Create

Překvapivě zábavná variace na Incredible Machine.

Create se do obchodů připlížil s naprostou tichostí a bez třeskutého marketingového cirkusu. Otázkou zůstává, jak si v přeplněném podzimu plánuje dostat ke hráčům samotným? Sází na kvalitu a pořekadlo: "Dobré zboží se chválí samo"? Nebo to za hru budu muset udělat já? Jak tedy dopadla hra pro PC i konzole, která se tváří jako konkurence LittleBigPlanet, ale hraje jako The Incredible Machines, se podívejme v této recenzi docela překvapivého titulu.

Hned úvodem musím říci, že Create je hrou, u které se nevyplácí hodnotit obsah podle obalu. Krabička, manuál, starší preview a interview s tvůrci slibují hru, která vám umožní zcela popustit uzdu fantazii, vytvářet libovolné levely a sdílet je mezi sebou online. A z toho plynoucí nekonečnou zábavu. I když lze tyto v prvky s přimhouřením oka ve hře nalézt, přesto o nich Create není. LittleBigPlanet se tedy své pozice zatím bát nemusí. Tím nechci říct, že je Create horší. Ale je tolik jiné, že nemůže být konkurencí.

Z Create se nakonec vyklubal další následovník stařičkého The Incredible Machines. Logické hry, kde musíte jednoduché úkoly vyřešit nějakým krkolomným způsobem. A kde se i obyčejné položení toustu na talíř většinou neobejde bez několika podmořských min, traktoru, rušičky gravitace, skokánků a pár dalších nezbytně důležitých absurdit. Na této hratelnosti celá hra staví. A vše ostatní je tak trošku zbytečné pozlátko navíc.

Celkově dostanete něco málo pod 150 různých úrovní, které se postupně odemykají za tzv. Sparks. V českém manuálu krásně přeložené jako "Jiskry tvořivosti". Úrovně se zpřístupňují rychleji, než je stíháte plnit. Takže nehrozí zákysy. A pokud se některý puzzle nedaří, není problém jej odložit či úplně vynechat.

Úkoly lze v zásadě rozdělit na čtyři typy. V prvním klasicky dostanete jednoduché zadání (prasknout balónek, překonat propast motorkou, sestřelit vzducholoď apod.) a k dispozici omezený počet předmětů. Za splnění dostanete předem daný počet jisker. Druhá varianta je podobná, jen při přepravě určitého předmětu musíte jednotlivé jiskry sbírat. K získání maximálního počtu tedy nestačí jen splnit úkol. Ale zároveň se s předmětem dostat na několik krkolomně umístěných míst.

Třetí varianta, českým manuálem příšerně pojmenovaná jako skórtakulární, nabízí nejvíce volnosti. Úkol opět zahrnuje přepravu daného předmětu k cíli. Ale k řešení můžete využít neomezený počet libovolných hejblátek. A za každou interakci získáváte body. Počet přidělených jisker se poté odvíjí od výsledného skóre. V těchto úrovních se lze nejvíce vyblbnout, protože čím komplikovanější řešení, tím více bodů. A i když lze většinu úkolů splnit opravdu snadno, na konci skončíte se šíleností, která daný předmět metá divoce tam a zase zpátky.

Posledním typem úkolu je konstrukce jednoduchých vozítek. V těchto úrovních máte k dispozici pouze motorizovaná kola, šrouby a několik typů desek. A z nich můžete stavět pouze ve vyhrazené části levelu. Váš cíl se samozřejmě většinou nachází někde úplně mimo. Proto je nutno sešroubovat samohyb nebo třeba katapult, který pomůže překonat překážky. Čím méně součástek využijete, tím lepší hodnocení si odnesete.