Recenze PC konverze Death Rally 2012

Klasika v novém se dobře řídí a nekonečně dlouho hraje.

Remedy Entertainment, nejsou to ti od Maxe Payna? Jo, bejvávalo. Dnešní hráči si tohle vývojářské studio spojí především s Alanem Wakem, kterému se parta z Espoo věnovala posledních snad třicet let, prostě celou věčnost. Ale ještě předtím, než začal neohrožený spisovatel Alan bloudit v temnotách a drsný policista Max plout na vlnách bullet-time, jako všichni správní Finové závodili. Řeč je pochopitelně o hře Death Rally, prvotině Remedy, která se záhy po svém uvedení (roku 1996) stala vskutku legendární. (malé historické Death Rally okénko najdete níže v okénku) A která se teď po letech, a krátké iOS/Android objížďce, vrací zase zpátky na PC.

Trochu rozpačitý začátek

Staro-nová Death Rally se pravda neuvedla zrovna nejlépe. Jednak běžela po instalaci tvrdošíjně v okně a odmítala respektovat i zvolená rozlišení. Ať jsem nastavil jakékoliv, stále to vypadalo maximálně na nějakých titěrných 800x600. Děje se to takřka všem hráčům, nakonec jsem to vyřešil a patch je doufejme na cestě. Přesto hra má děravou paměť a grafická nastavení, potažmo preferovaný pohled kamery (základní izometrickou lze vyměnit za externí, co sleduje záď auta) si nechá s každým spuštěním připomenout.

No a druhá věc, Death Rally roku 2012 ani náhodou na hru z roku 2012 nevypadá. V uvozovkách iOS originál jsem sice na vlastní oči neviděl, ovšem výrazné úpravy grafiky se PC port evidentně nedočkal. Tvůrci přitom s tiskovým oznámením změny slibovali. Samozřejmě, o grafiku vlastně vůbec nejde, mluvíme o malé hře, s cenou kolem dvou stovek a ještě mobilním původem. Komu však s prvním trailerem začala fantazie pracovat naplno a představil si detailní autíčka, tratě jako malované… Červíček zkrátka trochu zahlodá a všem musí být jasné, že by to šlo ještě mnohem lépe. Tak možná někdy příště, v remaku remaku? Nebo s dalším portem? Třeba pro XBLA/PSN? ;)

Chutná jako tenkrát!

Avšak případné chmury rozežene Death Rally sama a velice záhy. Ačkoliv nastupuje víc jak 15 let po originálu, v rádoby moderním 3D provedení a ověšena efekty, v jádru se vlastně nezměnilo vůbec nic. Naštěstí! Pořád je to ta stará dobrá nesmlouvavá autíčková řežba, ve které si ani na okamžik nemůžete být ničím jistí. Dokud neprotnete cílovou čáru, vždy existuje možnost, že támhleta mina bude vaší poslední, že vás soupeř s vypětím všech sil rozstřílí ve finálové zatáčce, nebo že naváděcí systém řízené rakety nezklame a promění vás v ohnivou kouli šachovnici na dohled.

Prostě krystalicky čistá hratelnost a s ní spojená zábava, fungovalo to tenkrát a funguje to stále. Proč? Protože Remedy vědí co dělají a nesnažili se inovovat, neřku-li spravovat to, co není rozbité. Kariérní režim jede v podstatě v zaběhnutých kolejích, od počátečního slabého autíčka, přes první nesmělé upgrady a vylepšení, až k ultimátnímu stroji na smrt, v podobě kanóny vyzbrojeného, miny chrlícího a maximálně vyladěného těžkého offroadu. Nechybí garáž, kde za naškudlené peníze upravujete jednotlivé vozy, nechybí power-upy povalující se na trati a nechybí ani žebříček věhlasných soupeřů, na jehož vrcholu byste časem měli stanout.

Příběh je na závodní hře vůbec to nejdůležitější

V lehce ironickém tónu je třeba říct, že Remedy tentokrát skutečně drobnou kariérní zápletku spáchali. Tohle oznámení ale platí do puntíku, hratelné intro hráči vážně jen ozřejmí proč to všechno podstupuje. A občasné animace mezi závody jen nenápadně připomenou, že tenhle desperát už to má za sebou, ale dalších pár jich zdejší silnice stále brázdí. Neprozradím asi moc když naťuknu, že do závodu smrti nastoupíte vlastně místo vězení. A že poldům v podstatě pomáháte likvidovat místní piráty. Ale to je díky bohu k zápletce vše. Před lety nám stačil prostý žebříček a tentokrát jsou významné posuny na něm navrch vizuálně komentovány.

Děje se tak prostřednictvím komiksových animací, ne nepodobných těm z Maxe Payna. Možná i font je skoro stejný. Kresby jsou ale o poznání barevnější a příběh ne tak temný a vážně pojatý. Bossové navíc přidali do kariéry několik extra výzev, málem až soubojů, takže nová Death Rally už není výhradně o okruhovém závodění. Čas od času dojde taky na bitvu ve speciální aréně, která vlastně arénou ani není. Auta se tu mezi sebou mydlí v pustině, mezi kaktusy... a kdo nasbírá více bodů a rozpráší víc soupeřů, vyhrál.

