If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Deathspank

Bojovník za spravedlnost, vymítač zla, egoistický trouba, ochránce utiskovaných.

Hlavní postava příběhu, Deathspank, je kladným hrdinou jak se patří. Bojovník proti všemu zlu, ochránce utlačovaných a spasitel sirotků. Odvahu, dobrosrdečnost a přitroublost má prostě v krvi. Ve hře se vydává ukořistit mocný artefakt, příznačně zvaný "Artefakt". Ten je takovou fantasy obdobou iPadu. Nikdo přesně neví k čemu mu to bude dobré. Ale všichni to zoufale potřebují. Mezi zájemce patří bohužel i ďábelsky zlý a zženštilý Lord Von Prong. A Deathspank se tak musí vypořádat nejen s Artefaktem samotným, ale i se zvrhlými plány svého protivníka.

Deathspank je netradiční hrou. V jádru nepřináší nic moc nového. Ale ze známých žánrových ingrediencí míchá úplně nový koktejl, který nechutná jako žádná hra před tím. Oficiálně a na první pohled se hra nejvíce blíží k Diablu. Po pár hodinách hraní jsem si ovšem připadal jako ve World of Warcraft pro jednoho hráče. A lehounce si hra lízla i ze žánru adventur. Protože za ní stojí Ron Gilbert, nepřekvapí přirovnání k The Secret of Monkey Island.

Z Diabla se dočkáte klasických hack-and-slash soubojů a lootu padajícím na každém kroku. Zbraní je na výběr tolik, že autoři umožnili používat hned čtyři najednou. Mnoho z nich lze jednou za čas využít ke speciálnímu silnějšímu útoku. Souboje nejsou čistě jen button mashing, ač k němu nemají daleko. Chcete-li přežít, je ještě nutno využívat včasné blokování, magické runy a bojovat pokud možno co nejčistěji a nejrozmanitěji. Protože pouhým mačkáním jednoho tlačítka se pomaleji doplňuje energie potřebná ke speciálním úderům.

RPG systém hraje vedlejší roli. Levelování je sice důležité, ale značně lineární. Hlavní postava s každým levelem znatelně sílí. V jednu chvíli jste proti silnému nepříteli bezmocní. O čtyři úrovně výše jej zlikvidujete kuší na jeden zásah. Ale rozvíjet se můžete pouze v šesti vlastnostech, z nichž jedna je naprosto zbytečná. A po dohrání hry budete mít všechny schopnosti na maximu tak jako tak. Postavu tedy nelze rozvíjet různými směry. Vždy ale skončíte stejně.

Herní svět je, vyjma úplného začátku, otevřený a můžete si kdykoliv vyrazit téměř kamkoliv. Přesto je první polovina hry spíše lineární, protože není využit level-scalling. Do mnoha oblastí můžete sice nakouknout, ale dokud nezískáte pár levelů navíc, tak lehnete na jednu ránu. Naopak v druhé polovině hry si již můžete troufnout na všechny lokace a budete nuceni běhat tam a zpět jako fretka. Svět Deathspanku totiž není největší. A solidní herní dobu nahání tím, že vás opakovaně posílá na stejná místa. Do některých dungeonů se podíváte klidně i třikrát.

Z adventur si Deathspank odnáší nutnost občas kombinovat předměty v inventáři. Anebo nalézt správné místo ve světě k jejich použití. V kombinaci s jinými žánry to funguje tak, že například nasbíráte 10 předmětů zabíjením určitých protivníků. Ale pro ukončení questu je ještě musíte zkombinovat s něčím v inventáři. I když je většina adventurních úkolů očividná, najde se pár chvil, které zavánějí zákysem. Naštěstí lze využít systému nápovědy, kdy můžete zobrazit omezený počet rad a tipů. Pokud nebudete s nápovědou plýtvat na každou prkotinu, zákysu se nedočkáte.

Vzhledem k žánru si lze možná postěžovat na nízkou variabilitu úkolů. Když pomineme občasné kombinování předmětů, tak budete dělat jen zásilkovou službu a přenášet předměty z bodu A do bodu B. Anebo budete muset vymlátit určitý počet předmětů z daného druhu protivníka. Právě v grindovací povaze mnoha questů spočívá největší podobnost s World of Warcraft. Naštěstí zadání questů jsou tak šílená, že se jejich plnění jen tak nezprotiví.

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, homepage personalisation, newsletters, and more!

Find out how we conduct our reviews by reading our review policy.

In this article

DeathSpank

PS3, Xbox 360, PC

Related topics
About the Author

Agarwel Idiriz

Contributor

Comments