Fallout: New Vegas

Drogy, hazard a neřesti v Las Vegas budoucnosti.

Přes dva roky starý Fallout 3 by mohl kandidovat na pozici nejkontroverznější hry všech dob. Jedněmi milován, druhými k smrti nenáviděn. Do vosího hnízda fanoušků nyní šťourá studio Obsidian vydáním pokračování s podtitulem New Vegas. Stejný engine, noví tvůrci, podobné zpracování. Podařilo se nyní zavděčit všem? Nebo se zase bude o čem hádat?

Hrajete za kurýra, kterému se jeho povolání stane téměř osudným. Jednoho krásného večera jste při doučování drobné zásilky přepadeni, fušersky postřeleni a pohřbeni. Jen abyste se po krátkém kómatu probudili na posteli zručného doktora v zapadákově zvaném Goodsprings, který vás dal do kupy. Co tak důležitého jste nesli? Kdo vás chtěl zabít? A jak to, že záchrana přišla tak nečekaně brzy? To již musíte vypátrat na vlastní pěst...

Hlavní příběh začíná pomalu a drží se struktury předchozího dílu. Prvních několik hodin strávíte pohádkou o kohoutkovi a slepičce. Pouze běháte z bodu A do bodu B a potom do bodu C a tak dále. Vše se ovšem razantně mění příchodem do města hazardu New Vegas. V tu chvíli vás zavalí desítky questů, ukecaných NPC a nových lokací, že nebudete vědět, kam skočit dříve. I když to tak zpočátku nevypadá, New Vegas se řadí mezi obsahem nabušená RPG, kde se neustále něco děje, questy přibývají rychleji, než je stíháte plnit a vůbec nemáte pocit, že byste běhali v prázdných kulisách. Řekl bych, že hra v tomhle překonává i Fallout 3.

Samozřejmě je to částečně vykoupeno kvalitou některých questů. V takovém počtu se najdou i nenápadité kousky spočívající pouze ve vyvraždění určité lokace, přenášení předmětů a předávání vzkazů. Ale opravdu kvalitních a nápaditých úkolů tu naštěstí naleznete i tak dostatek. Například obyčejné vyvraždění továrny od ghoulů nebo hledání ztraceného syna se nakonec rozvine ve vedlejší příběh, který byste vůbec nečekali. Motivace ke zkoumání a objevování je tu tedy dostatek. Komu by to bylo málo, narazí i na spoustu drobných úkolů, které se ani nezapisují do quest logu, ale hratelnost prodlouží.

Na svých cestách můžete naverbovat do party společníky. Ti sice nejsou ničím novým a fungují úplně stejně jako ve třetím dílu. Jen s lepším rozhraním pro zadávání příkazů. Ale už z nich nejsou bezduší anonymní bouchači a každý je něčím zajímavý. Postupně se u nich otevírají nové dialogy a vážou se k nim i celé questy. Jejich propracovanost tak udělala několik velkých kroků směrem k přístupu her od BioWare.

Celé dění se odehrává krátce po Falloutu 3. Ale přímo nenavazuje, protože se podíváte do úplně nových lokací v okolí post-apokalyptického Las Vegas, které se opět inspiruje reálnou podobou dané lokace. Kouknete-li po dohrání do skutečných map, uvidíte mnoho známých jmen a vůbec celá mapa bude podezřele povědomá. Rozloha herního světa mi ovšem přišla menší než ve Fallout 3. Oficiálně je prý zhruba stejně veliká. Ale poté, co jsem během jednoho dne hraní oběhal mapu dokola, přišla mi mapa zhruba třetinová. I když přiznávám, že jsem vzdálenosti nekrokoval a třeba šlo jen o můj blbý odhad.

Pocitu menšího světa možná přispívá i odstranění některých prvků z trojky, které nebyly úplně nejoblíbenější. Na všechna místa se dostanete bez neustálého prolézání zamotaných tunelů metra, což cestování hodně urychlí. Úvod hry je také mnohem rychlejší. Žádné hodinové dospívání ve Vaultu. U doktora stačí proklikat pár rozhovorů, tutoriál v podobě vedlejšího questu lze vynechat úplně a do pěti minut od intra již můžete svobodně pelášit pustinou. A hlavní příběh vás hned na začátku nažene do všech koutů herního světa. Díky tomu se quick travel stává mocnějším pomocníkem, protože již brzy od začátku se můžete vždy přesunout do lokace blízké vašemu cíli.

Na druhou stranu počet lokací je přibližně stejný, jen jsou nahuštěnější a o různé usedlosti a jiné zajímavosti zakopnete každých pár metrů. Velkých měst ubylo. Malých měst přibylo. Mám-li srovnávat, tak město o rozloze minimálně jako Megaton je jen jedno. Ale menších usedlostí na úrovni Tempeny Tower nebo Necropolis je mnohem více. Celkově mi New Vegas přišlo i ukecanější než Fallout 3 s větším počtem NPC. Více času nyní strávíte rozhovory a méně času akcí. Ukecanost tak plně vyvažuje kilometry čtvereční. A herní doba je naprosto srovnatelná. Při běžném hraní hravě překonáte třicet hodin. Kompletní prolezení každé lokace a splnění všech úkolů zabere času ještě více.

Fallout: New Vegas

iOS, PS3, Xbox 360, PC