If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

EXKLUZIVNÍ DOJMY ze čtyř hodin s Mass Effect Andromeda

Mnohem více než jen Dragon Age ve vesmíru.

Mass Effect Andromeda je ve vývoji už skoro pět let, ale teprve teď - měsíc před vydáním - nám BioWare dovolili si hru zahrát. Říct, že někteří fanoušci jsou obezřetní, by bylo slabé slovo. Kolem zkráceného marketingového cyklu Andromeda či toho, že datum vydání bylo vytesáno do kamene teprve minulý měsíc, existuje přehršel konspiračních teorií. Andromeda jakožto titul od neosvědčeného montrealského studia BioWare (kterému ovšem pomáhala mateřská loď z Edmontonu) byla během zdlouhavého vývoje předmětem obav - to samé se dá říct i o scenáristických skocích nutných k tomu, aby mohla série pokračovat i poté, co se původní trilogie definitivně uzavřela. A přestože Dragon Age: Inquisition se dostalo všeobecně vřelého přijetí, fanoušci Mass Effect chtějí pořádný titul ze série Mass Effect - a ne jen Hinterlands ve vesmíru poháněný enginem Frostbite. Nedávno se podezření fanoušků opět rozvířilo, když trailer s ukázkou hratelnosti obsahoval malou chybu v animaci. Fanoušci BioWare patří k těm nejvěrnějším - ale zároveň i k těm nejkritičtějším.

Během první mise vás ale Andromeda všech obav zbaví. Úvodní sekvence hry neztrácí čas a uvrhne vás do vašeho nového galaktického domova, představí hlavní postavy i postradatelné jedince a okamžitě vás vystaví hrozbě. Jste Ryder, syn či dcera lidského vůdce Pathfindera, a nacházíte se na lodi plné desítek tisíc kolonistů - většina z nich je stále v kryospánku. Andromeda však začne být okamžitě odcizenější a nepřátelštější, než byste čekali. Během pár minut se ocitnete prakticky sami v naprosto cizím světě.

Přesun na Andromedu je chytrý tah: jednak obchází příběhový slepý konec, který BioWare napsali s koncem Mass Effect 3 (kolonisté na Andromedě odešli těsně před začátkem ME3) a funguje jako přirozené osvěžení příběhové linie vesmírné opery. Mnozí z hráčů zůstávají stejní - turiané, krogané, salariané, asariové -, ale každý druh je nyní vetřelec, nepřítel, cizinec. Minulé události jsou pro identitu každé rasy stále významné, ale překvapilo mě, jak rychle si Andromeda vytváří vlastní konflikty. Koneckonců každý kolonista, který opouští Mléčnou dráhu, si cvaknul jednosměrnou jízdenku. Pro postavy z Andromedy je to skvělé příběhové pozadí, ale zároveň i dobré jeviště pro rozdělování do skupin ihned po příletu, kdy věci nejdou podle plánu.

První planeta, na které se ocitnete, vám poskytne ochutnávku tohoto problému. Helenus Cluster z Andromedy není ten přívětivý přístav, který byste očekávali, a vlastně není ani nijak zvlášť bezpečný pro místní obyvatele. Rychle se zde seznámíte s několika novými rasami - vpadnuvšími ketty a později i s domorodými angary. Pak je tu ještě prastará syntetická rasa známá jako Remnant. Každá z nich představuje novou výzvu, která bude spočívat v tom, že se s nimi budete snažit spřátelit, bojovat proti nim či se je zkrátka snažit pochopit. Je to známé téma - koneckonců původní trilogie Mass Effect byla zasazena proti příběhu o rozmachu lidstva na již dospělém galaktickém jevišti. Andromeda tuto myšlenku dovádí do extrému - tady představuje lidstvo jen pár minut staré příchozí a galaktické jeviště je jeden velký nepořádek.

Je proto štěstí, že když už budete muset vytáhnout zbraň, BioWare využili přechodu na Frostbite k vylepšení soubojů. Padlo těžké rozhodnutí zbavit se tradičních tříd postav (ačkoliv když se budete specializovat v některém oboru, odemknete si Profily s podobnými názvy, které zvyšují příslušné statistiky). Takže když budete chtít, můžete nyní být biotický inženýr se schopnostmi vojáka, který třímá obrovské kroganí kladivo, a když se stanete Pathfinderem, můžete střídat Profily za letu. Další velká změna spočívá v tom, že Andromeda přešla k dynamickému systému krytí, na který je třeba si chvíli zvykat - zpočátku se zdá být nepřesný v porovnání s rychlým krytím z ME3, ale kvůli přesunu k rozmanitějšímu terénu se to hodí.

