Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

DOJMY A ROZHOVOR o Command and Conquer F2P

Nadšení z téměř nezměněné hratelnosti Generals.

Command and Conquer byla jedna z dříve oznámených her, na jejíž vyzkoušení jsem se osobně strašně moc těšil. A to i přesto, že se děsím Free-2-Play modelu, který bude na moje oblíbené Generals aplikován. Ano, v minulé větě jsem se nespletl. Nová hra z oblíbené strategické série se nejmenuje Generals, ale přesto je plná ikonických znaků právě z mé oblíbené strategie.

Na stánek EA jsem se nahrnul brzy ráno, abych měl možnost na vlastní oči a ruce pocítit, co Victory Games s Command and Conquer provedli. Mým průvodcem byl vedoucí vývoje Tim Morten. Velmi příjemný chlapík kolem padesátky, který se zatetelil blahem, když jsem mu sdělil, že mou oblíbenou frakcí v Zero Hour byli teroristé.

Nicméně mě upozornil: "Teroristé tentokrát nejsou pouze z Dálného východu. Ačkoliv byli Generals míněni v nadsázce, obdrželi jsme tenkrát spoustu stížností na to, že teroristé byly vyobrazeni pouze jako Arabové. Takže Global Liberation Army (GLA) bude složená z generálů z celého světa". Jedním dechem mi podal tabulku s tou dobou oznámenými veliteli (viz obrázek níže) a na ní se objevil třeba nearabsky vypadající Junkyard. Jeho specializací je recyklace a vlastní například oblíbený obrněný autobus z předchozích dílů.

Ostatní dvě frakce v podstatě kopírují původní hru s tím rozdílem, že místo technologicky vyspělých USA nastupuje Evropská unie. Kromě ní se dočkáme zmíněné GLA a Čínské armády sázející na hrubou sílu. Například železná lady Red Arrow se specializuje na rakety, jak v  podobě pěšáků, tak tanků. Tim naznačil, že ve Victory Games uvažují, že někteří Generálové budou pocházet z ostatních větví série C&C, například z Red Alert.

Kromě zběsilé hratelnosti vynikaly všechny díly Command and Conquer ujetou kampaní pro jednoho hráče. Ačkoliv je multiplayer ve středu zájmu, Victory Games slibují, že se dočkáme mikrokampaní. Do detailů Tim nechtěl zabíhat, ale dokáži si představit, že budou minimálně tři, tedy jedna za každou stranu konfliktu. Je otázkou, kolik misí bude spojených v  jednu a jestli se za každou kampaň nebude platit. Sázím, že ano.

Tim Morten nemohl před tím, než mě pustil k pc s betaverzí Command and Conquer nezopakovat moto hry: "Více generálů, více intenzity, více zpětné vazby a více bot". Poslední poznámka je odkazem na původní sběrače surovin, jejichž sloganem bylo: "Mohu dostat boty?", tentokrát prý budou říkat: "Mám boty!". Kromě toho zboží už nenosí v rukou, ale převáží v jakési rikše.

Nevím, zda mám smůlu, ale když jsem si sedl k prvnímu PC a spustil hru za teroristu Dr. Thraxe, po dvou minutách hra zatuhla (stejně jako PS4 u Knacku). Problém ovšem nebyl v počítači, nýbrž ve spojení se servery, na nichž beta běží a které se nacházejí ve Virginii. Je jasné, že internetový provoz, jakkoliv teoreticky robustní, se z výstaviště v Los Angeles pořádně zadýchává. Znamená to však i to, že Command & Conquer bude v podstatě tzv. "always-on" titul. K serverům jsem musel být připojen i přesto, že jsem hrál skirmish mód proti umělé inteligenci. Zdá se, že bez internetu si nezahrajeme ani zmíněné mikrokampaně. Logické, ale nemilé.

Když jsem konečně znovu rozehrál úroveň odehrávající se v poušti, všiml jsem si pár zajímavých detailů. Mapa byla určena pro maximálně šest hráčů a když jsem se Tima zeptal, řekl: „Prozatím je limit na jednu mapu skutečně tři proti třem."

Nadšený jsem byl z téměř nezměněné hratelnosti. Ačkoliv jsem Zero Hour hrál naposledy před třemi, možná čtyřmi lety, věděl jsem hned od začátku, co mám dělat, kam klikat a k čemu jsou jednotlivé budovy.

Naneštěstí jsem soupeřil jen s jedním nepřátelským generálem z EU, který se pokusil o tankový rush a ten jsem naštěstí odrazil. Jakmile jsem obsadil druhé stanoviště surovin ve formě vyskládaných přepravních kontejnerů, získal jsem výrobní a následně i početní převahu a svého protivníka jsem neutuchajícími nájezdy zničil.