Drobné změny nejsou na škodu

Lehkou inovací prošel rovněž systém upgradů a získávání nových aut i zbraní. K původní myšlence, že všechno je bodované a za všechno jsou po závodě peníze, se přidal faktor sběračství. Nové vozítko, jakož i budoucí smrtonosnou zbraň, si musíte nejprve poskládat a najít. Jednotlivé dílky se povalují tu a tam volně na okruzích a velmi často vypadnou i z trosek soupeřova vehiklu, který jste jen chvíli předtím rozstříleli na cimprcampr. A teprve až to budete mít komplet, zjeví se v garáži nový vůz, potažmo možnost namontovat rakety místo rotačáku.

Drobně obměněny byly též samotné závody, čas od času narazíte na speciální souboj, kde se namísto klasiky (šest aut na trati, kdo dojede do cíle vyhrál) utkáte třeba jen s jedním rivalem, či naopak partou nějak motivovaných soupeřů. Překvapením nejsou ani klání vypsaná pouze na jedno kolo (jinak se povětšinou jezdí tři), potažmo závody kde dominují kupříkladu miny a zbraně jsou zakázány. Případně takové, ve kterých ze zbraňových beden padají výhradně hromady peněz. K systému kariéry ještě dodám, že zdánlivě žádný systém nemá - já alespoň řád a pravidla nenašel. Závody je možné vybírat náhodně, obtížnost postupně roste, ale hra vás nikam netlačí. Jezděte si co je dole na liště a na co máte chuť.

Ozbrojené vehikly a malebné krajinky

Co se vozového parku týče, je to naprostá klasika. Sporťáky, dodávky, muscle káry, jeepy..., začíná se každopádně jako před lety s nesmrtelným Broukem. Každý vůz se samozřejmě úplně jinak řídí a hned se na něm projeví i nakoupená vylepšení. Upgradovat lze motor (speed), podvozek (handling) a pancíř. Se zbraněmi je to podobné, brokovnice je dobrá tak maximálně do začátku, rotační kulomet, sniperku, raketomet a plamenomet oceníte jistě mnohem víc. Stejně jako pomůcky typu laserového zaměřovače a všudypřítomných min.

Tratí určitě není víc jak deset, ale jak už bylo řečeno, neustále se mění. Stejně jako závodní módy a jezdí se navíc i v opačném směru. Nuda a pocit z toho, že se hráč plácá na místě, ve stále stejných lokacích, prakticky nehrozí. Naopak, jakkoliv se Death Rally jeví jako odpočinková zábava na pár desítek minut (což bysme asi u původně mobilní hry čekali), ke které se budete vracet, ve finále funguje jako plnohodnotný titul. U nějž není problém vytuhnout pár hodin v kuse - vlastní zkušenost. Jinak obrázky už prozradily, že se závodí v tropickém pralese i zasněžených horách, je tu noční město, industriální zóna, klasický okruh, či malebná krajinka středozemí.

Dobře se to řídí a nekonečně dlouho se to hraje

Pochvalu zaslouží i zpracování, engine a grafiku celkově jsme už vyřídili, překvapí ale velmi pěkně zpracovaný jízdní model. Zpočátku se jevil možná trochu uklouzaně, ale s novými auty, tratěmi a přibývajícími zkušenostmi už bych neměnil. Vyhrát na nejvyšší obtížnost chce rozhodně něco umět i předvést. Svůj díl na tom mají také soupeři a solidní umělá inteligence - ve strkanicích se neztrácí a ani použití zbraní jí nečiní problémy. Ale co je to proti živým hráčům.

Předělávka Death Rally pro PC původně vyšla v srpnu a nyní ji krabicově vydal Hypermax za 299 Kč.

Death Rally řeší multiplayer poměrně vtipně, alébrž žádný speciální režim pro víc hráčů nemá. Přepnutím do online módu jsou AI soupeři jednoduše nahrazeni těmi z masa a kostí, lovenými ve vodách internetu. Klidně tak můžete dál pokračovat v kariéře a zároveň závodit s přáteli, možná je i kooperativní kampaň, ve které si nezištně pomáháte. Bohužel první týden po vydání ještě nejezdil dostatečný počet hráčů, takže před startem se na kolegy/soupeře občas čekalo. Na druhou stranu, Remedy to mají dobře vymyšlené a není-li po ruce oponent na stejné úrovni (nováčka proti esům nikdo nevypustí), zaplní zbývající místa na roštu počítač.

VERDIKT: Nové Death Rally nakonec není moc co vytknout. Po lehkém úvodním rozčarování (PC hra vypadá jen jako iOS hra) a drobných problémech s nastavením (v jakém rozlišení jsme to hráli posledně? a bylo to v okně? já si to nepamatuju, vaše zapomětlivá iOS PC hra), už jen zářila. Finové odvedli znovu dobrou práci a remake určitě originálu ostudu nedělá. Je zábavný, skvěle hratelný a setsakramentsky návykový.

8 / 10

Death Rally

Android, iOS, PC