Jedním velkým negativem je však odstranění kola schopností a s tím i možnosti pozastavit hru a přikázat členům družiny použít konkrétní schopnosti. Kolo schopností padlo za oběť většímu prostoru pro souboje, jak mi řekli vývojáři z BioWare. Skupinová umělá inteligence je nyní dostatečně vylepšená na to, aby se s hrozbami dokázala vypořádat sama. Souboj celkově zachraňuje přídavek v podobě nových pohybových možností - posílený skok díky horizontálním tryskám a automatickému zachycování. Znamená to, že se můžete vznášet nad bojištěm a střílet za kryty, anebo se vznést až na vrchol budovy a hravě odstřelovat ty pod sebou. Je to rychlejší a plynulejší než kterýkoliv dosavadní Mass Effect.

Větší oblasti se díky enginu Frostbite objevují i v „kritických" příběhových misích. Dobrým příkladem je prolog. Zde máte za úkol sestoupit po nebezpečných útesech, zatímco kolem vás práskají blesky - je to dobré místo na vyzkoušení trysek. Je zde jeden klíčový cíl, kam se musíte dostat, ale cesta k němu není přímočará - jsou na ní další cesty a rozptýlení. V jedné jeskyni je tábor kettů, ale zároveň i cenná kořist. Na další cestě můžete osvobodit vděčného přeživšího. Pozdější mise jsou ještě otevřenější, ačkoliv BioWare se neodvažuje popisovat svou hru jako otevřený svět.

Na planetě Kadara, kterou jsme viděli v dřívějších filmových trailerech od BioWare, se nachází jeden z mnoha herních hubů. Je tady jedna kritická mise, ale mnohem delší dobu nejspíš strávíte seznamováním se s místními, obchodováním a odhalováním vedlejších questů. Na zdejším tržišti se Ryder volně prochází jen tak v košili, a to i když zrovna řeší hlavní příběh. Můžete zajít za Sloane Kelly, jednou z bývalých (zběhlých) důstojnic Andromeda Initiative, a podívat se na tu scénu s grafickým bugem, která se dočkala přepracované animace. Případně můžete navštívit místní bar, odhalit sériového vraha nebo hledat ukrytou bednu se zásobami kdesi za tržištěm v oblasti, kde si nasadíte zbroj a nažhavíte svou šestikolku Nomad.

Musím se přiznat, že Nomad samotný mě zatím nepřesvědčil, ale jízdní oblast na Kadaře byla docela kompaktní a já tak nějak spěchal, abych ze hry viděl co možná nejvíc, takže jakmile jsem si odemkl konkrétní body, využíval jsem možnosti rychlého cestování. To nejlepší, co zatím můžu říct, je to, že se Nomad ovládá lépe než Mako z ME1 a jeho robo-těžařská funkce je lepší než skenování planet z ME2. Průzkum okolí jako takový je zábavný, ale kvůli mnohem rozsáhlejšímu prostředí než v Inquisition se zdá, že některé oblasti postrádají finesu, jelikož jeho velká část je navržená jen proto, abyste jí jen prosvištěli. Alespoň že se zlepšila navigace a sledování questů - v Andromeda najdete jak poznámkami opatřený půdorys mapy z ME3, a to pro každou oblast a hub, a zároveň je zde i značně postrádaný kompletní záznam questů z ME1 a ME2.

Další šikovnou funkci dostanete po splnění jedné mise, kdy se můžete ohlédnout zpět a podívat se na souhrn všeho, co se stalo, a toho, jak jste reagovali na možnosti volby. K žádným klíčovým rozhodnutím jsem se nedostal, ale běžné dialogy díky rozsáhlejšímu výběru odpovědí působily otevřeněji. Tam, kde jste dřív měli jen možnost Paragon/Renegade, si nyní můžete zvolit mezi emocionální, logickou či nenucenou reakcí. Co se týče herních animací, ve většině případů vypadají v pohodě, ačkoliv na poměry RPG od BioWare se stovkami tisíc možných replik nijak neoslní (spíš připomíná hru od Naughty Dog se statickým skriptem).

Ale auta, souboje a dokonce i průzkum - to všechno by pro mě bylo bezvýznamné, kdyby postavy z Andromedy nestály za to, abyste se s nimi na tu výpravu vydali. Srdce série Mass Effect vždy spočívalo v jejích postavách. Jasně, celá trilogie se v podstatě točila kolem toho, že jste chtěli zastavit Reapery, ale postavy, se kterými jste se za ty tři díly potkali a seznámili, byly právě těmi aspekty, které si hráči pamatují, za které truchlili a které postrádali, když bylo po všem.

Andromeda představuje šest nových členů čety a další čtyři členy posádky na palubě vaší lodi Tempest, která je štíhlejší, světlejší a útulnější než Normandy. Každá postava na palubě má svou vlastní osobnost a pohled na věc. Loď jsem zkoumal ještě tehdy, když se v ní teprve všichni zabydlovali, a viděl jsem scény, kdy Ryder trávil čas s posádkou nebo kde jsem postavy našel uprostřed hovoru s ostatními.

