Darkest of Days

Velkolepé bitky od Pompejí až po budoucnost.

Existuje pouze pár her, kde si vyzkoušíte arzenál z nejrůznějších období lidských dějin. Mezi tyto kousky se přidal i velmi nadějně vypadají titul Darkest of Days, za nímž stojí nepříliš známé vývojářské studio 8monkeys. Tam kde nestačil rozpočet, se snažili vývojáři přidat nějakou drobnost, se kterou se v běžných FPS jen tak nesetkáte. Bohužel na těchto ušlechtilých myšlenkách nelze postavit celou hru a tvůrci možná mířili trochu vysoko, když se pokoušeli o tak náročnou výpravu.

Příběh Darkest of Days vás na svém počátku zavede do bitvy u Little Bighornu (1876), kde se jako americký pěšák ze zbývajících sil bráníte útoku přesily indiánů. Doslova v poslední vteřině se před vámi objeví průzračná koule, z které vám nabídne pomoc futuristicky oblečený voják. Společně s ním se přenesete do vzdálené budoucnosti, kde obratem dostanete práci u společnosti KronoteK. Tato firma se v budoucnosti stará o vše, co se týká cestování časem a bohužel v současné době prochází jistou krizí. Tvůrce stroje času se náhle ztratil bůhví kam a nějaká záhadná společnost podniká spanilé výpravy do minulosti, kde vůbec nehledí na důsledky svých činů. Dějiny se tudíž KronoteKu rozpadají pod rukama a je vaším úkolem cestovat zpět v čase a zachraňovat určité osoby, které musí za každou cenu přežít, aby časová linie zůstala neporušena.

Občanská válka ve své nejkrutější podobě.

Postupně navštívíte bojiště převážně první světové a zúčastníte se i občanské války v Americe. Podíváte se do Pompejí za dob největší slávy a podle mého soudu jedna z nejlepších misí se odehrává v koncentračním táboře za druhé světové války, kdy pomůžete utéct ostatním vězňům. Společnost vám občas dělá váš parťák Dexter, který vám sem tam nabídne k likvidaci nepřátel nějakou tu zbraň z budoucnosti.

Musím se však pozastavit nad určitými nelogičnostmi v příběhu, jako například proč je pro tuto práci nejvhodnější chlapík z 19. století (nemluvě o jeho mentalitě) a proč nikomu ze spolubojovníků v bitvách nepřijdou podezřelé zmiňované futuristické zbraně. Navíc v misích občas potkáte nepřátele označené namodralou aurou, která značí, že jsou velmi důležití pro běh dějin a nesmíte jim zkřivit ani vlásek. Proč je však může o minutu později zapíchnout někdo ze spolubojovníků, zůstává opět záhadou. 8monkeys zkrátka předhazují příběh v hodně podivném stylu, kdy jim nestálo zato tyto paradoxy hráči vysvětlit (tedy jestli vůbec nějaké odpovědi existují).

Hluboké příkopy první světové války skrývají mnohá nebezpečí.

Osobně jsem se nejvíc těšil na dobové zbraně, které jsou svázané s jednotlivými historickými úseky. Brzy jsem pochopil, proč trh nezaplavují právě tituly z období občanské či první světové války. Používat tyto zbraně totiž nebylo natolik zábavné, jak se na první pohled zdálo. Například dobíjení jediného náboje u muškety zabralo nesrovnatelně více času, než samotné míření a výstřel. To opravdu nebyla žádná legrace, navíc když podobných zbraní je ve hře více než dost a tvoří většinu arzenálu. Rozhodně neberu snahu tvůrců o historickou přesnost jako mínus, ale je vidět, že tato historická období se pro FPS zkrátka příliš nehodí.

A to i pokud vezmu v potaz možnost zrychleného dobíjení každé zbraně podobné active reload z Gears of Wars. Během nabíjení se na obrazovce zobrazí kruhový indikátor průběhu a pokud v určité chvíli stisknete levé tlačítko myši, ládování nábojů se o něco urychlí. V opačném případě dojde k zaseknutí zbraně a dobíjení se protáhne skoro na dvojnásobek. Ani tato vlastnost nic nezmění na faktu, že se Darkest of Days hraje velmi ztěžka a o nějaké svižnosti akce nemůže být ani řeč.