Je škoda, že jsem nemohl bojovat s více generály nebo proti živým hráčům, protože jsem vyhrál až příliš rychle na to, abych dokázal nejen využít, ale i detailně prozkoumat všechna vylepšení, které jsem měl k dispozici. V podstatě jsem zvítězil jen pomocí bugin a menší variace na Angry Mob, který čítal jen asi čtyři človíčky. Ti však házeli zápalné lahve se stejnou vervou, jako dříve. Je zajímavé, že mob je základní pěchotní jednotkou, tedy aspoň u Dr. Thraxe. Mimo jiné může mob obsazovat budovy.

Nakonec jsem počítačového protivníka rozprášil na padrť, když v jeho dvou rozvinutějších bázích nezbylo živáčka. Přesto se úroveň nechtěla ukončit a nastoupila známá hra na kočku a myš. V ní jsem musel hledat jednu skrytou budovu, díky níž soupeř ještě přežíval. Tim mi prozradil, že uvažují o tom, že v podobných případech dají hráčům možnost, pravděpodobně za velmi vysokou cenu, odhalit celou mapu.

Hratelnostně jsem nemohl Command and Conquer nic vytknout. Samozřejmě, že tvůrci mají spoustu práce s dolaďováním jednotlivých generálů, což byla v Generals i Zero Hour zřejmě jediná větší chybka na jinak skvělé hře. S tím jím pomáhá velmi zapálená komunita, která už v této chvíli testuje uzavřenou betaverzi.

Zeptal jsem se Tima, na co nejčastěji poukazují: "Raná odezva kritizuje nevyvážené jednotky, ale například i mapy, které jsou příliš uzavřené a obsahují mnoho úzkých koridorů. Proto jsme do hry přidali i otevřenější mapy". Jak Tim ovšem doplnil, uzavřenou betu hrají hlavně ti nejzapálenější z komunity, kteří téměř výlučně preferují souboje jeden na jednoho a tam jsou otevřená prostranství vítána..

Velkým otazníkem, který i přes několik mých položených otázek stále visí ve vzduchu, je Free2Play model. První Timova odpověď byla důrazné: "No Pay2Win", tedy, že ke všem vlastnostem hry se budeme moci dostat i bez zaplacení jediného dolaru. Jak dlouho to bude trvat mi říci nechtěl.

Watch on YouTube

"Co si za reálné peníze půjde koupit?" Autoři prý ještě přesně nevědí, ovšem zmínka padla o nových generálech, různých vylepšeních a určitě se dočkáme placených modelů jednotek nebo minimálně jejich odlišnému otexturování. Nemožnost koupě vítězství má v prvé řadě zajistit systém výběru soupeřů, který začínajícímu hráči nepřiřadí generála se všemi odemčenými schopnostmi. Zajímavě zněla informace o tom, že bychom už od začátku u každého generála měli mít odemčeny všechny jednotky, lišit se pak mají jejich speciální vlastnosti.

Možným způsobem, jak donutit lidi zaplatit alespoň pár dolarů má být systém, v němž se volně hratelní generálové periodicky mění. To znamená, že nebudete moci stále hrát zdarma za Dr. Thraxe. Buď si jej koupíte za reálné peníze nebo na něj ušetříte v desítkách bitev či si počkáte pár týdnů, až bude opět zdarma. Nicméně to je spíše můj odhad situace z vyhýbavých odpovědí, než tutovka.

Command and Conquer se má veřejnosti otevřít koncem roku s tím, že ostrá verze bude venku až začátkem příštího roku. Tvůrci zopakovali, že nové C&C je hra, která bude neustále vylepšována po dobu několika let, a to dokonce i o singleplayerovou kampaň. Nedali mi odpověď, kolik můžeme očekávat generálů při spuštění, ani jak rychle budou přidáváni. Nicméně obrázek si můžeme udělat z jiných EA Free2Play her jako třeba Battlefield Heroes.

Je těžké odhadovat, jak dobře Command and Conquer dopadne, když neznáme detaily obchodního modelu. Ačkoliv jsem se snažil, stále nevěřím lidem z Victory Games, že hraní zdarma bude implementováno citlivě. Jedinou jistotou je, že hratelnost samotná je svižnou RTS s důrazem na management surovin, stavbu základny, rush-ování a bitvy velkého množství jednotek. Vše vypadá naprosto skvěle díky Frostbite 2 enginu. Kéž bych si mohl koupit tuhle hru za plnou cenu a nemusel se strachovat, na co ještě budu mít a kvůli čemu budu muset odehrát desítky stále stejných bitev. Ale šanci Command and Conquer dám, tím jsem si jist.

Read this next