Vyznění hry Andromeda je o něco světlejší než pochmurná situace z ME3, a přestože okamžiky vaší hlavní mise mohou být vážné, vaše malá rodina členů posádky, kteří se přihlásili na dobrodružství, představuje příjemné odlehčení. Interakce mezi nimi navazuje na tón DLC Citadel z ME3 - je to dobře napsané, dobře provedené a okamžitě sympatické. Nedá se říct, že by ze všech byli hned nejlepší kamarádi - zpočátku mezi rozmanitým osazenstvem budou panovat jasné názorové neshody. Když si zajistíte důvěru jednoho člena své skupiny, může to mít dopad na jiného, jak mi řekl producent Fabrice Condominas. Někteří hráči tedy zjistí, že nebudou moct splnit vedlejší misi všech postav při jednom průchodu.

Show si pro sebe opět ukradnou mimozemšťané, a ačkoliv se od vaší původní skvadry liší, srovnání s minulými členy vaší party se prostě nevyhnou. Vezměte si například krutopřísného krogana Dracka - je to starý a seschlý válečník, ale pořád dokáže nepřátelům pořádně nakopat zadek. Svým hrubým hlasem pronáší stejně sarkastické humorné poznámky jako Wrex, ale z dospělejšího hlediska - v podstatě jako protiklad ke Gruntovi. Na druhou stranu turianská parťačka Vetra působí mnohem mladším dojmem. Je laskavější než Garrus - přinejmenším připomíná víc Tali - a brání svou mladší sestru, která se také přidala na Andromedu.

Pak je tu Peebee, vaše nová asarijská kámoška: dobrodružná, občas ostrá, bydlí v jednom z únikových modulů na Tempest. Můj oblíbenec z rané fáze hry je Jaal, váš nový člen party z rasy angarů. Jeho pozadí skýtá náhled do jeho kultury a jejích frakcí, a to způsobem, který mi připomíná Javika z ME3 - i z něj spoustu fanoušků polévá studený pot. (Není nutné zdůrazňovat, že ano, můžete zkusit flirtovat úplně s každým).

Vašimi lidskými parťáky jsou pak Liam a Cora, kteří jsou s vámi hned od začátku. Liam je cool a optimistický a přirozeně se hodí do role vašeho nejlepšího kámoše - přišel jsem za ním do jeho kajuty a v krátké scéně jsme si dali pivko. Cora je přísnější, je vycvičená k tomu, aby vám dělala nadřízenou, ale nyní se musí smířit se skutečností, že už se věci mají jinak. Oba jsou milionkrát lepší než Ashley a Kaidan. Jinde na lodi najdete salarianského pilota Kallo Jatha, asarijského doktora Lexi T'Perra (to je nový Chakwas), skotského výzkumníka Suviho a vrchní techničku Gil Brodie, které se velmi zamlouvalo flirtování mého mužského Rydera.

A nakonec je tu SAM, vaše nová umělá inteligence, která sice na povrchu připomíná EDI, ale ve skutečnosti je mnohem zajímavější. SAMa stvořili Ryderovi rodiče - a hra naznačuje, že vám pomůže okrýt něco z historie vaší rodiny. Váš otec Alex Ryder, kterého dabuje Clancy Brown, je rezervovanější - což je užitečný příběhový trik, když k němu hráč zpočátku cítí jen nevýrazný vztah.

Po více než čtyřech hodinách hraní Mass Effect Andromeda jsme odcházeli s pocitem, že jsme hru sotva pohladili po povrchu. Co je ale důležité, skutečně to vypadalo jako hra ze série Mass Effect. Dragon Age Inquisition se líbilo, ale po pěti letech čekání na novou kapitolu Mass Effect a čerstvý celkový start série muselo BioWare předvést víc než jen převod hratelnosti DA do žánru sci-fi. Souboje, postavy a příběhy v Andromeda se tomu naštěstí vyrovnají.

Nehledě na to, že jsme si hru vyzkoušeli na vlastní oči, zůstává Andromeda z větší části stále záhadou. Zahlédli jsme pár příběhových okamžiků z rané zápletky, ale děj jako takový zatím zůstává zahalen tajemstvím. Jsme zvědavi, co se stalo s ostatními zápletkami Andromeda Initiative, a chceme zjistit něco víc o všech nových frakcích, se kterými jsme se potkali. Pořád nemáme tušení, co je zač rasa Remnant či její stvořitelé, a zajímá nás příběh Ryderovy rodiny. Také se těšíme, až budeme experimentovat se soubojovým mechanismem - a až si vyzkoušíme kooperativní multiplayer, který nám na vyzkoušení nedali. Ze všeho nejvíc však chceme trávit čas s herními postavami - a prostě sledovat, kam nás nové dobrodružství zabere. A to - alespoň pro mě - zní přesně jako Mass Effect.

Nejnovější hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex ExtremeGamer.

Find out how we conduct our reviews by reading our review policy.

Comments

More Recenze

Latest Articles