímu výkonu stráví celkovou optimalizací méně času než dříve, ani nebudou muset tolik času zabíjet snahou o rozchození něčeho, na co předešlý nižší výkon PS4 či X1 prostě nestačil.

Read this next